Οι αγώνες που δεν έγιναν ποτέ στην ιστορία της Formula 1


Με την ακύρωση του Grand Prix στην Ίμολα, θυμόμαστε άλλες περιπτώσεις αγώνων στην 73χρονη ιστορία του σπορ που ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν αγώνες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ, ΦΩΤΟ: RED BULL, FlyAkwa - Creative Commons License
  • 21/5/2023

Η ακύρωση του Grand Prix Εμίλια Ρομάνια στην Ίμολα δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση την πρώτη φορά που ένας προγραμματισμένος αγώνας δεν διεξήχθη ή αναβλήθηκε και έγινε σε άλλη ημερομηνία. Αυτές είναι οι άλλες περιπτώσεις στην ιστορία της Formula 1 που συνέβη αυτό.

1955: Η τραγωδία στο Le Mans

Τον Ιούνιο του 1955, στον 24ωρο αγώνα του Le Mans συνέβη μία ανείπωτη τραγωδία. Ένα ατύχημα στην πίστα με εμπλεκόμενο τον οδηγό Pierre Levegh οδήγησε στον χαμό τόσο του ίδιου, όσο και 80 θεατών, μετά την επαφή που είχε εκείνος με τον Lance Macklin.

Άμεσα οι διοργανωτές των αγώνων σε Γαλλία, Ισπανία, Ελβετία και Γερμανία ακύρωσαν τα GP που επρόκειτο να διεξαχθούν εκεί, με τη σεζόν να μειώνεται σε διάρκεια δραστικά και τον Juan Manuel Fangio να στέφεται πρωταθλητής.

Η μόνη χώρα που επέμεινε στην απαγόρευση της διεξαγωγής αγώνων αυτοκινήτου στην επικράτειά της ήταν η Ελβετία, που κράτησε αυτή τη στάση ως και τον Μάιο του 2022, όταν έγινε για πρώτη φορά ePrix της Formula E.

1957: Η κρίση στη διώρυγα του Σουέζ είχε συνέπειες

Το 1956 έλαβε χώρα η κρίση στη διώρυγα του Σουέζ, όταν η αγγλική κυβέρνηση θέλησε να ανακαταλάβει τον έλεγχο στην περιοχή από τον Αιγύπτιο πρόεδρο Γκαμάλ Αμπντέλ Νασέρ, όταν αυτός ενθικοποίηση την εταιρεία παραγωγής πετρελαίου, εκτοξεύοντας τις τιμές του.

Σε αντίδραση σε αυτήν την εξέλιξη, τα GP Βελγίου κι Ολλανδίας του 1957 ήταν σε θέση να προσφέρουν μικρές απολαβές για τις ομάδες, με αποτέλεσμα να μη διεξαχθούν και στην θέση τους να προστεθεί ο αγώνας της Πεσκάρα.

Η πίστα των 25 (!) χιλιομέτρων είδε τον Sir Stirling Moss να κερδίζει μετά από 2 ώρες και 59 λεπτά, ή αλλιώς 18 γύρους.

1969 και 1985: Ακύρωση στο Βέλγιο για διαφορετικούς λόγους

Σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις έχει ακυρωθεί το Βελγικό Grand Prix, και για εντελώς διαφορετικούς λόγους.

Το 1969, ο Sir Jackie Stewart προΐστατο μίας απεργίας των οδηγών με αφορμή την άρνηση των promoters των αγώνων να πληρώσουν για τις απαραίτητες αλλαγές για λόγους ασφαλείας στις πίστες τους. Τότε, η διαδρομή στο Σπα έφτανε τα 14 χιλιόμετρα, με τον 3 φορές πρωταθλητή να έχει ένα σοβαρό ατύχημα εκεί το 1966, κάτι που τον έκανε να παθιαστεί με το ζήτημα της ασφάλειας στους αγώνες, σε μία εποχή που το εν λόγω θέμα δεν ήταν στο προσκήνιο.

Το 1985, το GP ακυρώθηκε μετά τη διεξαγωγή των ελεύθερων δοκιμών. Οι διοργανωτές είχαν περάσει ένα άσφαλτο για να αυξηθεί η πρόσφυση στο βρεγμένο, αλλά οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί μόλις 14 μέρες πριν την έναρξη του αγώνα. Αυτό έφερε ως αποτέλεσμα τη διάσπαση της ασφάλτου, οπότε η διεξαγωγή του κρίθηκε επικίνδυνη καθώς οι άνθρωποι της πίστας άρχισαν τις προσπάθειες επιδιόρθωσης της ζημιάς.

Τελικά, έγινε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους με νικητή τον Ayrton Senna.

1983-1985: Το ακυρωμένο GP Νέας Υόρκης

Η προσπάθεια της F1 να εδραιωθεί στην αμερικανική σκηνή δεν είναι πρόσφατη, ούτε καν των τελευταίων λίγων ετών. Αποτελεί επιδίωξη των ιθυνόντων του σπορ από τη δεκαετία του '80 ακόμα, όπως φάνηκε και με την πρόταση για ένα Grand Prix στους δρόμους της Νέας Υόρκης, την τριετία 1983-1985.

Όλα είχαν βρεθεί, ή μάλλον σχεδόν όλα. Υπήρχε έτοιμη τοποθεσία, είτε στο Flushing Meddows στην περιοχή του Queens, είτε στο αεροδρόμιο Mitchel Field στο Long Island, αλλά τίποτα άλλο δεν κύλησε όπως έπρεπε.

Ένα μπαράζ νομικών απειλών, περιβαλλοντικών ζητημάτων και διαδηλώσεων για τη ρύπανση της περιοχής από τον ερχομό της F1, μαζί με την απουσία χορηγού και τηλεοπτικής συμφωνίας, άφησαν έναν αγώνα που έβρισκε θέση στο προσχέδιο για το καλεντάρι εκείνης της τριετίας να μένει πάντα εκτός του τελικού προγραμματισμού.

2011: Η αραβική άνοιξη άφησε το Μπαχρέιν εκτός προγράμματος

Στα τέλη του 2010 άρχισαν οι πρώτες κινητοποιήσεις του κινήματος της Αραβικής Άνοιξης σε διάφορες χώρες της Μέσης Ανατολής, καθώς οι κάτοικοί τους ξεσηκώθηκαν εξαιτίας της παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων από τις κυβερνήσεις, καθώς και για ζητήματα οικονομίας και διαφθοράς.

Αυτό το επαναστατικό κύμα επηρέασε και τα της F1, αφού επρόκειτο να επισκεφθεί το Μπαχρέιν στις 13 Μαρτίου 2011. Ο αγώνας δεν έγινε ποτέ από την κυβέρνηση, καθώς επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί από τους κινηματίες για να προβάλουν τα αιτήματά τους στο διεθνές προσκήνιο.

2020-2021: Τα χρόνια της πανδημίας 

Η διετία 2020-2021 είδε την ακύρωση συνολικά 17 Grand Prix, καθώς η πρώτη εκ των δύο σεζόν άρχισε τον Ιούλιο με ανανεωμένο πρόγραμμα, ενώ το 2021 έλειπαν αγώνες όπως η Κίνα (που ακόμα λείπει), ο Καναδάς, η Σιγκαπούρη και η Ιαπωνία. 

Πρόκειται φυσικά για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια απουσία ήδη υπαρχόντων στο καλεντάρι GP στην ιστορία του σπορ, σε μία πρωτοφανή για τον πλανήτη συνολικά περίοδο. Η Liberty Media έπεφτε μπροστά σε υγειονομικούς περιορισμούς κι αντικειμενικά ζητήματα ασφαλείας για την υγεία όλων των εμπλεκομένων και έτσι ακύρωνε τον έναν αγώνα μετά τον άλλον, προτού έρθει η πλήρης εξομάλυνση το 2022.