Τα πάνω κάτω στην αγορά μετά το τέλος της Απόσυρσης


Ανατροπές στην αγορά ΙΧ επιφέρει η άρση του προγράμματος της απόσυρσης που αιφνιδιαστικά ανακοίνωσε τη Δευτέρα 2/11 η Κυβέρνηση, δεδομένου ότι προεκλογικά είχε δεσμευθεί ότι θα συνεχίσει το μέτρο, κυρίως για να αποφευχθούν αναταράξεις στον επιχειρηματικό κόσμο του αυτοκινήτου.

  • 3/11/2009
  • Aποσύρεται η Απόσυρση!
  • ΑΠΟΨΗ: Ποια απόσυρση;
  • Οι αντιδράσεις των εισαγωγέων
  • «Πράσινος φόρος» έως 300 ευρώ στα ΙΧ! Ανατροπές στην αγορά ΙΧ επιφέρει η άρση του προγράμματος της απόσυρσης που αιφνιδιαστικά ανακοίνωσε τη Δευτέρα 2/11 η Κυβέρνηση, δεδομένου ότι προεκλογικά είχε δεσμευθεί ότι θα συνεχίσει το μέτρο, κυρίως για να αποφευχθούν αναταράξεις στον επιχειρηματικό κόσμο του αυτοκινήτου. Τα νέα δεδομένα αναμένεται να συρρικνώσουν το μέγεθος της αγοράς αυτοκινήτου για την οποία οι προβλέψεις (με την απόσυρση σε ισχύ) ήθελαν να κλείνει στις 220.000-230.000 μονάδες φέτος (ενώ για το 2010 πολύ υψηλότερα), τη στιγμή που παραμένουν στην κυκλοφορία τα περίπου 1 εκατομμύριο παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ (μέχρι στιγμής έχουν αποσυρθεί 64.000 αυτοκίνητα). Μαζί με τους αντιπροσώπους-εμπόρους, στον ύπνο πιάστηκαν και όσοι είχαν προγραμματίσει να αποσύρουν το αυτοκίνητό τους και για κάποιο λόγο το ανέβαλαν, είτε δεν μπόρεσαν να εξυπηρετηθούν από τους αρμόδιους φορείς, ενώ κυριολεκτικά σε απόγνωση είναι οι εταιρείες ανακύκλωσης. Οι επενδύσεις που είχαν κάνει προκειμένου να αντεπεξέλθουν στο πρόγραμμα της αποσύρσεως που θα ίσχυε έως το 2012 πηγαίνουν χαμένες, ενώ πολλοί είναι αυτοί που κάνουν λόγο για επιχειρηματική καταστροφή προαναγγέλλοντας απολύσεις προσωπικού! Σε ότι αφορά τις αντιδράσεις της επιχειρηματικής αγοράς, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Γιώργος Βασιλάκης αμέσως μετά την ανακοίνωση της απόφασης για το... χειρόφρενο στην απόσυρση δήλωσε στο Wheels and Motors πως οι εισαγωγείς είναι έκπληκτοι έως και συντετριμμένοι. «Δεν περιμέναμε ποτέ πως θα δημιουργηθεί υπουργείο Περιβάλλοντος για να σταματήσει το μέτρο της απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων, αντί να το ενισχύσει», τόνισε ο κ. Βασιλάκης και πρόσθεσε: «Δεν συμφωνούμε με την προσέγγιση που αφορά στα δημοσιονομικά. Το μέτρο της απόσυρσης, όπου έχει εφαρμοστεί είναι δημοσιονομικά ουδέτερο και έτσι θα ήταν και στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση υπολογίζει μόνον τα χρήματα που θα βγουν από τα ταμεία ως κίνητρο προς τους πολίτες που θα αποσύρουν ένα παλιό αυτοκίνητο και δεν συνυπολογίζει τα έσοδα που θα είχε από το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης και τον ΦΠΑ από την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων. Θεωρεί με άλλα λόγια -τόνισε ο κ. Βασιλάκης- πως η αγορά δεν θα αντιδράσει αρνητικά στην κατάργηση της απόσυρσης και θα συνεχίσει να τρέχει όπως θα έτρεχε εάν υπήρχε εν ισχύ το επιπλέον κίνητρο και ότι στο τέλος του χρόνου θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία 1,6 δις ευρώ από το αυτοκίνητο, όσα δηλαδή κάθε χρόνο. Αυτό όμως δεν πρόκειται να γίνει και έτσι τα δημόσια ταμεία, εντέλει, θα χάσουν πολύ περισσότερα έσοδα από όσα αν άφηναν την αγορά να κινηθεί ανοδικά με την απόσυρση σε ισχύ». «Παρόλα αυτά», κατέληξε ο κ. Βασιλάκης, «ακόμη και τώρα επιδιώκουμε το διάλογο και ζητούμε συνάντηση με τους αρμόδιους υπουργούς». Χαρακτηριστικές του κλίματος που επικρατεί στην αγορά είναι οι δηλώσεις του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ), που κάνουν λόγο για αθέτηση από την πλευρά της κυβέρνησης των προεκλογικών δεσμεύσεων για διατήρηση του μέτρου της απόσυρσης με μικρές αλλαγές προς το καλύτερο. Ωστόσο -όπως τονίζουν- οι σημερινές εξαγγελίες καταργούν την απόσυρση διατηρώντας όμως τις αυξήσεις στα Πράσινα Τέλη Κυκλοφορίας για το 2010. Για ακόμα μία φορά οι κάτοχοι των αυτοκινήτων καλούνται να πληρώσουν το «χαράτσι» για τη μείωση του ελλείμματος. Ο ΣΕΕΑΕ παράλληλα ανακοινώνει πως πλέον την ευθύνη για τα λουκέτα που θα αναγκαστούν να βάλουν χιλιάδες επαγγελματίες του κλάδου θα της φέρει αποκλειστικά η κυβέρνηση η οποία έλαβε τις αποφάσεις χωρίς να έχει συναντήσει κανέναν φορέα από τον κλάδο αυτοκινήτου.