Έλεγχος λαδιών κινητήρα: Τα "8 συν 1" βήματα για τη σωστή μέτρηση και διαδικασία


Συμβουλές για τον ενδεδειγμένο έλεγχο των λαδιών του αυτοκινήτου μας. Τι κάνουμε σε περίπτωση υπερπλήρωσης ή χαμηλής στάθμης, τι πρέπει να αποφύγουμε.

  • 16/2/2022

Ο έλεγχος της σωστής στάθμης του λαδιού κινητήρα στο αυτοκίνητό μας μπορεί να φαίνεται μία πολύ απλή διαδικασία. Και φυσικά είναι, αλλά μόνο αν ακολουθήσετε τα συγκεκριμένα βήματα και μερικές μικρές λεπτομέρειες που θα μας βοηθήσουν να έχουμε ένα αξιόπιστο αποτέλεσμα.

Κάθε οδηγός γνωρίζει ότι το λάδι του κινητήρα είναι το κλειδί για τη σωστή λειτουργία του. Και εξυπακούεται ότι μία ανεπαρκής ποσότητα ή η κακή κατάσταση του λιπαντικού μπορεί να προκαλέσει πολύ σοβαρή βλάβη στον κινητήρα του αυτοκινήτου και η επισκευή είναι συνήθως πολύ ακριβή.

Επομένως, είναι σημαντικό να ξέρουμε πώς να μετρήσουμε σωστά τη στάθμη του λαδιού και φυσικά να συνηθίζουμε να το ελέγχουμε τακτικά.

Η προειδοποιητική λυχνία χαμηλής στάθμης στο ταμπλό υπάρχει φυσικά, αλλά συνήθως προειδοποιεί μόνο όταν το επίπεδο είναι πολύ χαμηλό και θα αντιμετωπίσουμε σοβαρό πρόβλημα.

Πώς να ελέγξουμε τη στάθμη των λαδιών του κινητήρα

Όπως αναφέραμε προηγουμένως, η μέτρηση της στάθμης λαδιού του κινητήρα είναι πολύ απλή αν ακολουθήσουμε μερικά συγκεκριμένα βήματα. Για να μετρήσουμε τη στάθμη λαδιού σωστά πρέπει να ακολουθήσουμε τα εξής βήματα:

  • Δένουμε το χειρόφρενο, ώστε να αποφύγουμε ακούσιες κινήσεις και ατυχήματα.
  • Ανοίγουμε το καπό του κινητήρα (ο μοχλός βρίσκεται συνήθως δίπλα στην πόρτα του οδηγού).
  • Βρίσκουμε τη ράβδο στάθμης λαδιού: συνήθως έχει μια λευκή ή κίτρινη πλαστική λαβή (ανατρέξτε στο εγχειρίδιο του οχήματος αν δεν είμαστε σίγουροι πού βρίσκεται).
  • Ο κινητήρας πρέπει να είναι κρύος και όχι σε λειτουργία. Με αυτόν τον τρόπο, όλο το λάδι θα έχει κατέβει στο κάρτερ και το ιξώδες του θα είναι το σωστό.
  • Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σταθμευμένο σε επίπεδο έδαφος. Αν προσπαθήσουμε να μετρήσουμε τη στάθμη λαδιού με το αυτοκίνητο σε κλίση, η μέτρηση δεν θα είναι σωστή.

Έπειτα ακολουθούμε τη γνωστή στους περισσότερους διαδικασία:

  • Εξάγουμε τη ράβδο στάθμης λαδιού (συνήθως έχει μια λευκή ή κίτρινη πλαστική λαβή).
  • Την καθαρίζουμε με ένα χαρτί ή πανί για να μην υπάρχουν ίχνη λιπαντικού.
  • Αφού εντοπίσουμε τα ακριβή σημεία ελάχιστης και μέγιστης στάθμης, εισάγουμε ξανά τη ράβδο ώστε να πάρουμε την ακριβή στάθμη.
  • Τέλος, ελέγχουμε αν η στάθμη που μετρήσαμε είναι μεταξύ της ελάχιστης και μέγιστης τιμής.

Τι πρέπει να κάνουμε αν η στάθμη λαδιού είναι πολύ χαμηλή;

Αν μετά τη μέτρηση δούμε ότι η στάθμη λαδιού είναι στο χαμηλότερο όριο ή και κάτω από αυτό, πρέπει να προσθέσουμε λάδι. Εάν σύμφωνα με το βιβλίο συντήρησης του αυτοκινήτου είμαστε κοντά στα χιλιόμετρα ή το χρονικό όριο για την αλλαγής λαδιών και φίλτρου λαδιού θα πρέπει να συντομεύσουμε τη διαδικασία.

Αντίθετα, εάν έχουμε πρόσφατα αλλάξει τα λάδια, καλό θα ήταν να επισκεφτούμε ένα συνεργείο για να διερευνήσουμε την αιτία της μη φυσιολογικής κατανάλωσης λαδιού. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να κυκλοφορούμε με στάθμη λαδιού κάτω από την ελάχιστη, για αυτό καλό είναι να συμπληρώσουμε λίγο για να αποφύγουμε πιθανές σοβαρές βλάβες. Φυσικά, πάντα με τις ίδιες προδιαγραφές λαδιού, καθώς δεν συνιστάται να αναμιγνύουμε διαφορετικά λιπαντικά.

Τι γίνεται αν υπάρχει πολύ λάδι;

Μπορεί επίσης κατά τη μέτρηση να δούμε ότι ο κινητήρας έχει πολύ λάδι. Αυτό είναι επίσης κακό σημάδι και πρέπει να το διορθώσουμε, προκειμένου να αποφύγουμε ζημιές:

  • Υπερβολική συμπίεση που προκαλεί διαρροές
  • Βρώμικα μπουζί και έμβολα
  • Αυτανάφλεξη με σοβαρή ζημιά στον κινητήρα
  • Αναποτελεσματική ψύξη κινητήρα
  • Καταστροφή καταλύτη

Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να εξάγουμε λάδι από τον κινητήρα. Ο καλύτερος τρόπος είναι να πάμε σε ένα συνεργείο, όπου θα το κάνουν για εμάς.  

Τι δείχνει το χρώμα του λαδιού;

Ένα από τα πράγματα που είναι ενδεικτικό και καλό είναι να κάνουμε κατά τον έλεγχο της στάθμης λαδιού του κινητήρα είναι να παρατηρούμε το χρώμα του, καθώς θα μας δώσει μία ένδειξη της κατάστασής του λαδιού και του κινητήρα.

Το χρυσό χρώμα στο λάδι είναι το καλύτερο δυνατό και ένδειξη ότι αυτό είναι καθαρό και σε βέλτιστες συνθήκες. Το καφέ λάδι σημαίνει ότι αρχίζει να χάνει τις ιδιότητές του και να γεμίζει με ακαθαρσίες. Τότε πρέπει να αρχίσουμε να προγραμματίζουμε την αλλαγή λαδιών. Τέλος, το μαύρο λάδι σημαίνει ότι πρέπει να το αλλάξουμε το συντομότερο δυνατό, ειδικά αν συνοδεύεται από μυρωδιά καψίματος. Ο λόγος είναι ότι έχει ήδη χάσει τις ιδιότητές του και δεν λιπαίνει σωστά.