Special Drive: Ford Mustang Mach-E GT 487 PS - Ranger Raptor 292 PS. Διπλή δοκιμή για τα δύο "θηρία" σε ρεύμα και βενζίνη


Μια κόντρα επικών διαστάσεων σαν από χολιγουντιανή ταινία ανάμεσα σε δύο σύμβολα της αυτοκίνησης. Τα δύο δημιουργήματα του Ντιτρόιτ τα ενώνει το DNA της Μπλε Οβάλ, αλλά συνάμα τα χωρίζει ένας αιώνας εξέλιξης – βλέπετε, στις «φλέβες» της Mustang Mach-E GT κυλούν ηλεκτρόνια, ενώ στο Ranger Raptor ανόθευτη… αμόλυβδη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 8/10/2023

Κι έτσι όπως τα βλέπεις δίπλα το ένα στο άλλο σού έρχονται δαρβινικοί συνειρμοί. Με το petrohead Raptor ένα «τερατώδες» pick up με ονομασία από το βασίλειο των δεινοσαύρων να έχει απέναντί του ένα καλλίγραμμο, αθλητικό άγριο άλογο. Καθένα έχοντας κατακτήσει από ένα τίτλο, “Best EV” και “Best Fun-to-Drive” στα βραβεία CarandDriver 10 Best, καθένα με τη σημειολογία του αλλά και τα δύο με έναν κοινό παρονομαστή: Οι κορυφαίες προτάσεις της Ford εντός και εκτός ασφάλτου. Τα οδηγήσαμε όχι για να ανακηρύξουμε το καλύτερο, αλλά για να αναζητήσουμε κι εδώ τι είναι αυτό το κάτι που κάνει τη Ford μοναδική στο να φέρνει το χαμόγελο στον οδηγό.

Το Mustang Mach-E GT, είναι ένα sport SUV καμωμένο εξαρχής για τη νέα εποχή, αυτήν της… ηλεκτροκίνησης ερχόμενο στα χέρια μας στο ταιριαστό μπλε ηλεκτρίκ. Και η Ford επιμελήθηκε ιδιαίτερα την αισθητική για να θυμίζει Mustang (δείτε τις αναλογίες του πίσω μέρους, που θυμίζει το αρχέτυπο Mustang Fastback και το Mach 1), εστιάζοντας συνάμα στη δομή, στη μηχανολογία αλλά –κυρίως– στη χαρά που μπορείς να πάρεις οδηγώντας το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (που όταν λανσαρίστηκε έφερε παροξυσμό αρνητικών σχολίων για την άστοχη επιλογή μιας τόσο βαριάς ονομασίας από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, και μάλιστα SUV).

Και, από την άλλη, το “size does matter” των Αμερικανών, το μέγεθος που μετράει (όπως λένε και οι Χαρλεάδες) σε ένα pick up που για να το δεις ολόκληρο πρέπει να κάνεις πολύ πίσω. Με 5,38 m μήκος, απόσταση του πατώματος από το έδαφος 272 mm και μια μάσκα που αν τη δεις στον κεντρικό σου καθρέφτη νομίζεις ότι σε κυνηγά ένας κανονικός Velociraptor από το JurassicPark, το Ranger Raptor δεν είναι άλλο ένα μεγάλο pick up. ΟΚ, με ωφέλιμο φορτίο στα 575 kg, ικανότητα έλξης 2.410 kg, γωνίες προσέγγισης, αναχώρησης και ράμπας 31?, 27? και 24?, αντίστοιχα, ή με βάθος διέλευσης υδάτινου εμποδίου στα 850 mm, είναι ένα ικανό εργαλείο αλλά  ΚΑΙ ένα αγωνιστικό pick-up του οποίου τα οδηγικά έχει επιμεληθεί η ομάδα Ford Performance. Πριν πέσουμε από κάτω για να θαυμάσουμε τις αναρτήσεις του (πράγμα εύκολο), ας μείνουμε στα εντός.

Ενδοσκόπηση

Μέχρι πρόσφατα, Mach-E και Raptor δεν είχαν πολλά κοινά. Τώρα πια, όμως, έχουν πλήρως αφομοιώσει την ψηφιακή εποχή με μεγάλες οθόνες για τα multimedia 12,4”, λίγους διακόπτες για το Mustang και –ευτυχώς αρκετούς– για το Raptor (με τους auxiliary διακόπτες στην οροφή να θυμίζουν αεροσκάφος!). Αμφότερα προσφέρουν μια αίσθηση απλωσιάς, με το Mach-E να έχει μια πιο απλή, μίνιμαλ καμπίνα με σωστές δόσεις περιμετρικής ορατότητας και το Raptor την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε… παρατηρητήριο λόγω… στρατοσφαιρικής θέσης οδήγησης. Σημειώστε, επίσης, τα εξαιρετικά καθίσματα τόσο του Mach-E, όσο και του pick up, που υπενθυμίζουν, για μία ακόμα φορά, γιατί η Ford είναι από τις αγαπημένες μάρκες των οδηγών όταν έρχεται η ώρα της οδήγησης.

Bites and Bytes

Για να μπουν όλα σωστά σε μια σειρά χρειάζεται πολλή μαγεία. Από τη μία, να τιθασεύσεις τον κεραυνό και, από την , τη βροντή των οκτανίων.  Αμφότερα, εκτός της διαφορετικής τους προσέγγισης στο τι σημαίνει οδηγική εμπειρία, έχουν μπόλικα ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά ακολούθως το καθένα τραβά τον δρόμο του. Δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας για κάθε άξονα και άφθονα άλογα στα 487 και 860 (!) Nm για τις επιδόσεις που… έρχονται είναι η καρδιά του Mache-E GT, μαζί με μια τεράστια μπαταρία στις 98 kWh.

Ελαστικά είναι τα Pirelli P Zero 245/45-R20 με γόμα εξελιγμένη εξαρχής για τούτην τη Mustang, τετραπίστονες δαγκάνες Brembo εμπρός-πίσω για να ρίχνεις τις άγκυρες σωστά, «πακέτο» με τις διάσημες πλέον προσαρμοζόμενες αναρτήσεις Magne Ride με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και μαγνητορροϊκό υγρό για διαρκή προσαρμογή της αποσβετικότητάς τους, χωρίς, μάλιστα, να γίνεται το πράγμα άκομψο, απρόβλεπτο, δραματικό ή… κούτσουρο, αλλά μάλλον σπορ, στιβαρό με μια πρέζα άνεση. Κι αυτά, με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Αυτά σχετικά με το hardware. Περνώντας στο software, υπάρχουν τα προγράμματα οδήγησης… Ψίθυρος, Ενεργός, Αχαλίνωτος και επιπλέον Αχαλίνωτος (Whisper, Active, Untamed και Untamed Plus, ένα έξτρα πρόγραμμα που ξεκλειδώνει μόνο για χρήση σε πίστα!) για τα χρειώδη μιας βαριάς και συνάμα σπορ υλοποίησης (σφίξιμο τιμονιού, βέλτιστη συνέργια των δύο ηλεκτροκινητήρων, προσαρμογή της ανάρτησης και μια γεύση από παλιά, καλή εποχή κινητήρων V με συνθετικό ήχο στην καμπίνα).

Προσθέστε, όμως, και την πιο χαλαρή επεμβατικότητα των ηλεκτρονικών σε ένα πλαίσιο που έρχεται να αποδώσει τα του Mustang τους ίππους μέχρι τελευταίου. Και το κάνει τόσο μα τόσο πειστικά, μεθυστικά αλλά, συνάμα, σίγουρα που νιώθεις διαρκώς ασφάλεια και όχι τη μάζα των δύο και βάλε τόνων (2.348 kg, για να είμαστε ακριβείς), όπως εύκολα μπορεί να συμβεί σε τούτη την εποχή της ηλεκτροκίνησης, με τις βαριές μπαταρίες και τα πολλά δεσίματα στο πλαίσιο. Η καλή άσφαλτος βγάζει όλο το ωραίο στήσιμο του αυτοκινήτου, ενώ στη λίγο γλιστερή όλα θα αποκτήσουν μια πιο παιχνιδιάρικη αίσθηση για την οποία θα θέλαμε ένα ανάλογα κοφτό, γρήγορο τιμόνι. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεn νιώθεις ότι μπορεί να πουλήσει στροφή ή να γίνει ένα μπλαζέ ηλεκτρικό…τούβλο. Έχει γραμμική αστείρευτη απόδοση και είναι τόσο μα τόσο συμμετοχικό, διάβολε! Και μαζί φιλικό, αν αυτό είναι το σενάριο Δευτέρα-Παρασκευή.

Κι ύστερα σκαρφαλώνεις στο… ερπετό που γεννήθηκε για χωμάτινες πίστες. Ο twin-turbo V6 βενζινοκινητήρας των 3 L τεχνολογίας EcoBoost που αποδίδει 292 PS και 491 Nm ροπής διαθέτει σύστημα anti-lag, για απρόσκοπτη πλήρωση των twin turbo και ένα ακόμα προφίλ αύξησης της πίεσης υπερπλήρωσης και για τις… 10 σχέσεις (!) του αυτόματου κιβωτίου, η μόνιμη τετρακίνηση έχει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο transfer case δύο σχέσεων και μπλοκέ διαφορικά μπροστά και πίσω. Οι αναρτήσεις είναι πολύ σοφιστικέ για την κατηγορία, με διπλά αλουμινένια ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω με σύνδεσμο Watt, αλλά και συνδέσμους και υστερούντες βραχίονες, ενώ υπάρχει η σπέσιαλ φροντίδα με αμορτισέρ FOX 2,5 ιντσών Live Valve Internal Bypass με ρύθμιση Normal, Sport και Off-Road (δεν τα βρίσκεις αυτά κάθε μέρα σε ένα pick up). Κι έπειτα, ελαστικά All-Terrain T/A K02 της BF Goodrich διαστάσεων 285/70-R17. Υπάρχει και πλούσιο ψηφιακό παρασκήνιο εδώ, με επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Normal, Sport, Slippery, Mud/Ruts, Rock Crawl, Sand, και Baja) και, τέλος, κι εδώ όπως και στη Mach-E ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ενεργό σύστημα εξαγωγής για τέσσερις διαφορετικούς ήχους (Quiet, Normal, Sport, Baja).

Στην άσφαλτο, το Raptor μπορεί να κινηθεί όσο άνετα του επιτρέπουν τα εμφατικά τακούνια από τα All-Terrain ελαστικά, αλλά εκτός ασφάλτου το Raptor είναι όσο ισοπεδωτικό περιμένεις από ένα Baja αγωνιστικό. Η δύναμη έρχεται αβίαστη, ίσως λίγο ράθυμα αρχικά, αλλά με ένα 0-100 km/h σε 7,9 sec με στάνταρ πίσω κίνηση και μέχρι 50/50 και στους 4 τροχούς ξέρεις ότι όλα εξαρτώνται από το πόσο αποφασιστικά θα πατήσεις το πεντάλ του γκαζιού, πόσο εύκολα μπορείς να διορθώσεις την πορεία σου και πόσο έτοιμος είσαι να συμβιώσεις με την αργή αίσθηση της πέδησης. Η αλήθεια είναι ότι το Raptor μπορεί να κινηθεί με μοναδική ακρίβεια σε κάποιο κακοτράχαλο ανάγλυφο περιορισμένου χώρου, αλλά οι απλωτές πεδιάδες είναι το φόρτε του, όπως, επίσης, και η απίθανα υψηλή κατανάλωση.

Smile

Για το Mach-E GT πιθανώς το στοίχημα της επιβεβαίωσης να έχει πλέον κερδηθεί, καθώς  οι πωλήσεις του είναι ανάλογες των νικών που έχει καταφέρει συγκρινόμενο με πολλά άλλα ηλεκτρικά μοντέλα (των Tesla συμπεριλαμβανόμενων). Άλλωστε, με 3,7 sec για το 0-100 km/h, ανήκει σε ένα κλειστό club EV μοντέλων στο σφαίρα του <4,0 sec. Από την άλλη, ζώντας στην Ελλάδα του απρόβλεπτου, η παρουσία ενός εργαλείου όπως το Ranger Raptor έτοιμου να πάρει τα βουνά ή να αντιμετωπίσει θεομηνίες ή τάφρους από ολονύκτιες εργασίες του οδικού δικτύου (αλλά όχι τα στενά της Κυψέλης), μαζί με την υποβλητικότητα της εμφάνισής του, το κάνουν Must για όσους νιώθουν φευγάτοι. Και ξέρετε κάτι; Και το Raptor, όπως ο ηλεκτρικός αδελφός του, το Mach-E, είναι ο ορισμός τους fun-to-drive γιατί πάντα, μα πάντα βγαίνοντας από μια βόλτα είχαμε bonus το χαμόγελο. Κι αυτό έχει ανεκτίμητη αξία.

TECH INFO

Mustang Mach-E GT 487 PS AWD

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ 2 ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ. ΙΣΧΥΣ 487 PS. ΡΟΠΗ 860 Nm. ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ/ ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 98 (ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ), 88 (ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ). ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (10-80%) 7 h, 10 min @11 kW. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 500 km. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.743x1.881x1.613 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.984 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 402 L. ΒΑΡΟΣ 2.348 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-100 km/h 3,7 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 200 km/h. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ 20,0/23,4 kWh/100 km. ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 81.220 €.

TECHINFO

RangerRaptor

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 6ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΔΙΑΤΑΞΗ V, TWIN TURBO. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.956 cc. ΙΣΧΥΣ 292 PS/5.500 rpm. ΡΟΠΗ 491 Nm/2.300 rpm. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 5.380x2.030x1.920 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 3.270 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ - L, ΒΑΡΟΣ 3.130 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-100 km/h 7,9 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 180 km/h. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ 13,2/19,2 L/100 km. CO2 315 g/km. ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 72.336 €. ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 105 €.