Μετά από 23 χρόνια αλλάζουν οι κανονισμοί για την απόσυρση παλαιών οχημάτων


Οι κανονισμοί της ΕΕ για την απόσυρση παλιών, μη-φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων αλλάζουν, δίνοντας έμφαση στη βιωσιμότητα και την ανακύκλωση.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, ACEA
  • 19/7/2023

Για πρώτη φορά μετά από 23 χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλάζει τους κανονισμούς που αφορούν τα οχήματα που βρίσκονται στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ELV), υιοθετώντας μια πιο βιώσιμη προσέγγιση, εστιάζοντας στα 3 «R»: Reuse (επαναχρησιμοποιώ), Recycle (ανακυκλώνω) και Recover (αποκαθιστώ).

Τα βασικά σημεία των νέων κανονισμών

Η συγκεκριμένη «στροφή» στη στρατηγική θα φέρει σημαντικές αλλαγές έως το 2035, όπως για παράδειγμα τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά τουλάχιστον 12,8 εκατ. τόνους, αξίας 2,8 δις ευρώ, αλλά κι την αύξηση του αριθμού των ELV που συλλέγονται κι επεξεργάζονται κατά 3,8 εκατ.

Εκτός αυτού, θετικό θα είναι και το πρόσημο όσον αφορά στην αγορά εργασίας, αφού θα δημιουργηθούν 22.100 νέες θέσεις εργασίας, κυρίως στον τομέα της διαχείρισης και ανακύκλωσης απορριμμάτων. Επιπροσθέτως, η νέα φιλοσοφία των κανονισμών θα επιτρέψει την ξεχωριστή συλλογή 350 τόνων στοιχείων σπάνιων γαιών μέχρι το 2035.

«Με την ευθυγράμμιση με τις εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση, η στρατηγική ELV ξεκλειδώνει ένα τεράστιο αναξιοποίητο δυναμικό, ενισχύοντας την ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας και δημιουργώντας νέες αλυσίδες εφοδιασμού και αγορές. Δεσμευόμαστε με ανυπομονησία να αναλάβουμε αποφασιστικές ενέργειες σε αυτό το νέο βιώσιμο και απελευθερωμένο μονοπάτι.

«Η Ελλάδα, χωρίς αμφιβολία, πρόκειται να κερδίσει σημαντικά από την εξερεύνηση τομέων όπως η δεύτερης ζωής χρήση μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ELV και στοιχείων σπάνιων γαιών. Αυτή η εξέλιξη υπόσχεται εκτεταμένα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για τη χώρα μας,» αναφέρει η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κα. Αλεξάνδρα Σδούκου.

Η αντίδραση του ACEA

Φυσικά, η κίνηση αυτή δεν έμεινε ασχολίαστη από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών (ACEA), η οποία έκανε γνωστό τον προβληματισμό της σχετικά με το ενδεχόμενο περιπλοκής των ήδη υπάρχοντων κανονισμών, καλώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει ένα λογικότερο πλαίσιο δράσης για τους κατασκευαστές.

Σε σχετική του δήλωση, ο ACEA αναφέρει επίσης ότι η αλυσίδα ανακύκλωσης της Ευρώπης στον τομέα της αυτοκίνησης βρίσκεται σε εξαιρετικά ποσοστά επαναχρησιμοποίησης και αποκατάστασης, τα οποία αγγίζουν έως και το 95%. Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης ανακύκλωσης για τα αυτοκίνητα καθεαυτά ανέρχεται στο 85%, ενώ ένα 10% επιπλέον πρώτων υλών αξιοποιείται στον τομέα της ενέργειας.

«Είμαστε αφοσιωμένοι στην αρχή του βιώσιμου σχεδιασμού, και τα αυξημένα ποσοστά ανακύκλωσης αποδεικνύουν ότι αυτές οι πρακτικές λειτουργούν,» σημείωσε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια του ACEA. «Παρόλο που η πρόταση προωθεί νέους, φιλόδοξους στόχους στον τομέα της ανακύκλωσης, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές πιστεύουν ότι οι νομοθέτες θα πρέπει να εστιάσουν στο να εξασφαλίσουν ένα συνεχές νομικό πλαίσιο που εξισορροπεί τους αντικρουόμενους κανονισμούς των αυτοκινήτων που σχετίζονται με τα απόβλητα, τα χημικά και τα προϊόντα.

«Ανησυχούμε επίσης ότι η Επιτροπή δεν έχει εξετάσει επαρκώς τις ανισορροπίες που παρουσιάζονται μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης των ανακυκλωμένων υλικών και τα ήδη υπάρχοντα τεχνολογικά 'κενά', πριν προτείνει αυτούς τους φιλόδοξους στόχους,» ολοκλήρωσε.