Τράκαρες με το EV σου; Κι όμως, υπάρχουν ασφαλιστικές που δεν το επισκευάζουν


Τα ασφάλιστρα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι κατά πολύ ακριβότερα από αυτά των θερμικών και η αιτία είναι απλή... και πανάκριβη!

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 22/3/2023

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πιο «απλή» παραγωγική διαδικασία σε σχέση με τα θερμικά, ωστόσο ένα βασικό κομμάτι τους μπορεί να προκαλέσει μεγάλο «πονοκέφαλο» σε περίπτωση που χρειαστεί επιδιόρθωση.

Πρόκειται για τις μπαταρίες, οι οποίες εκτός από το μεγάλο βάρος και το υψηλό κόστος τους, που προβληματίζουν στην κατασκευή τους, αρκετές φορές δεν έχουν εύκολο τρόπο επισκευής αν εμφανίσουν ζημιά, έστω και σε μικρό βαθμό, σε περίπτωση που το όχημα εμπλακεί σε ατύχημα.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, για πολλά ηλεκτρικά οχήματα δεν υπάρχει τρόπος επισκευής ή έστω αξιολόγησης της κατάστασης ακόμα και ελαφρώς κατεστραμμένων μπαταριών μετά από ατυχήματα. Το γεγονός αυτό οδηγεί αρκετές ασφαλιστικές εταιρείες στην απόφαση να αντικαταστήσουν ολόκληρο το EV, αντί για την μπαταρία!

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ζητούν πολύ ακριβότερα ασφάλιστρα, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον ασφαλιστικό κίνδυνο που ενδέχεται να προκύψει. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με ασφαλιστικές πηγές, το κόστος ασφάλισης ενός EV στις ΗΠΑ είναι αυξημένο ακόμα και κατά 27% σε σχέση με αυτό ενός αντίστοιχου αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Το πρόβλημα ενισχύεται από τη στιγμή που υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως το Model Y της Tesla, στα οποία οι μπαταρίες αποτελούν δομικό στοιχείο του αμαξώματος. Έτσι, δεν μπορούν να αφαιρεθούν, με αποτέλεσμα να περιγράφονται από τους ειδικούς ως μπαταρίες «μηδενικής επισκευής».

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford και η General Motors υποστηρίζουν ότι έχουν διευκολύνει τη διαδικασία επισκευής των μπαταριών των EV, «επιτρέποντας» την αντικατάσταση ακόμα και μεμονωμένων κυψελών τους. Παρόλα αυτά, έρευνα του Reuters δείχνει ότι τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Ευρώπη, αντίστοιχη εικόνα με αυτή οχημάτων Tesla να «αποσύρονται» έχοντας διανύσει λίγα χιλιόμετρα υπάρχει και σε μοντέλα των Nissan, Hyundai, BMW, Stellantis, Renault κ.α.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla δεν έχει αναφέρει ο,τιδήποτε σχετικά με πρώιμη απόσυρση οχημάτων της από ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο, ο Elon Musk είχε τονίσει τον περασμένο Ιανουάριο ότι «σε ορισμένες περιπτώσεις τα ασφάλιστρα ήταν ακριβά χωρίς να υπάρχει λόγος».

Η κατάσταση φαίνεται ότι δυσκολεύει περισσότερο από την απροθυμία αρκετών αυτοκινητοβιομηχανιών να κοινοποιήσουν πληροφορίες που αφορούν τις μπαταρίες των EV τους. Αυτό επηρεάζει την ικανότητα των συνεργείων επισκευής ηλεκτρικών οχημάτων να προχωρήσουν σε επιδιόρθωσή τους. Γι’ αυτό και, μαζί με τις ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και εταιρείες leasing, πιέζουν ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε χρήσιμα δεδομένα που προέρχονται από τα συνδεδεμένα EV.

Έτσι κι αλλιώς, ο αριθμός των EV παραμένει ακόμα μικρός στο σύνολο του στόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν, με αποτέλεσμα τα δεδομένα που προκύπτουν από τη χρήση τους να είναι περιορισμένα. Από τη στιγμή, όμως, που σταδιακά θα αρχίσουν να κάνουν πιο εμφανή την παρουσία τους, «ο αριθμός ανάλογων περιπτώσεων θα αυξηθεί, οπότε ο χειρισμός των μπαταριών αποτελεί κρίσιμο ζήτημα», τόνισε ο Christoph Lauterwasser, διευθύνων σύμβουλος του Allianz Center for Technology, ενός ερευνητικού ινστιτούτου που ανήκει στην Allianz.

Όλα αυτά τα γεγονότα λειτουργούν σαν ντόμινο και αναμένεται να διατηρήσουν σε υψηλό επίπεδο τα ασφάλιστρα των EV, εκτιμούν άνθρωποι του κλάδου, σε περίπτωση που δεν αλλάξει η κατάσταση. Το μόνο θετικό, αναφέρουν, είναι ότι όντας εφοδιασμένα με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, έχουν μέχρι στιγμής συμμετοχή σε λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με τα «παραδοσιακά» αυτοκίνητα.

Ένα άλλο στοιχείο που δημιουργεί προβληματισμό στις περιπτώσεις πρόωρης απόσυρσης των EV είναι ο αρνητικός αντίκτυπος στο περιβάλλον. Από τη μία πλευρά, οι εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών EV είναι... δυσεύρετες και από την άλλη ο μικρός αριθμός χιλιομέτρων που διανύουν τα συγκεκριμένα EV επιβαρύνει, συνολικά, το περιβάλλον.

Πώς προκύπτει αυτό; Σύμφωνα με τον Lauterwasser, η διαδικασία κατασκευής των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων απελευθερώνει πολύ περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα σε σχέση με τα μοντέλα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Άρα, για να επέλθει η ισορροπία, θα πρέπει τα EV να οδηγούνται για χιλιάδες χιλιόμετρα. «Αν αποσυρθεί το EV σε πρώιμο στάδιο, τότε χάνονται σχεδόν όλα τα πλεονεκτήματα που αφορούν τις εκπομπές CO2», ανέφερε χαρακτηριστικά.