Ποια η ευθύνη των οδηγών δικύκλων που κινούνται ανάμεσα σε λωρίδες κυκλοφορίας


Πρόσφατα δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα στην εκδοθείσα από το Δ΄ Τμήμα του Αρείου Πάγου υπ’ αριθμ. 55/2016 απόφαση, με την οποία κρίθηκε ότι οι οδηγοί των μοτοσυκλετών, που κινούνται μεταξύ των διακεκομμένων διαχωριστικών λωρίδων κυκλοφορίας, ευθύνονται αποκλειστικά για τυχόν τροχαίο ατύχημα και όχι οι οδηγοί των αυτοκινήτων, που κινούνται κανονικά εντός του χώρου αυτών (λωρίδων κυκλοφορίας).

  • 11/4/2017

Γράφει ο Ηλίας Αρ. Σύριος, Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω

 

Με την απόφασή του αυτή το Δ΄ Τμήμα του Αρείου Πάγου, επικύρωσε την υπ’ αριθμ. 802/2014 απόφαση του Εφετείου Πειραιώς και απέρριψε αμετάκλητα σχετική αγωγή γυναίκας οδηγού μοτοσυκλέτας, η οποία τραυματίστηκε σοβαρά διότι «σφηνώθηκε» μεταξύ ΙΧ αυτοκινήτου και νταλίκας.

Το σκεπτικό της εν λόγω απόφασης έχει επιλέξει τα εξής:«Έτσι, αποκλειστικά υπαίτια του ανωτέρω ατυχήματος και της εντεύθεν πρόκλησης του σοβαρού τραυματισμού της και των υλικών ζημιών της μοτοσυκλέτας που οδηγούσε υπήρξε η ίδια η πρώτη ενάγουσα, η οποία ως μέσος συνετός οδηγός όφειλε και μπορούσε να συμμορφωθεί με την υπάρχουσα επί του οδοστρώματος διαγράμμιση που υπεδείκνυε κίνηση οχημάτων σε στοίχους, πλην όμως εκείνη δεν ασκούσε τον έλεγχο και την εποπτεία του οχήματός της ώστε να δύναται σε κάθε στιγμή να εκτελέσει τους απαιτούμενους χειρισμούς (άρθρο 19 ΚΟΚ), επιχείρησε να διενεργήσει παράνομα, αντικανονικά και ανέλεγκτα προσπέραση επί της διακεκομμένης διαχωριστικής γραμμής των λωρίδων κυκλοφορίας, δεν εκινείτο μέσα στα όρια μιας λωρίδας κυκλοφορίας (άρθρο 16 παρ. 3 ΚΟΚ) και εν γένει δεν οδηγούσε με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή της, δημιουργώντας έτσι κινδύνους ως προς την κυκλοφορία των οχημάτων και εν γένει των λοιπών χρηστών της οδού (άρθρο 12 ΚΟΚ), οδική συμπεριφορά της, που αποκλειστικά είχε ως αποτέλεσμα την πρόκληση του ενδίκου τροχαίου ατυχήματος και τον αποτόκων αυτού συνεπειών, του οδηγού του φορτηγού και πρώτου εναγόμενου μη βαρυνομένου με συνυπαιτιότητα αφού αυτός εκινείτο σταθερά εντός της λωρίδας κυκλοφορίας του και μάλιστα, αναγκαστικά λόγω της πυκνής κυκλοφορίας, με ελαχίστη ταχύτητα...»

Η απόφαση αυτή είναι απόλυτα ορθή και εφαρμόζει κατά γράμμα το νόμο, ο οποίος ανέκαθεν ίσχυε αναφορικά με τον τρόπο της ορθής κυκλοφορίας των μοτοσυκλετών. Έτσι η μεγάλη δημοσιότητα που δόθηκε σε συνδυασμό με τις διάφορες ερμηνείες και παρερμηνείες αναφορικά με το τι ισχύει ή τι πρέπει να ισχύει σε τέτοιες περιπτώσεις θεωρούμε ότι έχει μεγάλη δόση υπερβολής.

Αθήνα, 11/04/2017