Γιάννης Δημητρίου: Ο Έλληνας πίσω από τον αεροδυναμικό συντελεστή ρεκόρ της νέας 5άρας!


Ο Γιάννης Δημητρίου είναι ο «αρχιτέκτονας» του εξαιρετικού αεροδυναμικού συντελεστή 0,22 της νέας σειράς 5, που είναι ο καλύτερος σε μπερλίνα ευρείας παραγωγής παγκοσμίως. Μας αφιέρωσε τον πολύτιμο χρόνο του για να μας μιλήσει για τα μυστικά αυτής της σημαντικής επιτυχίας.

  • 10/4/2017

Ο επαγγελματικός τίτλος που συνοδεύει τον Γιάννη Δημητρίου είναι «Aerodynamics Engineer για τις Σειρές 4,5 και 6 στο Κέντρο Έρευνας και Εξέλιξης BMW». Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε για το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του, ειδικά σε μια εποχή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν τα πάντα εφευρίσκοντας καινοτόμες τεχνολογίες προκειμένου να βελτιώσουν το οικολογικό τους αποτύπωμα. Και ο κος Δημητρίου, είναι ένα από τα στελέχη της BMW που έχει αναλάβει με επιτυχία αυτό το δύσκολο, εγχείρημα, ένας ακόμη Έλληνας που διαπρέπει σε μια κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία. Επ΄ αφορμή του λανσαρίσματος της νέας σειράς 5 της BMW, ο κ. Δημητρίου, που ανέλαβε την αεροδυναμική εξέλιξη της επιτυγχάνοντας αποτέλεσμα ρεκόρ, δίνει τις απαντήσεις στο Car and Driver.

 

Ο Γιάννης Δημητρίου είναι ο «αρχιτέκτονας» του εξαιρετικού αεροδυναμικού συντελεστή 0,22 της νέας σειράς 5, που είναι ο καλύτερος σε μπερλίνα ευρείας παραγωγής παγκοσμίως.
Ο Γιάννης Δημητρίου είναι ο «αρχιτέκτονας» του εξαιρετικού αεροδυναμικού συντελεστή 0,22 της νέας σειράς 5, που είναι ο καλύτερος σε μπερλίνα ευρείας παραγωγής παγκοσμίως.

Κύριε Δημητρίου, πόσο εργαστήκατε στο Project της BMW 5;

Ξεκινήσαμε πριν από αρκετά χρόνια. Ετσι ακολούθησα την εξελικτική διαδικασία της νέας Σειράς 5 από τον προσδιορισμό της αρχιτεκτονικής και των αναλογιών της μέχρι την έναρξη της παραγωγής. Η Σειρά 5 είναι ένα μέρος της καθημερινότητάς μου για χρόνια! Ολο αυτό το διάστημα είχα την ευκαιρία να δουλέψω μαζί με άλλους σπουδαίους αεροδυναμιστές. Μαζί ορίσαμε το μονοπάτι της επιτυχημένης πορείας της καθώς η ομάδα μου έμεινε απαράλλαχτη αυτά τα χρόνια. Αυτό το είδος της σταθερότητας και της συνέχειας ήταν ζωτικής σημασίας και συνεισέφερε στην τελική επιτυχία του project.

Εξελίξατε τη Σειρά 5 στην Αεροδυναμική Σήραγγα ή βασιστήκατε σε υπολογιστικά μοντέλα;

Τόσο τα πειραματικά όσο και τα μαθηματικά μοντέλα είναι ζωτικά εργαλεία για κάθε σύγχρονο αεροδυναμιστή. Τα υπολογιστικά εργαλεία χρησιμοποιούνται εκτενώς στα πρώιμα στάδια εξέλιξης. Στα τελικά στάδια οι μετρήσεις στη σήραγγα γίνονται το κύριο εργαλείο μας. Τα πλεονεκτήματα των υπολογιστικών προσομοιώσεων είναι η δυνατότητα απεικόνισης της ροής του αέρα με μεγάλη λεπτομέρεια και ο υπολογισμός των δυνάμεων που ασκούνται στα μέρη του αυτοκινήτου, κάτι που χρησιμοποιούν οι μηχανικοί άλλων ειδικοτήτων για την εξέλιξη των εξαρτημάτων. Από την άλλη όταν δημιουργηθούν τα φυσικά πρωτότυπα είναι πολύ γρήγορο και αποδοτικό να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές και η εξέλιξη στην αεροσήραγγα. Η μεγάλη μετρητική ακρίβεια και η επαναληψιμότητα των μετρήσεων -στοιχεία απαραίτητα για τη βελτιστοποίηση των μερών του αυτοκινήτου- είναι ένα μεγάλο προσόν της αεροσήραγγας.

Ποιες ήταν οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε εξελίσσοντάς την αεροδυναμικά;

Οπωσδήποτε η συμβίωση μεταξύ του design και της αεροδυναμικής επάρκειας. Η μείωση CO2 είναι υποχρέωσή μας και μεταξύ άλλων η αεροδυναμική παίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην επίτευξη αυτού του στόχου. Χαίρομαι που το πεδίο εξειδίκευσής μου γίνεται μέρα με τη μέρα όλο και πιο σημαντικό. Η πρόκληση που αντιμετώπισα είναι ότι οι οδηγοί δεν είναι προετοιμασμένοι να οδηγήσουν «χυτά» streamlined αμαξώματα, κάτι που θα ήταν η πιο εύκολη λύση για επίτευξη χαμηλών τιμών οπισθέλκουσας. Τέτοια οχήματα αυτόματα συνδέονται με συμβιβασμούς στο design και στην πρακτικότητα (λόγω περιορισμένου ζωτικού χώρου), κάτι που θα οδηγούσε σε χαμηλές πωλήσεις. Επομένως το να δημιουργήσεις ένα φρέσκο, σπορτίφ και ταυτόχρονα αεροδυναμικό σχέδιο σε ένα «πακέτο» ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Καταφέραμε να γεφυρώσουμε την αισθητική με το αεροδυναμικό αποτύπωμα σμιλεύοντας το αυτοκίνητο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Κάθε γραμμή εδώ εξυπηρετεί τον σκοπό της. Η κορυφαία αεροδυναμική απόδοση οφείλεται σε έναν μεγάλο βαθμό σε τεχνικές λύσεις όπως η ενεργή γρίλια στη μάσκα που κλείνοντας εμποδίζει την είσοδο του αέρα προς μείωση της οπισθέλκουσας. Επίσης κάναμε εκτενή χρήση άλλων ορατών αεροδυναμικών στοιχείων όπως τα Air-Curtain, τα Air Breather και ο πίσω διαχύτης, καινοτόμα χαρακτηριστικά για ένα sedan αυτού του είδους που έδωσαν νόημα στο σλόγκαν της BMW, EfficientDynamics.

Πείτε μας ποιο είναι το αεροδυναμικό highlight της Σειράς 5 με το οποίο είστε ευχαριστημένος.

Η απάντηση είναι απλή: 0,22! Είμαι τρομερά ενθουσιασμένος από τη χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση που πετύχαμε. Είναι ο χαμηλότερος συντελεστής οπισθέλκουσας σε sedan ευρείας παραγωγής παγκοσμίως! Επίσης το γεγονός ότι δεν κάναμε κανέναν συμβιβασμό στα οδηγικά χαρακτηριστικά και στην άνεση με κάνει περήφανο. Πριν από 10 χρόνια αν με ρωτούσατε δεν θα μπορούσα να δω κάτι τέτοιο εφικτό. Αλλά προφανώς υπάρχει πάντα χώρος για βελτίωση! Απ’ όλα όμως τα χαρακτηριστικά που συνέβαλαν σε αυτήν την φανταστική τιμή για το οποίο είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος είναι κάτι που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά: το κάτω μέρος του αμαξώματος. Περίπου το 85% από αυτό είναι καλυμμένο με πάνελ, κάτι που βελτιώνει τη ροή του αέρα. Εχει αναθεωρηθεί εκ βάθρων ενσωματώνοντας παράλληλα 5 πατέντες. Τελικά η νέα 5άρα δεν είναι μόνο ελκυστική στο αμάξωμά της αλλά και κάτω από αυτό και αξίζει να του ρίξεις μια ματιά!

Εχετε μια εκτίμηση του ποσοστού της μείωσης της κατανάλωσης καυσίμου της νέας Σειράς 5 συγκριτικά με την παλιά;

Ας μιλήσουμε με αριθμούς: Η νέα Σειρά 5 με τον συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,22 είναι αεροδυναμικά βελτιωμένη κατά 12% συγκριτικά με την προηγούμενη Σειρά 5. Τα οφέλη σε επίπεδο κατανάλωσης χάρη στην αεροδυναμική αυτή επίδοση είναι -σε θεωρητικό επίπεδο- εφάμιλλα με μια μείωση στο βάρος του αυτοκινήτου κατά περίπου 200 kg! Δείτε πώς λειτουργεί η Φυσική: Πρακτικά μιλώντας, ένα κανονικό ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη με μια 520d (περίπου 500 km) με ταχύτητα στα 130 km/h θα απαιτήσει συνολικά 2,5 λίτρα λιγότερο καύσιμο απ’ ό,τι η προηγούμενη Σειρά 5 δηλαδή 0,5 l/100 km. Κι αυτό αν υπολογίσουμε μόνο την αεροδυναμική βελτίωση. Μιλώντας περιβαλλοντικά η εκπομπή CO2 έχει μειωθεί κατά 2,5 g/km συγκριτικά με την προηγούμενη Σειρά 5. Με τις προβλεπόμενες πωλήσεις αυτό σημαίνει πολλές εκατοντάδες χιλιάδες τόνους στη μείωση εκπομπής C02 (σ.σ. η νέα Σειρά 5 έχει κύκλο ζωής που θα φτάσει μέχρι το 2024). Αυτό είναι ένα πρακτικό παράδειγμα που δείχνει τη σπουδαιότητα της αεροδυναμικής και άλλων βελτιστοποιήσεων στην εξέλιξη αυτοκινήτων με περιβαλλοντική συνείδηση. Συνολικά η νέα Σειρά 5 είναι ορόσημο όχι μόνο για την BMW αλλά και για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Τα αποτελέσματα εκτενών βελτιστοποιήσεων και η σκληρή, ομαδική δουλειά με έχουν κάνει υπερήφανο όχι μόνο γι’ αυτό το νέο παγκόσμιο ρεκόρ αλλά και για τα οφέλη που θα έχουν οι οδηγοί της Σειράς 5 αλλά και το περιβάλλον.