Σκόνη και κρύσταλλα: Τι κάνω όταν το αυτοκίνητο "σκεπάζεται" με αφρικανική σκόνη;


Το παχύ στρώμα σκόνης πάνω στο αυτοκίνητο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τόσο αναφορικά με την ασφαλή οδήγηση όσο και με τη "ζωή" των κρυστάλλων. Τι πρέπει να προσέξω;

  • 19/3/2022

Λόγω της γεωγραφίας της χώρας μας, αρκετά συχνά οι οδηγοί των αυτοκινήτων έρχονται αντιμέτωποι με ένα παχύ στρώμα σκόνης αφρικανικής προέλευσης που καλύπτει το αυτοκίνητό τους.

Αυτό το φαινόμενο είναι ακόμα πιο συχνό σε περιοχές της νότιας Ελλάδας, ενώ η Κρήτη σχεδόν όλη τη διάρκεια του έτους είναι αυτή που υποδέχεται πρώτη το συγκεκριμένο φαινόμενο με το που εμφανίζεται ο νοτιάς.

Σύμφωνα με έρευνες τα σωματίδια της αφρικανικής σκόνης είναι ορυκτής προέλευσης και προέρχονται από τη διάβρωση των πετρωμάτων. Το μεγαλύτερο μέρος των στοιχείων που τα αποτελούν είναι ορυκτά με την υψηλότερη συγκέντρωση να αντιστοιχεί στον χαλαζία (60%), ενώ υπάρχουν σε μικρότερες ποσότητες διοξείδια σιδήρου (FeO2), πυριτίου (SiO2) καθώς και ανθρακικό ασβέστιο (CaCO3).

Οι κίνδυνοι που κρύβει η αφρικανική σκόνη

Χωρίς να είναι κάποιος Χημικός, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η σκόνη που κάθεται πάνω στο παρμπρίζ κρύβει αρκετούς κινδύνους για τα κρύσταλλα του αυτοκινήτου τα οποία αν δεν τα προσέξουμε μπορεί να καταλήξουν με γρατζουνιές. Την ίδια στιγμή η παρουσία της σκόνης μειώνει σημαντικά την ορατότητα του οδηγού και μπορεί να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να προκληθεί κάποιο ατύχημα.

Για αυτό είναι σημαντικό να λαμβάνονται απαραίτητα μέτρα. Αυτό που πρέπει να γίνει αρχικά είναι ο οδηγός να μην ενεργοποιήσει αμέσως τους υαλοκαθαριστήρες. Οι ειδικοί προτείνουν σε πρώτη φάση να καθαριστούν με ένα στεγνό πανί ή κάποιο σφουγγάρι ώστε να αφαιρεθεί το μεγαλύτερο μέρος της σκόνης που έχει συγκεντρωθεί.

Στη συνέχεια θα πρέπει να πέσει μια επαρκή ποσότητα νερού στο παρμπρίζ (ένα μπουκάλι με νερό πρέπει πάντα να είναι διαθέσιμο) ώστε να «γλιστρήσουν» ομαλά και να μην δημιουργήσουν γρατζουνιές στο κρύσταλλο όταν θα ξεκινήσουν την επαναλαμβανόμενη κίνησή τους.

Ένα αντίστοιχο «ντους» με νερό προτείνεται και για την περίπτωση των παραθύρων αφού αν ανοιγοκλείσουν ενώ είναι σκονισμένα μπορεί να υπάρξουν αντίστοιχα απρόοπτα με αυτά στο παρμπρίζ.

Παράλληλα η σκόνη επηρεάζει και τις τσιμούχες του παραθύρου οι οποίες με τον καιρό χαλαρώνουν και έτσι διευκολύνεται η είσοδος του νερού στο εσωτερικό της πόρτας. Το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι πιο συχνό στα αυτοκίνητα με μεγαλύτερη ηλικία που έχουν εκτεθεί περισσότερο στα καιρικά φαινόμενα.

Τα σημάδια που δείχνουν ότι οι υαλοκαθαριστήρες «πεθαίνουν»

Επιστρέφοντας στην περίπτωση του παρμπρίζ, όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν ότι οι υαλοκαθαριστήρες είναι σε καλή κατάσταση και δεν έχουν φθαρεί. Αυτό μπορείτε να το καταλάβετε πρωτίστως από τον ήχο που κάνουν κάθε φορά που κινούνται στο μπροστά ή στο πίσω τζάμι.

Όσο πιο έντονος είναι ο θόρυβος τόση μεγαλύτερη είναι και η φθορά τους και αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται ο κίνδυνος να προκαλέσουν γρατζουνιές ακόμα και αν δεν έχει «βρέξει» ο ουρανός αφρικανική σκόνη.

Μία ακόμα τρανταχτή ένδειξη είναι όταν αφήνουν υπολείμματα νερού, δηλαδή αυτή τη θαμπάδα που είναι άκρως ενοχλητική και περιορίζει την ορατότητα. Όλα αυτά τα σημάδια δείχνουν ότι πρέπει να προχωρήσετε άμεσα στην αντικατάστασή τους.

Οι βασικοί τύποι υαλοκαθαριστήρων που θα βρω στην αγορά

Για να μην φτάσετε πάντως σε αυτό το σημείο καλό είναι να τους ελέγχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα για να διαπιστώσετε και οι ίδιοι την κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

Η αγορά προσφέρει μια μεγάλη σειρά επιλογών που ταιριάζουν σε κάθε τύπο αυτοκινήτου. Ως πιο οικονομική λύση προτείνονται οι μεταλλικοί υαλοκαθαριστήρες και κάνουν αρκετά καλά τη δουλειά τους αν ο οδηγός φροντίζει να τους διατηρεί «ζωντανούς».

Ένα τιμολογιακό «σκαλί» πιο πάνω θα βρείτε τους υαλοκαθαριστήρες σιλικόνης που κάνουν εξίσου καλή δουλειά ενώ παρέχουν μειωμένα επίπεδα θορύβου και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 30% σε σχέση με τους μεταλλικούς.