Group Test: Συγκρίνουμε τα Ford Puma 1.0 125PS 7DCT και Peugeot 2008 1.2 130PS EAT8


Ενώ οι δυνάμεις της Ιαπωνίας και της Κορέας προελαύνουν στη Γηραιά Ήπειρο με τα νέα τους συμπαγή SUV, συγκρίνουμε τους κύριους εκφραστές των τάσεων και επιθυμιών του Ευρωπαίου αγοραστή, συγκρίνοντας τα ευρωπαϊκά best-seller Puma και 2008.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 29/5/2022

Η αλήθεια είναι ότι χρωστούσαμε αυτό το συγκριτικό, τόσο σε εσάς τους αναγνώστες, όσο και στους εαυτούς μας. Βλέπετε, τόσο το μοντέλο της Ford όσο και της Peugeot τράβηξαν τα βλέμματα όλων με τη συνολική τους εικόνα, τις επιμέρους ποιότητές τους και τα όσα προσφέρουν σε ένα ιδιαίτερα ευρύ κοινό, πριν η… ηλεκτρική κόρνα σφυρίξει τη λήξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Τόσο το Puma, όσο και το 2008 μετρούν ήδη μερικές χιλιάδες πωλήσεις στην ελληνική αγορά και για τούτη τη συγκριτική δοκιμή διαλέξαμε δύο εκδόσεις που προσφέρουν, εκτός των άλλων, την ευκολία ενός αυτόματου κιβωτίου. Ας μη ζεσταίνουμε άλλο τις μηχανές κι ας πάμε κατευθείαν στο προκείμενο.

Η Λαίδη κι ο Αλήτης

Ναι, είναι σαν συγκρίνεις τη Λαίδη με τον Αλήτη (ενθυμούμενοι την ταινία του Walt Disney). Το Ford Puma είναι θαρρείς ένα urban απαύγασμα δυναμικής σχεδίασης ένα σπορ μοντέλο που προκαλεί στο πέρασμά του. Να ‘ναι καλά ο δικός μας Γιώργος Σαριδάκης, που με το πενάκι του… κέντησε για να έχουμε το… αλήτικο αποτέλεσμα που βλέπετε.

Η είσοδος στο εσωτερικό των δύο αποκαλύπτει τις χαώδεις διαφορές των σχολών τους. Το Puma υλοποιείται με την τρέχουσα φιλοσοφία των Ford, έχει ένα προβολικό ταμπλώ και μια αίσθηση συμμαζευμένων διαστάσεων. Κυριαρχούν στην έκδοσή μας οι ψηφιακές οθόνες με τα όμορφα γραφικά, την πληθώρα δεδομένων και το… αγγλικό μενού (με κάποιες ανορθογραφίες στο ελληνικό σύστημα πλοήγησης).  Συνολικά το Puma προσφέρει τυπικούς χώρους για την κατηγορία, αλλά και έναν χώρο αποσκευών τεράστιο, βαθύ και πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Μούσκουλα παντού, συμπαγείς διαστάσεις με 4,2 μέτρα μήκους, βασισμένες στην πλατφόρμα Ford global B-car platform –και- του Fiesta, αλλά με πολλές τροποποιήσεις και ιδού ένα αυτοκίνητο ελκυστικό και… unisex. Από την άλλη, το σοφιστικέ μακρύ σκαρί στα 4,3 m του Peugeot 2008 βασισμένο στη νέα πλατφόρμα EMP1, έχει σχεδιαστεί με μια άλλη προσέγγιση, δυναμική μεν αλλά σαφώς πιο ελιτίστικη, τόσο στα επιμέρους στοιχεία (μάσκα, φωτιστικά εμπρός-πίσω), όσο και στις αναλογίες του αμαξώματος. Δείχνει ποιοτικότερο και διαφορετικό σε σημείο που να αρέσει ή… όχι αναλόγως γούστου. Για εμάς είναι μια ευχάριστη δημιουργία, γαλλικά εξωστρεφής και προσεγμένη.

To 2008 με τη μοναδική σχεδιαστική του υπογραφή σε υποδέχεται σε ένα εκ διαμέτρου αντίθετο σαλόνι. Ευρύ ταμπλώ, μοναδικής σύλληψης με ευρήματα όπως τον στενό πίνακα οργάνων με στοιχεία 3D (αρκετά εντυπωσιακό στην όψη και τη χρήση), το πεπλατυσμένο τιμόνι και τις πινελιές πολυτέλειας στη σχεδίαση (όπως οι διακόπτες αλά πιάνο στην κεντρική κονσόλα).

Οι χώροι είναι οριακά υπέρτεροι του Puma (πλην του πορτμπαγκάζ), αλλά εδώ στο 2008 ο μινιμαλισμός έχει κτυπήσει την εργονομία με αρκετά μικρά ή μεγάλα θέματα (δυσανάγνωστος πίνακας οργάνων, μενού αφής στην κεντρική οθόνη είναι μερικά από αυτά). Και τα δύο, πάντως, σε επίπεδο ανέσεων και συστημάτων ασφαλείας συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας χωρίς καμία σχεδόν έλλειψη και με συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης.

Μηχανολογικά

Σε μηχανολογικό επίπεδο οι διαφορές είναι εμφανείς και ορίζουν εν πολλοίς τoν χαρακτήρα των μοντέλων. Το Puma έχει Mild hybrid σύστημα κτισμένο γύρω από τον βραβευμένο τρικύλινδρο 1000άρη turbo βενζινοκινητήρα 125 PS τού –επίσης δικού μας- Βαγγέλη Καρβούνη, που προσφέρει κάποιες «πράσινες» δόσεις ενέργειας μέσω του ενσωματωμένου ηλεκτροκινητήρα και μιας μικρής συστοιχίας μπαταριών. Υπενθυμίζουμε ότι το ελαφρύ υβριδικό σύστημα της Ford βασίζεται σε μία μίζα/γεννήτρια (BISG) ισχύος 11,5 kW (περίπου 16 PS), που επιτρέπει την ανάκτηση και αποθήκευση ενέργειας σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt ενεργειακής χωρητικότητας 0,384kWh η οποία βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού.

Εννοείται ότι το σύστημα χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια τόσο για την παροχή πρόσθετης ροπής (από 20 Nm έως 50 Nm), βελτιώνοντας την απόδοση στις χαμηλές στροφές του βενζινοκινητήρα), όσο και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων.H λειτουργία απεικονίζεται πρωτόλεια, είτε επάνω δεξιά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων είτε με ένα απλό όργανο στο κέντρο του ψηφιακού πίνακα και σίγουρα θα θέλαμε μια πιο πληροφοριακή απεικόνιση για το τι συμβαίνει κάθε φορά που πατάμε ή αφήνουμε το γκάζι. Αυτή η διαδικασία είναι άμεση, αθόρυβη και σε καμία περίπτωση δεν σου θυμίζει 1000άρι μοτέρ. Είναι και το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο 7 σχέσεων, αλλά και η δυνατότητα παραμετροποίησης της απόδοσης μεταξύ πολλών προγραμμάτων για εντός ή εκτός δρόμου κίνηση (Normal, Eco, Sport, Slippery και Trail) που κάνουν το Puma ένα πολυπρόσωπο SUV: από λιτοδίαιτο όχημα της κάθε ημέρας με μέση κατανάλωση πέριξ των 5 L/100 km μέχρι και ένα hot μοντέλο που το λέει η καρδιά του και το καλοστημένο πάτωμα να κινείται σε υψηλούς ρυθμούς και με ανάλογη κατανάλωση. Έτσι λοιπόν, οδηγικά, το Puma απολαμβάνει τη μοναξιά της κορυφής της κατηγορίας προσφέροντας αφειδώς, την οδηγοκεντρική προσέγγιση για την οποία η Ford είναι διάσημη. Οι αναλογίες του αυτοκινήτου είναι οι ιδανικές για να νιώθεις ότι έχεις ένα συμπαγές και καλοδεμένο σύνολο (αν και κάπως ξερό στις αντιδράσεις του από τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα, το μάλλον αυξημένο βάρος, αλλά και τη σπορ ανάρτηση της έκδοσης ST-Line), αλλά και πάλι, η ευελιξία, η αμεσότητα του συστήματος διεύθυνσης και η ευκολία επιτάχυνσης (ειδικά στο πρόγραμμα Sport) είναι ενδιαφέρουσα καλύπτοντας εν μέρει μια κάποια διστακτικότητα στην αμεσότητα των αλλαγών, που προσδοκάς από ένα διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο (άτιμο Euro 6!).

Το 2008, από την πλευρά του, είναι πιο ελιτίστικο στις συναναστροφές του τόσο οδηγικά, όσο και σε επίπεδο άνεσης. Σαφώς και είναι ισχυρότερο και ταχύτερο όχι τόσο λόγω των 5 περισσότερων ίππων, αλλά λόγω της ευρωστίας απόδοσης του –επίσης- βραβευμένου κινητήρα PureTech 1,2 λίτρων. Η ροπή είναι πλούσια, ενώ και οι επιδόσεις από στάση δείχνουν καλύτερες από αυτές του Puma. Ένα μόνο βασικό θέμα έχει να κάνει με την ραθυμία του αυτόματου κιβωτίου της Peugeot. Είναι 8άρι, αυτόματο και όχι διπλού συμπλέκτη, όπως του Puma και η χαρτογράφηση του κινητήρα, όπως και η γενική συμπεριφορά στις αλλαγές το καθιστούν ένα «κλικ» πιο τεμπέλικο από αυτό του Ford κάνοντάς το πιο νωχελικό στις ρεπρίζ. Επίσης, υπάρχει ένα θεματάκι με τη μεσοσταθμική κατανάλωση. Βλέπετε, το 2008 δεν ενσωματώνει κανενός είδους υβριδική λειτουργία με αποτέλεσμα όλη την πίεση σε ενεργειακές ανάγκες να τη δέχεται το –επίσης- τρικύλινδρο μοτέρ των 1,2 λίτρων. Συνεπώς η κατανάλωση που πιθανόν να δείτε μπορεί να ξεπερνά αυτήν του Puma. Από την άλλη, βέβαια, οι φυσικές διαστάσεις του 2008 (πιο μακρύ και πιο φαρδύ) το κάνουν λιγότερο φιλικό σε επίπεδο ευελιξίας. Εντούτοις, είναι εξαιρετικά άνετο (δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να μην είναι), αλλά και εξίσου δεμένο με το Puma, χάρη στην πολύ καλή πλατφόρμα του ομίλου Stellantis στη οποία έχει κτιστεί.

Εντέλει

Με το βλέμμα στο συνολικό πακέτο της εμπειρίας με τα δύο αυτοκίνητα, καταλήγουμε στο Ford Puma ως την καλύτερη μεταξύ των δύο επιλογή. Το SUV της μπλε οβάλ προσφέρει πολλά, είναι ενδιαφέρον οδηγικά και μόνο ένα δυο πράγματα βρίσκεις να του προσάψεις (μια σχετική έλλειψη χώρων στην κονσόλα, ένα μικρό, σταθερό υποβραχιόνιο κι εδώ κι εκεί κάποιες εκπτώσεις στην αντιληπτή ποιότητα). Παρ’ όλα αυτά, στην έκδοση ST-Line παίρνεις γερές δόσεις σπορ προσανατολισμού κι ένα άριστο μηχανικό σύνολο μικροϋβριδικής τεχνολογίας, πλήρως παραμετροποιήσιμο. Το 2008 είναι άνετο λόγω έκδοσης, αλλά κάπου χάνει, συγκριτικά, στο οδηγικό κομμάτι παρότι και αυτό διαθέτει τρία προγράμματα απόδοσης κινητήρα/κιβωτίου, ενώ αν αποφασίσεις να αποκτήσεις μια σπορ προσανατολισμού έκδοση του 2008 (GT), τότε η διαφορά στην τιμή αγγίζει διψήφιες χιλιάδες ευρώ. Επίσης, το 2008 παρά τη γαλλική φινέτσα στην ποιότητα κύλισης έχει εκείνο το γουργουρητό σε όλο σχεδόν το όριο στροφών λειτουργίας του κινητήρα του που το κάνει λιγότερο άνετο σε πολύωρες διαδρομές, παρά τον πιο πρακτικό και πολυτελή χαρακτήρα του σαλονιού του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ Ford PUMA 1.0 ECOBOOST MILD HYBRID 125 PS 7DCT 2021   TIMH €27.720   ΤΕΛΗ €82,56

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999 cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 92 (125)/6.00  ΡΟΠΗ Nm/rpm 210/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,2 sec, τελική 187 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,1 L/100km, 129 g/km

Ford PUMA 1.0 ECOBOOST MILD HYBRID 125 PS 7DCT 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΣΤΥΛ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΊΑ).

ΚΑΤΑ ΕΝΙΟΤΕ ΑΡΓΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ, ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ (ΓΙΑ mHEV).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ PEUGEOT 2008 1.2 130PS EAT8 2022   TIMH €29.500   ΤΕΛΗ €86

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 94(130)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,1 sec, τελική 196 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,9 L/100km, 134 g/km

PEUGEOT 2008 1.2 130PS EAT8 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ, ΧΩΡΟΙ, ΑΝΕΣΗ.

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ.