Έτσι θα ανασάνουν οι δρόμοι και θα μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα το 2024


Κίνητρα σε όλους για την απόσυρση των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων που ρυπαίνουν και προκαλούν ατυχήματα στους δρόμους, θα πρέπει να είναι ο βασικός στόχος για το 2024, κυβέρνησης και εισαγωγέων αυτοκινήτων. Οι προβλέψεις για την αγορά αυτοκινήτου τη νέα χρονιά.

Είναι δεδομένο πώς η Ελλάδα διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ε.Ε. και δυστυχώς δεν διαφαίνεται κάποια μέριμνα ώστε αυτό να αλλάξει. Την ίδια στιγμή βλέπουμε να ξοδεύονται εκατομμύρια σε κατηγορίες αυτοκινήτων που αφορούν ένα πολύ μικρό ποσοστό της αγοράς και ίσως σε εν δυνάμει αγοραστές που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν και χωρίς επιδοτήσεις.

Ένας γερασμένος στόλος, σημαίνει ρύπανση, πρόκληση ατυχημάτων από τα ασυντήρητα στην πλειοψηφία τους παλαιά αυτοκίνητα, αλλά και κατάληψη πολύτιμων θέσεων στάθμευσης. Αφήστε πώς πολλά από αυτά έχουν την δυνατότητα να κυκλοφορούν στον δακτύλιο με το σύστημα Μονά-Ζυγά! Μια ακόμη ελληνική πρωτοτυπία...

Την ίδια στιγμή, κάποιοι θα πανηγυρίζουν για την πορεία της αγοράς αυτοκινήτου σε ότι αφορά τις επιδόσεις για την χρονιά που πέρασε. Μπορεί και να έχουν δίκιο, λαμβάνοντας όλες τις παραμέτρους...

Η ουσία είναι πώς το 2023 τέθηκαν σε κυκλοφορία 135.000 νέα αυτοκίνητα και άλλα τόσο εισαγόμενα μεταχειρισμένα, επιβαρύνοντας το στόλο των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων, καθώς ελάχιστα είναι αυτά που αποσύρθηκαν. Οπότε δεν πρέπει να απορούμε για την αυξανόμενη κίνηση στους δρόμους των αστικών κέντρων και την έξαρση των τροχαίων ατυχημάτων. Είδαμε το τι έγινε την περίοδο των εορτών. Και δυστυχώς διαιωνίζεται ένα ακόμη ελληνικό παράδοξο, ο γονιός να δίνει στο παιδί του το παλαιό αυτοκίνητό του για να κυκλοφορεί και να μάθει να την τέχνη της... οδήγησης, μην τυχόν και γρατσουνίσει το νεότερο, αδιαφορώντας για το τι θα συμβεί με την ασφάλειά του... Τα αποτελέσματα τα ξέρετε.

Ας δούμε όμως πώς κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου το 2023 και τι αναμένουμε για τη νέα χρονιά... 

Κάνοντας έναν μίνι απολογισμό για τη χρονιά που φεύγει σε ό,τι αφορά στην αγορά του αυτοκινήτου, θα μπορούσε κανείς με βάσει τους «αριθμούς» να την κρίνει απόλυτα επιτυχημένη, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την παγκόσμια γενικότερα. Είναι, όμως, ακριβώς, έτσι;

Η πανδημία και τα προβλήματα που προέκυψαν σε ό,τι αφορά  στην παραγωγή οχημάτων, εξομαλύνθηκε το 2023, ενώ και ο πόλεμος στην Ουκρανία άφησε την αγορά αυτοκινήτου μάλλον ανεπηρέαστη, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος.

Βεβαίως, εδώ, η μεγάλη συζήτηση είναι εάν είναι αυτή η δυναμική της και η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική. Αν όμως, αναφερθούμε στην  ελληνική αγορά, μπορούμε αβίαστα να απαντήσουμε αρνητικά, κρίνοντας με πληθυσμιακά και οικονομοτεχνικά κριτήρια. Θυμίζουμε πως στην εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων, οι πωλήσεις «φλέρταραν» με τις 300.000 μονάδες και σύμφωνα με πιο… ειδικούς από εμάς, αυτή είναι η δυναμική της Ελλάδας.

Τι είναι, όμως, αυτό που κρατά την αγορά «κάτω» και φτάνουμε στο σημείο  να πανηγυρίζουμε το γεγονός ότι για το 2023 θα ξεπεράσει κατάτι τις 130.000 ταξινομήσεις (134.514 μονάδες, σύμφωνα με πληροφορίες μας), σημειώνοντας αύξηση κατά 28%;

Πριν, όμως, απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, καλό είναι να δούμε από πού προήλθε αυτή η άνοδος των ταξινομήσεων. Αφενός, από την αυξημένη ζήτηση και, αφετέρου, από την παράδοση κάποιων παραγγελιών που είχαν γίνει το 2022. Συζήτηση «χωράει» και η… αυξημένη ζήτηση, καθώς αναλύοντας τις πωλήσεις, θα δούμε πως στη συντριπτική πλειοψηφία τους (65%) αφορούν σε εταιρικές πωλήσεις και λιγότερο στις ιδιωτικές, αποτέλεσμα των αυξημένων τιμών των αυτοκινήτων που δύσκολα μπορεί να καλύψει ο μέσος Έλληνας, αλλά και η έλλειψη φορολογικών κινήτρων στους ιδιώτες σε σχέση με το leasing.

Με όλα αυτά, είναι σαφές πως, σε καμία περίπτωση, δεν μπορούμε να πανηγυρίζουμε, ούτε, όμως, και να μιζεριάζουμε, μπορούμε, ωστόσο,  να δούμε το πώς μπορεί η αγορά να προοδεύσει και ο μέσος Έλληνας  να μπορέσει να πάρει ένα νέας τεχνολογίας, ασφαλές και οικολογικό αυτοκίνητο. Και δεν αναφερόμαστε στα ηλεκτρικά…

Είναι, ομολογουμένως, μία δύσκολη εξίσωση, που απαιτεί γενναίες λύσεις και όχι πολιτικές «συντεχνιακού» χαρακτήρα. Και για να το πούμε πιο ξεκάθαρα, η κυβέρνηση πρέπει να δώσει κίνητρα σε ΟΛΟΥΣ για την απόκτηση νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητων, προκειμένου να μπει στη διαδικασία κάποιος να αποσύρει το σαπάκι του (σ.σ. δεν είναι επιλογή η διακράτησή του, αλλά ανάγκη για τους περισσότερους Έλληνες) και είναι τουλάχιστον… άδικο, να προσφέρει επιδοτήσεις σε κάποιον που έχει τα 50.000 € για να αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα. Και επειδή αυτό είναι λίγο δύσκολο να συμβεί, με δεδομένο και το γεγονός ότι οι κυβερνητικές επιδοτήσεις στην Ευρώπη έχουν σταματήσει εδώ και καιρό, λόγω και της στρέβλωσης της αγοράς, οι προβλέψεις για το 2024 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν είναι ευοίωνες.

Πώς θα κινηθεί η αγορά αυτοκινήτου το 2024

Όλοι συμφωνούν πως θα υπάρξει μια ήπια «διόρθωση», καθώς δεν αναμένονται εκκρεμότητες με τις παραδόσεις, ενώ δεν προβλέπεται άμεσα να τρέξει ένας νέος κύκλος επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων (τώρα θα δείξουν την πραγματική δυναμική τους). Με δεδομένο τις φοροαπαλλαγές στις εταιρικές πωλήσεις και την ώθηση που θα δώσει ο τουρισμός, αυτός ο κλάδος θα διατηρήσει τη δυναμική του, ενώ δεν θα ισχύσει το ίδιο και στη λιανική, καθώς σήμερα, για να πάρεις ένα τυπικό αυτοκίνητο πόλης, θα πρέπει να ξεπεράσεις τα 20.000 €, σχεδόν με 35% περισσότερα χρήματα, σε σχέση με  την προ Covid-19 εποχή.

Από την άλλη, τα αυξημένα επιτόκια, η βαρύτατα τρωθείσα από την ανεξέλεγκτη ακρίβεια οικονομική ικανότητα του μέσου Έλληνα και η γενικότερα ανασφάλεια με τους εν εξελίξει πολέμους, θα αποτελέσουν βαρίδια στις λιανικές πωλήσεις.

Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε και ένα θετικό στοιχείο, την έλευση νέων παικτών στην αγορά, αναφέροντας το παράδειγμα της MG, που με μια επιθετική εμπορική πολιτική «ανάγκασε» πολλούς ανταγωνιστές της να κατεβάσουν τιμές, σε πιο φυσιολογικά επίπεδα… Ελπίζουμε  αυτό να εξακολουθήσει να συμβαίνει ακόμα περισσότερο στη νέα χρονιά.

Συμπερασματικά, οι προβλέψεις για το 2024, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, κάνουν λόγο για μια μεταβατική χρονιά για την αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, για τους λόγους που εξηγήσαμε πιο πάνω, αλλά και από την κόπωση των εν δυνάμει αγοραστών. Το… γύρισμα της αγοράς  μπορεί να γίνει μόνο με την αύξηση των λιανικών πωλήσεων και για να γίνει αυτό πρέπει να δοθούν κίνητρα αντικατάστασης παλαιών αυτοκινήτων και όχι αντικίνητρα που ονειρεύονται κάποιοι. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να δει σοβαρά ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τώρα που για την ηλεκτροκίνηση και τη μετάβασή της, παγκοσμίως, γίνονται δεύτερες σκέψεις...

Καλή χρονιά με υγεία και ασφαλές διαδρομές!