Από τη Renault στην Aston Martin – Τα αυτοκίνητα ασφαλείας της Formula 1


Το αυτοκίνητο ασφαλείας είναι ένα από τα πιο σημαντικά «συστατικά» ενός αγώνα της Formula 1. Αυτή είναι η ιστορία τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ASTON MARTIN, MERCEDES-BENZ AG
  • 18/3/2024

Το αυτοκίνητο ασφαλείας παίζει καίριο ρόλο στην ομαλή διεξαγωγή ενός αγώνα της Formula 1, αλλά κι άλλων πρωταθλημάτων μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως για παράδειγμα το MotoGP, το WEC, η Formula E και το NASCAR. Μία από τις «δουλειές» του είναι να εξουδετερώνει τη δράση, όταν υπάρχει κάποιο ατύχημα και κρίνεται απαραίτητο ότι τα οχήματα πρέπει να κινηθούν με έναν συγκεκριμένο ρυθμό, ώστε να καθαριστεί η πίστα, κι οποιαδήποτε αγωνιστική διαδικασία να συνεχιστεί χωρίς κίνδυνο.

Το πρώτο αυτοκίνητο ασφαλείας

Τα πρώτα αυτοκίνητα ασφαλείας εμφανίστηκαν σε αγώνες αντοχής τη δεκαετία του '20. Τότε, ο ρόλος τους περιελάμβανε τη μεταφορά στελεχών, την ολοκλήρωση αναγνωριστικών γύρων στην πίστα πριν τον αγώνα, αλλά και το να βρίσκονται επικεφαλής του γύρου σχηματισμού.

Στη Formula 1, η φιλοσοφία αυτή ήρθε για πρώτη φορά το 1973 στο Grand Prix Καναδά, όπου τον ρυθμό του αγώνα έδινε μία κατακίτρινη Porsche 914. Ωστόσο η εφαρμογή του είχε γίνει με κάπως ανορθόδοξο τρόπο, προκαλώντας σύγχυση στους αγωνοδίκες, με αποτέλεσμα η απονομή του νικητή του εκάστοτε αγώνα να γίνεται ώρες μετά το τέλος του. Έτσι, η χρήση του κρίθηκε μη αποτελεσματική, με το αυτοκίνητο ασφαλείας να επιστρέφει 20 χρόνια αργότερα, στο Grand Prix Βραζιλίας του 1993.

Τα χαρακτηριστικά κι ο οδηγός του

Είναι εύκολο να αναγνωρίσει κανείς ένα αυτοκίνητο ασφαλείας, είτε πρόκειται για τη Formula 1, είτε για τη Formula E, είτε για κάποιον αγώνα αντοχής. Εκτός από τα χαρακτηριστικά αυτοκόλλητα και γραφικά, στην οροφή τοποθετείται πάντα μία μπάρα φωτός που υποδεικνύει πότε πρόκειται να ολοκληρωθεί η περίοδος του safety car: Όταν είναι αναμμένη, τα μονοθέσια καλούνται να παραμείνουν πίσω από το όχημα, ενώ όταν σβήσει, σημαίνει ότι θα αποσυρθεί στα pits στην αρχή του επόμενου γύρου κι η πίστα θα επιστρέψει σε καθεστώς πράσινης σημαίας.

Στη Formula 1, από το 2000 κι έπειτα, πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου ασφαλείας κάθεται ο Bernd Maylander. Η αποστολή του είναι να εξασφαλίσει την ασφάλεια των κριτών, όσο εκείνοι επιτηρούν ή επισκευάζουν κάποιο μέρος της πίστας, αλλά και να καθορίζει αν οι καιρικές συνθήκες επιτρέπουν την ασφαλή διεξαγωγή κάποιας αγωνιστικής διαδικασίας (πχ βροχή).

Mercedes κι Aston Martin μοιράζονται τον τίτλο

Αυτή τη στιγμή, στη Formula 1 υπάρχουν δύο αυτοκίνητα ασφαλείας, τα οποία εναλλάσσονται μέσα στη σεζόν. Το πρώτο είναι η Mercedes AMG GT Black Series, η οποία είναι ένα από τα 13 μοντέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που έχουν τελέσει ως safety cars ανά τα χρόνια και βρίσκεται σε αυτό το πόστο από το 2022.

Για λόγους διατήρησης της αεροδυναμικής του πανίσχυρου οχήματος με τον V8 των 730 ίππων, η μπάρα φωτός δεν έχει τοποθετηθεί στην οροφή, όπως γίνεται συνήθως, αλλά έχει ενσωματωθεί στο επάνω μέρος του παρμπρίζ. Μία δεύτερη μπάρα έχει επίσης ενσωματωθεί στην πίσω αεροτομή. Στην πίστα, την AMG GT Black Series συνοδεύει η AMG GT 63 S, ως το ιατρικό αυτοκίνητο.

Το δεύτερο μοντέλο που εκτελεί καθήκοντα αυτοκινήτου ασφαλείας είναι η Aston Martin Vantage, η οποία από το 2021 κι έπειτα μοιράζεται τον τίτλο με την AMG GT Black Series. Πρόσφατα, μάλιστα, η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία ανανέωσε το μοντέλο για το 2024, κάνοντάς το πιο ισχυρό από ποτέ. Αγγίζει πλέον τα 655 PS και 800 Nm ροπής, μία αύξηση της τάξης του 30% και 15%, αντίστοιχα, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Στην περίπτωση της Aston Martin, το ιατρικό αυτοκίνητο είναι η DBX 707, ένα από τα πιο ισχυρά και γρήγορα SUV που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Τα αυτοκίνητα ασφαλείας ανά τα χρόνια

Εκτός από την Porsche 914 που αναφέρθηκε παραπάνω, τον ρόλο του αυτοκινήτου ασφαλείας έχουν τελέσει κι άλλα εμβληματικά μοντέλα. Για παράδειγμα, μία κόκκινη Lamborghini Countach είχε «προσληφθεί» για το Grand Prix Μονακό από το 1981 έως το 1983.

Με την επιστροφή του θεσμού του αυτοκινήτου ασφαλείας το 1993, ένα Fiat Tempra πήρε αυτή τη θέση. Το τελευταίο μη-σταθερό safety car ήταν το Renault Clio, στο Grand Prix Αργεντινής του 1996. Έκτοτε, η Mercedes παρέχει τα αυτοκίνητα ασφαλείας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Οι πιλότοι της F1 που βγήκαν απ' το κόκπιτ και έφτιαξαν τις δικές τους ομάδες

Leclerc: «Είναι θέμα χρόνου η Ferrari να φτάσει τη Red Bull»

Carlos Sainz: Σε διαπραγματεύσεις με Mercedes και Toto Wolff