Έφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που άλλαξε τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Volvo


O Βρετανός σχεδιαστής Peter Horbury μέσα από μια λαμπρή πορεία πέντε δεκαετιών στην αυτοκινητοβιομηχανία, άφησε το στίγμα του και πρόσφερε σε εκατομμύρια οδηγούς ξεχωριστές δημιουργίες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: VOLVO, LOTUS
  • 5/7/2023

Θλίψη έχει σκορπίσει στους κόλπους της αυτοκίνησης η είδηση του ξαφνικού θανάτου του Peter Horbury σε ηλικία 73 ετών. Ο Βρετανός designer είχε συμπληρώσει σχεδόν 5 δεκαετίες δουλεύοντας στην αυτοκινητοβιομηχανία ενώ έμεινε στην ιστορία για τη συμμετοχή του στη σχεδιαστική μετάβαση που επιχείρησε η Volvo στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Τα τελευταία χρόνια εκτελούσε χρέη εκτελεστικού αντιπροέδρου σχεδιασμού στη Lotus με τους Βρετανούς να ανακοινώνουν ότι ο θάνατός του ήρθε ξαφνικά ενώ ταξίδευε προς την Κίνα, χωρίς να γίνουν γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες.

Κατά τη διάρκεια της λαμπρής πορείας του είχε εργαστεί για την Chrysler, την Ford, την Geely ενώ είχε freelancing συνεργασίες με τις Bentley, BMW, Mercedes-Benz, Rolls-Royce, Triumph κ.α. Στο πορτοφόλιο του εκτός από αυτοκίνητα υπήρχαν μοτοσυκλέτες, λεωφορεία και vans.

Γεννήθηκε στις 27 Ιανουαρίου του 1950 σε μια μικρή πόλη της Αγγλίας, το Alwick. Ο πατέρας του ήταν πωλητής και έτσι αναγκάστηκε από μικρός να αλλάζει συχνά πόλεις. Αυτός ήταν που του έδωσε το πρώτο ερέθισμα για να αναπτύξει το ταλέντο του στην σχεδίαση, όταν του έδειξε πώς να ζωγραφίζει σε τρεις διαστάσεις.

Volvo ECC
Volvo ECC

Η καριέρα του ξεκίνησε αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το Royal College of Art το 1974 ενώ η πρώτη του συμμετοχή σε μεγάλο project αυτοκινητοβιομηχανίας ήρθε το 1991 όταν έγινε επικεφαλής σχεδιασμού στη Volvo.

Από αυτή τη θέση μεταμόρφωσε τη σχεδιαστική φιλοσοφία των Σουηδών αφήνοντας στην άκρη την μέχρι τότε τετραγωνισμένη προσέγγιση για πιο curvy -και ελκυστικές στο μάτι- δημιουργίες. Η αρχή έγινε από το πρωτότυπο ECC (Enviromental Concept Car) και συνεχίστηκε με τα S80 και XC90.

Το 2002 η Volvo είχε ενταχθεί στην «ομπρέλα» της Ford και έτσι βρέθηκε να επιβλέπει το στούντιο σχεδιασμού του Premier Automotive Group και συγκεκριμένα των Aston Martin, Jaguar και Land Rover.

Το 2009 έκανε το comeback στη Volvo αναλαμβάνοντας τη θέση του αντιπροέδρου σχεδιασμού. Όταν το 2010 η Ford πούλησε την Volvo στην Geely ο Horbury συνέχισε να έχει στα χέρια του το «τιμόνι» του σχεδιασμού ενώ εργάστηκε σε διαφορετικά brands του ομίλου (Lynk & Co, Proton και Lotus). Ένα από τα τελευταία οχήματα πάνω στο οποίο δούλεψε ήταν το ηλεκτρικό SUV της Lotus, η Eletre,που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2022.

Lotus Eletre
Lotus Eletre

Η είδηση του θανάτου του σκόρπισε θλίψη σε νυν και πρώην συνεργάτες του οι οποίοι εξέφρασαν τα συλλυπητήρια τους μέσα από τα social media. Ο Andy Palmer, πρώην CEO της Aston Martin, αποκάλεσε τον Horbury «εξαιρετικό ταλέντο» ενώ ο ισχυρός άντρας της Ford, Jim Farley, σημείωσε ότι ο εκλιπών χρησιμοποίησε τη δύναμη του σχεδιασμού για να μεταμορφώσει και να εκσυγχρονίσει την Volvo.

Το μήνυμα του Farley κλείνει ως εξής: «Θα μείνει στην μνήμη μας για πολύ καιρό ως κάποιος του οποίου η ξεχωριστή ευφυία ταίριαξε με το πάθος του για να παραδίδει πραγματικά όμορφα αυτοκίνητα και φορτηγά, για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».