Υγρά φρένων: Πότε πρέπει να τα αλλάξετε!


Η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου μας πρέπει να περιλαμβάνει την τακτική αντικατάσταση των υγρών φρένων. Πάμε να δούμε ποια είναι η λειτουργία των υγρών φρένων, πότε και γιατί είναι απαραίτητο να τα αλλάξετε και πώς να επιλέξετε τα σωστά.

  • 9/7/2022

Το σύστημα πέδησης είναι το πιο σημαντικό στοιχείο ενεργητικής ασφάλειας σε ένα αυτοκίνητο, επομένως η βέλτιστη συντήρησή του είναι ζωτικής σημασίας. Εκτός από τα τακάκια και τους δίσκους, που είναι τα συνηθέστερα υλικά τριβής που χρήζουν αντικατάστασης, πρέπει να ελέγχουμε συχνά και την κατάσταση των υγρών φρένων.

Ένα συνηθισμένο «λάθος» που κάνουμε πολλοί οδηγοί είναι να δίνουμε περισσότερη προσοχή στα αναλώσιμα μέρη ενός αυτοκινήτου, αλλά όχι τόσο στα υγρά που καθιστούν δυνατή τη λειτουργία του κυκλώματος. Το πιο συνηθισμένο υγρό/λιπαντικό που αντικαθίσταται στο πλαίσιο της συντήρησης του αυτοκινήτου μας είναι το λάδι του κινητήρα, αλλά υπάρχουν και άλλα εξίσου σημαντικά λιπαντικά που πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση τους για να αποφύγουμε την φθορά σε σημαντικά μέρη του αυτοκινήτου.

Τα υγρά φρένων είναι ένα από αυτά και χωρίς αμφιβολία είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλειά μας. Η λειτουργία του είναι απλή. Είναι εκεί για να μεταφέρει την δύναμη που ασκείται στο πεντάλ του φρένου και να την μετατρέψει σε πίεση στα φρένα.

Πότε να αλλάξετε τα υγρά φρένων;

Τα υγρά φρένων βρίσκονται σε κλειστό κύκλωμα, αλλά με την πάροδο του χρόνου χάνουν τις ιδιότητές τους και πρέπει να αντικατασταθούν. Ο βασικός λόγος είναι ότι είναι υγροσκοπικό υγρό, δηλαδή προσελκύει και απορροφά την υγρασία.

Χάρη σε αυτή τους την ιδιότητα, τα υγρά φρένων εμποδίζουν το νερό να προκαλέσει διάβρωση και πάγωμα του κυκλώματος. Όμως, από την άλλη πλευρά, το ποσοστό υγρασίας που υπάρχει στο υγρό φρένων αυξάνεται προοδευτικά και αν αυτά δεν αλλάξει όταν πρέπει, το αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθεί διάβρωση στο κύκλωμα των φρένων και αυξημένη φθορά στα έμβολα.

Η ιδανική συχνότητα αλλαγής υγρών φρένων είναι κάθε δύο χρόνια και ποτέ δεν θα πρέπει να περνά τα τέσσερα χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, συνίσταται να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας ή ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο.

Πώς να επιλέξετε το σωστό υγρό φρένων;

Υπάρχουν διάφοροι τύποι υγρών φρένων διαθέσιμοι στην αγορά, επομένως είναι σημαντικό να επιλέξουμε το κατάλληλο για το αυτοκίνητο μας και αυτό που συστήνει ο κατασκευαστής. Κάθε τύπος υγρού φρένων στην ουσία διαφοροποιείται από τον δείκτη DOT. Συνήθως η συνιστώμενη ένδειξη DOT από τον κατασκευαστή αναγράφεται και στο καπάκι του δοχείου υγρών φρένων, στο χώρο του κινητήρα.

Για τον προσδιορισμό του δείκτη DOT είναι σημαντικό το σημείο βρασμού του υγρού φρένων, αφού αυτό καθορίζει από ποια θερμοκρασία αρχίζει να περνά από υγρή σε αέρια κατάσταση. Αυτό βέβαια είναι σχετικό, αφού τα φρένα φτάνουν σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες.

Τα είδη υγρών φρένων

DOT 3: κατασκευασμένο με ορυκτή βάση από αιθέρες γλυκόλης, είναι ο πιο συχνά χρησιμοποιούμενος τύπος υγρού φρένων στα συμβατικά φρένα, αφού είναι και ο φθηνότερος. Το ξηρό σημείο βρασμού του είναι στους 205 βαθμούς Κελσίου και το υγρό σημείο βρασμού του είναι στους 140 βαθμούς Κελσίου. Ο βαθμός ιξώδους του είναι 1500 μονάδες (cSt). Το κύριο μειονέκτημά του είναι ότι απορροφά εύκολα το νερό, καθιστώντας το επιρρεπές στη διάβρωση του συστήματος.

DOC 4: μοιάζει πολύ με το προηγούμενο, αλλά περιλαμβάνει βορικούς εστέρες. Συνιστάται σε συμβατικά φρένα και σε σύστημα πέδησης με ABS. Προσφέρει μεγαλύτερη αντοχή και απόδοση από το DOT 3, αφού το σημείο βρασμού του είναι στους 230 βαθμούς Κελσίου και 155 βαθμούς Κελσίου όταν είναι υγρό. Το ιξώδες του είναι 1800 cSt.

DOC 5: Είναι συνθετικής βάσης. Το σημείο βρασμού του είναι στους 260 βαθμούς Κελσίου και είναι κατάλληλο για οχήματα που περνούν πολύ χρόνο ακίνητα. Η αίσθηση που δίνει όταν πατάμε το φρένο είναι πιο σπογγώδης, αφού έχει χαμηλή διαλυτότητα αέρα.

DOT 5.1 : Το ξηρό σημείο βρασμού είναι στους 270 βαθμούς Κελσίου και σε υγρό στους 180 βαθμούς Κελσίου, προσφέροντας ιξώδες 900 cSt. Όντας μικρότερες τιμές από το συνηθισμένο, υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος διαρροής από το κύκλωμα εάν αυτό έχει ρωγμή.

Οι ενδείξεις που υποδηλώνουν την ανάγκη αλλαγής υγρών φρένων

Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε για τα υγρά φρένων και για την ασφάλεια μας είναι να ακολουθούμε αυστηρά το πρόγραμμα συντήρησης που συστήνει ο κατασκευαστής για το αυτοκίνητο μας. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να γνωρίζουμε τι συμβαίνει όταν το υγρό φρένων αρχίζει να χάνει τις ιδιότητές του.

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να μας δείξει την κατάσταση των υγρών είναι ένας έλεγχος της στάθμης τους. Το δοχείο των υγρών φρένων βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα και το επίπεδο πρέπει να είναι πάνω από την ελάχιστη ένδειξη. Επίσης, μπορείτε να κάνετε έναν οπτικό έλεγχο. Εισάγετε ένα απορροφητικό λευκό χαρτί και παρατηρήστε το χρώμα του. Εάν είναι πολύ σκοτεινό, ήρθε η ώρα για την αλλαγή.

Τέλος, μπορούμε να καταλάβουμε κάποιο πιθανό πρόβλημα και από την αίσθηση του πεντάλ φρένου. Εάν παρατηρήσουμε ότι το πεντάλ του φρένου είναι χαμηλότερα, έχει περισσότερη διαδρομή ή έχει σπογγώδη αίσθηση, αυτό σημαίνει ότι τα υγρά φρένων είναι σε κακή κατάσταση ή σε μικρότερη ποσότητα του ενδεδειγμένου.