Λας Βέγκας: Φιάσκο χωρίς ονοματεπώνυμο και μία φούσκα έτοιμη να σκάσει


Ύβρις, άτις, νέμεσις και τίσις: η Formula 1 αγγίζει τις αρχές της κοσμοθεωρίας των αρχαίων Ελλήνων σε βαθμό που είναι μάλλον ανησυχητικός και σίγουρα επικίνδυνος, και το Λας Βέγκας το αποδεικνύει.

Φιάσκο, το (ουδ.): η μεγάλη αποτυχία. Προέρχεται από το ιταλικό fiasco, που με τη σειρά του έχει ετυμολογική σχέση με τη υστερολατινική λέξη flasco, που σημαίνει δοχείο, φιάλη. Από εκεί προέρχεται και το φλασκί.

Ένα τέτοιο θα πρέπει να κατέβασαν ο promoter και οι άνθρωποι της Liberty Media μετά τα όσα εκτυλίχθηκαν στο FP1 του Grand Prix Λας Βέγκας. Ένα κάλυμμα φρεατίου, που μάλιστα είχε τσιμεντωθεί και συγκολληθεί, σηκώθηκε ως απόρροια του φαινομένου Μπερνούλι: πρακτικά, το ‘ρούφηξε’ το μονοθέσιο του Carlos Sainz.

Θυμάμαι ως παιδί την Ινδιανάπολη του 2005, αλλά κάλυψα για το Car and Driver την αντίστοιχα δύσκολη Κυριακή στο Σπα, το 2021. Πρόκειται για τις δύο πιο επαίσχυντες στιγμές στην ιστορία της Formula 1 σε επίπεδο διαχείρισης κρίσεων, παραδείγματα κακής οργάνωσης, αγκυλώσεων και εμμονών σε συμφέροντα και μικροπολιτική. Οι θεατές ζημιώθηκαν ηθικά και χρηματικά, οι οδηγοί κατέκριναν, και σε κάθε περίπτωση υπήρξε μία κάποια αλλαγή για να μην επαναληφθεί κάτι αντίστοιχο.

Για το Λας Βέγκας, το φιάσκο δεν έγκειται στο συμβάν με το φρεάτιο καθεαυτό - οι τιμητές του αγώνα στη Sin City θα απαντήσουν (δικαίως, ιστορικά) ότι έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο στο πρόσφατο παρελθόν, με τον George Russell στο Μπακού.

Το φιάσκο εντοπίζεται στην επικοινωνιακή πολιτική και στην απουσία ουσίας, και στην ύβρη προς το ίδιο το σπορ, και το κοινό.

Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: ο έλεγχος της πίστας ήταν παντελώς ελλιπής. Αυτό το ζήτημα θα είχε βρεθεί, εντοπιστεί και λυθεί αν γινόταν αν ένα test event, μία επίσημη δοκιμή με υποδεέστερης ισχύος οχήματα, απλά για να βγουν τα ‘βρεφικά δόντια’ στην πρόβα και να φανούν τυχόν ατέλειες, που στην ‘παράσταση’ θα είχαν πια διορθωθεί. Αυτό δεν έγινε. Κι αφού αυτό δεν έγινε, το επόμενο καλύτερο μέτρο είναι η ενδελεχής εξέταση της πίστας από τη FIA και τον αλυτάρχη Niels Wittich. Ούτε αυτό συνέβη, όμως, αφού το show με την παρουσίαση των οδηγών στους θεατές μείωσε τον χρόνο που μπορούσε η Ομοσπονδία και η διεύθυνση του αγώνα, με οχήματα και τεχνήτες, να βρεθεί στην πίστα για αυτοψία. Ας όψεται η βιτρίνα.

Η ύβρις στην αρχαία Ελλάδα, όπως ίσως να γνωρίζετε από τα μαθητικά σας χρόνια, ερχόταν πρώτη. Ακολουθούσε η άτις, η κατάρα του Δία σε αυτόν που υπερεκτιμούσε τις δυνατότητές του και έφτανε στα όρια και τα ξεπερνούσε. Ο βασιλιάς των θεών τον τύφλωνε, για να ακολουθήσει η νέμεσις, η περαιτέρω ύβρις προς τους θεούς κι η τιμωρία τους, που κατέληξε στην τίσιν, την ολοκληρωτική καταστροφή του. 

Έδιωξαν τους θεατές για ‘λόγους logistics’. Είχαμε δράση για πρώτη φορά μες τη μέρα (έστω και στις 2 το πρωί τοπική), και οι κερκίδες ήταν άδειες - όχι πως αν το κοινό έμενε θα γέμιζαν, με ελάχιστη τιμή εισιτηρίου τα 1.500 δολάρια.

Η Formula 1 αγγίζει τα επίπεδα ύβρεως κατά το αρχαιοελληνικό πρότυπο. Πρόκειται για μία πραγματικότητα που πρέπει να είναι κανείς αδαής ή άνους για να μην την αντιλαμβάνεται: το σπορ θεωρεί πως η γιγάντωσή του θα κρατήσει για πάντα, εις τον αιώνα τον άπαντα. Η αλαζονεία των ιθυνόντων του, χωρίς να έχει ονοματεπώνυμο αφού οποιοσδήποτε στην θέση τους θα αντιμετώπιζε τη συνθήκη με το ίδιο τρόπο, είναι χαρακτηριστική μέσα από τα λεγόμενα και του Toto Wolff, που μόνο ως παράδειγμα κι όχι ως η πηγή του κακού χρησιμοποιείται εδώ:

«Αυτό δεν είναι κακή φήμη. Δεν είναι τίποτα. Είναι Πέμπτη βράδυ, μόνο το FP1 θα χαθεί. Θα καλύψουν τα φρεάτια και κανείς δε θα το συζητά αύριο το πρωί.

«Είναι πραγματικά γελοίο! Πώς τολμάς να μιλάς άσχημα για έναν αγώνα που θέτει νέες βάσεις στα πάντα. Κι έπειτα, μιλάς για ένα φρεάτιο που δεν είχε καλυφθεί, αυτό έχει ξανασυμβεί. Δεν είναι τίποτα αυτό. Είναι το FP1. Δώσε τα εύσημα στους ανθρώπους που έστησαν αυτό το Grand Prix, που έκαναν το σπορ πολύ μεγαλύτερο απ' ό,τι ήταν ποτέ. Έχεις γράψει ποτέ τίποτα καλό για κανέναν; Θα έπρεπε να γράψεις για όλους αυτούς τους ανθρώπους που είναι εκεί έξω. Η Liberty έκανε εξαιρετική δουλειά. Και δε θα έπρεπε να γκρινιάζουμε επειδή απλά το κάλυμμα ενός φρεατίου έφυγε από τη θέση του στο FP1.

«Το να μιλάμε για κακή φήμη του σπορ το βράδυ της Πέμπτης είναι ανεπίτρεπτο. Κανείς δεν τα βλέπει αυτά στην Ευρώπη ούτως ή άλλως.»

Ενδεικτικές και οι δηλώσεις του Fred Vasseur που, αν και σαφώς εκνευρισμένος από το συμβάν, επεσήμανε κάτι σχετικά με τον προγραμματισμό του τριημέρου και τα περίεργα ωράρια στα οποία πρέπει να λειτουργήσουν όλοι, ειδικά με τις εμφανίσεις των οδηγών σε events χορηγών:

«Θυμάμαι πριν τον COVID που ψάχναμε για αυτό που συμβαίνει εδώ, ψάχναμε αγώνες, ψάχναμε θεατές, για δραστηριότητες. Πρέπει να χαρούμε αυτό το μομέντουμ που έχει χτιστεί.»

Ασφαλώς, το επιχείρημα του Γάλλου μάνατζερ ευσταθεί, αναφέρεται σε μία πραγματικότητα αδιαπραγμάτευτη. Πάντως -και χωρίς να θέλω να χαλάσω το πάρτυ του- αυτό το μομέντουμ κοντεύει να φτάσει στο σημείο που γυρνά μπούμερανγκ για το σπορ - που έρχεται η τίσις.

Η φούσκα θα σκάσει, και να δούμε σε ποιανού το πρόσωπο θα γίνει αυτό.

Υ.Γ.: Βαθιά υπόκλιση στο δυναμικό της Ferrari, που με τρύπα στο μόνοκοκ έκαναν ό,τι έπρεπε για να έχουν έτοιμο μονοθέσιο για τον Sainz, όπως και στους μηχανικούς της Alpine. Οι αφανείς ήρωες του αθλήματος.