Test Drive: Skoda Enyaq Coupe iV vRS & Kodiaq RS - Δοκιμάζουμε τα δύο κορυφαία SUV


Η παράδοση συνεχίζεται, η παράδοση ενώνει: βαδίζοντας στα χνάρια πολλών πλέον γενεών μοντέλων με το «μαγικό» λογότυπο RS, ένα πλήρως ηλεκτρικό πεντάθυρο coupé, το Enyaq –που ταυτοχρόνως είναι και SUV– και το εμφανώς πιο ψηλό, «τετραγωνισμένο» και επταθέσιο επίσης SUV, Kodiaq, της Skoda, αποκαλύπτουν τα σπορ γονίδιά τους και μας βάζουν στη διαδικασία μιας αντι-παράθεσης των πλεονεκτημάτων που το καθένα προσφέρει στον ιδιοκτήτη του.

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ, ΦΩΤ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 5/8/2023

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, το πρώτο που πρέπει να διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε αναφορά σχετικά με τα αυτοκίνητα που βλέπετε στις φωτογραφίες είναι το γεγονός ότι το κείμενο που ακολουθεί ΔΕΝ είναι συγκριτική δοκιμή. Είναι περισσότερο ένα κείμενο προβληματισμού για το παρόν και το μέλλον της αυτοκίνησης, με τη βοήθεια δύο μοντέλων της ίδιας εταιρίας, της Skoda, από τα οποία το ένα, όντας πλήρως ηλεκτρικό, αποτελεί προφανή εκπρόσωπο της νέας τάξης των πραγμάτων, ενώ το άλλο αποτελεί ένα σύγχρονο –αλλά με συμβατικό σύστημα κίνησης – μεταφορικό μέσο που κατατάσσεται στην ευρύτερη κατηγορία των SUV.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι συγκρίνουμε το αύριο της αυτοκίνησης με το σήμερα, αλλά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Το βέβαιον είναι πως, από τη μια μεριά, έχουμε ένα μηδενικών ρύπων μοντέλο με αξιόλογη αυτονομία, αλλά και όλες τις δεσμεύσεις που συνεπάγεται αυτό το χαρακτηριστικό, ενώ, από την άλλη, έχουμε τον ορισμό του οχήματος «απόδρασης», με την ισχύ και τον ήχο του βενζινοκινητήρα, μαζί με τη δυνατότητα του άμεσου ανεφοδιασμού και της συνέχισης του ταξιδιού να προδιαθέτουν για τη φυγή. Κοινός παρονομαστής, βέβαια, το χαρακτηριστικό RS (Rally Sport), που κοσμεί τα δύο μοντέλα αντικατοπτρίζοντας μια παράδοση πολλών πλέον δεκαετιών.

Μορφή…

Το γαλάζιο μεταλλικό χρώμα των δύο αυτοκινήτων –χαρακτηριστικό των εκδόσεων RS των μοντέλων της Skoda– που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι το μοναδικό κοινό στοιχείο τους. Βλέπετε, έχουμε να κάνουμε με δύο μοντέλα που ΔΕΝ απευθύνονται στον μέσο οδηγό, αλλά στον λάτρη της οδήγησης, αυτόν που γοητεύεται από τις επιδόσεις, από τις επιταχύνσεις και την ταχύτητα, αλλά και αυτόν που θέλει να βιώνει τα σχετικά g, τόσο στις στροφές, όσο και στο φρενάρισμα. 

Για αυτόν τον οδηγό δεν αρκεί ένα συμβατικό εσωτερικό – αυτός απαιτεί στοιχεία πέραν του οπωσδήποτε δερμάτινου τιμονιού και τα αντίστοιχα καθίσματα τύπου μπάκετ που να τον στηρίζουν σωστά επιτρέποντάς του να διαχειριστεί την αφθονία ισχύος που έχει στη διάθεσή του. Τα σχόλια περιττεύουν, οι φωτογραφίες μιλούν μόνες τους και το σαλόνι τόσο του Enyaq, όσο και του Kodiaq είναι αυτό που πρέπει, με την πολυτέλεια να αναμειγνύεται στη σωστή αναλογία με την ποιότητα και να καταφέρνει να σε πείσει. Και αν θέλαμε να εντοπίσουμε κάποια διαφορά, θα λέγαμε ότι το εσωτερικό του Kodiaq είναι οπτικά πιο «ζεστό» – κάτι που οφείλεται στην υφή της ταπετσαρίας.

Ποιο είναι πιο μοντέρνο; Προφανώς το Enyaq – είναι σαφώς πιο καινούργιο και η μεγαλύτερη οθόνη αφής «καρφωμένη» στο κέντρο του ταμπλώ δείχνει να ακολουθεί τη νέα τάση στον τομέα των απεικονίσεων. Ποιο είναι πιο ευρύχωρο και πιο πρακτικό; Προφανώς το αισθητά πιο ψηλό Kodiaq, που, εκτός των άλλων, διαθέτει και μια τρίτη, πλήρως αναδιπλούμενη, σειρά καθισμάτων που «κρύβεται» στο τετραγωνισμένο πορτμπαγκάζ. Ωστόσο, το βέβαιον είναι ότι θα αδικούσαμε το ηλεκτρικό RS αν λέγαμε ότι δεν είναι δεόντως πρακτικό. Απλώς χάνει στα σημεία (λόγου χάριν, στον τομέα της εργονομίας, έχουμε το Kodiaq να διαθέτει χωριστά χειριστήρια για τον κλιματισμό). Κοινή αδυναμία, πάντως, των δύο μοντέλων είναι η εργονομία της οθόνης του infotainment.

…και περιεχόμενο

Το γουργουρητό του δίλιτρου κινητήρα TSI είναι αυτό που σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στο τιμόνι του Kodiaq και θα βάλεις μπρος. Όπως και να το κάνουμε, όλα παίζουν το ρόλο τους και σε επίπεδο, αν θέλετε, ψυχολογίας και αυτοπεποίθησης αυτός ο ήχος σε συνδυασμό με το μοναδικό «τράβηγμα» που σου προσφέρουν οι 245 PS και τα 370 Nm ροπής είναι αρκετά για να σου φτιάξουν τη διάθεση. Δεν βρίσκεσαι, βλέπεις, σε ένα οποιοδήποτε SUV, αλλά σε ένα αυτοκίνητο που έγραψε τα δικά του ρεκόρ στην περίφημη πίστα του Nürburgring-Nordschleife. Και μπορεί στην εκκίνηση σανιδώνοντας το γκάζι να μην κολλάς στην πλάτη του καθίσματός σου με τον ίδιο τρόπο που αυτό συμβαίνει στο Enyaq, αλλά ο χρόνος για τα 0-100 km/h λέει πολλά για τις δυνατότητες του αυτοκινήτου – και καθόλου συμπωματικά είναι παραπλήσιος με αυτόν του ηλεκτρικού Skoda.

Στις στροφές, το ύψος του αυτοκινήτου και κυρίως το γεγονός ότι κάθεσαι σαφώς πιο ψηλά σε σχέση με το Enyaq (το οποίο, παρεμπιπτόντως, διαθέτει παραπλήσια απόσταση από το έδαφος), σου κόβει κάπως τη φόρα. Ωστόσο, ανιχνεύοντας τα όρια του αυτοκινήτου, συνειδητοποιείς κάθε φορά ότι στην επόμενη στροφή μπορείς να κινηθείς πιο γρήγορα από ό,τι αρχικά πίστευες. Πάντως, το βέβαιον είναι ότι οδηγώντας ένα πιο ψηλό αυτοκίνητο, που είναι μεν πιο ελαφρύ από το Enyaq, αλλά το κέντρο βάρους του απέχει περισσότερο από το έδαφος, βρίσκεσαι να βάζεις άθελά σου λίγο νερό στο κρασί σου. Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι το Kodiaq RS είναι περισσότερο ένα ιδανικό αυτοκίνητο για να ταξιδεύεις με άνεση και ασφάλεια και όχι τόσο το μέσο για να ανακαλύψεις τις οδηγικές σου ικανότητες σε έναν δρόμο με στροφές.

Επιπλέον, το Kodiaq σού προσφέρει, επίσης, τη δυνατότητα να κινηθείς με μεγαλύτερη άνεση σε χωμάτινες διαδρομές – και εδώ τον πρώτο λόγο έχει η ανάρτηση με τις μεγαλύτερες διαδρομές, καθώς στην άτυπη αντιπαράθεση που αναφέραμε στην αρχή σημειώνουμε ότι και τα δύο αυτοκίνητα διαθέτουν το πλεονέκτημα της τετρακίνησης. Το Enyaq COUPÉ iV vRS τώρα των 2.258 kg, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες που προσφέρουν 299 PS είναι βέβαιον ότι επιταχύνει πιο άμεσα στο πρώτο πάτημα του γκαζιού. Ενώ αν βρεθείς σε έναν δρόμο με στροφές είναι σίγουρο ότι θα απολαύσεις στο έπακρο τα δυναμικά χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες που αυτά σου προσφέρουν. Εκεί ανακαλύπτεις ότι έχεις να κάνεις με ένα πολύ καλό πλαίσιο και μια πολύ καλά ρυθμισμένη ανάρτηση που διαχειρίζεται με εξαιρετικό τρόπο το βάρος που σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πάντα αυξημένο – και σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο.

Βρίσκεσαι, λοιπόν, να κινείσαι αβίαστα γρήγορα, ενώ σύμμαχος σου είναι η δυνατότητα ρύθμισης του βαθμού επιβράδυνσης/ανάκτησης ενέργειας με τα ειδικά paddles στο τιμόνι – τα οποία θυμίζουν αυτά που χρησιμοποιούμε για χειροκίνητες αλλαγές στο αυτόματο κιβώτιο του Kodiaq. Εννοείται ότι το Enyaq δεν έχει κανένα πρόβλημα να κινηθεί με μεγάλη ταχύτητα σε έναν αυτοκινητόδρομο και εκεί θα το νιώθεις ακλόνητο. Το πρόβλημα, βέβαια, που δημιουργείται με την αύξηση της ταχύτητας είναι ότι αρχίζεις να χάνεις αυτονομία –κάτι που είναι χαρακτηριστικό όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων–, αφού η κατανάλωση εκτοξεύεται στα ύψη. Παρεμπιπτόντως, υπό φυσιολογικές συνθήκες η κατανάλωση κυμαίνεται γύρω στα 21,0 kWh ανά 100 km.

Δύο κόσμοι

Μπαίνοντας στον πειρασμό να κλείσουμε το κείμενό μας με μια αναφορά στην τεχνοοικονομική πλευρά του θέματος, το πρώτο που προκαλεί εντύπωση είναι ότι τα δύο Skoda RS δεν χαρακτηρίζονται μόνο από παραπλήσιες διαστάσεις και επιδόσεις, αλλά και από παρεμφερή τιμή, με 66.500 € για το Enyaq που επωφελείται, όμως, επιπλέον από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», οπότε μιλάμε πλέον για 58.500 € και με 57.200 € για το Kodiaq RS το οποίο πληρώνει και σχεδόν 170 € ετησίως τέλη κυκλοφορίας, όταν το Enyaq απαλλάσσεται από αυτά. Κερδισμένο βγαίνει σίγουρα το ηλεκτρικό RS στον τομέα της κατανάλωσης, αφού ακόμα και λαμβάνοντας υπόψη την τιμή της kWh σε φορτιστή DC –και με βάση την κατανάλωση της δοκιμής μας– το χιλιόμετρο κοστίζει σχεδόν 0,13 €, όταν για το βενζινοκίνητο Kodiaq το κόστος αυτό ανεβαίνει 0,26 €, είναι, δηλαδή, διπλάσιο. Από την άλλη, το τι συμβαίνει στο βενζινάδικο/σταθμό φόρτισης το ξέρετε. Με το Kodiaq φεύγεις το πολύ σε πέντε λεπτά, ενώ με το Enyaq θα πρέπει να περιμένεις…

ENYAQ COUPÉ iV vRS 299 PS 4x4

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ  2 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, ΕΝΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΞΟΝΑ. ΙΣΧΥΣ 299 PS. ΡΟΠΗ 460 Nm. ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ/ΙΟΝΤΩΝ  ΛΙΘΙΟΥ. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 82/77* kWh. ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (10-80%) 36 min @DC 135kW. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 517 km (WLTP). ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/ (ΜxΥ) 4.653x1.879**x1.621mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.754 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 570 L. ΒΑΡΟΣ 2.258 kg ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ 0-100 km/h 6,5 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 180 km/h. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ 16,9 έως 17,8 / 21,1 kWh/100 km. ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 66.500 €, ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 0,00 €. (*μεικτή/καθαρή, **πλάτος χωρίς καθρέπτες [με καθρέπτες: 2.148 mm], απόσταση από έδαφος: 193 mm) (*μεικτή/καθαρή, **πλάτος χωρίς καθρέπτες [με καθρέπτες: 2.148 mm], απόσταση από έδαφος: 193 mm)

SKODAKODIAQRS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.984 cc. ΙΣΧΥΣ 245 PS/5.000 to 6.500 rpm. ΡΟΠΗ 370 Nm/1.600-4.300 rpm. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/ (ΜxΠxΥ) 4.699x1.882*x1.687 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.790 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 270/477**L. ΒΑΡΟΣ 1.785 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-100 km/h 6,5 sec. ΤΕΛΙΚΗΤΑΧΥΤΗΤΑ 234 km/h. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΜΕΙΚΤΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ 8,6-8,9/13,2 L/100 km. CO2 195-203 g/km. ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 57.200 €. ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 166,60 €. (*χωρίς καθρέπτες [με καθρέπτες: 2.087 mm], **σε επταθέσια [με τα καθίσματα της τρίτης σειράς όρθια]/πενταθέσια διάταξη, απόσταση από έδαφος: 195 mm).

Τι εστί SKODA RS

Θα έλεγε κανείς ότι τα σχόλια είναι περιττά, καθώς η ονομασία RS μεταφράζεται σε Rally Sport. Το RS έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά σε αυτοκίνητα της Skoda το 1974, στα πρωτότυπα αγωνιστικά ράλλυ 180 RS και 200 RS. Χρησιμοποιήθηκε δε αυτό το λογότυπο το 1975 στο θρυλικό 130 RS – το δίθυρο κουπέ με τις πολυάριθμες επιτυχίες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, που ήταν τόσες που το Skoda αυτό έφτασε να χαρακτηριστεί ως «Porsche της Ανατολής». Βλέπετε, το 1977, το Skoda 130 RS, έκανε το «ένα-δύο» στην κατηγορία του στο θρυλικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο, κέρδισε, επίσης, το Ράλλυ Ακρόπολις, ενώ στους αγώνες πίστας κέρδισε την πρώτη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981.

Μέχρι το 1983, το πισωκίνητο μοντέλο με κινητήρα 1,3 L / 140 PS και το χαρακτηριστικά μειωμένο στα μόλις 720 kg βάρος (που οφειλόταν στην ευρεία χρήση πλαστικών και αλουμινίου) είχε στο ενεργητικό του πολλές επιτυχίες σε πίστες και ειδικές διαδρομές. Από το 2000 και μετά, το λογότυπο RS έπαψε να αποτελεί προνόμιο των αγωνιστικών Skoda και άρχισε να κοσμεί τα σπορ μοντέλα παραγωγής της εταιρείας. Σήμερα, η γκάμα των μοντέλων RS της Skoda περιλαμβάνει τα Octavia RS και Octavia RS iV (plug-in hybrid), το εντυπωσιακό 7θέσιο SUV KODIAQ RS, καθώς και το πλήρως ηλεκτρικό Enyaq Coupé RS iV. Και ενώ το χαρακτηριστικό λογότυπο μετρά ήδη σχεδόν 50 χρόνια ζωής, η τσέχικη εταιρεία ετοιμάζεται για νέες δόξες της στην κατηγορία Rally2 με το Fabia RS Rally2, που αποτελεί και το νεότερο μέλος της οικογένειας RS της Skoda.