Αλλάζουν όλα στα ηλεκτρικά! Η πρώτη 3D μπαταρία φορτίζει σε 3 λεπτά και δεν παίρνει φωτιά!


Φόρτιση μπαταρίας σε χρόνο λιγότερο από αυτό που χρειάζεται για να φουλάρετε το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σας υπόσχεται η start-up εταιρεία Prieto από το Κολοράντο των ΗΠΑ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, MERCEDES
  • 14/1/2024

Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό. Και όμως, η υπό εξέλιξη τρισδιάστατη μπαταρία της Prieto φαίνεται ότι έχει τη δυνατότητα να προσφέρει αυτό που όλοι οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ήθελαν: την ταχύτατη –και μάλιστα πλήρη από το 0 έως 100%– φόρτιση της μπαταρίας τους σε χρόνο που, με βάση τα σημερινά δεδομένα, φαντάζει ως… dt, σε τρία μόλις λεπτά της ώρας.

2D μπαταρία
2D μπαταρία

Kαι σαν να μην έφτανε αυτό, oι Αμερικάνοι δηλώνουν ότι η πρωτότυπη μπαταρία τους υπόσχεται, επίσης, να λειτουργεί άψογα σε ένα απίστευτο εύρος θερμοκρασιών από τους - 35 έως τους 40o C! Και μάλιστα όχι μόνο προσφέρει την ενέργεια της, αλλά θα φορτίζεται κιόλας με την ίδια άνεση στους -30oC.

Τι κρύβεται πίσω από αυτήν την επιτυχία; Η 3D αρχιτεκτονική της μπαταρίας της Prieto. Και αν αναρωτηθείτε τι πάει να πει αυτό, την απάντηση θα τη βρείτε στην ιστοσελίδα της εταιρείας:

«Οι σημερινές μπαταρίες είναι 2D (δύο διαστάσεων), που σημαίνει ότι η ενέργεια ρέει μόνο προς μία κατεύθυνση σε ένα επίπεδο (δύο διαστάσεις). Κατά τη φόρτιση, τα ιόντα πρέπει να ρέουν από τη μία επιφάνεια στην άλλη, με αποτέλεσμα σοβαρούς περιορισμούς. Οι παχύτερες μπαταρίες μπορούν να αποθηκεύσουν περισσότερη ενέργεια, αλλά η μεγάλη διαδρομή που πραγματοποιούν τα ιόντα σημαίνει αργή φόρτιση. Οι πιο λεπτές μπαταρίες μπορούν να φορτιστούν πιο γρήγορα, αλλά δεν μπορούν να κρατήσουν πολλή ενέργεια».

Η 3D μπαταρία της Prieto.
Η 3D μπαταρία της Prieto.

«Επαναπροσδιορίσαμε την αρχιτεκτονική της μπαταρίας και σχεδιάσαμε την πρώτη πραγματικά τρισδιάστατη μπαταρία στον κόσμο που προσφέρει μεταφορά ιόντων 360 μοιρών. Οι πολύ σύντομες διαδρομές που πραγματοποιούν τα ιόντα, χωρίς συμβιβασμούς στο εμβαδόν της επιφάνειας, συνεπάγεται τόσο υπερταχεία φόρτιση, όσο και υψηλή ενεργειακή πυκνότητα».

Το τελευταίο συνεπάγεται και δυνατότητα αποθήκευσης τριπλάσιας ποσότητας ενέργειας.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την εταιρεία, η τρισδιάστατη αρχιτεκτονική διασφαλίζουν ότι η μπαταρία δεν είναι εύφλεκτη, καθώς και ότι δεν μπορεί να εκραγεί, χαρακτηριστικό που έχει να κάνει με το πως διαθέτει ηλεκτρολύτη σε στερεά μορφή (Solid State). Σε σχετικό πείραμα «test διείσδυσης καρφιού» (κοινώς: τρύπημα με πρόκα) στην μπαταρία Prieto, όχι μόνο δεν υπήρξε φωτιά ή έκρηξη, αλλά η μπαταρία συνέχισε να λειτουργεί!

Είναι προφανές ότι αν η εν λόγω μπαταρία καταστεί δυνατό να πάρει τη μορφή τελικού προϊόντος και αρχίσει να τοποθετείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουμε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης.