Test Drive: MINI Cooper S E Countryman ALL4


Το υβριδικό Μini δίνει έναν πιο cool τόνο στις μετακινήσεις σας. Έστω και αν κάποιες στιγμές σας ζητά να βγείτε από την... οδηγική «πρίζα» των άλλων εκδόσεων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 2/6/2018

Η εμπλοκή της Mini με την ηλεκτροκίνηση και τα νέα ήθη της αυτοκίνησης δεν είναι κάτι καινούργιο. Για την ακρίβεια υπήρξε από τους πρωτεργάτες της νέας τάξης πραγμάτων, καθώς ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της εταιρίας έκανε την εμφάνισή του αρκετά νωρίς, στις αρχές της δεκαετίας που διανύουμε. Το Mini E του πολύ μακρινού… 2009, κατασκευάστηκε σε μόλις 600 κομμάτια και δόθηκε σε επιλεγμένους πελάτες της εταιρίας στην Βρετανία, που μέσα από μύρια βάσανα της «εποχής των Παγετώνων» της ηλεκτροκίνησης, συνέβαλαν σημαντικά στο να αποκτηθεί η απαραίτητη τεχνογνωσία και να μπουν τα θεμέλια για την πρωτοποριακή παρουσία της BMW στα ηλεκτρικά τεκταινόμενα με την σειρά «i».

Από τότε κύλησε αρκετό «ρεύμα» και μπόλικα ξενύχτια στα γραφεία των τμημάτων R&D, μέχρι να φτάσουμε στις μέρες μας, όπου ένα υβριδικό Μini, λειτουργεί ως πρόλογος της πλήρως ηλεκτρικής έκδοσης που θα εμφανιστεί το 2019. Πρόκειται, όπως και σε όλες τις άλλες υβριδικές υλοποιήσεις, για το ενδιάμεσο και ασφαλές βήμα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, που στην περίπτωση του Mini όχι μόνο βρίσκει την τεχνολογική του πληρότητα αλλά συνδυάζεται και με άλλα στοιχεία όπως το απαράμιλλο στιλ και μια urban friendly οικολογική ευαισθησία.

 

Το Countryman S E

που δοκιμάζουμε συνιστά μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα προσέγγιση στο θέμα «υβριδικό». Πρόκειται για μία «plug-in» εκδοχή αυτής της τεχνολογίας, με μία μπαταρία 7,6 kWh η οποία φορτίζεται από μία πολύ στιλάτη θύρα στο πλάι του αυτοκινήτου. Η φόρτισή της χρειάζεται κοντά στις 3,5 ώρες σε οικιακό ρεύμα, και περίπου το μισό σε κάποιον ταχυφορτιστή. Η μπαταρία, που είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, στέλνει το ρεύμα σε έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 88 ίππων και ροπή 165 Nm, ο οποίος βρίσκεται ενσωματωμένος στον πίσω άξονα. Με αυτόν τον τρόπο το υβριδικό Mini αποκτά μία ιδιότυπη τετρακίνηση, η οποία είναι λειτουργική στο μεγαλύτερο μέρος των περιπτώσεων, με την προϋπόθεση ότι η μπαταρία έχει αποθέματα ενέργειας. Το όλο σύστημα υποστηρίζεται και από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που βρίσκεται κάτω από το εμπρός καπό, που δεν είναι άλλος από τον γνωστό μας τρικύλινδρο tubro του 1,5 λίτρων, με ισχύ 136 ίππους και 220 Νm ροπής. Η όλη εγκατάσταση δημιουργεί κάποιες χωροταξικές ανακατατάξεις στο ήδη γνωστό μας Countryman, καθώς χάνονται περίπου 45 λίτρα από τον χώρο των αποσκευών (τα εναπομείναντα 405 πάντως είναι υπεραρκετά), ενώ και οι πίσω επιβάτες κάθονται λίγο ψηλότερα, με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο «αέρας» πάνω από τα κεφάλια τους.

Από εκεί και πέρα το σύστημα λειτουργεί σε γενικές γραμμές όπως ένα τυπικό υβριδικό σύνολο, με κάποιες ιδιαιτερότητες που κάνουν το συγκεκριμένο Mini μία πολύ πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση στην καθημερινή του χρήση. Aρχικά υπάρχει η γνωστή και από τα υπόλοιπα μοντέλα δυνατότητα ρύθμισης του setup σε τρεις βαθμίδες (sport, mid, green) η οποία επιδρά στο σύνολο των μηχανικών μερών του αυτοκινήτου (τιμόνι, κιβώτιο, κινητήρας). Επιπρόσθετα, έχουμε και έναν ακόμα διακόπτη, μέσω του οποίου ο οδηγός επιλέγει με ποιόν τρόπο θα λειτουργήσει το υβριδικό σύστημα. Υπάρχει η επιλογή της κίνησης μόνο με τον θερμικό κινητήρα (όπου παράλληλα φορτίζεται και η μπαταρία σε ένα ποσοστό έως και 90%), η επιλογή Αuto eDrive για την κίνηση με συνδυασμό βενζινοκινητήρα-ηλεκτροκινητήρα (με το εξελιγμένο λογισμικό να επιλέγει την βέλτιστη λειτουργία), και τέλος η επιλογή MAX eDrive για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση (όπου και έχουμε για πρώτη φορά ένα... πισωκίνητο Mini!). Στην τελευταία περίπτωση, η ηλεκτρική αυτονομία δύσκολα θα ξεπεράσει τα 40 χιλιόμετρα, ενώ υπάρχουν και κάποιοι περιορισμοί: Στο πρόγραμμα Αuto eDrive, που είναι και η default λειτουργία, η πλήρως ηλεκτρική λειτουργία σταματά στα 80 km/h, ενώ στο πρόγραμμα MAX eDrive ο κόφτης επεμβαίνει στα 125 km/h. Και στις δύο περιπτώσεις, αν ξεπεραστούν αυτά τα όρια, αναλαμβάνει να λειτουργήσει αυτόματα ο βενζινοκινητήρας έτσι ώστε να μην αδειάσει πλήρως η μπαταρία (και, πιστέψτε μας, αδειάζει γρήγορα με το εθιστικό γκάζι της ηλεκτροκίνησης).

 

Από εκεί και πέρα

η λειτουργία του υβριδικού συστήματος του Mini και οι πολλές εναλλαγές μεταξύ ηλεκτροκινητήρα και βενζινοκινητήρα παραμένουν στο παρασκήνιο, χωρίς να γίνονται αντιληπτές από τον οδηγό. Αυτό που γίνεται άμεσα αντιληπτό είναι οι απίστευτες επιδόσεις με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία, με την εταιρία να ανακοινώνει 0-100 kh/h σε μόλις 6,8 δευτερόλεπτα, τιμή που το φέρνει πολύ κοντά στο κορυφαίο και καθαρόαιμο σπορ μοντέλο της σειράς, το JCW. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις ρεπρίζ, με το αυτοκίνητο να εκτοξεύεται σε εξαιρετικά μικρούς χρόνους στην κίνηση της πόλης ή σε ένα προσπέρασμα. Στις περιπτώσεις που η μπαταρία είναι φορτισμένη σε ποσοστό πάνω από 7%, ενεργοποιεί τον ηλεκτροκινητήρα, με αποτέλεσμα η συνδυασμένη ιπποδύναμη να φθάνει στους 224 ίππους και η ροπή στα 385 Νm, τα οποία εξηγούν και τις προαναφερθείσες επιδόσεις.

Αν η μπαταρία έχει ξεχαστεί να φορτιστεί ή άδειασε κάνοντας άσκοπα παιχνίδια στα... φανάρια, την κίνηση αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας, ο οποίος, παρά το μεγάλο βάρος και το κάπως αργό στις αντιδράσεις του εξατάχυτο Steptronic, τα πηγαίνει αρκετά καλά ώστε να διατηρεί το Mini (και τον οδηγικό του μύθο) στο ύψος των περιστάσεων. Όσο για την κατανάλωση, με οδήγηση στα πλαίσια της υβριδικής κοσμοθεωρίας, ο ηλεκτροκινητήρας θα.. κάψει σε πραγματικές συνθήκες κατά μέσο όρο στα 15-16 kWh/100 km (που αντιστοιχούν γύρω στο 1,5 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα) ενώ ο κινητήρας βενζίνης θα κινηθεί λίγο πάνω από το όριο των 7 λίτρων. Συνδυαστικά πάντα και με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη, η μέση κατανάλωση μπορεί να κυμανθεί στην περιοχή των 4-4,5 λίτρων βενζίνης για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή ιδιαίτερα ανταγωνιστική για τον τύπο και τον χαρακτήρα του Countryman.

 

Οδηγώντας

το υβριδικό Mini αντιλαμβάνεσαι από την πρώτη στιγμή ότι πρόκειται για κάτι κάπως διαφορετικό από την υπόλοιπη γκάμα. Αφήνοντας κατά μέρους την σπαζοκεφαλιά για το ποιος κινητήρας λειτουργεί και πότε (κάτι στο οποίο δεν βοηθά και το μάλλον φτωχό σύστημα πληροφόρησης της Μini), στην πράξη έχουμε να κάνουμε με ένα απόλυτα λειτουργικό και άψογα εκτελεσμένο μηχανολογικό σύνολο. Ξεκινώντας από τα καλά νέα, να σημειώσουμε την πολύ καλύτερη κύλιση σε σχέση με τα «κανονικά» Countryman, κάτι που οφείλεται τόσο στην «φόρτιση» του πίσω άξονα από το έξτρα βάρος, όσο και στα ελαστικά που είναι κανονικά και όχι ο μόνιμος «βραχνάς» των σκληρών run flat των άλλων εκδόσεων. Σε συνδυασμό με την συχνή χρήση του ηλεκτροκινητήρα, το αυτοκίνητο είναι σαφώς πιο ήσυχο και πολιτισμένο, ιδίως μέσα στην πόλη, όπου η ανάρτηση στα άλλα Countryman περνάει δύσκολες ώρες.

Από εκεί και πέρα όμως, τα πράγματα είναι ελαφρώς διαφοροποιημένα, δημιουργώντας ένα κάπως αλλιώτικο Mini από αυτό που γνωρίζουμε στις υπόλοιπες εκδόσεις, με λιγότερο «τσαγανό» και με μία πανταχού παρούσα αδράνεια στις σβέλτες εναλλαγές πορείας. Το αυξημένο βάρος κάνει αισθητή την παρουσία του, αλλάζοντας το «ζύγισμα» του αυτοκινήτου στην γρήγορη οδήγηση, με αποτέλεσμα ένα Mini λίγο πιο ράθυμο και με την τυπική χειρουργική του ακρίβεια στην σβέλτη οδήγηση να έχει αποκτήσει μια υστέρηση στην αμεσότητα των αντιδράσεων. Όχι πως έπαψε να είναι ένα Mini, με το ακλόνητο πλαίσιο και το γονιδιακό χάρισμα μιας ανώτερης οδηγικής ράτσας. Όμως κάποιες λεπτομέρειες (μεταξύ των οποίων και το ζόρισμα των φρένων με το έξτρα βάρος, ή το λιγότερο κοφτερό τιμόνι) αλλά και η ιδιότυπη τετρακίνηση χωρίς κανονικό διαφορικό αλλά με τον ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος να μπαίνει στο παιχνίδι ανάλογα με τις εντολές του υβριδικού συστήματος, προσδίδουν έναν ελαφρώς διαφορετικό οδηγικό προφίλ, που απαιτεί εξοικείωση για να το φέρεις στα επίπεδα των υπολοίπων εκδόσεων του Mini.

 

Συμπερασματικά

αν όντως χρειάζεστε ένα υβριδικό Mini για την οικονομία και το οικολογικό «πρεστίζ» της επιλογής σας, τότε έχουμε να κάνουμε ίσως με το πιο ενδιαφέρον και πιο σπορτίφ όχημα αυτής της τεχνολογίας στην ελληνική αγορά σήμερα. Χωρίς να κάνει παραχωρήσεις σε πρακτικότητα και στιλ, παρέχει όλα τα καλά της plug-in υβριδικής τεχνολογίας, με τις ελάχιστες (και μάλλον αυτονόητες) παραχωρήσεις. Τα 44.240 ευρώ που κοστίζει αγγίζουν τις κορυφαίες εκδόσεις του μοντέλου, όμως εδώ το ζητούμενο είναι προφανώς άλλο. Ο εσωτερικός ανταγωνισμός είναι οι φθηνότερες εκδόσεις με τον κινητήρα diesel στον οποίο αρκετοί πλέον έχουν γυρίσει την πλάτη (δικαιολογημένα ή όχι είναι άλλη κουβέντα), ενώ για κάτι αληθινά πιο special θα πρέπει κανείς να κινηθεί προς το i3 της «μαμάς» BMW. Σε κάθε περίπτωση πάντως, είναι cool να έχεις Mini και ακόμα πιο cool να είναι υβριδικό. Και αν υπάρχει ένα ενδεχόμενο να γίνει απόσβεση επιλέγοντάς το, αυτή δεν είναι στο λογαριασμό των καυσίμων, αλλά στο image ενός «stay calm, drive hybrid» ψαγμένου καταναλωτή.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MINI Countryman S E Countryman 224 PS ALL4 2018   TIMH €44.240   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.499, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 165(224)/4.400  ΡΟΠΗ Nm/rpm 385/1.250-4.300

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,8 sec, τελική 198 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 2,4 L/100km, 56 g/km

MINI Countryman S E Countryman 224 PS ALL4 2018

ΥΠΕΡ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΣΤΥΛ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΒΑΡΟΣ.