Απόσυρση τώρα: Η "Ελλάδα 2.0" διαθέτει τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ε.Ε.


Μετά την αρνητική επίδοση στα τροχαία ατυχήματα, η χώρα μας καταγράφει για το 2023 και τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων με μέσο όρο ηλικίας τα 17,3 έτη.

Το εγκεκριμένο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (13/7/21) «Ελλάδα 2.0» περιλαμβάνει 103 επενδύσεις, 76 μεταρρυθμίσεις και συγκεντρώνει 35,95 δις ευρώ κυρίως για την πράσινη μετάβαση. Στη σωστή κατεύθυνση, θα έλεγε κανείς, διαβάζοντας αυτά τα εντυπωσιακά νούμερα, όμως, δυστυχώς, στην πράξη, ισχύει το… «Ελλάδα 0.2».

Η χώρα μας παραμένει ουραγός της Ε.Ε. σε έναν ακόμα τομέα που αφορά στις μετακινήσεις, αφού για το 2023 καταγράφει τον πιο γερασμένο στόλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση στα επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα με μέσο όρο ηλικίας τα 17,3 έτη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Πρόκειται για την υψηλότερη ηλικία μεταξύ των «27» και πολύ μακριά από τα 12,3 έτη του μέσου όρου των χωρών της ΕΕ.

4,5 εκατ. οχήματα ηλικίας άνω των  10 ετών στην Ελλάδα

Μια ακόμα πιο ποιοτική ανάλυση του ελληνικού στόλου δείχνει πως το 2023 πάνω από 4,5 εκατομμύρια ΙΧ (ή το 82% το συνόλου) ήταν άνω των 10 ετών (!) γεγονός που δίνει πολλές απαντήσεις για το τι συμβαίνει καθημερινά στους δρόμους της χώρας. Εκτός από τα προβλήματα στο κυκλοφοριακό, ο γερασμένος στόλος των ΙΧ είναι κατά τεκμήριο και ασυντήρητος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε καθημερινά στις ελληνικές μεγαλουπόλεις, με την ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά και τον αριθμό των τροχαίων. Θυμίζουμε πως  την περσινή χρονιά σημειώθηκε αύξηση 3,7% στα τροχαία, με 635 νεκρούς.

Ακόμα  χειρότερη είναι η κατάσταση στα επαγγελματικά αυτοκίνητα, καθώς στα ελαφρά φορτηγά ο μ.ό. ηλικίας έχει ξεπεράσει τα 20 έτη (21,4) και στα βαρέα φορτηγά τα 23 έτη, έναντι, αντιστοίχως, των 12,5 και 13,9 ετών στην ΕΕ.

Με ρυθμούς χελώνας η απόσυρση οχημάτων

Στη μετά covid-19 εποχή, οι πωλήσεις των νέων ΙΧ, ελαφρών και βαρέων φορτηγών είναι με θετικό πρόσημο. Για το 2023 ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα 134.484 καινούργια ΙΧ ( 27,7%), 10.143 ελαφρά φορτηγά ( 4,9%) και 726 βαρέα (7,4%) και μόνο στα λεωφορεία σημειώθηκε πτώση 3,4% με 261 ταξινομήσεις.

Αυτά τα 145.614 νέα οχήματα προστέθηκαν στους ελληνικούς δρόμους, χωρίς να αποσυρθεί ένας ικανός αριθμός ακατάλληλων αυτοκινήτων για κυκλοφορία, προκειμένου να ανανεωθεί ηλικιακά ο στόλος.

Ήδη για το 2024 η αγορά κινείται με σημαντική άνοδο και όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε τι μπορεί να συμβεί μέσα στα επόμενα χρόνια εάν η Πολιτεία δεν λάβει μέτρα για να τεθούν εκτός κυκλοφορίας παλαιάς τεχνολογίας οχήματα. Μονίμως κατειλημμένες θέσεις στάθμευσης, επιβάρυνση του κυκλοφοριακού, αύξηση τροχαίων ατυχημάτων και ό,τι άλλο συνεπάγεται ένας γερασμένος στόλος οχημάτων σε μια χώρα που θέλει να λέγεται… «Ελλάδα 2.0».

Είναι πασιφανές πως η Πολιτεία, όπως ακριβώς επιτάχυνε τις διαδικασίες για την πράσινη μετάβαση (από τις ελάχιστες χώρες που υιοθέτησαν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης από το 2030), θα πρέπει να λάβει τα ανάλογα μέτρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων. Τασσόμαστε υπέρ της δημιουργίας κινήτρων, προκειμένου να φύγουν από την κυκλοφορία τα ακατάλληλα οχήματα και όχι αντικινήτρων ιδιοκτησίας, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι κάποιοι «θεσμικοί» προτείνουν. Κάτι τέτοιο θα εκλαμβανόταν ως τιμωρητική πολιτική σε ένα κοινό που στην πλειονότητα διακρατά το παλαιό του ΙΧ λόγω οικονομικής αδυναμίας, ειδικά τώρα που οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων έχουν ανέβει τουλάχιστον κατά 30%.

Συνεπώς, ένα πρόγραμμα απόσυρσης με τη μείωση του τέλους ταξινόμησης στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες χαμηλών ρύπων και η παράλληλη απόσυρση παλαιών ΙΧ σε ένα βάθος 5ετίας , θα ήταν στη σωστή κατεύθυνση και σε καμία περίπτωση ενάντια στην ηλεκτροκίνηση, που από ό,τι δείχνει θα πάει πιο πίσω για όλους τους γνωστούς λόγους. Είναι η μόνη λύση προκειμένου να δοθούν κίνητρα σε ένα ευρύτερο κοινό να αγοράσει ένα νέο ΙΧ με ευνοϊκούς όρους και να μπει στη διαδικασία να αποσύρει το σαπάκι του. Λέμε «ναι» και σε κίνητρα απόσυρσης χωρίς αγορά νέου ΙΧ, με κάποιο φορολογικό πριμ (λόγου χάριν: έκπτωση ΕΝΦΙΑ), ακόμα και στην πριμοδότηση σύγχρονης τεχνολογίας (Euro6) εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ, υπό την προϋπόθεση των αδιάβλητων και αυστηρών ελέγχων. Και επειδή ευλόγως θα αναρωτηθεί κανείς για τους πόρους, αφενός μπορούν να αξιοποιηθούν ευρωπαϊκά κονδύλια για την πράσινη μετάβαση, αφετέρου ένα τέτοιο πρόγραμμα μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τα επιπλέον έσοδα που θα φέρουν οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι από την αύξηση των πωλήσεων στον κρατικό προϋπολογισμό και, βεβαίως, με τη  συνδρομή των εισαγωγέων αντιπροσώπων μέσω βελτιστοποίησης της τιμολογιακής πολιτικής τους. Αν δούμε τη μεγάλη εικόνα, όλοι είναι κερδισμένοι από την ανανέωση του στόλου. Εμείς ως πολίτες στην καθημερινότητά μας, το περιβάλλον, ο κρατικός προϋπολογισμός και οι επιχειρήσεις του κλάδου. Αυτή θα είναι πραγματικά μία… «Ελλάδα 2.0».