Σαν σήμερα: Ο πρώτος αγώνας αυτοκινήτων στην ιστορία με νικητή ένα Peugeot


Ήταν 13 Ιουνίου του 1895 όταν δύο έμποροι αυτοκινήτων αποφάσισαν πως ο καλύτερος τρόπος να προωθήσουν το προϊόν τους ήταν να διοργανώσουν έναν αγώνα ταχύτητας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ, ΦΩΤΟ: PEUGEOT
  • 13/6/2023

Λέγεται πως με την κατασκευή του δεύτερου αυτοκινήτου στην ιστορία, έγινε κι ο πρώτος αγώνας ταχύτητας. Κι όσο κι αν αυτή η ιστορία έχει αποκτήσει στοιχεία του μυθικού, δεν απέχει τρομερά από την πραγματικότητα.

Το πρώτο αυτοκίνητο εμφανίστηκε το 1886 και ήταν Benz Patent-Motorwagen. Η αρχική αντίδραση του κόσμου ήταν ανάμεικτη: άλλοι το αγάπησαν και είδαν σε αυτό δυνατότητες, άλλοι το φοβήθηκαν και το πολέμησαν, αφορίζοντας ακόμα και την ύπαρξή του.

Κι εφόσον οι άνθρωποι ήδη έτρεχαν με άλογα στις περίφημες ιπποδρομίες από την αρχαιότητα ακόμα, τι πιο λογικό από το να βάλουν τα νέα τους... άλογα και να αναμετρηθούν πίσω από το τιμόνι.

Έτσι, στις 13 Ιουνίου 1895, έγινε ο πρώτος αγώνας με αυτοκίνητα. Όντας ο πρώτος του είδους του, είχε ελάχιστες συμμετοχές, ενώ η μέγιστη τελική ταχύτητα των οχημάτων άγγιζε μόλις τα 20 km/h. 

Την ιδέα για αυτή τη διοργάνωση υλοποίησαν δύο άντρες που είχαν αντιπροσωπεία αυτοκινήτων στο Παρίσι, ο Emile Levassor κι ο Rene Panhard, που σκέφτηκαν πως αν έβαζαν τα αυτοκίνητά τους σε αγώνα, θα προωθούσαν την επιχείρισή τους και θα αύξαναν τις πωλήσεις τους.

Οι δυο τους ήταν συνέταιροι για χρόνια, κι είχαν πειστεί να κατασκευάσουν μερικά αυτοκίνητα στη Γαλλία. Εξασφάλισαν μία πατέντα από τον Gottlieb Daimler, έναν εκ των εφευρετών του αυτοκινήτου, και άρχισαν να πουλάνε οχήματά του, αλλά με κινητήρες δικής τους κατασκευής. Ο κινητήρας Panhard-Levessor θεωρείτο, μάλιστα, ανώτερο του γερμανικού αντίστοιχου.

Ο αγώνας που ετοίμασαν είχε για διαδρομή τον δρόμο από το Παρίσι στο Μπορντώ και επιστροφή ξανά στο Παρίσι, απόστασης 1.174 χιλιομέτρων, και με δεδομένη την ταχύτητα των οχημάτων, όλος ο αγώνας θα διακρούσε δύο ημέρες, ήτοι 48 ώρες.

Το αυτοκίνητο που οδήγησε ο Levassor ήταν κατασκευής δικής του και του συνεργάτη του, και έφερε διάφορες βελτιώσεις σε σχέση με εκείνο του Daimler, όπως για παράδειγμα ένα νέο σύστημα μετάδοσης που μετέφερε την κίνηση από τον δικύλινδρο κινητήρα που έφτανε ως τις 750 rpm.

Κέρδισε άνετα, με διαφορά 11 ωρών από το δεύτερο όχημα, ένα Peugeot. Ωστόσο, ο Levassor αποκλείστηκε γιατί παραβίασε τεχνικό κανονισμό και έτσι κέρδισε το Peugeot Type 7 (φωτό).

Ο στόχος για τον ίδιο και τον Panhard, όμως, επετεύχθη, καθώς ο αγώνας έδωσε τη δημοσιότητα που οι δύο άντρες αποζητούσαν.

Επιπλέον, ο ίδιος αγώνας αποτέλεσε την αφορμή για την ίδρυση της Λέσχης Αυτοκινήτου Γαλλίας, που ενίσχυσε την παρουσία του αυτοκινήτου στη χώρα και βοήθησε στην άνθιση της εν λόγω βιομηχανίας στην επικράτεια. 

Και εκείνο το Παρίσι-Μπορντώ-Παρίσι πριν 128 χρόνια είναι ο λόγος που σήμερα απολαμβάνουμε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.