Σε έξαρση η ένταση μεταξύ PSA και εργαζομένων στην Opel


TΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΕΚΥΨΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ "ΓΑΜΟ" ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ ΓΚΡΟΥΠ PSA ΚΑΙ ΤΗΣ OPEL ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ, ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΓΑΛΛΩΝ ΓΙΑ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 22/4/2018

Η εξαγορά της Opel/Vauxhall από το γκρουπ PSA (Peugeot/Citroen) φαίνεται ότι προχωρά μέσα σε προβλήματα και αντιδράσεις, κυρίως από την πλευρά των εργαζομένων. Οι Γάλλοι θέλουν να αυξήσουν την παραγωγικότητα των εργοστασίων της Opel και για αυτό προχωρούν σε απολύσεις εργατών αλλά και σε διάφορες περικοπές σε μισθούς και μπόνους.

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη αφορά την απόφαση του συνδικάτου των Γερμανών εργατών της Opel να μην συμμορφωθούν με τις συμφωνίες που έχουν γίνει σε άλλες χώρες τις Ευρώπης σε αντίστοιχα εργοστάσια της Opel. Η αντίδραση αφορά την πρόταση των Γάλλων να μην πάρουν οι Γερμανοί εργάτες την αύξηση του 4,3% που είχε συμφωνηθεί για το 2018, έτσι ώστε το ερογστάσιο στο Eisenach να συνεχίσει να λειτουργεί με την παραγωγή ενός νέου μοντέλου.

Οι απαιτήσεις της PSA έχουν ικανοποιηθεί σε άλλες χώρες, μεταξύ αυτών την Γαλλία, την Ισπανία και την Βρετανία, με τους εργάτες να χάνουν προνόμια σε μισθούς και παροχές, σε αντιστάθμισμα της συνέχισης λειτουργίας των εργοστασίων. Μάλιστα στο εργοστάσιο της Opel στην Zaragoza της Ισπανίας, το συνδικάτο συμφώνησε ύστερα από τις απειλές της PSA ότι θα κόψει τις επενδύσεις στην συγκεκριμένη εγκατάσταση.

Σε άλλα εργοστάσια, όπως σ' αυτό της Vauxhall στο Ellesmere Port στην Αγγλία, κόπηκαν το ένα τρίτο των θέσεων, σε μία απέλπιδα συμφωνία των εργαζομένων να κρατήσουν ζωντανό το εργοστάσιο, και μετά το τέλος της παραγωγής του υπάρχοντος Astra το 2020. Σε άλλη περίπτωση πάντως, η PSA υποσχέθηκε να ενισχύσει την παραγωγή, όπως στο εργοστάσιο στο Luton όπου παράγονται επαγγελματικά οχήματα έχοντας πάρει μια μικρή αύξηση αλλά με πλήρη ελαστικοποίηση του ωραρίου.

Παράλληλα σε έντονη αντιπαλότητα έρχονται οι Γάλλοι και Γερμανοί εργάτες του ενιαίου πλέον γκρουπ, με τους πρώτους να κατηγορούν τους δεύτερους ότι δεν δείχνουν την αρμόζουσα υπευθυνότητα για την επιβίωση της εταιρίας. Από την πλευρά τους οι Γερμανοί κατηγορούν την PSA ότι σε αντίποινα για την στάση τους ματαίωσε προς το παρόν τις επενδύσεις στο εργοστάσιο του Eisenach για την παραγωγή ενός νέου SUV, με το συνδικάτο IG Metall να υπολογίζει ότι θα μπορούσε να εξασφαλίσει τουλάχιστον 1.800 θέσεις εργασίας. 

Οι εργαζόμενοι στην Γερμανία κατηγορούν την PSA για εκβιασμό στις απαιτήσεις τις για μειώσεις στο σύνολο των 19.000 εργαζομένων στην Opel, με πρόσχημα την επένδυση σε ένα και μόνο εργοστάσιο. Όπως δηλώνει κορυφαίο στέλεχος των εργαζομένων της Opel στην Γερμανία, "δεν είναι μόνο το θέμα με τις αμοιβές, είναι περισσότερο το αν μπορούμε να εμπιστευθούμε την PSA και τις υποσχέσεις της για το μέλλον". Και αυτό το μεγάλο θέμα, η έλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο μερών είναι σίγουρα το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η νέα εταιρία, σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη καμπή για το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας.