Τι θα μας μείνει από το 2020 (πέρα από τον COVID-19…)


Αγαπημένο μου ημερολόγιο, λίγες εβδομάδες πριν από την έλευση του 2021 αποφάσισα να κάνω μία ανασκόπηση σε μία χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Σε αυτά που μάθαμε, σε όσα μας έφερε, αλλά και στα σημεία που μας άλλαξε, κατά κανόνα προς το καλύτερο.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 12/12/2020

Covid 19 και αγορά αυτοκινήτου

Κλειστά εργοστάσια, άδειες αντιπροσωπείες, άνθρωποι ανασφαλείς για την υγεία και τις εργασίες τους. Το 2020 δεν ξεκίνησε καλά για κανέναν! Παρ’ όλα αυτά, σε μία μάλλον σπάνια κρίση υπευθυνότητας, η ανθρωπότητα κατάφερε να διαχειριστεί με σχετική επιτυχία την όλη κατάσταση. Για τον κλάδο του αυτοκινήτου οι γραμμές παραγωγής ανά τον πλανήτη έπαψαν μεν για κάποιο διάστημα να λειτουργούν, σιγά σιγά όμως βρήκαν τον τρόπο να επανεκκινήσουν και πλέον βιώνουν ένα νέο καθεστώς «ασφαλούς» λειτουργίας αλλά και επινοητικότητας καθώς πολλές εταιρείες έσπευσαν να κατασκευάσουν μάσκες, αναπνευστήρες και ό,τι άλλο είχε ανάγκη η παγκόσμια ιατρική κοινότητα. Το ίδιο καθεστώς ισχύει και για τις αντιπροσωπείες. Σε ένα πλαίσιο αβεβαιότητας για την επόμενη ημέρα, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων πάγωσαν κάπου τον Μάρτιο, για να ξεκινήσουν εκ νέου, με δειλά βήματα, δύο μήνες μετά. Όσοι είχαν επενδύσει στα sites τους και διέθεταν configurators και ηλεκτρονικές πωλήσεις, βγήκαν κερδισμένοι. Οι υπόλοιποι τρέχουν ακόμη να καλύψουν το κενό στα sites τους.

Η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά

Μας το έλεγαν οι παλαιότεροι αλλά δεν τους ακούγαμε. Το να κρατάμε το εσωτερικό του αυτοκινήτου μας καθαρό, αποτελούσε μέχρι πρότινος σημάδι πολιτισμού (ή, για κάποιους, ένδειξη προγραμματισμένου ραντεβού…). Στις μέρες μας πάλι, συνιστά πρωτίστως μία διασφάλιση της σωματικής μας υγείας. Ποτέ ξανά τόσα τιμόνια δεν αποστειρώθηκαν με τόσο gel και τόσα αντισηπτικά μαντηλάκια δεν βρέθηκαν χρησιμοποιημένα στις θήκες των μπροστινών θυρών. Ας είναι, όμως. Ως χώρα τα έχουμε πάει αντικειμενικά καλά και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας κάνει χαρούμενους.

Τα ηλεκτρικά θα κυριαρχήσουν!

Διαβάζοντας τα σχετικά άρθρα στα sites και στα περιοδικά, υπήρξε μία εποχή που θα ένιωθε κανείς ότι οι βενζινοκινητήρες ψυχορραγούν και τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι έτοιμα αύριο κιόλας να πάρουν τη θέση τους. Προφανώς τα πράγματα δεν είναι έτσι (εάν είσαστε αναγνώστες της έντυπης ή/και ηλεκτρονικής έκδοσης του Car and Driver, γνωρίζετε πολύ καλά το τι ισχύει…), θα κρατήσουμε όμως το γεγονός ότι ναι! βιώνουμε μία σημαντική άνθιση της ηλεκτροκίνησης. Πολλά νέα μοντέλα κυκλοφόρησαν εφέτος, τόσο plug-in υβριδικά, όσο και αμιγώς ηλεκτρικά. Και χωρίς να σηκώσουμε το λάβαρο, υπέρ πρίζας ή μάνικας, θα πούμε ότι ο πλουραλισμός μόνον όφελος μπορεί να έχει για τον τελικό καταναλωτή.

Ποιο είναι το trend στους χρωματισμούς αυτοκινήτων;

Ειδικά για το 2020 «τρωγόμαστε» να κάνουμε ένα φτηνό αστείο για το άσπρο, με τον σταυρό στο κέντρο. Θα πούμε όμως πως το σκέτο άσπρο συνεχίζει να βαστά τα σκήπτρα, σε ό,τι αφορά στα γούστα του αγοραστικού κοινού. Δεύτερο σε δημοτικότητα χρώμα δείχνει το γκρι-ανθρακί, ενώ με μικρή διαφορά ακολουθεί το μαύρο. Το ασημί-μεταλλικό πάντα υπάρχει, σε ένα μικρότερο όμως βαθμό, ενώ ευχάριστη έκπληξη στα έντονα χρώματα αποτελεί το πορτοκαλί. Ιδανικά της Lamborghini, δεν λέμε όμως όχι και όταν το δούμε σε κάποιο πιο ταπεινό Opel ή Renault.

Υπήρξε κάτι καινούργιο, από άποψης ασφάλειας;

Εάν εξαιρέσουμε τα ολοένα και πιο ολοκληρωμένα ηλεκτρονικά ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, η απάντηση είναι ΝΑΙ, πάντα θα υπάρχει κάτι νέο σε αυτόν τον τομέα. Για φέτος η βιομηχανία θα μπορούσαμε να πούμε πως έδωσε μία νέα διάσταση στους αερόσακους. Πρόσφατα είδαμε τους πρώτους μετωπικούς αερόσακους για τους πίσω επιβάτες, με την αποκάλυψη της νέας Mercedes-Benz S-Class, ενώ εδώ και μήνες κατασκευαστές, όπως η Honda, αρχίζουν να ενσωματώνουν πλευρικούς αερόσακους ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα, ώστε να αποφεύγονται μετακινήσεις και τραυματισμοί μεταξύ των επιβατών.

Infotainment, αγάπη μου

Καλό το 0-100 σε όσους αρέσκονται στις κόντρες, αυτό όμως που μετράει περισσότερο στον μέσο χρήστη είναι τα gadgets. Και τι καλύτερο από μία μεγάλη, έγχρωμη, οθόνη αφής, που μεταφέρει πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης, συνδέεται με το smartphone και μπορεί να ελεγχθεί μέσω φωνητικών εντολών; Στις μέρες μας όλοι οι κατασκευαστές, λίγο έως πολύ, έχουν να προσφέρουν κάτι ανάλογο. Με κορυφαίες, ίσως, την Tesla, τη νέα Mercedes-Benz S-Class και το Ford Mustang Mach-E, όπου η διαγώνιος των οθονών, οι δυνατότητες και τα ηλεκτρονικά τους κυμαίνονται σε άλλο επίπεδο.

Μηχανικά κιβώτια, ένας προδιαγεγραμμένος θάνατος

Όχι, δεν διανύουμε τις τελευταίες ημέρες των μηχανικών κιβωτίων. Είναι όμως σχεδόν σίγουρο ότι αυτά δεν θα ξαναγνωρίσουν στιγμές δόξας. Αφήνοντας κατά μέρος την αμερικανική αγορά, που πάντα είχε μία προτίμηση στα αυτόματα κιβώτια και πλέον τα μοντέλα με μηχανικά δεν ξεπερνούν το 1,3% στο σύνολο των πωλήσεων, αντίστοιχη μεταστροφή του κλίματος παρατηρείται και στην Ευρώπη. Ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές προσφέρουν οικονομικά -και, το κυριότερο, καλά- αυτόματα κιβώτια 6,7,8 ή και περισσότερων σχέσεων στα νέα τους μοντέλα, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Και όσο για τον ειδικό Τύπο, το κάνει ολόκληρο θέμα εάν μία ειδική έκδοση της Porsche βγει με μηχανικό κιβώτιο… Όλα αυτά δείχνουν με αρκετή σαφήνεια το πού βαδίζουμε, αναφορικά με τα συστήματα μετάδοσης κίνησης.

Υδρογόνο vs Πρίζα

Το θέμα αυτό κολλάει στο ζήτημα περί ηλεκτροκίνησης, που αναλύσαμε ήδη. Γιατί καλό το ρεύμα από το δίκτυο ηλεκτροδότησης, καλύτερο όμως αυτό που προκύπτει από τη χημική αντίδραση του υδρογόνου με το οξυγόνο, σε ειδικές κυψέλες καυσίμου. Η Hyundai με την Ελβετική Κυβέρνηση αναπτύσσουν ήδη δίκτυο παροχής υδρογόνου για fuel cell επαγγελματικά οχήματα, ενώ η Γαλλία ανακοίνωσε πρόσφατα μία επένδυση 7 δις για την περαιτέρω ανάπτυξη της υδρογονοκίνησης. Σε γενικές γραμμές, γνωρίζουμε ήδη πως οι κυψέλες καυσίμου έχουν το πάνω χέρι στα φορτηγά και στις μεταφορές. Και, μετά, υπάρχει και το hypercar Hyperion XP-1 που παρουσιάσαμε στο προηγούμενο τεύχος…

Μπορεί κανείς να νικήσει τα Tesla;

Το YouTube έχει γεμίσει με βίντεο από κόντρες Model S vs Ferrari, Lamborghini, Porsche και τόσων άλλων «θηρίων» που στο τέλος ταπεινώνονται από το μοντέλο της Tesla. Αφήνοντας κατά μέρος το γεγονός ότι μιλάμε για ένα και μόνο παράγοντα υπεροχής (την επιτάχυνση από στάση), απέναντι σε μοντέλα που έχουν κοσμήσει πολλά εφηβικά δωμάτια, θα πούμε ότι τελικά βρέθηκε ο μάστορας και για την Tesla. Εάν δεν έχετε ακούσει τη Lucid και το νέο της μοντέλο Air, δεν θα σας κατηγορήσει κανείς. Πιθανά, ωστόσο, να έχετε ακούσει τη Formula E, το ηλεκτρικό αντίστοιχο της Formula 1. Ε, η Lucid είναι η εταιρεία που παρέχει στις ομάδες τους συσσωρευτές, καθώς και όλα τα ηλεκτρικά κυκλώματα.

Αφού, λοιπόν, αποφάσισε να παράγει το πρώτο της μοντέλο, ήξερε τι πρέπει να κάνει για να ξεχωρίσει… Επιγραμματικά αναφέρουμε ότι σε διαμόρφωση τριών κινητήρων το Lucid Air μπορεί να αγγίξει τους 1.300 PS, έχει συσσωρευτή 113 kWh, την πιο γρήγορη φόρτιση (32 km αυτονομίας ανά λεπτό!), το πιο άνετο εσωτερικό, την πιο ισχυρή επιτάχυνση και διάφορες άλλες πρωτιές, που κάνουν το δυνατό χαρτί της Tesla να δείχνει παρωχημένο.

Ανακαλύπτοντας τη μικρομετακίνηση

Ήρθε το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» και ανακαλύψαμε τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ενώ διάφοροι καλοβλέπουν και προτάσεις τύπου Citroen Ami / Renault Zoe. Για όλους εσάς έχουμε νέα. Η έννοια της μικρομετακίνησης είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα υπήρχαν και παλαιότερα, ενώ μία αναζήτηση στα λήμματα Isetta και Messerschmitt KR 175, στο Google, θα οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις. Μικρά αυτοκίνητα υπήρχαν και πριν το Smart. Χαιρόμαστε όμως που δείχνουν να αποκτούν εκ νέου ενδιαφέρον, καθώς αποτελούν μία καλή λύση στο πρόβλημα της κίνησης, αλλά και των ατομικών αναγκών μετακίνησης, πολλών εξ ημών.

«Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Δεν γνωρίζουμε αν η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της, σίγουρα όμως με τη θέσπιση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αποφάσισε να τα βάλει στην… πρίζα. Θέλοντας να δώσει μία ώθηση στην αγορά, που δευτερευόντως θα κάνει καλό στο περιβάλλον αλλά και στα ταμεία του κράτους, η κυβέρνηση προχώρησε σε μία δέσμη επιδοτήσεων για την ηλεκτροκίνηση. Θέλετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ποδήλατο, βανάκι ή ταξί; Έχετε πλέον έναν ακόμη λόγο για να το αποκτήσετε, αφού αυτά συνοδεύονται από μία διόλου ευκαταφρόνητη επιστροφή χρημάτων. Εάν τώρα θέλετε να μάθετε περισσότερα, θα βρείτε τα πάντα στο caranddriver.gr

Πανδημία και μποτιλιάρισμα

Πιθανόν για τους λάθος λόγους, αλλά θα είναι ψέματα να πει κανείς ότι δεν χάρηκε τις μετακινήσεις του στην Αθήνα, όλους αυτούς τους μήνες του Lockdown. Η κίνηση ελάχιστη, οι δρόμοι -ειδικά στις αρχές- άδειοι και η βενζίνη, λόγω της όλης κατάστασης, στα 1,20 ευρώ το λίτρο! Με το χέρι στην καρδιά, δεν θέλουμε να ξαναζήσουμε κάτι ανάλογο. Αποτέλεσε όμως μια εμπειρία, για όσο κράτησε…

Εκθέσεις vs Ψηφιακές παρουσιάσεις

Τω καιρώ εκείνω, προ Κορωνοϊού, όλα τα νέα μοντέλα παρουσιάζονταν στους δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου είτε σε διεθνείς εκθέσεις είτε σε ειδικές παρουσιάσεις.  Μέχρι που τον περασμένο Μάρτιο η Γενεύη ακυρώθηκε. Και ό,τι άλλο ακολουθούσε… Έτσι κάπως οι κατασκευαστές, κάνοντας την ανάγκη φιλότιμο, ξεκίνησαν τις ψηφιακές παρουσιάσεις. Με το χέρι στην καρδιά, δεν ξέρουμε τι να περιμένουμε μετά την κρίση. Από τη μία, ως δημοσιογράφοι, μας άρεσαν οι διεθνείς εκθέσεις. Από την άλλη, ωστόσο, οι εταιρείες αυτοκινήτου ανακάλυψαν έναν πολύ πιο εύκολο (και σοκαριστικά πιο οικονομικό) τρόπο για να παρουσιάζουν τις νέες τους προτάσεις. Ευχόμαστε να μην ισχύει, πιθανόν όμως τα διεθνή σαλόνια να μην είναι ποτέ ξανά τα ίδια, με το πέρας της πανδημίας.

Τα e-sports

Για κάποιον παλαιάς κοπής οπαδό των μηχανοκίνητων σπορ δεν θα μπορούσε να υπάρχει πιο αντιπροσωπευτική εικόνα από αυτήν του Sutton (διάσημου φωτογράφου της Formula 1) να κάθεται ντυμένος ανάλογα και με όλο του τον εξοπλισμό να φωτογραφίζει video games στην τηλεόραση του σπιτιού του… Παρ’ όλα αυτά, η έννοια των e-sports, που μέχρι στιγμής γνώριζαν μόνον οι gamers, αγκαλιάστηκε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και ξαφνικά είδαμε από αγώνες Formula 1, μέχρι και Le Mans, να διεξάγονται σε κονσόλες και χειριστήρια! Εάν βρισκόταν εν ζωή ο Aldous Huxley, θα μπορούσε κάλλιστα να προσθέσει ένα ακόμα κεφάλαιο στο «θαυμαστό καινούργιο κόσμο» του.

Τα ανθρακονήματα του φτωχού

Μέχρι πρότινος γνωρίζαμε ότι τα ανθρακονήματα (ή, πιο σωστά, σύνθετα υλικά) ήταν κάτι πολύ ελαφρύ, πολύ ανθεκτικό και πολύ ακριβό, για να μπορεί να μπαίνει σε απλά αυτοκίνητα. Υλικά που ξεκίνησαν από τον κλάδο της αεροδιαστημικής και πέρασαν στους αγώνες και σε εξωτικά αυτοκίνητα. Μέχρι που η Nissan ανακοίνωσε ότι βρήκε τον τρόπο να μειώσει το κόστος τους και να απλοποιήσει τη διαδικασία παραγωγής, έτσι ώστε να τα εισάγει στα μελλοντικά της μοντέλα. Ολόκληρα πάνελ του αμαξώματος ή ακόμη και κεντρικές κολώνες θα κατασκευάζονται, στο όχι πολύ μακρινό μέλλον, από σύνθετα υλικά. Έτσι, ο μελλοντικός οδηγός Qashqai θα έχει περισσότερα κοινά με αυτόν μίας McLaren, πέραν του ότι και τα δύο αυτοκίνητα διαθέτουν τέσσερις τροχούς και ένα τιμόνι.

SUV και ξερό ψωμί

Αποτέλεσε η φετινή χρονιά λόγο να ξανασκεφτούμε τις προτεραιότητές μας αναφορικά με την επιλογή νέων αυτοκινήτων; Φυσικά και όχι. Εντάξει, οι πωλήσεις πάγωσαν για ένα διάστημα, αυτό όμως δεν αλλάζει την τάση των περισσότερων αγοραστών να επιλέγουν SUV, ούτε βεβαίως αυτή των εταιρειών, να παράγουν ολοένα και περισσότερα τέτοια οχήματα. Τουλάχιστον τα νούμερα των πωλήσεων δείχνουν μία προτίμηση προς τη μικρή κατηγορία των B-SUV, που δεν πιάνουν τόσο χώρο στον δρόμο, όσο τα μεγαλύτερα αδελφάκια τους.

Κινδυνεύουν εταιρείες αυτοκινήτου λόγω κρίσης;

Την τελευταία φορά που μία οικονομική κρίση κτύπησε τον πλανήτη ήταν το 2008 (παραδόξως για την Ελλάδα είναι σαν να μην πέρασε μία μέρα από τότε…). Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ονόματα όπως Rover, MG, Saab και άλλα, τα οποία μας μένουν πλέον μόνον ως ανάμνηση. Και η αλήθεια είναι ότι και τώρα τα πράγματα δεν είναι ασφαλή για κανένα. Με τη στήριξη όμως των κυβερνήσεων και την ενοποίηση ομίλων (λόγου χάριν, PSA-FCA) φαίνεται ότι μάλλον θα τη βγάλουν όλοι «καθαρή». Ίδωμεν, καθώς τα αποτελέσματα αυτής της κρίσης θα τα βιώνουμε για αρκετά χρόνια ακόμα. Από την πλευρά μας, πάντως, ευχόμαστε να μην ξαναζήσουμε ανάλογα… μνημόσυνα.

Φορτιστές, περισσότεροι φορτιστές

Για τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών μοντέλων και την εξέλιξη της όλης τεχνολογίας τα γράψαμε και μπράβο μας. Τι γίνεται όμως στην πράξη; Μπορεί κάποιος ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος να βγει με άνεση εκτός Αττικής ή θα τον γυρίσει η οδική βοήθεια, λόγω έλλειψης σημείων φόρτισης; Τα πράγματα στη χώρα μας βρίσκονται ακόμα  σε πρώιμο στάδιο, αναφορικά με το δίκτυο φόρτισης. Μέσα στο τρέχον έτος, ωστόσο, έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Πολλά ΙΚΤΕΟ, πολλές αντιπροσωπείες εταιρειών, σταθμοί ανεφοδιασμού και άλλοι, αρχίζουν σιγά σιγά να επενδύουν στην τοποθέτηση AC και DC φορτιστών. Μέχρι τα τέλη του έτους, μάλιστα, μέχρι και η Tesla αναμένεται να έχει στήσει τον πρώτο δικό της σταθμό φόρτισης. Παρ΄ όλα αυτά, για τα επόμενα ένα δύο χρόνια, -εάν είσαστε κάτοχος ηλεκτρικού αυτοκινήτου και θελήσετε να βγείτε στον πηγαιμό για την… Ιθάκη, να εύχεστε να έχετε μελετήσει πρώτα καλά τη διαδρομή, ειδικά αν είναι μακρύς ο δρόμος!