Οδηγούμε στη Γερμανία την ηλεκτροκίνητη BMW iX xDrive50 με τις κορυφαίες τεχνολογίες


Το νέο Sport Activity Vehicle iX δίνει το δικό του μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι έχει ανοίξει διάπλατα τον δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Το οδηγούμε στη Γερμανία και ανακαλύπτουμε τις τεχνολογίες, τα συστήματα και την οδική συμπεριφορά με τα οποία έχει γεννηθεί.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: BMW (FABIAN KIRCHBAUER, UWE FISCHER)
  • 22/10/2021

Για τη νέα iX, η πρώτη σκέψη είναι ότι δεν πρόκειται για ένα ακόμη SUV ή SAV όπως τα έχει ονομάσει η BMW. Έχοντας αυτήν την διαφορετικότητα στις αναλογίες και τις λεπτομέρειες λόγω αμιγούς ηλεκτροκίνησης (τα EV αυτοκίνητα λόγω φιλοσοφίας έχουν άλλες σχεδιαστικές προκλήσεις), η iX δείχνει τόσο διαφορετική από οποιοδήποτε X μοντέλο της BMW, ιδίως με το κοντό εμπρός μέρος και το καλλίγραμμο, καμπυλωτό πίσω που δείχνει τόσο μα τόσο «i» και όλα αυτά  παρά το τεράστιο μήκος της (4.953 mm!).

Κι ενώ το αμάξωμα δείχνει καινοτόμο και ιδιαίτερο υπό ορισμένες γωνίες, το εσωτερικό είναι πιο εύπεπτο, μοντέρνο και ελκυστικό. Ένα εξαγωνικό (!) τιμόνι κι ένα μεγάλο, καμπύλο ταμπλό φιλοξενεί δύο οθόνες διαστάσεων 12,3 και 14,9 ιντσών ενώ δεν υπάρχει κεντρική κονσόλα που να συνδέεται με το ταμπλό (ούτε βέβαια τούνελ μετάδοσης), κάτι που προκαλεί μια μεγάλη αίσθηση ευρυχωρίας αν και από μόνο του το μεταξόνιο των τριών μέτρων είναι ήδη υπερεπαρκές και ευάερο για ψηλά κορμιά που θα θελήσουν να καθίσουν στα πίσω καθίσματα, ευρυχωρία που ενισχύεται από την ύπαρξη μεγάλης, σταθερής γυάλινης οροφής με ηλετροχρωμικές (!) ιδιότητες για καλύτερη προστασία από τον ήλιο.

Η εργονομία του μέλλοντος θέλει ο αριθμός των κουμπιών και των διακοπτών να έχει μειωθεί δραματικά και μέχρι και κρύσταλλα Swarovski έχουν χρησιμοποιηθεί για αρκετούς από αυτούς, ενώ υπάρχουν πολλές νέες δυνατότητες, όπως συνδεσιμότητα 5G, πλοήγηση επαυξημένης πραγματικότητας μέσω Cloud, αναβαθμίσεις over the air και δυνατότητα χρήσης τηλεφώνου ως κλειδιού, τεχνολογίες που τις γνωρίζουμε ήδη από άλλα μοντέλα του BMW Group, βασισμένα όμως στο νέο BMW Operating System 8.

Μηχανολογικά, η iX έχει κατασκευαστεί σε μια ιδιαίτερη πλατφόρμα, με χρήση χωροδικτυώματος από αλουμίνιο και πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακονήματα (CFRP) για την οροφή, τα πλαϊνά και το πίσω μέρος και αποτελούν λύσεις που πρωτοείδαμε στο i3. Για να αποφύγει τη χρήση σπάνιων γαιών, η BMW δε χρησιμοποιεί κινητήρες μόνιμου μαγνήτη αλλά σύγχρονους ηλεκτρικής διέγερσης για τον εμπρός και πίσω άξονα.

Είναι διαθέσιμη λοιπόν σε δύο, τετρακίνητες εκδόσεις, την xDrive50 με συνολική ισχύ 523 ίππων και αυτονομία 630 km και την βασική xDrive40 με 326 ίππους και 425 km αυτονομίας. Η 5η γενιά BMW eDrive εφοδιάζει τούτη τη Μπέμπα με μπαταρίες ιόντων λιθίου, 105,2 kWh και με δυνατότητα φόρτισης συνεχούς ρεύματος έως τα 200 kW. Το εντυπωσιακό είναι ότι φορτίζει σε έναν τέτοιο φορτιστή από 10 έως 80% σε σχεδόν 35 λεπτά. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από διπλά ψαλίδια εμπρός, πέντε συνδέσμους πίσω, αμορτισέρ μεταβλητής αποσβετικότητας και σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού. Υπάρχει και αερανάρτηση και ενεργητική τετραδιεύθυνση και σπορ φρένα για τους ψαγμένους και για τους 2,5 τόνους του αυτοκινήτου.

Είχαμε στη διάθεσή μας την κορυφαία έκδοση xDrive50 και παρόλο που είναι 260 κιλά βαρύτερη από την X5 Μ50i των 530 ίππων η επιτάχυνσή της για το πρώτο 0-100 km/h είναι ανταγωνιστική (4,6 sec η iX και 4,3 sec η M50i). Σαφώς και υπάρχουν… καντάρια δύναμης και ροπής 765 Nm (!), και μαζί αυτό το συνεχές γραμμικό σφυροκόπημα από G με ένα επίσης γραμμικό... στροφόμετρο (ναι, έχει!) να μας ενημερώνει μέσα από το πλήρως ελληνικό μενού ότι ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να αγγίξει τις 12.000 rpm . Όλα αυτά με συγκινητική ησυχία και χωρίς τρομακτικά εφέ μιας και η τετραδιεύθυνση και τα ελαστικά Bidgestone Alenza με διάσταση 275/40-R22 (που έχουν και αφρολέξ εντός τους για ακύρωση θορύβου κύλισης!) κάνουν την iX να συμπεριφέρεται σαν… X1.

H κατανάλωση ηλεκτρονίων δείχνει τίμια καθώς τόσο η απόδοση όσο και η αναγεννητική πέδηση κάνουν εξαιρετική δουλειά. Η τελευταία μάλιστα όχι μόνο είναι ρυθμιζόμενη από τον οδηγό αλλά και από το σύστημα πλοήγησης που λαμβάνει υπόψη τη χάραξη του δρόμου, τα όρια ταχύτητας και τις συνθήκες κυκλοφορίας και φρενάρει ανάλογα για την μεγαλύτερη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας. Ναι, δουλεύει το σύστημα πολύ καλά.

Με την ευκαιρία παρουσίασης της νέας iX, επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο της BMW στο Dingolfing όπου κατασκευάζεται το νέο μοντέλο και ξεναγηθήκαμε στους χώρους του εργοστασίου όπου κατασκευάζονται οι μπαταρίες και τα power units.

Aποτελώντας το τελευταίο (πριν τη συνταξιοδότησή του) project του Johann Kistler, μετά από 43 χρόνια στη BMW, του ανθρώπου που είναι υπεύθυνος για πολλά εμβληματικά μοντέλα της φίρμας, η iX έρχεται να δείξει ότι μπορείς να τα έχεις όλα (SUV, 4X4, ηλεκτροκίνηση, χώρους) μαζί με όμορφη οδική συμπεριφορά. Το νέο μοντέλο διατίθεται ήδη στη χώρα μας με τιμές από τα 86.450 ευρώ για την xDrive40 και 103.750 ευρώ για τούτη που οδηγήσαμε. Μείνετε συντονισμένοι, καθώς σε λίγες ημέρες ακολουθεί μια ακόμη δοκιμή, αυτή της νέας i4 (αχ αυτό το εμπάργκο!).