Οδηγούμε την εξωτική Aston Martin V12 Speedster


Στοιχειώδες μέσο αυτοκίνησης. Διαφορετικά, η προσπάθεια να αποφύγουμε την επερχόμενη καταιγίδα με ένα έργο τέχνης της αυτοκίνησης το οποίο δεν έχει ούτε παρμπρίζ και κοστίζει σχεδόν ένα εκατομμύριο δολάρια.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: MIKE DUFF, ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ASTON MARTIN.
  • 15/8/2021

Εάν, όπως δήλωσε ο Σωκράτης, η ικανοποίηση είναι ο φυσικός πλούτος και η πολυτέλεια είναι τεχνητή φτώχεια, τότε η Aston Martin V12 Speedster πραγματικά είναι πάρα πολύ πολυτελής. Αυτό το πλανισμένο roadster, που δεν έχει ούτε οροφή ούτε παράθυρα, ούτε καν παρμπρίζ, μοιάζει να επιβεβαιώνει αυτήν τη φράση, καθώς το οδηγούμε στην Αγγλία, σε μια προσπάθεια να αποφύγουμε τη βροχή που ξεσπά άξαφνα.

Όπως και οι παρόμοια γυμνές Ferrari Monza και McLaren Elva, έτσι και η V12 Speedster είναι σχεδιασμένη για όσους αναζητούν κάτι πραγματικά διαφορετικό. Φανταζόμαστε ότι αυτοί δεν είναι άλλοι από μερικούς συλλέκτες που διαθέτουν άφθονο χρήμα και πληθώρα από γκαράζ γεμάτα με απαστράπτοντα εξωτικά αυτοκίνητα.

Η δημιουργία και η πρώτη επαφή

Η έμπνευση για τον σχεδιασμό της προήλθε από την Aston Martin DBR1, η οποία διεκδικεί τον τίτλο για το πιο όμορφο αγωνιστικό αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1950. Επίσης, η V12 Speedster έχει μεγάλη ομοιότητα με τη CC100 που παρουσίασε η εταιρεία το 2013 για να γιορτάσει την εκατονταετηρίδα από την ίδρυσή της. Ο Miles Nurnberger, ο τωρινός Διευθυντής Σχεδιασμού τής Aston Martin Lagonda, επέβλεψε τη δημιουργία και των δύο οχημάτων, ενώ προέκρινε και κάποιες επιρροές από την One-77, το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας στο οποίο είχε γίνει εκτεταμένη χρήση ανθρακονημάτων.

Ως βάση για τη V12 Speedster χρησιμοποιήθηκε μια εκδοχή του αλουμινένιου σασί της Vantage Roadster, όπως και το εμπρός μέρος της DBS Superleggera, το οποίο προσαρμόστηκε κατάλληλα για να χωρέσει τον ογκωδέστατο twin-turbo, V12 κινητήρα, χωρητικότητας 5,2 λίτρων. Όπως μας είπαν, το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ήταν ένα από τα τελευταία προπαραγωγής. Ωστόσο, ήταν αντιπροσωπευτικό των οχημάτων που θα παραλάβουν οι ιδιοκτήτες της V12 Speedster από τα μέσα της χρονιάς και έπειτα, αφού καταβάλλουν το ποσό των περίπου 950.000 δολαρίων (σημ.: περίπου 780.000 ευρώ).

Αναμενόμενα, η πρακτικότητα ήταν ένας τομέας που βρέθηκε πολύ χαμηλά στη λίστα προτεραιοτήτων κατά τη διαδικασία σχεδιασμού τής V12 Speedster. Ο χώρος αποσκευών περιορίζεται σε θήκες πίσω από τα καθίσματα και προορίζεται για να τοποθετούνται κράνη για τους δύο επιβάτες. Επίσης, υπάρχει μια αφαιρούμενη δερμάτινη τσάντα εκεί όπου συνήθως βρίσκεται το ντουλαπάκι τού συνοδηγού. Αυτό που προκαλεί έκπληξη σε ένα τέτοιο όχημα είναι η ύπαρξη συστήματος κλιματισμού, καθώς και του συστήματος infotainment που τοποθετείται στη Vantage.

Οδηγήσαμε τη V12 Speedster, τόσο στις εγκαταστάσεις του Μηχανολογικού Κέντρου της Aston Martin που βρίσκονται κοντά στην πίστα του Silverstone, όσο και ως το Gaydon, την έδρα της εταιρείας, το οποίο βρίσκεται περίπου 40 km μακριά από το σιρκουΐ. Γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι όποια προσπάθεια κι αν έκανε το σύστημα κλιματισμού να μας ζεστάνει ή το ηχοσύστημα να στείλει το άκουσμά του ήταν μάταιη. Όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 60 km/h, ο αέρας και ο εξωτερικός θόρυβος κατατροπώνουν τα πάντα.

Πιο πολιτισμένη

Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη έκπληξη είναι η απουσία θορύβου από τον κινητήρα. Ο V12 της Aston Martin είναι επί μακρώ ένας από αυτούς που έχουν τον καλύτερο ήχο για μηχανή εσωτερικής καύσης. Στις χαμηλές rpm παράγει έναν γουργουριστό και οξύ ήχο με τον οποίο έχουμε διασκεδάσει στο παρελθόν. Όμως, όταν αυξάνεται η ταχύτητα, το γρύλισμά του σχεδόν εξαφανίζεται. Μόνον όταν πιέζεται από τον οδηγό παράγεται θόρυβος από την εξάτμιση σε τέτοια χροιά που διαπερνά αυτόν του διασχιζόμενου αέρα και την επένδυση του κράνους. Όταν οδηγείς χωρίς να προστατεύεις το κεφάλι σου, τα πράγματα βελτιώνονται κάπως, όμως οι παρευρισκόμενοι είναι αυτοί που χαίρονται καλύτερα την ηχητική απόλαυση από το αυτοκίνητο απ’ ό,τι ο οδηγός.

Εκτός από την πιο ήσυχη λειτουργία του, ο κινητήρας στη V12 Speedster έχει μειωμένη μέγιστη ισχύ, έπειτα από την απαίτηση του Tobias Moers, του νέου Διευθύνοντος Συμβούλου της Aston Martin. Αυτός, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του οδήγησε μία DBS Superleggera και δυσαρεστήθηκε από τον απότομο τρόπο παροχής της δύναμης του κινητήρα της. Έτσι, ενώ σε αυτή αποδίδει 725 PS, στη V12 Speedster η μέγιστη ισχύς μειώθηκε στους 700 PS. Το ίδιο συνέβη και με τη μέγιστη ροπή. Στην DBS Superleggera είναι 900 Nm/1.800-5.000 rpm, ενώ στο καινούργιο μοντέλο της βρετανικής εταιρείας φτάνει τα 752 Nm/1.800-5.000 rpm.

Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που είναι λιγότερο άγριο από τα υπόλοιπα οχήματά της τα οποία έχουν τον V12 κινητήρα, με πιο καθαρή απόκριση, όταν κινείσαι με μικρή ταχύτητα και σημαντικά βελτιωμένη πρόσφυση. Εκτός από τις αλλαγές σε αυτόν, έχουν γίνει τροποποιήσεις και στο σασί τής V12 Speedster συγκριτικά με ό,τι ισχύει στη Vantage Roadster. Αυτές οι μετατροπές είναι περισσότερο αποτέλεσμα της αντίληψης των ανθρώπων της Aston Martin για το πώς θα ήθελαν οι πελάτες τους να είναι το αυτοκίνητο, παρά στην ύπαρξη κάποιων δομικών αδυναμιών του (σασί). Ο David King, ο επικεφαλής δημιουργίας ειδικών μοντέλων της εταιρείας, δήλωσε ότι το πλαίσιο της V12 Speedster είναι το ίδιο δύσκαμπτο όπως αυτό της Vantage.

Σαν μοτοσυκλέτα

Η Aston Martin V12 Speedster είναι καλύτερα να αντιμετωπίζεται σαν το τετράτροχο αντίστοιχο μιας μοτοσυκλέτας, παρά ως ένα αυτοκίνητο με την κλασική έννοια του όρου. Υπό κανονικές συνθήκες, την απόδοση του κινητήρα της συνήθως τη γεύεσαι σε μικρές δόσεις, αλλά την ευχαριστιέσαι στις ευθείες. Όμως, σε διαδρομή με απανωτές στροφές καταλαβαίνεις πόσο πραγματικά ξεχωριστή είναι.

Η αυξανόμενη πίεση από τον αέρα στο σώμα σου αυξάνει, αντίστοιχα, την αίσθηση της ταχύτητας αλλά και τη διασύνδεση του οδηγού με τον δρόμο. Η ορατότητα είναι εξαιρετική και η V12 Speedster αποδεικνύει ότι το πλαίσιο του παρμπρίζ και η κεντρική κολώνα σε ένα roadster την περιορίζουν, εντέλει, ακόμα και όταν η οροφή του είναι ανοιχτή.

Η απρόσκοπτη ορατότητα αποδείχτηκε πλεονέκτημα, καθώς ο βρετανικός καιρός «έκλεινε» προς το μέρος μας και ήμαστε σε θέση να εντοπίσουμε τα σύννεφα βροχής και να λάβουμε εγκαίρως τα μέτρα μας. Τουλάχιστον τις περισσότερες φορές…

Αποφύγαμε επιτυχώς πολλές ξαφνικές μπόρες, όπως προς τα τελευταία περίπου δύο χιλιόμετρα του ταξιδιού μας, οπότε  η V12 Speedster βρέθηκε στο επίκεντρο ενός αναπόφευκτου κατακλυσμού. Αν ήμαστε μέσα σε ένα roadster, δεν θα είχαμε βραχεί τόσο πολύ. Αυτή η Aston Martin επιβεβαίωσε ότι αυτό μπορεί να συμβεί μόνον εάν το παρμπρίζ υπάρχει στη θέση του. Ευτυχώς, το εσωτερικό της V12 Speedster έμεινε άθικτο από το μούλιασμα.

Δράστε γρήγορα!

Αυτή η κατάσταση που βιώσαμε ήταν μια χρήσιμη υπενθύμιση για το πόσο εκκεντρικό είναι αυτό το εντυπωσιακό δημιούργημα-γλυπτό της αγγλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η έλλειψη παρμπρίζ σημαίνει ότι η V12 Speedster δεν θα πωλείται επίσημα στις ΗΠΑ ως ένα αυτοκίνητο που μπορεί να κινείται στον δρόμο. Ωστόσο, τα στελέχη της Aston Martin είναι σε επαφές με Αμερικανούς πελάτες της εταιρείας για να βρουν έναν τρόπο να το φέρουν στη χώρα υπό το νομικό πλαίσιο που αφορά στην επίδειξη προϊόντων. Προφανώς, αυτοί οι πελάτες της έχουν πληθώρα άλλων μέσων για να μετακινηθούν, όμως η αποκλειστικότητα της μορφής που έχει η V12 Speedster είναι αδιαφιλονίκητη. Όσοι ενδιαφέρεστε, κινηθείτε γρήγορα, πάντως, και ίσως μπορέσετε να εξασφαλίσετε μία. Από την Aston Martin ανακοινώθηκε ότι από τα 88 οχήματα που θα κατασκευαστούν λίγα είναι διαθέσιμα ακόμα.