Ferdinand Alexander Porsche


Ο Καθηγητής Ferdinand Alexander Porsche, μέτοχος και επίτιμος πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, γιόρτασε τα 70ά του γενέθλια στις 11 Δεκεμβρίου 2005. Γεννημένος στη Στουτγάρδη, ο μεγαλύτερος γιος του Ferry Porsche βρισκόταν του κέντρου σχεδιασμού της Porsche από το 1962 έως το 1972 ? το χρονικό διάστημα, δηλαδή, κατά το οποίο δημιουργήθηκαν η Porsche 911 και το αγωνιστικό μοντέλο 904.
  • 11/1/2006
Ο Καθηγητής Ferdinand Alexander Porsche, μέτοχος και επίτιμος πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, γιόρτασε τα 70ά του γενέθλια στις 11 Δεκεμβρίου 2005. Γεννημένος στη Στουτγάρδη, ο μεγαλύτερος γιος του Ferry Porsche βρισκόταν του κέντρου σχεδιασμού της Porsche από το 1962 έως το 1972 ? το χρονικό διάστημα, δηλαδή, κατά το οποίο δημιουργήθηκαν η Porsche 911 και το αγωνιστικό μοντέλο 904.
Το 1972 δημιούργησε το δικό του στούντιο σχεδιασμού, το οποίο μετέφερε δύο χρόνια αργότερα στο Zell am See της Αυστρίας. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν ασχολήθηκε με το σχεδιασμό ανδρικών αξεσουάρ όπως ρολόγια, γυαλιά και είδη γραφής, τα οποία κυκλοφόρησαν στην αγορά με τη μάρκα "Porsche Design".
Σε συνεργασία με μια ομάδα δέκα περίπου σχεδιαστών, σχεδίασε επίσης μια σειρά από βιομηχανικά προϊόντα, οικιακές συσκευές και καταναλωτικά προϊόντα για γνωστές διεθνείς εταιρείες. Σήμερα, το στούντιο στο Zell am See θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα στούντιο σχεδιασμού στον κόσμο.
Αναφερόμενος στο ασυνήθιστα μεγάλο εύρος των εργασιών του, ο Dr. Wendelin Wiedeking, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche AG, λέει: «Ο Ferdinand Alexander Porsche έχει σχεδιάσει οτιδήποτε θεωρεί σημαντικό ένας άνδρας. Πολλά από τα σχέδιά του έχουν πλέον αποκτήσει κλασική αξία.»

Τεράστια κληρονομιά
Παρόλο που ο F.A. Porsche αποχώρησε από την εταιρεία του πατέρα του το 1972, ο κ. Wiedeking πιστεύει ότι η κληρονομιά που έχουν αφήσει τα σχέδιά του συνεχίζει να ασκεί έντονη επιρροή στα σπορ αυτοκίνητα που κατασκευάζει σήμερα η Porsche. «Το σχήμα της Porsche 911 παραμένει πειστικό μέχρι και σήμερα. Αποτελεί θεμέλιο της ταυτότητας της εταιρείας μας. Όλα τα σπορ αυτοκίνητα που κατασκευάζουμε σήμερα, αλλά και αυτά που θα κατασκευάσουμε στο μέλλον, πρέπει να ακολουθούν τα χνάρια της 911. Αυτός είναι τρόπος για να τα αναγνωρίζουν οι πελάτες μας ως αυτοκίνητα Porsche. Οι γραμμές του στο χαρτί», συνεχίζει ο κ. Wiedeking, «η προσοχή του στη λεπτομέρεια, η αλάνθαστη αίσθηση που είχε για το συνολικό αποτέλεσμα ? όλα αυτά συνέβαλαν στη φήμη που απέκτησε ως σχεδιαστής παγκοσμίου επιπέδου.»

Κομψότητα και τέχνη
Έχει δηλώσει πιο ξεκάθαρα από σχεδόν οποιονδήποτε άλλον σχεδιαστή ότι ο σχεδιασμός δεν είναι απλώς τέχνη, είναι λειτουργική κομψότητα. Παρά την επιτυχία και τη φήμη του, κατάφερε να παραμείνει προσγειωμένος όπως ακριβώς ο πατέρας και ο παππούς του, διατηρώντας μια αξιοπρεπή αυτοσυγκράτηση. «Ο Ferdinand Alexander Porsche έχει διατηρήσει τη μετριοφροσύνη και την ανθρωπιά του ? χαρακτηριστικά τα οποία στο σημερινό κόσμο σπάνια σχετίζονται με τους διάσημους ανθρώπους», λέει ο κ. Wiedeking.
Ο Ferdinand Alexander Porsche έχει λάβει πολλά βραβεία και διακρίσεις για το σχεδιαστικό του έργο. Το Φόρουμ Βιομηχανισμού Σχεδιασμού του Ανόβερου τον επέλεξε ως «Νικητή του Βραβείου για το Έτος 1992», ενώ ο Πρόεδρος της Αυστρίας του απένειμε τον τίτλο του Επίτιμου Καθηγητή το 1999.
Ferdinand Alexander Porsche: ?Το καλό σχέδιο πρέπει να είναι έντιμο.?
Ο Ferdinand Alexander Porsche γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου του 1935 και είναι ο μεγαλύτερος γιος της Dorothea και του Ferry Porsche, ο οποίος αργότερα ίδρυσε την ομώνυμη κατασκευάστρια εταιρεία σπορ αυτοκινήτων. Ήδη από μικρό παιδί ακολουθούσε τον πατέρα του και τον παππού του Ferdinand στο τεχνικό γραφείο σχεδιασμού στο Zuffenhausen. Αργότερα παραδέχθηκε πως οι πρώτες αυτές εμπειρίες χαράχθηκαν ανεξίτηλα μέσα του: «Ήμουν υπερήφανος και ευτυχής που συμμετείχα σε όλα αυτά. Πιστεύω πως οι εμπειρίες εκείνης της εποχής έχουν παραμείνει στο υποσυνείδητό μου.» Όταν έγινε επτά χρονών, η οικογένειά του μετακόμισε στο Zell am See για να αποφύγει τους βομβαρδισμούς.
Ως παιδί, «Butzi» τον φώναζαν χαϊδευτικά στην οικογένειά του, με πολύ χαρά σχεδίαζε και κατασκεύαζε τα δικά του παιχνίδια. Επιστρέφοντας στη Στουτγάρδη, φοίτησε στο Σχολείο του Waldorf και στη συνέχεια στη Σχολή Σχεδίου του Ulm. Το 1958 άρχισε να εργάζεται στο γραφείο σχεδιασμού της εταιρείας που τότε ονομαζόταν Porsche KG.

Από την 356 στην 911!
Σύντομα ξεχώρισε με τις σχεδιαστικές του ικανότητες, όταν δημιούργησε με πλαστελίνη το πρώτο μοντέλο που διαδέχθηκε τη σειρά 356. Η Porsche 911, η οποία αναπτύχθηκε απευθείας από τα σχέδιά του, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβριο του 1963 στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης.
Αρκετά χρόνια μετά, εντάχθηκε στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης. Το 1962 ανέλαβε επικεφαλής του στούντιο σχεδιασμού της Porsche. Ο σχεδιασμός όλων των αγωνιστικών και των σπορ αυτοκινήτων που βγήκαν από το εργοστάσιο στη δεκαετία του 1960 έχει τη σφραγίδα του, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της θρυλικής 904 Carrera GTS, του αγωνιστικού αυτού μοντέλου μεγάλων αποστάσεων.
Ως σχεδιαστής, ο Ferdinand Alexander Porsche έχει τη φήμη του φονξιοναλιστή. Η αυστηρή και ξεκάθαρη γραμμή είναι αισθητή σε όλα τα σχέδια προϊόντων που έχουν δημιουργηθεί στο στούντιό του. «Το σχέδιο πρέπει να είναι λειτουργικό και η λειτουργικότητα πρέπει να μεταφράζεται σε οπτική αισθητική χωρίς την παραμικρή εξάρτηση από τεχνάσματα που πρέπει να επεξηγούνται», ήταν η πεποίθηση που χαρακτήριζε τα σχέδιά του. Η καθαρότητα της «Porsche Design» απαιτεί αυθεντικότητα και απορρίπτει κάθε μη αναγκαίο πλεονασμό.
Σύμφωνα με τον F. A. Porsche: «Ένα προϊόν με συνοχή στη φόρμα του δεν χρειάζεται καλλωπισμούς. Τονίζεται από την καθαρότητα της φόρμας του.» Η φόρμα θα πρέπει να παρουσιάζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνεται εύκολα κατανοητή και να μην αποσπά την προσοχή από το προϊόν και το λειτουργικό του σκοπό. Πάντα ήταν πεπεισμένος για το ότι ?το καλό σχέδιο πρέπει να είναι έντιμο.»
Το φθινόπωρο του 2003 ο Ferdinand Alexander Porsche μαζί με άλλους μετόχους της «Porsche Design» και της Porsche AG ίδρυσαν την εταιρεία Porsche Lizenz- und Handelsgesellschaft mbH & Co. KG (PLH), στην οποία η Porsche AG συμμετέχει με ποσοστό πλειοψηφίας. Σκοπός αυτής της νέας εταιρείας είναι να αξιοποιήσει τη δυναμική του ονόματος Porsche σε τομείς που δεν σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία. Η «Porsche Design» έχει πρωτεύοντα ρόλο στις δραστηριότητες αυτές, και η νέα εταιρεία σκοπεύει να αναδείξει τη μάρκα σε μια από τις καλύτερες μάρκες πολυτελείας στον κόσμο, μέσω του δικού της δικτύου μάρκετινγκ και διανομής. Η Porsche AG έχει έτσι χαράξει μια πορεία με την οποία θα συνεχιστεί, μέσα στο δικό της οργανισμό, το έργο ζωής του Ferdinand Alexander Porsche.
Στις αρχές του 2005 ο Ferdinand Alexander Porsche αποφάσισε να παραιτηθεί από το εποπτικό συμβούλιο της Porsche AG και να αποσυρθεί από την ενεργή επαγγελματική του δραστηριότητα. Γιόρτασε τα 70ά του γενέθλια με την οικογένειά του στο Zell am See.

e-go.gr