Πόσο έχουν κοστίσει ήδη στη Red Bull οι επισκευές στο μονοθέσιο του Verstappen;


Χρειάστηκαν μήνες για να συμφωνηθεί ένα ανώτατο όριο προϋπολογισμού στη Formula 1, το περιβόητο cost cap, το οποίο θεσπίστηκε το 2021. Φέτος, οι ομάδες της Formula 1 μπορούν να δαπανήσουν 145 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά η κατανομή αυτού του ελάχιστου προϋπολογισμού προκαλεί προβλήματα στις ομάδες καθώς εξελίσσεται η σεζόν, ειδικά όταν συμβαίνουν μεγάλα ατυχήματα.

  • ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
  • 9/8/2021

Ειδικά για τις κορυφαίες ομάδες, όπως η Mercedes, η Red Bull Racing και η Ferrari, αυτό ήταν μια πολύ δύσκολη… εξίσωση. Αυτές οι ομάδες εργάζονταν με πολύ μεγαλύτερους προϋπολογισμούς τα τελευταία χρόνια, οπότε έπρεπε να κάνουν σοβαρές περικοπές. Πολλοί υπάλληλοι αναγκάστηκαν να φύγουν ή να προσληφθούν αλλού προκειμένου να παραμείνουν εντός του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού.

Ορισμένες δαπάνες που πραγματοποιεί μια ομάδα είναι εκτός του μέγιστου ποσού που μπορεί να δαπανηθεί ανά σεζόν. Δεν χρειάζεται να συμπεριληφθούν όλα τα έξοδα μάρκετινγκ, οι μισθοί των οδηγών και τα έξοδα των τριών υψηλότερα αμειβόμενων μελών του προσωπικού της ομάδας. Ένα από τα στοιχεία που έπρεπε να συμπεριληφθούν στον προϋπολογισμό εντός του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού ήταν οι «ζημιές».

Τα ατυχήματα απαιτούν την αντικατάσταση εξαρτημάτων και αυτό δεν είναι φθηνό. Ο Helmut Marko αποκάλυψε πρόσφατα πώς η Red Bull υπολόγισε πόσα εκατομμύρια θα πρέπει να βάλει στην άκρη πριν από την έναρξη της σεζόν, προκειμένου να επισκευάσει τις ζημιές. «Ο προϋπολογισμός για τις ζημιές από τη σύγκρουση υπολογίστηκε με βάση τα ατυχήματα των προηγούμενων ετών. Αλλά ποτέ δεν είχαμε τόσο σοβαρό ατύχημα όσο αυτό του Max Verstappen στο Silverstone».

Το ατύχημα στο βρετανικό γκραν πρι κόστισε στη Red Bull περίπου 1,8 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό είναι περισσότερο από το 1,2% του συνολικού προϋπολογισμού της αυστριακής ομάδας για το 2021. Φυσικά, το ατύχημα του Verstappen στο Silverstone δεν ήταν η μόνη ζημιά που υπέστη το μονοθέσιο του 23χρονου Ολλανδού φέτος, καθώς οι επιδιορθώσεις από τα διάφορα συμβάντα έχουν ήδη κοστίσει πάνω από 3,5 εκατομμύρια δολάρια. Κι αν συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό, στο τέλος της σεζόν θα είχε περίπου 7 εκατομμύρια δολάρια σε ζημιές. Και σε αυτόν τον άτυπο προϋπολογισμό δεν υπολογίζεται καν ο δεύτερος οδηγός Sergio Perez.

Το πιο απογοητευτικό για τη Red Bull, ωστόσο, είναι ότι ο Verstappen προκάλεσε ο ίδιος πολύ λίγες από αυτές τις ζημιές. Στο Silverstone, ο «ένοχος» ήταν ο Lewis Hamilton, στην Ουγγαρία, ήταν ο Valtteri Bottas και νωρίτερα στη σεζόν, ήταν… τα ελαστικά της Pirelli.

Το 2021 είναι μια πολύ ιδιαίτερη χρονιά για τη Red Bull Racing, διότι όχι μόνο το σημερινό μονοθέσιο πρέπει να εξελιχθεί περαιτέρω, αλλά τα 145 εκατομμύρια δολάρια θα χρησιμοποιηθούν και για τον σχεδιασμό του μονοθεσίου του 2022. Επομένως, η Red Bull Racing έχει πολύ μικρότερο προϋπολογισμό για να δουλέψει λόγω εξωτερικών παραγόντων. Έτσι, είτε έχουν λιγότερα χρήματα για να κάνουν περισσότερες αναβαθμίσεις κατά τη διάρκεια της σεζόν είτε επιλέγουν να επιβραδύνουν την εξέλιξη του μονοθεσίου για την επόμενη χρονιά.

Οι συνέπειες της εισαγωγής του cost cap οδήγησαν τον Christian Horner να καλέσει τη FIA να αξιολογήσει πώς θα μπορούσε να επιλυθεί η κατάσταση.

Μετά το GP Ουγγαρίας ο Horner έγραψε στην De Telegraaf: «Δεν είναι αυτός ο σκοπός του cost cap. Πληρώνουμε το τίμημα γι' αυτό, ενώ πρόκειται για περιστατικά για τα οποία δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Όσον αφορά το πλαφόν του προϋπολογισμού, η FIA πρέπει πραγματικά να το εξετάσει αυτό, γιατί εμείς είμαστε αυτοί που υποφέρουμε τώρα. Αλλά και άλλες ομάδες μπορεί να υποφέρουν».

Εντός της Formula 1 υπάρχει διαφωνία σχετικά με το τι πρέπει να γίνει με αυτό το πρόβλημα. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν η FIA σκοπεύει να κάνει κάτι γι' αυτό και ποιες είναι οι πιθανές λύσεις. Μια επιλογή είναι να μείνει όλο το κόστος των «ζημιών» εκτός του ανώτατου ορίου του προϋπολογισμού, αλλά τα ατυχήματα είναι μέρος του μηχανοκίνητου αθλητισμού και οι ομάδες πρέπει να τα αντιμετωπίσουν και αυτά.

Υπάρχουν πολλά που πρέπει να σκεφτεί η FIA για να καταλήξει στην ενδεδειγμένη λύση. Αν αυτή βρεθεί εγκαίρως, υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να εφαρμοστεί από το 2022 και μετά. Μέχρι τότε, η Red Bull θα πρέπει να τα βγάλει πέρα με πολύ λιγότερα χρήματα από όσα αναμενόταν πριν από τη σεζόν.