Φάκελος Ράλλυ Ακρόπολις - Η επιστροφή


Να, λοιπόν, που ακόμα και αυτό που φάνταζε ως «όνειρο», γίνεται πραγματικότητα! Ο κύβος ερρίφθη και η Ελλάδα από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου θα ξαναβρεθεί στο επίκεντρο του παγκοσμίου motorsport, φιλοξενώντας το «Ράλλυ Ακρόπολις»!

  • Κείμενο: Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
  • 26/4/2021

Η FIA και η promoter είχαν πεισθεί εξαρχής για τις προθέσεις της χώρας μας. Η πρωτοφανής για τα ελληνικά χρονικά, κυβερνητική στήριξη του εγχειρήματος «μηχανοκίνητος αθλητισμός» σε συνολικό επίπεδο, σε συνδυασμό με τη μεθοδική και αθόρυβη δουλειά που γινόταν στο παρασκήνιο επί σειρά μηνών, έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Κι έτσι, έπειτα από οκτώ χρόνια, το WRC επιστρέφει στην Ελλάδα. Μια Ελλάδα πολύ πιο ώριμη από κάθε άποψη και σίγουρα πολύ πιο αποφασισμένη να μην επιτρέψει σε κανέναν να αμφισβητήσει πως αποτελούσε (μέχρι το 2013…), αποτελεί (από φέτος) και θα αποτελεί (στο διηνεκές), κομμάτι του WRC. Και όχι μόνον…

Γιατί «χάθηκε» το Ακρόπολις από το WRC;

Ξετυλίγοντας το κουβάρι της ιστορίας, επιβάλλεται να κάνουμε μια αναδρομή σε όσα συνέβησαν την τελευταία οκταετία και είχαν ως συνέπεια αρχικά, αφενός, το να μη συμπεριλαμβάνεται το «Ακρόπολις» στο πρόγραμμα του WRC από το 2014, αφετέρου στο να μη διεξαχθεί καθόλου αγώνας την προηγούμενη διετία, έστω σε επίπεδο ERC.

Την ευθύνη διεξαγωγής του «Ακρόπολις» μέχρι το 2013 είχε η εταιρεία Celeritas, η οποία κατά γενική ομολογία είχε καταφέρει να διοργανώσει εξαιρετικά επιτυχημένους αγώνες. Όσο κι αν θέλει ο Promoter να οργανώσει τα πάντα στην εντέλεια, αν δεν υπάρξει σημαντική συνεισφορά από πλευράς χορηγών και φορέων της Πολιτείας, το έργο γίνεται εξαιρετικά δύσκολο.

Το 2013, λοιπόν, η Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε αναλάβει να στηρίξει τον αγώνα, με το περιβόητο «Mythical Peloponnese» να κοσμεί όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Μάλιστα, ενόψει του 59ου Ράλλυ Ακρόπολις είχε πραγματοποιηθεί και συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο Αυτοκινήτου, με τον τότε Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Πέτρο Τατούλη, να παρίσταται και να δηλώνει πως η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να φιλοξενεί τον αγώνα, αναφέροντας, μάλιστα, ότι ήδη γίνονταν ενέργειες για την εξεύρεση περισσότερων ειδικών διαδρομών στην ευρύτερη περιοχή - για τον αγώνα του 2014!

Ο κ. Τατούλης τότε, στις αρχές του 2013, τόνιζε πως «η Περιφέρεια, σε συνεργασία με τους αντίστοιχους φορείς, είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να αναλαμβάνει το κόστος που της αντιστοιχεί, ώστε το Ράλλυ Ακρόπολις να συνεχίσει να διεξάγεται απρόσκοπτα».

Τα πράγματα, ωστόσο, εξελίχθηκαν διαφορετικά. Τουλάχιστον αυτό εξηγούσε σε συνέντευξή του λίγα χρόνια αργότερα ο τότε πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος, Δημήτρης Μιχελακάκης.

«Για το πώς χάθηκε το WRC, όχι επί των ημερών μας, μπορώ να σας βεβαιώσω ότι αν η Περιφέρεια Πελοποννήσου είχε τηρήσει τα συμφωνηθέντα, πιθανώς σήμερα τα δεδομένα να ήταν διαφορετικά και να μην είχε χαθεί το Ράλλυ Ακρόπολης από την Πελοπόννησο. Παράδειγμα αξιοπιστίας είναι η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και ο Δήμος Λαμίας, οι οποίοι μαζί με τους χορηγούς -ΕΚΟ και Seajets- και βεβαίως τους αμέτρητους θεατές στήριξαν τον αγώνα την τετραετία 2015-2018. Σε όλες αυτές τις προσπάθειες, κατά την εκτίμησή μου, για την εύρεση πόρων για τη διεξαγωγή μιας συνάντησης τέτοιου κύρους η κορυφαία παράμετρος δεν είναι το ποσόν αλλά η αξιοπιστία», τόνιζε ο κ. Μιχελακάκης.

Γιατί χάθηκε το «Ακρόπολις» και από το ERC;

Η μη απουσία του Ράλλυ Ακρόπολις από το πρόγραμμα του WRC το 2014 επί της ουσίας άνοιξε την πόρτα του αγώνα στο ERC. Στην πραγματικότητα ήταν μια απόδειξη του πόσο ισχυρό «brand name» είχε το «Ακρόπολις», και πόσο πολύ το Eurosport, ως promoter του ERC, ήθελε να έχει στο πρόγραμμά του τον αγώνα μας.

Όμως, και αυτή η πόρτα έκλεισε, μάλλον άκομψα. Ήταν 9 Νοεμβρίου του 2018, όταν η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος, διά του προέδρου της, ανακοίνωνε πως το «Ακρόπολις» δεν θα βρισκόταν ούτε στο ERC την επόμενη χρονιά. Οι συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη την εποχή, με την πλήρη απαξίωση του μηχανοκίνητου αθλητισμού από τους θεσμικούς παράγοντες, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος διοργάνωσης του «Ακρόπολις» (έστω) σε επίπεδο ERC, οδήγησαν την ΟΜΑΕ στο να αποφασίσει να μη διοργανώσει τον αγώνα.

Το παράβολο προς το Eurosport για την τηλεοπτική κάλυψη του αγώνα ήταν 170.000 ευρώ. Το ποσόν αυτό είχε δεσμευτεί ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός, ότι θα το κατέβαλε το ελληνικό κράτος. Ωστόσο, μέχρι την παραμονή της ανακοίνωσης του προγράμματος του 2014, η Πολιτεία δεν είχε δώσει τα χρήματα. Η ΟΜΑΕ, μπροστά στον κίνδυνο της διεθνούς κατακραυγής, έδωσε τα χρήματα, προκειμένου να διεξαχθεί κανονικά ο αγώνας.

Και παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, αυτά τα χρήματα δεν επέστρεψαν ποτέ στο ταμείο της ΟΜΑΕ, καθώς η Πολιτεία δεν τα έδωσε ποτέ στην Ομοσπονδία, η οποία –παρεμπιπτόντως- μέχρι τότε δεν εισέπραττε ούτε καν κρατική επιχορήγηση από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού!

Παραπάνω αναφερθήκαμε στην απαξίωση του Motorsport από την επίσημη Πολιτεία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εποχής του «Ακρόπολις» στο ERC, όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ζητούσε από την ΟΜΑΕ το ποσόν των 8.500 ευρώ, προκειμένου να επιτρέψει στους συμμετέχοντες στον αγώνα να βγάλουν μια ομαδική φωτογραφία με φόντο τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης!

Σταδιακά, λοιπόν, η Ελλάδα βρέθηκε εκτός και του ERC, με το «Ακρόπολις» από… δεδομένο, να μετατρέπεται σε (γλυκιά;) ανάμνηση. Για να επιβεβαιωθεί η λαϊκή ρήση που αναφέρει πως «εκτιμάς κάτι, μόνον όταν το χάσεις».

Το χρονικό της επιστροφής του «Ακρόπολις»

Το τι συνέβη στο παρελθόν και χάθηκε το «Ακρόπολις» το περιγράψαμε συνοπτικά παραπάνω. Όμως, φτάσαμε στο σήμερα. Ή, για να ακριβολογούμε, φτάσαμε στο… πέρυσι. Διότι οι προσπάθειες επιστροφής του «Ακρόπολις» στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ ξεκίνησαν αρκετούς μήνες πριν από την αίσια έκβασή τους.

Ήταν 19 Ιουνίου του 2020. Επιλέγοντας έναν χώρο με τον δικό του ξεχωριστό συμβολισμό, δηλαδή τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, εκεί όπου δινόταν παραδοσιακά η εκκίνηση του Ράλλυ Ακρόπολις, ο Λευτέρης Αυγενάκης ανακοίνωσε τη σύσταση Οργανωτικής Επιτροπής για τη «Διεκδίκηση και Διεξαγωγή Μεγάλων Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού», υπό την αιγίδα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η οποία θα αναφέρεται απευθείας στον υφυπουργό Αθλητισμού, με βασικούς πυλώνες δράσης την άμεση επιστροφή της Ελλάδας στο προσκήνιο του διεθνούς motorsport, αλλά και την οδική ασφάλεια.

Η σύσταση της Επιτροπής ήταν η πιο τρανή απόδειξη του ότι για πρώτη φορά στα χρονικά του ελληνικού μηχανοκίνητου αθλητισμού, η συντεταγμένη ελληνική Πολιτεία έβλεπε στο motorsport μια σημαντική προοπτική προβολής της χώρας μας στο εξωτερικό.

Η Επιτροπή έπιασε αμέσως δουλειά και τα αποτελέσματα άρχισαν να φαίνονται πολύ σύντομα. Ο δίαυλος επικοινωνίας με τον promoter του WRC άνοιξε, χάρη και στις συγκυρίες που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας. Η χώρα μας έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα πως θα διεκδικούσε με κάθε πρόσφορο τρόπο την επιστροφή της στο προσκήνιο του διεθνούς motorsport.

Λίγους μήνες αργότερα γινόταν γνωστό πως το «Ακρόπολις» θα ήταν «αναπληρωματικός» αγώνας το 2021. Με λίγα λόγια, εάν κάποιος αγώνας από τους αρχικά ορισθέντες δεν μπορούσε να διεξαχθεί λόγω COVID-19, το «Ακρόπολις» θα διεκδικούσε τη θέση του.

«Στη θέση της Χιλής…»

Στις 13 Δεκεμβρίου του 2020 το www.caranddriver.gr αποκάλυπτε πως «Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως αυτήν τη στιγμή, το Ράλλυ Σουηδίας είναι κατά 99% εκτός προγράμματος, με τους Σουηδούς να ενημερώνουν τον promoter του WRC ότι αδυνατούν να διοργανώσουν αγώνα δίχως θεατές, μιας και από τα εισιτήρια εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό η επιτυχία του αγώνα. Μολαταύτα, γίνονται προσπάθειες για να βρεθεί λύση. Όμως, δεν είναι μόνον η Σουηδία σε δυσχερή θέση. Έγκυρες πηγές τονίζουν πως ακόμα τρεις αγώνες, το Σαφάρι, η Ουαλία και η Χιλή, αυτήν τη στιγμή είναι στον «αέρα», κυρίως λόγω των περιορισμών μετακινήσεων από χώρα σε χώρα, εξαιτίας του COVID-19.

Ταυτόχρονα, πληροφορίες από τη Λετονία αναφέρουν πως οι διοργανωτές του αγώνα της χώρας της Βαλτικής, που, επίσης, είναι μεταξύ των έξι “αναπληρωματικών” για το 2021, απέχουν παρασάγγας από το να καταλήξουν σε συμφωνία με τον promoter του WRC και πως ήδη η σχετική λίστα μειώνεται, καθώς με τη Λετονία εκτός, θα περιλαμβάνει την Ελλάδα, το Βέλγιο, την Τουρκία, την Αργεντινή και τη Ιταλία με τη Μόντσα».

Από τότε, μάλιστα, σιγοψιθυριζόταν πως «η Ελλάδα θα πάρει τη θέση της Χιλής, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά». Κάτι που επιβεβαιώθηκε σχεδόν 100 ημέρες αργότερα, ήτοι την 26η Μαρτίου του 2021. Η ανακοίνωση της επιστροφής του «Ακρόπολις» στο WRC από το 2021, αντικαθιστώντας το Ράλλυ Χιλής το τετραήμερο 9-12 Σεπτεμβρίου, ήταν μια πραγματικότητα.

Κι όχι για έναν χρόνο, αλλά για τουλάχιστον δύο, με προοπτική περαιτέρω επέκτασης της συμφωνίας. Διότι αποτελεί κοινό μυστικό πως η λογική του promoter του WRC είναι να εμπιστεύεται τους συνεργάτες του μακροχρόνια. Η Ελλάδα σε μια εξόχως δύσκολη περίοδο για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, με διαδοχικές αναβολές και ματαιώσεις αγώνων, ήταν εκεί, να εξασφαλίσει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, την ομαλή διεξαγωγή του «Ακρόπολις».

Τα οφέλη για τη χώρα

Είναι εκ των ων ουκ άνευ πως η Ελλάδα από την επιστροφή του «Ακρόπολις» θα αποκομίσει σημαντικά οφέλη. Πρωτίστως, επιστρέφει στο προσκήνιο του παγκοσμίου motorsport. Αλήθεια, πόσοι άραγε γνώριζαν πού βρίσκεται το Τρίερ ή η Γιβάσκιλα, πριν βρεθεί εκεί το WRC; Ελάχιστοι, πέραν των άμεσα εμπλεκόμενων με το WRC, ήτοι των ίδιων των ομάδων που συχνά πυκνά έρχονταν στη χώρα μας όλα αυτά τα χρόνια για να κάνουν δοκιμές για το… Ράλλυ Τουρκίας.

Η εικόνα των «θηρίων» του WRC να εκκινούν στη σκιά του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, θα κάνει τον γύρο του κόσμου. Όπως κι οι εικόνες από τις ειδικές διαδρομές, με την εκθαμβωτική ομορφιά του φθινοπωρινού ελληνικού τοπίου. Σκέφτεστε πιο εντυπωσιακή διαφήμιση της Ελλάδας στα πέρατα του κόσμου, από την εικόνα ενός αγωνιστικού να φεύγει από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και να κατηφορίζει προς τους Στύλους του Ολυμπίου Διός, με το drone του WRC να το ακολουθεί;

Όταν ο Petter Solberg έσπευδε να πανηγυρίσει με τον δικό του τρόπο μέσα από το Twitter για την επιστροφή του «Ακρόπολης», σκεφτείτε τι θα συμβαίνει όσο θα πλησιάζουμε προς τις ημερομηνίες τέλεσης του αγώνα, σε διεθνές επίπεδο, απ’ όλους τους «μύθους» των αγώνων ράλλυ, είτε έρθουν στη χώρα μας για να αγωνιστούν, είτε απλώς για να παρακολουθήσουν «Το Ράλλυ των Θεών»!

Λένε πως οι αριθμοί… ζαλίζουν. Αν σκεφτείτε πως μόνον το 2019, οι μεταδόσεις του WRC άγγιξαν τις 10.000 ώρες, με περισσότερες από 150 χώρες να απολαμβάνουν τους αγώνες και σχεδόν 900 εκατομμύρια τηλεθεατές να μένουν καθηλωμένοι μπροστά στους δέκτες τους, τότε αντιλαμβάνεστε τι μπορεί να αποκομίσει ως όφελος η Ελλάδα μόνον από τη… διαφήμιση μέσω της τηλεόρασης!

Τούτην τη στιγμή είναι περισσότεροι από 650.000 οι εγγεγραμμένοι στο κανάλι του WRC στο YouTube. Στο Facebook η σελίδα του WRC «αρέσει» σε 2,7 εκατομμύρια χρήστες, στο Twitter τον λογαριασμό του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος ακολουθούν 346,3 χιλιάδες άνθρωποι, ενώ στο Instagram οι ακόλουθοι ξεπερνούν τα 1,6 εκατομμύρια!

Σε επίπεδο τουρισμού, επίσης, τα οφέλη θα είναι τεράστια. Σε μια περίοδο off season, η χώρα μας θα γίνει προορισμός για χιλιάδες λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, οι οποίοι θα επιλέξουν Ελλάδα και «Ακρόπολις» αντί για φθηνές –λόγω πτώσης της τιμής της λίρας- διακοπές στα Μικρασιατικά παράλια. Κι είναι στο χέρι μας όλους αυτούς τους επισκέπτες να τους πείσουμε να ξαναέρθουν στην Ελλάδα.

Και μη λησμονείτε ότι το «Ακρόπολις» δεν είναι «αγώνας ολίγων ημερών», όπως πολλοί… καλοθελητές θα σπεύσουν να τον χαρακτηρίσουν. Οι ομάδες και οι ιδιώτες έρχονται πολλές ημέρες νωρίτερα στη χώρα μας και θα έχουν έρθει και νωρίτερα, για δοκιμές. Επομένως, το όφελος θα είναι σημαντικό.

Η ευρύτερη προοπτική

Υπάρχει, όμως, και η ευρύτερη προοπτική για την Ελλάδα και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Το «Ακρόπολις» ήταν εξαρχής ο μεγάλος στόχος. Όμως, η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει και άλλες μορφές αγώνων. Πριν από ενάμιση χρόνο ο υπογράφων βρέθηκε στη Ματζόρα της Βόρειας Ιταλίας και παρακολούθησε αγώνα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Rallycross. Και σας διαβεβαιώ ότι μπορούμε και… παραμπορούμε να διοργανώσουμε έναν εξίσου επιτυχημένο αγώνα, με εκατοντάδες συμμετοχές απ’ όλη την Ευρώπη.

Για να μην αναφερθούμε στη Formula E. Κορυφαίος υπουργός της σημερινής κυβέρνησης σε συζητήσεις με άμεσους συνεργάτες του είχε εκφράσει την επιθυμία να… φέρει τη Formula E στην Ελλάδα! Μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Εάν υπάρχει θέληση και οργάνωση, ασφαλώς. Η Formula Ε, άλλωστε, δεν χρειάζεται πίστα. Αρκεί ένας όμορφος χώρος, όπως το… Πεδίον του Άρεως! Ή η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης! Ή, ακόμα, και το λιμάνι του Πειραιά!

Ή, μήπως, υστερούμε στις αναβάσεις; Δεν θα μπορούσε η Πορταριά να είναι αγώνας του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Αναβάσεων; Για όλα αυτά υπάρχει πλέον η Επιτροπή. Η οποία έχει μάτια και αυτιά ανοιχτά, αφουγκράζεται την κοινή γνώμη, ζυγίζει τα δεδομένα και –όπως φάνηκε και με την περίπτωση του «Ακρόπολις»- έχει τον τρόπο να «ακούγεται» σε διεθνές επίπεδο.

Στο διά ταύτα…

…η Ελλάδα έχει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαφημίσει τα «καλούδια» της ανά τον κόσμο. Πολιτική βούληση για πρώτη φορά στα χρονικά υπήρξε και εκφράστηκε με τον πλέον επαγγελματικό τρόπο, μέσω της δημιουργίας της Επιτροπής. Ικανά στελέχη, με τεράστια διεθνή εμπειρία στη χάραξη και εκτέλεση ενός αγώνα επιπέδου WRC, διαθέτουμε.

Ειδικές διαδρομές… να φάν’ κι οι κότες! Διάθεση για να πάρουμε τα… βουνά, υπάρχει άφθονη. Τι χρειάζεται πλέον; Να αφήσουμε κατά μέρος τη μεμψιμοιρία. Τα μην υπολογίζουμε τα κατά τόπους (και ανθρώπους) συμφέροντα, μα μόνον το κοινό καλό. Να συστρατευθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ώστε να διοργανώσουμε έναν αγώνα για τον οποίον θα μιλά όλη η Υφήλιος.

Να αξιοποιήσουμε, εντέλει, τις συνθήκες που δημιουργούνται. Ναι, το «Ακρόπολις» ανέκαθεν στηριζόταν στα ελληνικά πληρώματα, στους ιδιώτες. Όμως, πλέον η FIA και ο promoter βάζουν σε άλλο επίπεδο τον πήχη. Κι είναι ευκαιρία να το καταλάβουμε τίνι τρόπο αυτό. Να χειροκροτήσουμε όλους αυτούς που μέσα σε μια εξόχως δύσκολη περίοδο επένδυσαν, φέρνοντας στην Ελλάδα εξαιρετικά σύγχρονα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally 2 (τα μέχρι πέρυσι ονομαζόμενα R5) και να πείσουμε κι αυτούς που έχουν μείνει στα… παλιά, πως ήρθε η ώρα να εκσυγχρονιστούν. Να επενδύσουν σε καινούργια, ασφαλέστερα αγωνιστικά οχήματα και να μην… γκρινιάζουν, επειδή η FIA ζητά το αυτονόητο, ήτοι να συμμετέχουν στους αγώνες του WRC μόνο σύγχρονα αυτοκίνητα.

Η Ελλάδα δείχνει ότι μπορεί να πάψει να αποτελεί τον «φτωχό συγγενή» του παγκοσμίου motorsport. Ωστόσο, πρέπει κι όλοι όσοι αγαπούμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό να ακολουθήσουμε τις επιταγές των καιρών και να μην αποτελούμε τροχοπέδη των εξελίξεων.

Στο τέλος, εφόσον όλα αυτά γίνουν, θα χαμογελούν άπαντες. Και θα απολαμβάνουν την καινούργια, πιο αισιόδοξη ημέρα που θα ξημερώνει…