Τεστ οικονομίας: Δοκιμάζουμε 4 δημοφιλή B-SUV αναζητώντας το πιο οικονομικό καύσιμο


Είναι στα χείλη όλων των οδηγών το ερώτημα: Ποιο καύσιμο είναι πιο οικονομικό; Συγκεντρώσαμε τέσσερα συμβατικά συμπαγή SUV με τα τέσσερα διαθέσιμα είδη καυσίμων (βενζίνη, diesel, υγραέριο, φυσικό αέριο) για να απαντήσουμε στο ερώτημα.

  • KEIMENO-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 12/11/2023

Πριν από όλα να κάνουμε τις βασικές παραδοχές. Αποφασίσαμε να συγκεντρώσουμε σύνολα με εγνωσμένης αξίας κινητήρια σύνολα και όσο το δυνατόν συγκρατημένου budget, άπαντα με μηχανικά κιβώτια. Αρχής γενομένης με το σύνολο βενζίνης στη διάθεσή μας είχαμε το Kia Stonic 1.0T 100PS, ακολούθως σε επίπεδο πετρελαιοκινητήρα το Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi 110PS ενώ σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα κίνησης με υγράεριο επιλέξαμε το Renault Captur 1.0 TCe 100PS LPG και με φυσικό αέριο το SEAT Arona 1.0 TGI 90PS.

Μια ακόμη διευκρίνιση για τα δύο τελευταία μοντέλα είναι ότι διαθέτουν κινητήρες διπλού καυσίμου (αν και το Arona δηλώνεται ως φυσικού αερίου), εμείς όμως επικεντρωθήκαμε αμιγώς στο πώς τα καταφέρνουν με τα αέρια καύσιμα. Αποφύγαμε σύνθετες υβριδικές ή ηλεκτρικές λύσεις για να διαπιστώσουμε την ικανότητα των καυσίμων που κινούν σήμερα τη συντριπτική πλειοψηφία του πάρκου αυτοκινήτων στην Ελλάδα «όπως είναι» και χωρίς την επικούρηση ρεύματος. Αν και ο σκοπός της δοκιμής μας ήταν να αναζητήσουμε το χρηματοοικονομικό προφίλ πίσω από τη χρήση των τεσσάρων μοντέλων, δόκιμο είναι να αναφερθούμε, έστω και σύντομα, στα γενικά χαρακτηριστικά των τεσσάρων μοντέλων όπως αυτά ορίζονται σε μία δοκιμή.

Citroen C3 Aircross 1.5 BlueHDi 110PS

Φρεσκοσχεδιασμένο με εξωστρέφεια και σεβαστές διαστάσεις για να χωρά μια οικογένεια (αλλά οριακά τα μικροαντικείμενά τους) το γαλλικό crossover κινείται με ένα υπερ-αποδοτικό κινητήρα πετρελαίου 110 ίππων που συνδυάζεται με εξάρι κιβώτιο (μέτριο σε αίσθηση η αλήθεια είναι) αλλά που στην καθημερινότητά σας δε χρειάζεται να ασχολείστε ιδιαίτερα μαζί του μιας και η ροπή είναι σύμμαχος. Μια μίξη άνεσης και… σκληράδας του πίσω άξονα είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του που συνοδεύονται από αίσθηση στα όρια του SUV και που τελικά σε κερδίζει καθώς μπορεί να επιτελέσει όλα του τα καθήκοντα κάνοντας το να δείχνει εύκολο. Τιμή από 25.100 ευρώ

KIA Stonic 1.0 T 100PS

Ένα συμπαγές SUV που τυγχάνει να είναι και ένα από τα οικονομικότερα σε τιμή με ένα μηχανικό συνολάκι και πλαίσιο όλα (μαζί με τον χάλυβα) made in Korea. Μοτέρ, turbo τρικύλινδρο στο ένα λίτρο κυβισμού, εύστροφο και αποδοτικό, παραμετροποίηση στην οδήγηση (χρησιμοποιήσαμε το πρόγραμμα Eco) και μια εν γένει συγκροτημένη συμπεριφορά, που μόνο λόγω της έκδοσης GT-Line αφαιρεί πόντους άνεσης προσφέροντας όμως κάποια σπορτίβ ψήγματα. Τιμή από 19.840 ευρώ

Renault Captur 1.0 LPG 100

Μια συγκροτημένη πρόταση τόσο σε σχεδίαση όσο και σε χώρους αλλά και πρακτικότητα. Όμορφο, ποιοτικό με ανέσεις που δείχνουν κορυφαίες στην κατηγορία και επιπλέον η ύπαρξη εργοστασιακά τοποθετημένου κιτ υγραεριοκίνησης που δε στερεί τις ολοκληρωμένες εγγυήσεις του Γάλλου κατασκευαστή. Να σημειώσουμε ότι οι επιδόσεις απόδοσης του κινητήριου συνόλου διαφοροποιούνται αναλόγως χρήσης καυσίμου. Έτσι, όταν κινείται με βενζίνη αποδίδει 90 ίππους ενώ όταν με το ανάλογο μπουτόν, χαμηλά, στα αριστερά του ταμπλώ εμπλακεί η υγραεριοκίνηση τότε αποδίδει 100 ίππους. Εννοείται ότι η ύπαρξη διπλού ρεζερβουάρ κανονικών χωρητικοτήτων εκτοξεύει τη μέγιστη αυτονομία σε τετραψήφιο νούμερο, όμως εμείς κινηθήκαμε αποκλειστικά με υγραέριο. Το σύνολο προσφέρει αναβαθμισμένη απόκριση στο γκάζι, έχοντας μέγιστη ροπή 170 Nm, που είναι διαθέσιμα μόλις από τις 2.000 rpm χαρακτηριστικό που τον καθιστά ικανό για ποικιλία οδηγικών συνθηκών, ενώ έχει χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και περιορισμένες εκπομπές ρύπων CO2 (περίπου 8% χαμηλότερους ρύπους, από τον αντίστοιχο κινητήρα βενζίνης). Τιμή από 23.810 ευρώ

SEAT Arona 1.0 TGI 90PS

Εξαιρετικά καλοδεμένο, ποιοτικό και χρηστικό το συμπαγές SUV της SEAT, δανείζεται από το οπλοστάσιο του VW Group έναν 1000άρη τρικύλινδρο turbo κινητήρα απόδοσης 90 ίππων με ροπή στα 160 Nm. Η ιδιαιτερότητα του Arona 1.0 TGI είναι ότι είναι δηλωμένο ως μονού καυσίμου όχημα. Παρότι, λοιπόν, όπως και κάθε σύγχρονο CNG, έχει έγκριση τύπου ως «όχημα φυσικού αερίου», το αυτοκίνητο κάνει χρήση και αμόλυβδης βενζίνης. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους τεχνικούς: Πρώτον, κατά την εκκίνηση και για ελάχιστα δευτερόλεπτα μέχρι να επιτευχθεί η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας (κάτι που μας το υπενθυμίζει σχετικό μήνυμα στο ταμπλό) και, δεύτερον, κατά την πλήρωση των δοχείων φυσικού αερίου και μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάλυση της περιεκτικότητας του φυσικού αερίου σε μεθάνιο. Υπάρχει κι ένας ακόμη λόγος πιο απλός που εξασφαλίζει τη συνέχιση της διαδρομής μας, όταν μας τελειώσουν τα αποθέματα του φυσικού αερίου. Με αυτά και μ’ εκείνα, έχουμε τα δοχεία φυσικού αερίου χωρητικότητας 14,3 κιλών και το επικουρικό ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας μόλις 9 λίτρων. Με λίγα μαθηματικά βγάζουμε από τις καταναλώσεις ότι το συγκεκριμένο Arona έχει αυτονομία σε ταξίδι 376 km, ενώ με χρήση βενζίνης προσθέτει περίπου άλλα 160 km.  Τιμή από 20.890 ευρώ.

Πώς έγινε το test

Κινηθήκαμε σε μια απόσταση περίπου 95 km με μεικτή διαδρομή που περιλάμβανε τρία διαφορετικά οδηγικά σενάρια: Αφετηρία από τη γέφυρα Παιανίας της Αττικής Οδού και οδήγηση 62 km σε συνθήκες κλειστού αυτοκινητοδρόμου στην Αττική οδό με ισομοιρασμένη τη διαδρομή δύο κατευθύνσεων (31 km έκαστη).

Ακολούθως οδήγηση σε αστικό ιστό από τη Γέφυρα Παιανίας με συχνά σταμάτα-ξεκίνα και αρκετούς φωτεινούς σηματοδότες (μήκους 15,8 km) μέχρι την πλατεία Αγίας Τριάδας, στην Πεντέλη

και, τέλος, ορεινή διαδρομή (ανωφέρεια 8 km) στη θέση Πανόραμα της Πεντέλης και τέλος, κατωφέρεια με αντίστροφη φορά, από την Πεντέλη, στα γραφεία του περιοδικού στα Βριλήσσια.

Κάθε φορά μηδενίζαμε τις ενδείξεις προκειμένου να έχουμε καθαρή αποτύπωση των καταναλώσεων ανά διαδρομή, ενώ ο ρυθμός οριζόταν με βάση ένα οικολογικό προφίλ οδήγησης και τις σημάνσεις ορίων ταχύτητας. 

Οδήγηση

Καθ΄ όλη τη διάρκεια της διαδρομής, τα χαρακτηριστικά της κάθε σχολής έγιναν πασιφανή. Από τη δύναμη της αμόλυβδης βενζίνης, τη ροπή του diesel, την ισορροπημένη απόδοση του υγραερίου και τη συγκρατημένη (λόγω ισχύος) απόδοση του Arona με το φυσικό αέριο, κάθε ένα από τα τέσσερα μοντέλα κατέγραψε αμέσως πτυχές του χαρακτήρα του.

Μετά το πέρας των δοκιμών και με βάση τα στοιχεία που συλλέξαμε σε κάθε μια από τις διαδρομές, νικητής στην κατανάλωση αλλά και την οικονομία καυσίμου ανακηρύχθηκε το SEAT Arona το οποίο μάλιστα είναι και το δεύτερο φθηνότερο εκ των τεσσάρων. Με βάση μια σταθερή τιμολογιακή πολιτική, ανεπηρέαστη από τη διεθνή ενεργειακή σκακιέρα το φυσικό είναι μονόδρομος για όποιον θέλει πραγματική οικονομία.

Ακολούθησε στη δεύτερη θέση το Renault Captur με χρήση υγραερίου το οποίο ως καύσιμο είναι πιο εύκολο στον ανεφοδιασμό με περισσότερα πρατήρια διάθεσής του. Τρίτο, ήρθε το μοντέλο με κίνηση diesel, το Citroen C3 Aircoss το οποίο προσφέρει την πλούσια ροπή του σε μια μεγάλη γκάμα οδηγικών σεναρίων. Τέλος, και σίγουρα αναμενόμενα, το KIA Stonic προσφέρει δυναμικές επιδόσεις αλλά και την αναπόφευκτα υψηλότερη κατανάλωση η οποία μεταφράζεται και σε ανάλογο κόστος χρήσης καυσίμου.