F1 2022: Τι να περιμένουμε από τις πρώτες δοκιμές της νέας γενιάς μονοθέσιων


Η πίστα της Βαρκελώνης φιλοξενεί το πρώτο τεστ της νέας εποχής της Formula 1, και τα ερωτηματικά είναι πολλά για το τι να περιμένει κανείς να δει στις επόμενες τρεις μέρες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ, ΦΩΤ.: MCLAREN MEDIA SITE
  • 22/2/2022

Οι αλλαγές στα μονοθέσια του 2022 είναι -καθ' ομολογίαν- οι μεγαλύτερες στην ιστορία της Formula 1. Το παραδέχονται μηχανικοί, σχεδιαστές και οδηγοί, ακόμα κι αν δε συμφωνούν όλοι για το αν οι νέοι κανονισμοί θα είναι αποτελεσματικοί και θα ευνοήσουν το θέαμα.

Αναμενόμενα, η προσμονή για τη νέα γενιά βρίσκεται στα ύψη, και το ενδιαφέρον να δούμε τα μονοθέσια για πρώτη φορά στην πίστα ακόμα μεγαλύτερο.

Θα πρέπει, όμως, να περιμένουμε μερικές ημέρες ακόμα για αυτό. Το πρώτο τεστ στη Βαρκελώνη (23-25/2, LIVE BLOG στο Car and Driver) δεν θα προβληθεί τηλεοπτικά, ενώ δεν θα υπάρχει και ζωντανή χρονομέτρηση για το κοινό, παρά μόνο για όσους βρίσκονται στην πίστα. 

Αυτή η απόφαση από την πλευρά της Liberty Media αποτελεί πισωγύρισμα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, καθώς το σπορ αποφάσισε προ 3ετίας να προβάλει τηλεοπτικά τα τεστ, καταρρίπτοντας τα «τείχη» που περιέβαλαν τις χειμερινές δοκιμές και προσφέροντάς μας ένα μοναδικό υλικό, μία ματιά στην προετοιμασία των ομάδων που δεν είχαμε ποτέ άλλοτε την ευκαιρία να απολαύσουμε.

Σίγουρα, τα τεστ δεν είναι το πιο ενδιαφέρον μέρος της αγωνιστικής χρονιάς, αλλά η επιλογή να προβληθούν μόνο οι δοκιμές στο Μπαχρέιν (10-12 Μαρτίου) βρίσκει αρκετούς πολέμιους, που μιλούν για οπισθοχώρηση του σπορ ελέω των χρημάτων που δίνει το κρατίδιο της Αραβίας για να έχει την αποκλειστικότητα στην τηλεοπτική κάλυψη.

Χωρίς εικόνα, τότε πώς;

Δεν πάνε πολλά χρόνια που ο μόνος τρόπος να ενημερωθούμε για όσα συνέβαιναν στις δοκιμές ήταν όσα μετέφεραν οι δημοσιογράφοι που βρίσκονταν στην πίστα, αλλά και η επίσημη ενημέρωση από τις ομάδες με το τέλος κάθε ημέρας. 

Η μεγαλύτερη επίπτωση στην εμπειρία του θεατή/δημοσιογράφου από την έλλειψη τηλεοπτική κάλυψης έρχεται στην εμπειρία της παρατήρησης κάθε μονοθέσιου. Συχνά λέγεται πως οι δοκιμές δε φανερώνουν τίποτε για την πραγματική δυναμική κάθε μονοθέσιου, αλλά βλέποντας το πώς αυτό κινείται σε ορισμένες στροφές, για παράδειγμα στην άκρως τεχνικής Τ10 στη Βαρκελώνη, μπορεί κανείς να καταλάβει πώς συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο, πόσο ισορροπημένο είναι. 

Για χρόνια αυτή ήταν η τεχνική με την οποία δημοσιογράφοι κι αναλυτές εκτιμούσαν τα μονοθέσια πριν ξεκινήσει η χρονιά και γράψουν τα χρονόμετρα στις πρώτες κατατακτήριες της χρονιάς - φέτος, θα πρέπει να αρκεστούμε στις μαρτυρίες όσων θα βρεθούν εκεί.

Ποιες οι προτεραιότητες των ομάδων

Ασφαλώς, οι δοκιμές δε γίνονται για το φιλοθεάμον κοινό, παρά για τις ομάδες και τους οδηγούς. Είναι η πρώτη ευκαιρία των οδηγών να οδηγήσουν, και των μηχανικών να δοκιμάσουν και να εκτιμήσουν τα νέα τους δημιουργήματα σε πραγματικές συνθήκες. Έπειτα, είναι υψίστης σημασίας να υπάρχει άμεση συνάφεια ανάμεσα στα δεδομένα του προσομοιωτή κι αυτά που συλλέγονται στην πίστα, καθώς αυτό σημαίνει πως τα εργαλεία που έχει η ομάδα στη διάθεσή της στο εργοστάσιο είναι αξιόπιστα και μπορούν να μεταφραστούν σε κέρδος στην πίστα.

Λέγεται πως ένας οδηγός αυτού του επιπέδου καταλαβαίνει αν το μονοθέσιο που οδηγεί είναι καλό ή αν χρήζει βελτίωσης μέσα σε 10 γύρους. Δεν θα το παραδεχτεί κανείς αυτό ανοιχτά, αλλά είναι μία αλήθεια που όλο και περισσότεροι άνθρωποι στον χώρο του motorsport παραδέχονται. Οι δοκιμές προσφέρονται για αυτού του είδους τις πρώτες εκτιμήσεις.

Δεν πρέπει να λησμονιέται, επίσης, το γεγονός πως κάθε ομάδα επιλέγει ένα μοναδικό πρόγραμμα το οποίο θα ακολουθήσει στις δοκιμές. Άλλες εστιάζουν στην αξιοπιστία και στη συμπλήρωση πολλών γύρων, άλλες στην ταχύτητα με πολλά καύσιμα και σκληρότερα ελαστικά, άλλες προσπαθούν να επιλύσουν προβλήματα και αδυνατούν να τεστάρουν το ο,τιδήποτε. 

Το τελευταίο που πρέπει να γίνεται είναι να υπεραναλύεται η κατάταξη στο τέλος της μέρας, καθώς δεν εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα μόνο από αυτό το δεδομένο.

Η νέα σεζόν ξεκινά, και μαζί της αρχίζει να χτίζεται και η ανυπομονησία για τη νέα εποχή του σπορ.