Συνέντευξη-Andrea Adamo: «Η ατυχία είναι η δικαιολογία των αδυνάμων»


Ο επικεφαλής της Hyundai Motorsport, Andrea Adamo, μιλά για το όνειρό του να γίνει μηχανικός αγώνων, τη διαχείριση προσωπικοτήτων, την τύχη και το Ράλι Ακρόπολις.

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: HYUNDAI MEDIA
  • 14/7/2021

Μία ιδιαίτερη περίπτωση ανθρώπου, o Andrea Adamo ηγείται της Hyundai Motorsport (και πιο γνωστή σε όλους η θέση του team principal της ομάδας του WRC), και μαζί της έχει ήδη πανηγυρίσει δύο τίτλους κατασκευαστών.

Γνωστός για τον δηκτικό τρόπο ομιλίας του, τον στακάτο λόγο του και τις εκφράσεις του προσώπου του, είναι ένας χαρισματικός ηγέτης, σύμφωνα με όσους έχουν συνεργαστεί μαζί του ανά τα χρόνια.

Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο Car and Driver Ελλάδας, ο Ιταλός άνοιξε τα χαρτιά κι έδωσε ενδιαφέρουσες απαντήσεις σε μία σειρά θεμάτων.

Έχεις πει στο παρελθόν πως το όνειρό σου από παιδί ήταν να γίνεις μηχανικός, ενώ τα περισσότερα παιδιά σε αυτήν την ηλικία θέλουν να γίνουν οδηγοί αγώνων. Είναι σαν να μην σε ενδιέφερε να έχεις πρωταγωνιστικό ρόλο.

«Πράγματι. Ποτέ δεν ήθελα να είμαι στα φώτα της δημοσιότητας. Είμαι ο τύπος του ανθρώπου που προτιμά να πηγαίνει να τρέξιμο με τους φίλους του, στο σινεμά, να συναρμολογεί μινιατούρες αυτοκινήτων. Αυτό που ήθελα είναι να βρίσκομαι στο motorsport, και αυτό που ήθελα από παιδί είναι να είμαι νικητής, σε ό,τι κι αν έκανα.

«Η νίκη σε φέρει στο προσκήνιο, αλλά είναι μία συνέπεια που ποτέ δε λαμβάνω υπόψη μου. Έχω πει, παραφράζοντας λόγια άλλου, πως ‘ήμουν ο Andrea που ήθελε να γίνει Adamo’, δεν ήλπιζα ποτέ να γίνει ο επικεφαλής σε ο,τιδήποτε.

«Θυμάμαι τη στιγμή που αποφάσισα να γίνω μηχανικός στο motorsport. Ήταν το 1983, και στο τέλος της χρονιάς ένα περιοδικό στην Ιταλία κυκλοφορούσε μία ειδική έκδοση, και αφορούσε αποκλειστικά τα ράλι. Τον Νοέμβριο, υπήρχε ένα αφιέρωμα στη Lancia 037 του Bettega στο Σαν Ρέμο, με διάφορες φωτογραφίες, λυμένο το αυτοκίνητο με διάφορες λεπτομέρειες στο φακό. Αυτό το αφιέρωμα συνοδευόταν κι από μία συνέντευξη με τον SergioLimone. Τότε είπα στον εαυτό μου ‘αυτό θέλω να κάνω όταν μεγαλώσω’.

«Κι είμαι πολύ τυχερός, τόσο τυχερός που είχα την ευκαιρία να έχω για αφεντικό μου τον Sergioγια μερικά χρόνια.

«Αλλά αυτό ήθελα. Έβλεπα τα αυτοκίνητα, και δε σκεφτόμουν ότι θέλω να τα οδηγώ, αλλά να τα σχεδιάζω. Δεν ξέρω το γιατί.»

Κι ενώ δεν πίστευες ότι θα ήσουν ποτέ επικεφαλής σε κάτι, είσαι ο διευθυντής της Hyundai, κι ήσουν στην εταιρεία από το 2015. Μπορείς να δεις εκ των έσω το πόσο έχει ωριμάσει η ομάδα;

«Ξέρεις, Δημήτρη, μία ομάδα δεν μπορεί να χτιστεί εν μία νυκτί. Ακόμα και τώρα είμαι στη διαδικασία τοποθέτησης των σωστών ατόμων στις σωστές θέσεις, και χρειάζεται χρόνος.

«Δεν ξέρω αν η ομάδα είναι ακόμα έτοιμη, αλλά είμαι χαρούμενος για το επίπεδο όλων των εργαζομένων στη Hyundai, σε κάθε τομέα.

«Αλλά κάποιες φορές το να έχεις τους σωστούς ανθρώπους δεν αρκεί, πρέπει να δουλεύουν και με τον σωστό τρόπο. Αυτή είναι η δική μου ευθύνη, να συντονίζω τις προσπάθειές τους.»

Βοήθησες πολύ τη Hyundai να ανέβει επίπεδο από το 2019 και μετά. Πιστεύεις πως προσέφερες κάτι το διαφορετικό για να φτάσετε μαζί σε αυτές τις επιτυχίες;

«Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, αλλά δεν ξέρω αν έκανα κάτι συγκεκριμένο. Ίσως κατάφερα να ‘ξεκλειδώσω’ κάτι το σπουδαίο μέσα στην ομάδα, που την έκανε να ενεργοποιηθεί και να σταθεί στα πόδια της.

«Μ’ αρέσει να λέω πως δεν ήρθα σε μία ομάδα που δεν απέδιδε, γιατί η Hyundai πάλευε για τον τίτλο το 2017 και το 2018. Μάλλον έλειπε κάτι για να κάνει το επόμενο βήμα, και της το έδωσα εγώ.

«Στο τέλος της μέρας, κάνω τη δουλειά που πρέπει να κάνω. Μπορεί να έφερα λίγο παραπάνω συναίσθημα, να πίεσα το σύστημα παραπάνω. Αλλά, είναι τρομερό τι έχει κάνει συνολικά η Hyundai στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, κι εκτός του WRC. Και σε αυτό πρέπει να δώσω τα εύσημα στους συνεργάτες μου. Έτσι έχουμε χτίσει μία νοοτροπία νικητή μέσα στον οργανισμό.»

Πλέον, υπάρχουν και οι προσδοκίες για την ομάδα σας, τόσο από το κοινό όσο κι από τον Τύπο. Μπορείτε να ανταπεξέλθετε σε αυτήν την πίεση;

«Με όλο το σεβασμό στους θεατές και τα μέσα, πρώτα πρέπει να εκπληρώσω τις προσδοκίες των επικεφαλής της Hyundai. Εκείνοι βάζουν το κεφάλαιο, μας δίνουν πολλά χρήματα για να κερδίζουμε.»

Βλέπεις τον εαυτό σου ως το μέλλον της HyundaiMotorsport;

«Ειλικρινά, σταμάτησα πριν πολλά χρόνια να σχεδιάζω εμμονικά το μέλλον. Κάνω τα πλάνα μου για το μέλλον, αλλά δεν έχω υψηλές προσδοκίες.

«Δεν ξέρω θα μπορέσω να είμαι το μέλλον της Hyundai, δουλεύω για να έχει επιτυχημένο μέλλον η Hyundai.

«Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις για μία εταιρεία, είναι να μπορεί να είναι επιτυχημένη και χωρίς εσένα. HHyundaiπρέπει να κερδίζει με ή χωρίς τον Adamo. Αν χτίσω έναν οργανισμό τόσο καλά δομημένο, θα μπορεί να πετυχαίνει και χωρίς τον Adamo. Αν δεν κάνω καλά τη δουλειά μου, κάνω την εταιρεία να κερδίζει μόνο με την παρουσία μου. Αυτό ίσως με κάνει εμένα ισχυρότερο, αλλά αποδυναμώνει τον οργανισμό. Και πληρώνομαι για να κάνω τη Hyundai μία νικηφόρα εταιρεία, όχι τον εαυτό μου.»

Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα για να γίνει μία ομάδα WRC επιτυχημένη;

«Να έχεις έναν μικρό πυρήνα ανθρώπων γύρω σου, που μπορεί να συνεργάζεται και να ξέρει τι ρόλο έχει ο καθένας μέσα σε αυτόν.»

Βρήκες μία τέτοια κατάσταση όταν ανέλαβες τον ρόλο το 2019, ή έπρεπε να την χτίσεις από το μηδέν;

«Είναι μία διαρκώς εξελισσόμενη διαδικασία. Κάποιους ανθρώπους τους βρήκα ερχόμενος εδώ, κάποιους μπόρεσα να τους τοποθετήσω εγώ.»

Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς, πώς διαχειρίζεσαι τα «θέλω» τους, με δεδομένο ότι όλοι θέλουν και μπορούν να κερδίσουν σε κάθε ράλι;

«Σίγουρα, είναι περίπλοκο, αλλά είναι καλό, γιατί αν έχεις να διαχειριστείς δύσκολες προσωπικότητες, σημαίνει ότι αυτοί οι άνθρωποι λαχταρούν να κερδίσουν. Αν περνάς εύκολα τις μέρες σου μαζί τους, σημαίνει ότι δεν είναι το ίδιο αφοσιωμένοι. Το ίδιο ισχύει και για τους μηχανικούς, για τους οδηγούς, του συνοδηγούς.

«Ωστόσο, όσο παραμένεις ξεκάθαρος και ευθύς, και λες την αλήθεια σε όλους, στο τέλος είναι έξυπνοι άνθρωποι και μπορείς να τους διαχειριστείς.

«Όλη μου τη ζωή έλεγα ότι δεν έχω παιδιά, και τώρα έχω να κάνω με 164 ''παιδιά'' κάθε μέρα. Κάποιες φορές είναι εκνευριστικό, αλλά όταν περνάνε οι στιγμές που φέρονται λες και πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο, είμαι χαρούμενος που είμαι εδώ και είμαι επικεφαλής τους. Γιατί είναι όλοι τους νικητές.»

Πιστεύεις στην τύχη; Οι συνεχόμενες εγκαταλείψεις των οδηγών της ομάδας, σε συνδυασμό με τα καλά αποτελέσμα των αντιπάλων, έχουν κάνει πολλούς να μιλάνε για ατυχίες για τη Hyundai.

«Δεν πιστεύω στην τύχη ή την ατυχία. Θα σου θυμίσω την ρήση του Ναπολέοντα: ''Δεν θέλω καλούς στρατηγούς, τυχερούς θέλω''. Χρειάζεται μία μίξη των δύο!»

Ήταν άτυχη η στιγμή του Tanak στο Σαφάρι;

«Όχι. Δεν έχω δικαιολογία την τύχη ή την ατυχία. Η ατυχία είναι η δικαιολογία των αδυνάμων. Οι ηγέτες αποδέχονται τα λάθη τους και τις δυσκολίες, και δουλεύουν πάνω σε αυτές για να μην ξανασυμβούν.»

Πώς προχωρά η προετοιμασία για το 2022;

«Βιαζόμαστε, αλλά ΟΚ.»

Και το «ΟΚ» τι σημαίνει;

«Ότι έχουμε καλή πορεία, με κάποια θέματα. Αν έλεγα ότι δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα, θα έλεγα ψέματα, γιατί είναι νέοι κανονισμοί και είναι κι αυτό μέρος της διαδικασίας.»

Σε ανησυχεί που μόνο τρεις κατασκευαστές θα εισέλθουν σε αυτή τη νέα, υβριδική εποχή του WRC;

«Ναι, είναι ένα πρόβλημα. Και ελπίζω να έχουμε νέους κατασκευαστές σύντομα, γιατί θα ήταν σημαντικό για το σπορ.»

Τώρα, η πιο αναμενόμενη ερώτηση από Έλληνα δημοσιογράφο. Πώς νιώθεις που επιστρέφει το WRC στην Ελλάδα για το Ράλι Ακρόπολις;

«Μου αρέσει που γυρνά στο πρόγραμμα το Ακρόπολις. Μπορεί να είμαι διευθυντής ομάδας, αλλά μέσα μου υπάρχει πάντα ένας άνθρωπος με μεγάλο πάθος για τα ράλι, και το Ακρόπολις, η Πορτογαλία, το Μόντε Κάρλο, όλα αυτά τα ράλι είναι μέρος της ιστορίας του WRC.

«Και το Ακρόπολις ήταν πάντα ένα από τα πιο συναρπαστικά ράλι για μένα. Λατρεύω την Ελλάδα, και το Ακρόπολις έχει πάντα ιδιαίτερη σημασία για μένα. Θυμάμαι τη 037 να κερδίζει εκεί.

«Και δεν τα λέω όλα αυτά γιατί είσαι ένας Έλληνας δημοσιογράφος, γιατί όπως θα κατάλαβες δεν λέω αυτά που θέλει να ακούσει ο άλλος για να τον ευχαριστήσω.»

Για κλείσιμο, μία ερώτηση κάπως ιδιαίτερη. Αν όλοι οι οδηγοί ήταν ελεύθεροι στο τωρινό roster, αλλά μπορούσες να κρατήσεις τον Neuville και τον Tanak, ποιον οδηγό θα διάλεγες μαζί τους;

«Τον Sordo.»

Ευχαριστούμε τη Hyundai Motorsport και τον Andrea Adamo για τον χρόνο τους.