Test Drive: Honda Jazz e:HEV Advanced Sport 122PS. Δοκιμάζουμε το ανανεωμένο υβριδικό supermini


Κάπου ανάμεσα στο όραμα του Soichiro Honda, την επιμονή της φίρμας να εκπλήσσει στη Formula 1 και την αναζήτηση του Άγιου Δισκοπότηρου της Αυτοκίνησης, ζει κινείται και αναπνέει η ιαπωνική φίρμα κάνοντας κάθε φορά, ακόμα και τους πιο δύσπιστους, να πιστεύουν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: HONDA, SARACAKIS (Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ)
  • 16/12/2023

Πώς γίνεται αυτό; Απλά, θέλει βαθιά γνώση του αντικειμένου, επιμονή και ζήλο (όλα τα έχουν όλοι οι Ιάπωνες), αλλά και την πατίνα του μπροστάρη για να ξεχωρίσεις. Αυτοκίνητα όπως τα CRX, CR-Z, NSX, Type R (όλα) που αν τα βάλεις δίπλα-δίπλα νομίζεις ότι διαβάζεις αλυσίδα οργανικής Χημείας, αλλά που όλα είχαν αναπτύξει μία χημεία με τον οδηγό τους για να πετύχουν τον στόχο: τη δημιουργία θρύλων. Το Honda Jazz μπορεί να μην έχει την πατίνα του θρυλικού, όμως, ειλικρινά, όταν έφερε την έστω απλή υβριδική τεχνολογία στα supermini οι περισσότεροι έκαιγαν… μαζούτ. Και τώρα, το 2023 έρχεται η ανανεωμένη γενιά του, ούτως ή άλλως, εξαιρετικού και δημοφιλούς supermini να κάνει τη διαφορά, βελτιωμένο στα σημεία. Σε καίρια σημεία!

Το ενός όγκου σχήμα ζει και βασιλεύει υποσχόμενο μεγάλους χώρους, άπλετη ορατότητα και ιαπωνική χρηστικότητα. Όμως, το αυτοκίνητο δοκιμής μας δεν έχει μόνο την ονομασία ή το look μιας σπορ έκδοσης (την έχει με ωραία γρίλια στη μάσκα, σπόιλερ, τροχούς 16” κι ένα μικρό «μπουρί» για εξάτμιση), αλλά πολύ περισσότερα, καθώς και σπορ ανάρτηση φορά (η σκληρότητα των εμπρός ελατηρίων έχει μειωθεί κατά 8%, ενώ των πίσω έχει αυξηθεί κατά 20% και έχουν τοποθετηθεί σκληρότερα αμορτισέρ), sport mode διαχείρισης της ισχύος πέραν των Eco και Normal και paddles προσομοίωσης αλλαγών σχέσεων που αναλαμβάνουν την ένταση της αναγεννητικής πέδησης. Και ολοκληρώνονται οι σπορ πινελιές με όμορφο εσωτερικό με τριάκτινο τιμόνι και συμπαθέστατα σε όψη και υφή υλικών καθίσματα (συμπαθέστατη δεν είναι η τιμή στα 31.200 €, αλλά θα επανέλθουμε σε αυτήν αργότερα).

Τα λοιπά στοιχεία εξοπλισμού αναδεικνύουν μια premium υπόσταση με όμορφα σε αφή πλαστικά, 10 αερόσακους, το νέο Honda Sensing, την ομπρέλα συστημάτων ασφαλείας με κάμερα εμπρός και 8 σόναρ συνολικά που ανιχνεύουν από τα όρια του δρόμου μέχρι τοίχους και τζαμαρίες (!), οθόνες 9” για τα multimedia και 7” για πίνακα οργάνων (χωρίς, δυστυχώς, την ύπαρξη ψηφιακών κυκλικών δεικτών, αφού λόγω τεχνολογίας δεν στέκει η ύπαρξη στροφομέτρου), LED φωτιστικά εμπρός πίσω και το ACE, το σύστημα δόμησης του αμαξώματος, Advanced Compatibility Engineering της Honda που χρησιμοποιεί ένα δίκτυο δομών στο πλαίσιο εμπρός για να απορροφά και να εκτρέπει την ενέργεια που εκλύεται από μια μετωπική σύγκρουση.

Μηχανολογία

Αν και πιθανόν οι Χοντάκηδες τα ξέρετε ήδη, να αναφέρουμε μερικά στοιχεία για το υβριδικό σύστημα που περιλαμβάνει, έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα i-VTEC 1,5 λίτρων με δύο εκκεντροφόρους που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson (δοκιμασμένη λύση σε υβριδικά) ο οποίος αποδίδει πλέον 107 PS (αύξηση 10 PS) και 131 Nm ροπής και ένα αυτόματο κιβώτιο με σταθερή σχέση μετάδοσης με την ονομασία i-MMD, με δύο συμπαγείς και πανίσχυρους ηλεκτροκινητήρες (ηλεκτρικό CVT) εκ των οποίων ο ένας ισχύος 122 PS (αύξηση 10 PS) και ροπής 253 Nm από το…μηδέν μέχρι τις 3.000 rpm κινεί μαζί με τον βενζινοκινητήρα τους εμπρός τροχούς και ο άλλος ισχύος 106 PS ως γεννήτρια και μίζα (βρίσκεται επάνω στον στρόφαλο), φορτίζει μια αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 0,8 kWh.

Το τρυκ, λοιπόν, ήταν πανέξυπνο: χρησιμοποιήθηκε η κινητήρια μονάδα του μεγαλύτερου HR-V σε ένα μικρότερο μοντέλο, με αποτέλεσμα τα νούμερα να λένε όλη την αλήθεια: 122 PS, 253 Nm (!), 0-100 km/h σε 9,6 sec (με CVT μην ξεχνιόμαστε), CO2 από 106 g/km και μέση κατανάλωση στα 4,5 L/100km. Νούμερα ζουμερά, μέρος των οποίων έρχεται και από τη σπέσιαλ χαρτογράφιση του πεντάλ γκαζιού.

Τρία είναι τα κύρια οδηγικά σενάρια: Εκκίνηση, επιτάχυνση και οδήγηση με σταθερό «γκάζι» σε EV mode, όπου το Jazz κινείται αμιγώς ηλεκτρικά, γενική χρήση με μεσαία πίεση στο σύστημα ως Hybrid mode, όπου το αυτοκίνητο κινείται και πάλι ηλεκτρικά με τον κινητήρα να φορτίζει την μπαταρία, ενώ όταν έρθει η ώρα της πίεσης του δεξιού πεντάλ το αυτοκίνητο κινεί ο βενζινοκινητήρας σε engine mode.

Ευχαριστώ, ευχάριστο

Η οδήγηση ενός ισχυρού υβριδικού μοντέλου με τις υπάρχουσες τεχνολογικές παραδοχές είναι πάνω-κάτω μια προβλέψιμη εμπειρία. Ηλεκτρική εκκίνηση, πίεση και θόρυβος από το σύστημα μετάδοσης, σχετικά περιορισμένη δυναμική στα μισά γκάζια, αλλά πάνω απ’ όλα οικονομία και εύκολη ζωή. Στην περίπτωση του Advanced Sport Jazz δεν είναι ακριβώς έτσι.

Ή, για να το θέσουμε καλύτερα, είναι αρκετά διαφορετικό. Ναι, η εκκίνηση είναι ηλεκτρική και ναι, το τέρμα γκάζι από στάση είναι δυναμικό αλλά και θορυβώδες. Ώσπου έρχεται η λογική της σβέλτης οδήγησης με… γκαζάκι στα μισά της διαδρομής και διατήρηση ταχύτητας.

Ξέρετε κάτι; Τούτο το Jazz έχει την καλύτερη ποιότητα κύλισης ισχυρού υβριδικού (κονταροχτυπιέται μόνο με τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα Kona και Niro).

Το ανέβασμα στροφών, η συνεχής, αδιάλειπτη παροχή ισχύος είναι πρώτης γραμμής χωρίς υπερβολικό θόρυβο (ή, αν θέλετε πολύ καλά φλιτραρισμένο θόρυβο) και, κυρίως, χωρίς να νιώθεις ότι θα μείνεις ξεκρέμαστος από ισχύ. Το ακόμα πιο ισχυρό χαρτί όμως του νέου Jazz είναι η αίσθηση κατευθυντικότητας, η ακρίβεια του τιμονιού και το turn-in που ώρες ώρες σε κάνει να νομίζεις ότι το αυτοκίνητο έχει ενεργητική τετραδιεύθυνση. Σύμφωνα με τη μάρκα, αυτό οφείλεται σε έναν ακόμη κρυμμένο άσσο, το σύστημα Agile Handling Assist (AHA) που βελτιώνει τη δυναμική του αυτοκινήτου σε ελιγμούς εφαρμόζοντας πίεση πέδησης στους εσωτερικούς τροχούς για αποτελεσματικό Yaw Control. Το οποίο ναι, δουλεύει, χωρίς μάλιστα να νιώσεις περίεργα.

Ένα δύο μόνο θέματα προκύπτουν, καθώς το αυτοκίνητο θα μπορούσε να είναι σπορ, αλλά λόγω διαστάσεων και όγκων δεν είναι, ειδικά αν αυξήσεις τον ρυθμό σου πολύ και χρειαστεί να πέσεις στα φρένα, ενώ και η άνεση λόγω sport υλοποίησης θυμίζει ιαπωνική σχολή. Μια βελτίωση στα silent blocks και στα πολύ ήσυχα ελαστικά της Yokohama θα ήταν δύο ωραία bonus. Και, από την άλλη, η καθημερινότητα μπορεί να κυλίσει ασύλληπτα ήσυχα και αμιγώς ηλεκτρικά για μεγάλες περιόδους κίνησης κι όταν ενεργοποιείται μια στο τόσο ο βενζινοκινητήρας δεν αντιλαμβάνεσαι το παραμικρό.

Και επανερχόμαστε στα της τιμής, η οποία ναι, είναι πολύ υψηλή για τα δεδομένα της κατηγορίας όντας το ακριβότερο αλλά συνάμα και το πιο premium, καλοεξοπλισμένο, ασφαλές και fun-to-drive από όσα υβριδικά supermini έχουμε οδηγήσει (προσοχή! μιλάμε για το συνολικό πακέτο), χωρίς να καίει πολύ καύσιμο και έχοντας και «Ελευθέρας» στο Δακτύλιο. Αν θεωρείτε υπερβολή τη σπορ χροιά τούτης της έκδοσης, μπορείτε πάντα να επιλέξετε τη βασική έκδοση η οποία έχει και ταχύτερο 0-100 km/h!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ HONDA JAZZ eHEV Advanced Sport 122PS 2023   TIMH €27.500   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.498, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 89(122)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 253

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,6 sec, τελική 175 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,6 L/100km, 105 g/km

HONDA JAZZ eHEV Advanced Sport 122PS 2023

ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ, ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.

ΚΑΤΑ ΑΝΕΣΗ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ, ΤΙΜΗ.