Οδηγούμε το νέο Volvo EX30 στη Βαρκελώνη


Το μικρότερο μοντέλο των Σουηδών είναι ένα ηλεκτρικό SUV που κρύβει επιμελώς στο δυναμικό σχεδιαστικά αμάξωμά του τεχνολογικές καινοτομίες της ναυαρχίδας EX90…

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: VOLVO CARS
  • 6/11/2023

Η Volvo έχει κάνει πολύ σημαντικά βήματα για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της, άλλωστε κατά δήλωσή της, έως το 2030 θα έχει μόνον ηλεκτρικά μοντέλα στην γκάμα της. Πρόκειται για μια στρατηγική με την οποία θέλει να αναδείξει αφενός το υψηλό τεχνολογικό της υπόβαθρο, αλλά και την προσήλωσή της στην ουδετερότητα του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Άλλωστε, οι Σκανδιναβοί δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην προστασία τους περιβάλλοντος και φυσικά σε ό,τι έχει σχέση με την ασφάλεια – και εδώ η Volvo έχει να επιδείξει εξαιρετικά επιτεύγματα, όπως η ζώνη ασφαλείας 3 σημείων (1959) και το σύστημα προστασίας τραυματισμού στον αυχένα (1998).

Ακριβώς αυτό το κατασκευαστικό προφίλ ακολουθεί και το νέο ΕΧ30, το μικρότερο μοντέλο της Volvo, που είναι ένα ηλεκτρικό SUV με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με κορυφαία συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που προέρχονται ακόμη και από την ναυαρχίδα της μάρκας, ΕΧ90. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή οι εκπομπές CO2 του  EX30, καθ' όλη τη διάρκεια του βίου του (από την παραγωγή μέχρι και τα χιλιόμετρα που θα διανύσει στο δρόμο), θα είναι 25% χαμηλότερες από τα XC40 και C40, ενώ μετά από 200.000 km κάθε EX30 θα έχει παραγάγει λιγότερους από 30 τόνους CO2.

Δυναμικό αμάξωμα, minimal εσωτερικό

Από το EX90, το EX30 «δανείζεται» εκτός από κάποια δομικά στοιχεία και την αισθητική του αμαξώματος, σε σημείο που να μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένα baby-EX90. Εξαίρεση αποτελεί η 3η κολώνα, που είναι πιο έντονη για προσδίδει περισσότερο δυναμισμό, καθώς τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω έχουν το χαρακτηριστικό σχήμα που η Volvo υιοθετεί στις πρόσφατες δημιουργίες της.

Σε ό,τι αφορά τις διαστάσεις, το μικρότερο Volvo έχει μήκος 4.233 mm, πλάτος 1.837 mm, ύψος 1.555 mm και μεταξόνιο που ανέρχεται στα 2.650 mm, τοποθετώντας το στα B-SUV και απέναντι σε μοντέλα όπως το Jeep Avenger, Mini Countryman, κ.α.

Το ΕΧ30 επιβεβαιώνει πλήρως τους ισχυρισμούς της Volvo περί επαρκέστατων εσωτερικών χώρων που ξεπερνούν τα δεδομένα της κατηγορίας, καθώς στην ιδιαίτερη καμπίνα του μπορούν με χαρακτηριστική άνεση να βολευθούν τέσσερις ενήλικες, έχοντας στη διάθεσή τους ένα πορτμπαγκάζ που κυμαίνεται από 318 λίτρα (με έναν έξτρα κρυφό χώρο 61 λίτρων κάτω από το δάπεδο και 7 λίτρα εμπρός), έως 904 λίτρα με την αναδίπλωση της πίσω σειράς καθισμάτων.

Σε ό,τι αφορά την αισθητική, η καμπίνα του ΕΧ30 είναι minimal, δίνοντας έμφαση μόνο στα απαραίτητα και σε μια προσπάθεια από την πλευρά του κατασκευαστή να περάσει το μήνυμα της πράσινης μετάβασης. Όσο και εάν ψάξετε, δεν θα βρείτε πολυτελή υλικά που είθισται να χρησιμοποιούνται στην upper class κατηγορία, αλλά βιώσιμα προκειμένου να τονισθεί ο green χαρακτήρας του μοντέλου. Εσωτερικό από 100% ανακυκλώσιμα υλικά και αυτό είναι μια τόλμη, ένα statement αν θέλετε από την πλευρά των Σουηδών, όσο και εάν η θέα και η αφή των πλαστικών στο ταμπλό ξενίζει. Ίδιας φιλοσοφίας επενδύσεις καθισμάτων και γενικότερα η εικόνα ενός εσωτερικού (κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα και ανανεώσιμα υλικά, όπως το ύφασμα τζιν, το λινάρι και ένα ειδικό μίγμα μαλλιού), που δεν έχει ως στόχο να εντυπωσιάσει, αλλά να κερδίσει το κοινό εκείνο που ενδιαφέρεται για το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

Από εκεί και ύστερα, ως σημείο αναφοράς μπορούμε να ορίσουμε την μεγάλη κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 12,3 ιντσών με τον κατακόρυφο προσανατολισμό, μέσω της οποίας γίνονται όλες οι ρυθμίσεις και περνούν όλες οι πληροφορίες του οχήματος. Δεν υπάρχει ένας μικρός πίνακας οργάνων στην πλευρά του οδηγού ή έστω ένα head-up display και αυτό όπως μας εξήγησαν τα στελέχη της Volvo είναι στο πλαίσιο του μινιμαλισμού… Ωστόσο, δεν βρήκαμε καθόλου πρακτικό το να χρειάζεται να στρέφεις έστω και λίγο το βλέμμα σου για να έχεις την πληροφόρηση (ταχύτητα, αυτονομία, κλπ.) του οχήματος ή να μην προβλέπεται φυσικός διακόπτης σε εργονομική θέση για την ενεργοποίηση των φώτων alarm. Η λογική λέει.. Tesla, αλλά το infotainment σύστημα θα χρειαστεί αρκετή εξοικείωση από την πλευρά του οδηγού.

Στα highlights του εσωτερικού η μπάρα ήχου η οποία καλύπτει όλο το πλάτος του ταμπλό. Χωρίς να είναι καν, αντιληπτή, είναι τοποθετημένη κάτω από το παρμπρίζ και ενσωματώνεται άψογα στο σχεδιασμό του cockpit. Με αυτή την επιλογή, όλα τα ηχεία συγκεντρώνονται σε ένα σημείο προκειμένου να μειώνεται κατά πολύ η ποσότητα καλωδίων αλλά και υλικών που απαιτούνται και αφετέρου, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ηχεία στις πόρτες, προσφέρεται πολύ μεγαλύτερος χώρος αποθήκευσης.

Ακόμη μια ιδιαιτερότητα, το γεγονός ότι το ντουλαπάκι του συνοδηγού μεταφέρθηκε στην κεντρική κονσόλα, κάτω από την οθόνη, με αποτέλεσμα να είναι εύκολα προσβάσιμο και από τον οδηγό και να εξασφαλίζεται περισσότερος χώρος, που παρέχεται από το επίπεδο δάπεδο.

Επιπροσθέτως, η κεντρική κονσόλα διαθέτει ένα συρόμενο σύστημα που επιτρέπει να διαμορφωθεί ο χώρος ανάλογα με τις επιθυμίες των επιβατών. Το επάνω μέρος της ποτηροθήκης μπορεί να συρθεί προς τα μπροστά για να τοποθετηθεί ένα smartphone, ή να μετακινηθεί προς τα πίσω για περισσότερο χώρο αποθήκευσης. Από την πλευρά τους, οι πίσω επιβάτες έχουν τη δυνατότητα τοποθέτησης των αντικειμένων τους σε ειδικές τσέπες στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων, ενώ ένα κουτί αποθήκευσης μπορεί να συρθεί κάτω από την κεντρική κονσόλα.

Ασφάλεια στο maximum

Το ΕΧ30 είναι ένα όχημα υψηλής τεχνολογίας, με τη Volvo να ενσωματώνει ό,τι πιο προηγμένο διαθέτει στο οπλοστάσιό της, ιδίως στον τομέα της οδικής ασφάλειας που για του Σουηδούς είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο. Όπως ακριβώς και στο κορυφαίο EX90, το μικρό ΕΧ30 διαθέτει σύστημα Door Opening Alert που βάζει τέλος στους τραυματισμούς πεζών ή ποδηλατών από το άνοιγμα της πόρτας, προειδοποιώντας τους επιβάτες μέσω οπτικών και ακουστικών ενδείξεων.

Το σύστημα αυτό εντάσσεται στην ομπρέλα του Safe Space Technology που ενσωματώνει το EX30, προκειμένου να επιτυγχάνει τα μέγιστα δυνατά επίπεδα ασφάλειας στην πόλη και έμφαση στην προστασία των ανθρώπων στα πολυσύχναστα αστικά περιβάλλοντα. Την προστασία των επιβατών μέσα στο αυτοκίνητο σε περίπτωση σύγκρουσης επιτυγχάνει η δομική σχεδίαση του EX30, μέσω ενίσχυσης στον κλωβό ασφαλείας, στις κολόνες Α, B και C, καθώς και στην οροφή, αλλά και υπερσύγχρονων συστημάτων ADAS.

Παράλληλα, η τεχνικοί της Volvo έχουν κάνει σημαντική δουλειά στη τοποθέτηση των μπαταριών ώστε να επιτυγχάνεται η ιδανική κατανομή βάρους (50:50) στους δύο άξονες των 1.830 kg του αμαξώματος.

Το πλαίσιο και ο κλωβός ασφαλείας είναι φτιαγμένα από διάφορους τύπους χάλυβα υψηλής αντοχής που αντισταθμίζουν με αποτελεσματικό τρόπο την επίπτωση μίας πιθανής σύγκρουσης. Το EX30 περιλαμβάνει επίσης έναν αερόσακο στην εσωτερική πλευρά του καθίσματος του οδηγού, σχεδιασμένο έτσι ώστε να συμβάλλει στη μείωση των τραυματισμών στον θώρακα και στο κεφάλι σε περίπτωση μίας πλευρικής σύγκρουσης.

Κινητήρες

Το νέο EX30 είναι διαθέσιμο με δύο εκδόσεις ηλεκτροκινητήρων και επιλογές  μπαταριών. Η βασική έκδοση Single Motor διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στον πίσω άξονα και συνδυάζεται με μπαταρία LFP, απόδοσης 272 PS/343 Nm (0-100 km σε 5,7 sec, τελική 180 km/h) με μπαταρία 51 kWh και αυτονομία 344 km και απευθύνεται για όσους το προορίζουν για χρήση στην πόλη. 

Η μεσαία έκδοση Single Motor Extended Range έχει τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα και απόδοση, ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (0-100 km/h σε 5,3 sec), αλλά μεγαλύτερη μπαταρία (69 kWh) και αυτονομία (476-462 km). 

Και τέλος, η κορυφαία έκδοση Twin Motor Performance διαθέτει δύο ηλεκτρικά μοτέρ (εμπρός/πίσω) συνολικής απόδοσης 428 PS/543 Nm και τη μπαταρία NMC (λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο, κοβάλτιο) των 69 kWh που εξασφαλίζει αυτονομία 450 km. Όσο για τις επιδόσεις, το 0-100 κατεβαίνει στα 3,6 sec, ενώ η τελική επίσης περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km, όπως εξάλλου σε όλα τα σύγχρονα Volvo.

Η στάνταρ φόρτιση γίνεται στα 134kW, ωστόσο στην περίπτωση των δύο ηλεκτροκινητήρων φτάνει τα 152 kW. Αυτό σημαίνει ότι η στάθμη της μπαταρίας μπορεί να φτάσει από το 10% στο 80% μέσα σε μόλις 25 λεπτά.

Στους δρόμους της Βαρκελώνης

Οδηγήσαμε και τις δύο εκδόσεις του μοντέλου, για τις οποίες κοινός παρονομαστής είναι ο πολιτισμένος, μοντέρνος χαρακτήρας. Η Volvo χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες, κατάφερε να κατασκευάσει ένα μικρό SUV με τον χαρακτήρα ενός μεγαλύτερου οχήματος και αυτό δεν έχει να κάνει μόνον με τους διαθέσιμους χώρους, αλλά και με τη γενικότερη συμπεριφορά του στον δρόμο.

Στην πόλη η ευελιξία είναι δεδομένη, καθώς μπορείς να κινηθείς πολύ άνετα, ευχάριστα και να αξιοποιήσεις όλα τα συστήματα που έχεις στη διάθεσή σου (άνεση, ασφάλεια, διασκέδαση), με bonus αυτή την μοναδική αίσθηση well living που λίγα αυτοκίνητα με minimal χαρακτήρα προσφέρουν. Στον αυτοκινητόδρομο, μόνον όταν πιέσεις το δεξί πεντάλ θα αντιληφθείς τη διαφορά ανάμεσα στην Single και την Twin Motor έκδοση, αλλά και σε μια ορεινή διαδρομή λόγω της μετάδοσης της κίνησης και στον εμπρός άξονα. Ανεξαρτήτως, έκδοσης, η ποιότητα κύλισης είναι δεδομένη, η αίσθηση της ασφάλειας επίσης στους επιβάτες και γενικότερα ενός καλοκατασκευασμένου αυτοκινήτου, για το οποίο η Volvo Hellas αξιώνει €37.572 για την entry level έκδοση.