Ποιοί κατασκευαστές επενδύουν στο εργοστασιακό Tuning


Oι εργοστασιακοί βελτιωτές αποφέρουν σημαντικά κέρδη στις εταιρείες αυτοκινήτων και παράλληλα τις βοηθούν να αναπτύξουν και να διατηρήσουν δεσμούς με ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και εύπορο αγοραστικό κοινό.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/10/2021

Περισσότεροι ίπποι, εκρηκτικότερες επιδόσεις και ακραίες οπτικές μετατροπές, διανθισμένες με μπόλικη δόση επιδειξιομανίας. Αυτή ήταν εν πολλοίς η εικόνα που είχε ο μέσος οδηγός για τους κατόχους βελτιωμένων αυτοκινήτων, ο οποίος θεωρούσε τα «φτιαγμένα» μοντέλα κακέκτυπα των εργοστασιακών με «κάγκουρες» ιδιοκτήτες. Οι κλασικές βελτιώσεις του παρελθόντος με κιτς χαρακτηριστικά, όπως τα must φαρδιά ζαντολάστιχα, τις αεροτομές – ταψιά και τις φωνακλάδικες εξατμίσεις δικαίωναν τέτοιες απόψεις και κρατούσαν τους βελτιωτές μακριά από ένα αγοραστικό κοινό με φουσκωμένα πορτοφόλια, που του άρεσαν μεν τα αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, απεχθανόταν, ωστόσο, τις υπερβολές.

Σταδιακά άρχισε, ωστόσο, η μετάλλαξη ορισμένων tuner από εταιρείες ικανοποίησης εγωπαθών και περιθωριακών οδηγών σε σοβαρούς βελτιωτές, που κάλυπταν  αντίστοιχα κενά στο portfolio των μεγάλων κατασκευαστών. Η επιτυχία τους χρησίμευσε ως διαβατήριο εισόδου σε μεγάλους αυτοκινητικούς ομίλους, όπου προσφέρουν πλέον κέρδη και κύρος.

Το πελατειακό τους κοινό διαφοροποιείται ανάλογα με την ήπειρο. Στην Ευρώπη, για παράδειγμα, προτιμούν τα συγκεκριμένα βελτιωμένα αυτοκίνητα επιχειρηματίες και υψηλόβαθμα στελέχη, που επιθυμούν ακόμα γρηγορότερες μετακινήσεις με κορυφαία επίπεδα ασφάλειας μέσα σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον με έντονα προσωπικά στοιχεία.

Αντιθέτως, στη Μέση και στην Άπω Ανατολή ή στη Ρωσία λειτουργούν τέτοιου είδους μοντέλα κατά πρώτο λόγο ως status symbols για πλούσιους και νεόπλουτους, που ζουν και αναπνέουν για την προβολή τους. Δεν είναι διόλου υπερβολικό να πούμε, ότι μία MercedesAMG ή μία BMWM προσφέρει στους κατόχους της στο Ντουμπάι, στη Μόσχα ή στη Σαγκάη εξίσου λαμπερή ακτινοβολία με μία Maserati, Aston Martin ή Lamborghini.

Τα μοντέλα των εργοστασιακών οίκων βελτίωσης κρύβουν, επίσης, έναν μοναδικό άσο στο μανίκι τους απέναντι σε εξωτικές μάρκες τύπου Ferrari και Bugatti. Αναφερόμαστε, βεβαίως, στο δίκτυο εξουσιοδοτημένων συνεργείων και επισκευαστών της μητρικής τους μάρκας, όπου μπορούν να κάνουν όλες τις προβλεπόμενες εργασίες, αλλά και τις επίσημες εγγυήσεις με παγκόσμια ισχύ. Επωφελούνται, ωστόσο, και τα ίδια από τους άφθονους οικονομικούς πόρους και τα τμήματα εξέλιξης των μεγάλων ομίλων, με τα οποία συνεργάζονται στενά.

Oι θυγατρικοί βελτιωτές λειτουργούν λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο. Το πρώτο στάδιο παραγωγής του αυτοκινήτου γίνεται στο εργοστάσιο της μητρικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου τοποθετούνται, μεταξύ άλλων, οι αναβαθμισμένοι κινητήρες, οι σπορ αναρτήσεις, τα ειδικά συστήματα εξατμίσεων, κ.λπ. Ακολούθως μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις του οίκου βελτιώσεων, όπου πραγματοποιούνται οι υπόλοιπες μετατροπές και αντικαταστάσεις διαφόρων μερών, για παράδειγμα στο εσωτερικό του αμαξώματος.

Η γκάμα των μετατροπών ποικίλλει, πάντα, βεβαίως, με το ανάλογο τίμημα, που μπορεί να φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Οι εργοστασιακοί βελτιωτές δεν περιορίζονται, ωστόσο, μόνο  σε κλασικές αναβαθμίσεις, όπως, για παράδειγμα,    τα ειδικά ζαντολάστιχα, τα ενισχυμένα φρένα, τα κιτ αεροδυναμικής και την αύξηση της ιπποδύναμης μέσω του ευρύτατα διαδεδομένου Chip – Tuning, αλλά προχωρούν επιπρόσθετα σε εκτεταμένες παρεμβάσεις σε μηχανικά μέρη, ακόμα και σε καταλύτες, στα μπουζί, κ.λπ.

Η ΑΜG, λόγου χάριν, κατασκευάζει δικά της μπλοκ κινητήρων με αποτέλεσμα να διαθέτουν τα ισχυρότερα μοτέρ της λιγότερο από 10% κοινά μέρη με τα αντίστοιχα των μοντέλων μαζικής παραγωγής της Mercedes.

Ηλεκτρικό μέλλον

Οι επίσημοι οίκοι μετατροπών μπαίνουν πλέον, όπως και οι όμιλοι στους οποίους ανήκουν, στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Δεν πρόκειται φυσικά για κάποια εύκολη εξίσωση, καθώς τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι αθόρυβα, άρα τους λείπει το κρίσιμο –και χρήσιμο- συστατικό του ήχου. Επίσης, το επιπρόσθετο βάρος δεν επηρεάζει απλώς την κατανάλωση καυσίμου, όπως στα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες, αλλά και την ήδη περιορισμένη αυτονομία τους, ενώ τα ίδια ισχύουν και για τα φαρδιά ελαστικά.

Από την άλλη πλευρά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν ένα λαμπρό πεδίο δόξας, χάρη στις ακαριαίες επιταχύνσεις τους με το πρώτο πάτημα του πεντάλ του γκαζιού και την απόλυτα γραμμική τους απόκριση, ενώ πολλά από τα ηλεκτρικά μοτέρ τελευταίας γενιάς εντυπωσιάζουν με τις υψηλές αποδόσεις τους και τις αγωνιστικές επιδόσεις τους. Άρα, εδώ θα έχουμε το επόμενο διάστημα μεγάλες εξελίξεις, από τις οποίες θα βγουν σίγουρα ωφελημένοι οι εργοστασιακοί Tuner, λόγω της στενής σχέσης τους με τα εργοστάσια και την άμεση πρόσβαση σε πόρους και τεχνογνωσία. Ας δούμε, όμως, ορισμένες γνωστές εταιρείες μετατροπών, οι οποίοι ανήκουν σε ομίλους αυτοκινητοβιομηχανιών και λειτουργούν είτε ως αυτόνομα τμήματα είτε ως ανεξάρτητες μάρκες.

Audi Sport GmbH

Πρόκειται για μία 100% θυγατρική εταιρεία της Audi, που ιδρύθηκε το 1983, αρχικά ως Quattro GmbH, και είναι υπεύθυνη εξέλιξης για τις οικογένειες σπορ μοντέλων R- και RS- της μάρκας με σήμα τα τέσσερα δαχτυλίδια. Επίσης, έχει αναλάβει την εκπροσώπηση της Audi στα μηχανοκίνητα σπορ, μεταξύ των οποίων και στο πρωτάθλημα Formula E με ηλεκτροκίνητες φόρμουλες, όπου συνεργάζεται, μεταξύ άλλων, με την ομάδα της ΑΒΤ. Αυτή την εποχή απασχολεί πάνω από 1.300 εργαζομένους στις περιοχές του Ίνγκολσταντ και του Νέκαρσουλμ της Γερμανίας, ενώ δραστηριοποιείται με ιδιαίτερη επιτυχία στην εξατομίκευση μοντέλων της γνωστής μάρκας μέσω των προγραμμάτων Audi exclusive και Audi collection. H μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θεωρείται δεδομένη, μάλιστα η Audi Sport παρουσίασε ήδη μία σπορ έκδοση RS για το αμιγώς ηλεκτρικό E-Tron GT και φυσικά έπεται συνέχεια.

BMW Μ GmbH

Η θυγατέρα της BMW συμπληρώνει το 2022 μισόν αιώνα ζωής, στη διάρκεια του οποίου διέπρεψε ως υπεύθυνη εξέλιξης και παραγωγής των σπορ μοντέλων της οικογένειας M-Automobiles, που αναγνωρίζονται εύκολα από το σηματάκι M-Design σε τριχρωμία σκούρου μπλε, ανοιχτού μπλε και κόκκινου. Στις κορυφαίες στιγμές της περιλαμβάνεται η κατασκευή του πρώτου BMW Turbo κινητήρα για τη Formula 1, χάρη στον οποίο στέφθηκε το 1983 ο Νέλσον Πικέ παγκόσμιος πρωταθλητής με τη βρετανική ομάδα της Brabham. H ΒΜW GmbH είναι καταχωρισμένη ως επίσημος κατασκευαστής αυτοκινήτων, αν και δεν παράγει οχήματα στις εγκαταστάσεις της, που βρίσκονται στο Γκάρχινγκ, βόρεια της πόλης του Μονάχου. Το μέλλον της Μ GmbH θα είναι σε κάθε περίπτωση πράσινο, αφού η BMW έχει δημοσιοποιήσει εδώ και καιρό την πρόθεσή της να λανσάρει ηλεκτρικά μοντέλα υψηλών επιδόσεων με το γνωστό τρίχρωμο σηματάκι της θυγατρικής της μάρκας.

FordPerformance

Η Ford Performance αποτελεί μετεξέλιξη της Ford Racing, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στα ψηφιακά μηχανοκίνητα πρωταθλήματα video game series. Στην Ευρώπη λειτουργεί με την ονομασία Ford Team RS και εξελίσσει τα γνωστά σπορ μοντέλα με τα λογότυπα ST και RS, ενώ στη Βόρεια Αμερική υπάρχει το αντίστοιχο τμήμα Ford Performance Vehicles. Η πρώην Ford Racing και νυν Ford Performance έχει να επιδείξει ένα εκπληκτικό παλμαρέ επιτυχιών στα μηχανοκίνητα σπορ με 10 παγκόσμιους τίτλους στη Formula 1, 4 στο Πρωτάθλημα Ράλλυ WRC και 16 στο NASCAR. Το 2016   η Ford Performance  πραγματοποίησε  μία πειστική επίδειξη τεχνολογικής υπεροχής συμμετέχοντας με τέσσερα νέα Ford GT στον μαραθώνιο αγώνα των 24 Ωρών του Λε Μαν και κατακτώντας τη νίκη, ενώ τα άλλα τρία αυτοκίνητα τερμάτισαν στην τρίτη, στην τέταρτη και στη δέκατη θέση.

MercedesAMG

HAMG ιδρύθηκε το 1967 από δύο Γερμανούς επιχειρηματίες, ενώ ανήκει από τον Ιανουάριο του 2005 σε ποσοστό 100% στη Mercedes, οπότε μετονομάσθηκε σε Mercedes – AMGGmbH. Αρχικά είχε τον ρόλο του παραγωγού γνήσιων εξαρτημάτων Mercedes και σταδιακά ανέλαβε την εξέλιξη κινητήρων και ολόκληρων οχημάτων. Η AMG δεν περιορίζεται μόνο  σε βελτιώσεις και μετατροπές αυτοκινήτων, αλλά επέκτεινε τις δραστηριότητές της και στον τομέα των μοτοσυκλετών, όμως η συνεργασία της με τη Ducati ολοκληρώθηκε γρήγορα μετά την ένταξη των Ιταλών στον αντίπαλο όμιλο της VW. Από το 2013 προμηθεύει με κινητήρες την Aston Martin, ενώ έχει γίνει πασίγνωστη λόγω της συμμετοχής της στη Formula 1, όπου έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην κυριαρχία των Mercedes κατά την τελευταία οκταετία. Κατασκευάζει μία πολύ μεγάλη γκάμα μοντέλων από τις κόμπακτ εκδόσεις Α35 και Α45 έως την κορυφαία SL 65 BlackSeries των 670 ίππων, ωστόσο στρέφεται και αυτή στην υβριδική και ηλεκτρική τεχνολογία όπου φιλοδοξεί να κάνει εφέτος το bigbang με το διθέσιο supercar Μercedes – AMGProjectOne, του οποίου οι κινητήριες μονάδες θα προέρχονται απευθείας από το υβριδικό μονοθέσιο της Formula 1 Mercedes  F1 W07 Hybrid.

NissanNismo

Η λέξη Nismo προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Nissan  Motorsport και το σλόγκαν της είναι «Πάθος Χωρίς Όρια». Πίσω από αυτές τις λέξεις κρύβονται 85 χρόνια ιστορίας των λεγόμενων «Φονέων των Γιγάντων», όπως ονομάζονταν τα πρώτα σπορ μοντέλα της Nissan που κατάφεραν να νικήσουν απέναντι σε καθιερωμένους αντιπάλους ευρωπαϊκής και αμερικανικής προέλευσης. Τα Nissan Nismo εξελίσσονται από τους καλύτερους μηχανικούς της ιαπωνικής μάρκας, δοκιμάζονται σκληρά σε πίστες και υπόσχονται στους κατόχους τους μοναδικές συγκινήσεις, ταυτόχρονα, όμως, προσφέρονται και για καθημερινή χρήση. Ένα από τα εμβληματικότερα μοντέλα της Nissan Nismo ήταν το θρυλικό κουπέ  240 Ζ της δεκαετίας του 1970, ενώ σήμερα κατέχει περίοπτη θέση στη γκάμα της το GT-RNismo, που χαρακτηρίζεται δικαιολογημένα ως το απόλυτο GT-R.

Τοyota Gazoo Racing

H Τοyota αποφάσισε να αξιοποιήσει τις επιτυχίες του αγωνιστικού της τμήματος Gazoo Racing αναβαθμίζοντας σε συνεργασία με αυτό μία σειρά μοντέλων της γκάμας της. Οι Ιάπωνες έχουν κτίσει ένα οικολογικό προφίλ ως σκαπανείς της υβριδικής τεχνολογίας και της υδρογονοκίνησης, όμως με τη νέα οικογένεια των μοντέλων GR υπηρετούν το δόγμα του προέδρου τους – και λάτρη των μηχανοκίνητων αθλημάτων- ΑκίοΤογιόντα για πιο οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα. Η Toyota διαθέτει πάνω από 60 χρόνια εμπειρίας στα motor sports και η Gazoo Racing της δίνει πλέον την ευκαιρία να περάσει αυτή την τεχνογνωσία στα μοντέλα παραγωγής της, όπως είναι, για παράδειγμα, το εντελώς νέο Yaris GR. Δεν είναι, μάλιστα, τυχαίο, ότι διαφημίζει την εκρηκτική έκδοση του δημοφιλούς supermini με τους 261 ίππους ως «γεννημένη από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ WRC».

VolvoPolestar

Mία ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί η Polestar, η οποία εδρεύει στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας και ανήκει, όπως και η μητρική της Volvo, στον κινεζικό αυτοκινητοκατασκευαστή Geely. H Polestar λειτουργεί ουσιαστικά πάνω σε δύο ράγιες, καθώς είναι ο επίσημος βελτιωτής των μοντέλων της Volvo Cars και ταυτόχρονα μία αυτόνομη μάρκα με δικά της οχήματα και έμφαση στην ηλεκτροκίνηση και στην υβριδική τεχνολογία. Ως ανεξάρτητη μάρκα αυτονομείται σχεδιαστικά, ενώ δεν ακολουθεί πάντα τον δρόμο της πολιτικής ορθότητας της Volvo. Για παράδειγμα, το επόμενο Polestar θα έχει τελική ταχύτητα 220 km/h, ενώ κανένα Volvo δεν υπερβαίνει πλέον τα 180 km/h.