Test Drive: Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV - Δοκιμάζουμε το νέο plug-in με Wankel κινητήρα


Με ένα σύνολο που δείχνει να... τερματίζει όσα ξέρουμε για την υβριδική τεχνολογία, η Mazda ξαναφέρνει στο προσκήνιο την τεχνολογία του περιστροφικού κινητήρα που τόσο αγαπήθηκε από γενιές οδηγών σε ένα γνώριμο compact SUV, το MX-30 που, πλέον, εκτός από ηλεκτρόνια "καίει" και βενζίνη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/3/2024

Αυτή είναι η ιστορία της αναγέννησης μια τεχνολογίας που αγαπήθηκε όσο λίγες από τους απανταχού petrolheads. Προσοχή όμως! Οι αλχημιστές μηχανικοί της Mazda δεν αναβίωσαν την τεχνολογία του περιστροφικού κινητήρα για να δώσει κίνηση στους εμπρός τροχούς του, ούτως η άλλως, καινοτόμου MX30. Είναι σαν ένας διάσημος παίκτης στο ποδόσφαιρο να επιστρέφει μετά από δέκα χρόνια αλλά αυτή τη φορά ως... προπονητής.

Η τεχνική προσέγγιση της Mazda ήταν "φτιάχνουμε ένα Plug-in υβριδικό, με τη δυνατότητα να φορτίζει από οποιαδήποτε παροχή αλλά ταυτόχρονα υπάρχει ο βενζινοκινητήρας, ο οποίος σε αντίθεση με ότι γνωρίζουμε εδώ και σχεδόν 15 χρόνια, δε θα κινεί το αυτοκίνητο αλλά θα χρησιμοποιείται εξιδανικευμένα και χωρίς πίεση τέρμα γκάζι (άρα υψηλή κατανάλωση) για την μετατροπή της ισχύος του Wankel κινητήρα των 830 cc (καλά θυμάστε, είναι επί 2) σε ηλεκτρική.  Η οποία φορτίζει μπαταρίες ιόντων λιθίου 17,8 kWh (και βάρους μόλις 188 κιλών) και αυτές με τη σειρά τους κινούν αμιγώς ηλεκτρικά το μικρό SUV της Mazda μέσω ενός σύγχρονου ηλεκτροκινητήρα ισχύος 170 PS και με 260 Nm ροπής.

Η Mazda υπόσχεται μια αστική αυτονομία περί τα 110 km μόνο με τα ηλεκτρόνια από την πρίζα αλλά μπορείτε άνετα να προσθέσετε την ηλεκτρική αυτονομία των 630 km (!) που «γεννά» ο Wankel «πίνοντας» αμόλυβδη από ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων.  Το ωραίο είναι ότι το αυτοκίνητο μπορεί να παρέχει μέχρι 1.500 Watts σε οποιαδήποτε ηλεκτρική μας συσκευή! Για να κλείσουμε μια εκκρεμότητα, η αναφορά μας στο παρελθόν έγκειται στο ότι έχει προϋπάρξει το Opel Ampera όπως και το Chevrolet Volt που είχαν ενσωματωμένη παρόμοια τεχνολογία, όπως και το BMW i3 REX, όντας πολύ μπροστά για την εποχή τους. Τώρα πλέον εν έτει 2024 και με τον εξηλεκτρισμό να ψάχνει κάθε τρόπο για να επικρατήσει, έχουμε το νέο MX30 με την εν λόγω τεχνολογία να ανακατεύει για τα καλά την κατηγορία των Plug-in.

Το MX30 το γνωρίζαμε ήδη εδώ και μια τετραετία, με τη σοφιστικέ του σχεδίαση, με μήκος 4.395 mm και μεταξόνιο στα 2.655 mm με πολλά όμορφα σχεδιαστικά ευρήματα (τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα είναι «ποιήματα»). Η σχεδίαση λοιπόν αλλά και η ποιότητα είναι... άλλου, ενώ η διαφορά από το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο είναι το ωραίο λογότυπο στα φτερά εμπρός, η εξάτμιση και το πορτάκι της βενζίνης. Μην ξεχάσουμε και το πιασάρικο σηματάκι στα φτερά, μια σύνθεση το γράμματος e και της τομής του άξονα ενός Wankel κινητήρα.

Το εσωτερικό είναι τυπικό Mazda, κομψό και όμορφο με πληθώρα χώρων για μικροαντικείμενα, τρεις οθόνες για τα δέοντα και αρκετά βιώσιμα υλικά. Η εργονομία είναι ιδιότυπη αλλά τουλάχιστον υπάρχουν κάποιοι βασικοί φυσικοί διακόπτες.  Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι μια κάποια σοβαρή παραχώρηση καθώς οι αντικριστά ανοιγόμενες πόρτες και η έλλειψη μεσαίας κολόνας προσθέτουν στο design αλλά στερούν από την πρακτικότητα και την ευκολία εισόδου πίσω. Πάντως, το πορτμπαγκάζ είναι εξαιρετικό με 350 λίτρα με δεδομένο ότι και μπαταρίες υπάρχουν και κανονικό ρεζερβουάρ.

Η εμπειρία οδήγησης είναι μια πανδαισία. Εκκινείς, και αν είσαι φουλ φορτισμένος (σε μονοφασική παροχή 7,2 kW αρκεί μιάμιση ώρα) απολαμβάνεις τη δύναμη και την ησυχία ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου με σωστό ζύγισμα και μια κάποια έλλειψη άνεσης (η αλήθεια είναι) από τα Bridgestone Turanza T005A 215/55-R18, σε κάποια εγκάρσια σαμαράκια). Έχει δυνατότητα επιλογής προγράμματος Charge για φόρτιση της μπαταρίας από τον βενζινοκινητήρα, Normal με διαχείριση του συστήματος ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και EV για αμιγή ηλεκτροκίνηση, οπότε, βλέποντας τη στάθμη του ρεύματος να πέφτει επιλέγουμε το πρώτο και αμέσως (με συγκίνηση, η αλήθεια είναι) ακούμε ένα μικρό γουργουρητό από τον Wankel κινητήρα αλλά τίποτε άλλο μεμπτό (ή ξεσηκωτικό). Από εκεί και μετά αρχίζει ένα παιχνίδι διαχείρισης ισχύος. Έχει paddles στο τιμόνι για δυο βαθμίδες αναγεννητικής πέδησης αλλά όχι με χαρακτήρα one pedal drive, έχει όμως και δυο βαθμίδες επιτάχυνσης.

Η υβριδική λειτουργία δεν επιτρέπει να κινηθεί το αυτοκίνητο πάνω από 135 km/h ενώ η αμιγώς ηλεκτρική ταχύτητα αγγίζει τα 140 km/h. Η κατανάλωση βενζίνης μπορεί να κυμανθεί από 0,0 L/100 km τη στιγμή που η ηλεκτρική κατανάλωση άγγιξε τα 22,2 kWh/100 km (17,5 υποστηρίζει η Mazda) ενώ τις ημέρες δοκιμής μας και με την επιλογή Normal είδαμε εντέλει κατανάλωση βενζίνης στα 6,4 L/100 km. Υπενθυμίζουμε ότι αυτοσκοπός δεν είναι να φουλάρουμε με οκτάνια αλλά με ηλεκτρόνια και να έχουμε το καύσιμο για… αποταμίευση.

Εννοείται, κατά τα λοιπά, ότι έχουμε οδηγικά ένα μοντέλο της Mazda με καλό ζύγισμα, ελαφρώς σπορτίφ στήσιμο (γιατί αναφέρεται ως SUV με 135 mm απόστασης του πατώματος από το έδαφος; Θα θέλαμε να κόβει λίγο περισσότερο το τιμόνι, πιο καλά καθίσματα σε πλευρική στήριξη και ένα «τσικ» πιο ακριβές τιμόνι. Όσο για τους πίσω επιβάτες; Έτσι είναι το design.

To νέο MX-30 είναι μια δήλωση του πόσο μπορεί η Mazda να τερματίζει την τεχνολογική της ενδελέχεια. Είναι ένα αυτοκίνητο χαμαιλέοντας αφού υπηρετεί και εξυπηρετεί διαφορετικούς σκοπούς και ανάγκες εξαιρετικά επιτυχημένα. Με μια πλήρη σουίτα συστημάτων και ιαπωνική ποιότητα ζητά 42.637 ευρώ ένα ποσό οριακά αλμυρό αλλά συνάμα σύννομο με την προηγμένη τεχνολογία που φέρει. Γι αυτό και μπορεί να επιτύχει τους στόχους του. Εμάς, πάντως, μας άρεσε πολύ όχι γιατί είναι απόγονος του RX-8 (που δεν είναι) αλλά επειδή για μια ακόμη φορά η Mazda μας έδειξε ότι δεν έχει μηχανικούς αλλά αλχημιστές.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MAZDA MX-30 E-Skyactiv R-EV 2024   TIMH €42.637   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 830x2 cc, Yβριδικό Σύστημα, Wankel  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 125(170)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 260

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,1 sec, τελική 140 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1 L/100km, 21 g/km

MAZDA MX-30 E-Skyactiv R-EV 2024

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΣΗΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

ΚΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ, ΧΩΡΟΙ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΩΝ.