Αμορτισέρ αυτοκινήτου: Πώς θα καταλάβεις ότι έφτασε η στιγμή να τα αλλάξεις


Όσο δύσκολο και αν μοιάζει να εκτιμήσουμε την κατάσταση των αμορτισέρ του αυτοκινήτου μας, τόσο «εύκολο» μπορεί να αποδειχθεί αν αξιολογήσουμε σωστά μια σειρά από ενδείξεις.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: MONROE
  • 28/2/2024

Το αυτοκίνητό μας έχει μια σειρά από συστήματα και εξαρτήματα που φροντίζουν για την ασφάλειά μας όταν μετακινούμαστε. Ένα από τα πιο σημαντικά - και ταυτόχρονα από τα πιο δύσκολα να εντοπιστεί η κατάστασή του - είναι τα αμορτισέρ.

Η συνηθισμένη απορία που προκύπτει είναι εύλογη: Πότε πρέπει να αλλάξω τα αμορτισέρ; Ποια είναι τα «συμπτώματα» που μου δείχνουν ότι ήρθε η ώρα για την αντικατάστασή τους;

Η απάντηση δεν είναι ανάλογα εύκολη με κάποια από τις προφανείς βλάβες ενός αυτοκινήτου. Μια διαρροή λαδιού, μια μπαταρία που δεν δίνει ρεύμα για να εκκινήσει ο κινητήρας, ένα φθαρμένο ελαστικό είναι πιο απλό να εντοπιστούν.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι ένα αμορτισέρ συμπιέζεται και «αποφορτίζεται» περίπου 6.000 φορές το λεπτό! Το νούμερο είναι εντυπωσιακό, πόσο μάλλον αν γίνει η αναγωγή στις ώρες καθημερινής, εβδομαδιαίας και μηνιαίας οδήγησης για τον καθένα μας.

Επιπλέον, συνθέτουν το λεγόμενο «τρίγωνο ασφάλειας» μαζί με τα ελαστικά και τα φρένα. Αν ένα από τα τρία δεν είναι σε καλή κατάσταση, τότε επηρεάζεται συνολικά η ενεργητική ασφάλεια του αυτοκινήτου, με αρνητική επίδραση στο φρενάρισμα, το κράτημα και συνολικά την οδική συμπεριφορά.

Τα σημάδια που μας δείχνουν ότι τα αμορτισέρ μας είναι σε… τροχιά αντικατάστασης, είναι τα ακόλουθα:

  • Στο φρενάρισμα, το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου «χαμηλώνει» αρκετά περισσότερο απ’ ό,τι συνήθως.
  • Αντίστοιχα, στην απότομη επιτάχυνση, το πίσω μέρος έχει παρόμοια συμπεριφορά.
  • Όταν το όχημα περνάει πάνω από «σαμαράκια», το αμάξωμα «χορεύει», έστω και όχι τόσο έντονα όπως τα μονοθέσια της Formula 1 με το porpoising.
  • Αυξημένη «νευρικότητα» του οχήματος όταν υπάρχει έντονος πλευρικός άνεμος.
  • Περίεργη «αίσθηση» σε στροφές, ιδίως όταν είναι διαδοχικές, με το αυτοκίνητο να δυσκολεύεται να ακολουθήσει την ιδανική τροχιά που του ορίζουμε με το τιμόνι.
  • Περίεργοι κραδασμοί στο τιμόνι.
  • Τα ελαστικά αρχίζουν να έχουν μη ομοιόμορφη φθορά του πέλματος.

Αν όλα αυτά φαντάζουν ιδιαίτερα εξειδικευμένα και παραπέμπουν σε ικανότητες οδηγού αγώνων, υπάρχει μια πολύ εύκολη εναλλακτική. Σε σταματημένο αυτοκίνητο, πιέζουμε δυνατά τα χέρια στο καπό, δίπλα σε μία από τις δύο ρόδες, για να «βυθίσουμε» τον εμπρός άξονα. Αν οι ταλαντώσεις του αμαξώματος είναι αρκετές, τότε ήρθε η ώρα για το συνεργείο.

Σε περίπτωση που, συνηθισμένοι από την αλλαγή λαδιών, συμβουλευόμαστε το οδόμετρο για τα πάντα, τότε συστήνεται ένας αρχικός έλεγχος κάθε 20.000 km. Όχι για αντικατάσταση, αλλά για ένα check, για παράδειγμα αν υπάρχει κάποια διαρροή λαδιού ή κάποια φθορά σε εξαρτήματα.

Σαφώς, υπάρχουν πολλές παράμετροι που επηρεάζουν τον κύκλο ζωής ενός αμορτισέρ. Ο τρόπος χρήσης του αυτοκινήτου, αν η κίνηση είναι κυρίως στην πόλη ή σε αυτοκινητόδρομους, αν το οδικό δίκτυο που μετακινούμαστε κατά βάση είναι καλό ή υπάρχουν πολλές λακκούβες και ανωμαλίες, αν είμαστε σε μέρη με πολλή υγρασία ή κοντά στη θάλασσα (το αλάτι δε βοηθάει), αν συνήθως μετακινούμαστε μόνοι στο αυτοκίνητο ή είναι, κατά βάση, φορτωμένο με επιβάτες και αποσκευές κλπ.

Η λίστα με τις παραμέτρους δείχνει ατελείωτη, οπότε η σημασία του ελέγχου μεγαλώνει. Σε «φυσιολογικές» συνθήκες, τα αμορτισέρ συνίσταται να αλλάζουν κάθε 60.000 - 80.000 km, αλλά αυτό είναι καθαρά θεωρητικό. Άλλωστε, οι προαναφερθείσες παράμετροι είναι τόσες πολλές και διαφορετικές, που δεν υπάρχει κάποιος «σταθερός» κανόνας.

Συμπέρασμα; Ξεκάθαρη και απόλυτη απόδειξη δεν μπορούμε να έχουμε για τη φθορά τους, αλλά υπάρχει μια σειρά από ενδείξεις και «συμπτώματα», εύκολα αναγνωρίσιμα τα περισσότερα, που πρέπει να μας βάλουν στη διαδικασία να διαπιστώσουμε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Και η καλή κατάστασή τους είναι καθοριστική για την ασφάλεια που μας προσφέρει το αυτοκίνητό μας.

Πηγή: caranddriver.com