Κυριάκος Θεοφανίδης: Μιλήσαμε με τον Θεσσαλονικιό που εργάζεται στους κινητήρες της Mercedes για την F1


Ο Κυριάκος Θεοφανίδης μιλά στο Car and Driver για την εκκίνηση της πορείας του από τους διαγωνισμούς F1 in Schools και Formula Student, που τον οδήγησαν στο Brixworth, στις εγκαταστάσεις της Mercedes-AMG F1 Team.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΦΑΝΙΔΗ
  • 24/10/2023

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι Έλληνες, είτε με σπουδές σε κάποια από τις εν Ελλάδι πολυτεχνικές σχολές, είτε με σπουδές στο εξωτερικό, έχουν καταφέρει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο διεθνές στερέωμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Στα της Formula 1, αρκετοί νέοι, όχι άνω των 30 ετών, καταφέρνουν να κάνουν το μεγάλο βήμα και να βρουν θέση σε μία από τις δέκα ομάδες του κορυφαίου μηχανοκίνητου σπορ. Ας μην ξεχνάμε πως ο θεσμός του Formula Student, που εδώ και περίπου δύο δεκαετίες έχει έντονο ελληνικό χρώμα, είναι ένα «φυτώριο» μελλοντικών μηχανολόγων μηχανικών και σχεδιαστών στο ανώτερο επίπεδο.

Ένας εξ αυτών είναι ο Κυριάκος Θεοφανίδης, που εδώ και μερικές εβδομάδες εργάζεται στην ομάδα της Mercedes στη Formula 1, στο τμήμα των κινητήρων της ομάδας στο Brixworth. Το Car and Driver είχε τη δυνατότητα να μιλήσει με τον νεαρό Θεσσαλονικιό για τη μέχρι τώρα πορεία του, αλλά και για το τι θα συμβούλευε νεότερους από εκείνον που θέλουν να ακολουθήσουν αυτήν την καριέρα.

Θέλω να ξεκινήσω με το να σε ρωτήσω πόσων ετών είσαι.

Είμαι 23 ετών. Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου τον περασμένο Νοέμβριο και έχω πάρει το πτυχίο του μηχανολόγου μηχανικού με master στο motorsport engineering από τον Μάιο. Από τον Σεπτέμβριο εργάζομαι στη Mercedes AMG F1 Team.

Επομένως, είσαι σε μία φάση που πλέον έχεις μπροστά σου την επαγγελματική σου καριέρα, η προεργασία έγινε. Πότε, όμως, άρχισε μέσα σου να γεννιέται η επιθυμία να ασχοληθείς με το motorsport κατ’ αυτόν τον τρόπο;

Θα μπορούσα να πω «από τη μέρα που γεννήθηκα», αλλά θα ακουστεί λίγο υπερβολικό. Λόγω του πατέρα μου, όμως, που είναι και οδηγός αγώνων, είχα από μικρός την αγάπη και μεγάλωσα μέσα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Μαζί του τρέχω κι εγώ, είμαι στο bucket του συνοδηγού δίπλα του στα rally εδώ και λίγα χρόνια.

Η στιγμή που αποφάσισα πως θέλω να κατευθυνθώ επαγγελματικά προς τον συγκεκριμένο τομέα ήταν όταν ανακάλυψα το F1 in Schools στο λύκειο. Ήταν κάτι που αφορούσε το motorsport κι ήταν και μέρος της παιδείας που λαμβάναμε στο σχολείο.

Συγκεκριμένα, όταν ήμουν στην Α’ λυκείου, στα εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη που πήγαινα, ο καθηγητής της φυσικής μου το πρότεινε, γνωρίζοντας ότι είχα αυτό το πάθος με το αυτοκίνητο. Ήμουν από τους πρώτους στους οποίους ανέφερε το project, φτιάξαμε την ομάδα, βγήκαμε πρώτοι στους Πανελλήνιους αγώνες και προκριθήκαμε στο παγκόσμιο, το οποίο και εν τέλει κερδίσαμε στο Austin του Texas το 2016.

Πώς προέκυψε η απόφαση να σπουδάσεις στην Αγγλία κι όχι στην Ελλάδα;

Με τη νίκη στο παγκόσμιο πρωτάθλημα F1 in Schools στις ΗΠΑ το 2016, δόθηκαν σε όλα τα μέλη της ομάδας, ως βραβείο, υποτροφίες για σπουδές στην Αγγλία. Εκεί πάρθηκε η απόφαση να συνεχίσω στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα στο City, University of London. Η υποτροφία αφορούσε ένα bachelor στο Mechanical Engineering.

Το επόμενο βήμα έγινε στο Formula Student. Πώς και συμμετείχες στην ομάδα του Oxford Brookes University;

Η ομάδα στην οποία συμμετείχα ήταν η ομάδα Formula Student του πανεπιστημίου Oxford Brookes University, στο οποίο έκανα το master μου πάνω στο Motorsport Engineering. Η συμμετοχή μου στην Oxford Brookes Racing έγινε σαν ένα project που «έτρεχα» παράλληλα με τις σπουδές.

Πώς ήταν η εμπειρία του να πρέπει να συνδυάσεις σπουδές και δουλειά στην ομάδα; Υπήρχε κάποια διευκόλυνση από το πανεπιστήμιο;

Ήταν όντως το πιο δύσκολο πράγμα, να πρέπει να διαχειριστώ αυτές τις δύο υποχρεώσεις. Ειδικά σε επίπεδο χρόνου. Στο πανεπιστήμιο δεν άλλαζε κάτι σε ό,τι αφορά τα μαθήματα, για τα μέλη της ομάδας, καθώς η συμμετοχή σε αυτήν ήταν προαιρετική. Έπρεπε ο καθένας να βρει τον τρόπο του να διαχειριστεί την κατάσταση. Κάποιοι φοιτητές έδιναν περισσότερη βαρύτητα στο Formula Student, καθώς πολλές φορές αυτό είναι και μεγαλύτερο ‘σχολείο’ από τα μαθήματα τα ίδια.

Εγώ ωστόσο, ήθελα να τα συνδυάσω με όσο καλύτερη ισορροπία μπορούσα, διότι ήθελα να έχω και καλούς βαθμούς, αλλά και να εκμεταλλευτώ την ευκαιρία να είμαι μέλος σε μία τέτοια ομάδα. Αυτή μου η επιλογή έφερε αναπόφευκτα αρκετά ξενύχτια και ώρες δουλειάς τόσο σε πανεπιστημιακό επίπεδο αλλά και στη Formula Student. Συνεπώς η χρονιά είχε πολύ κούραση και άγχος.

Ποιο είναι το κίνητρο που έχεις ξενυχτισμένος πάνω από τα χαρτιά ή τα μηχανήματα στο εργαστήριο; Τι είναι αυτό που σε κρατά;

Το πρώτο και κυριότερο είναι το πάθος, τουλάχιστον για μένα. Μου άρεσε πολύ το Formula Student project, επειδή είναι μία πλατφόρμα πρακτικής εφαρμογής όλων των θεωρητικών γνώσεων που αποκτάς στο πανεπιστήμιο. Είναι σημαντικό να σου αρέσει αυτό με το οποίο ασχολείσαι για να προχωρήσεις.

Τότε το κίνητρο προέρχονταν και από το σκεπτικό της προετοιμασίας. Οι ώρες εργασίας στην ομάδα σου προσφέρουν πολύτιμα εφόδια για το μέλλον, αυτό θα απέδιδε κάποια στιγμή και θα το έβρισκα μπροστά μου, όπως κι έγινε και το βλέπω τώρα στη δουλειά μου στη Mercedes F1. Νομίζω πως όλοι οι φοιτητές του χώρου έχουν ως βασικό κίνητρο να βρεθούν μία μέρα στη Formula 1. Αλλά για μένα το πάθος είναι το πιο σημαντικό σε αυτό που κάνω.

Υπάρχει κάποια ιστορία από το F1 in Schools ή το Formula Student που θυμάσαι και έχει πλάκα ή δείχνει και το άγχος της εποχής;

Θα ξεχώριζα δύο στιγμές, μία από κάθε περίπτωση. Το F1 in Schools είναι φανταστική εμπειρία και αρκετά διαφορετική από το FS, γιατί ήμασταν μία σφιχτοδεμένη ομάδα 5 ατόμων, που έπρεπε όλοι να κάνουμε τα πάντα. Μία ομάδα FS είναι μεγαλύτερη, με 30-40 μέλη, οπότε δεν νιώθεις το ίδιο δέσιμο. Όταν κερδίσαμε στις ΗΠΑ, ήταν μία στιγμή που σου μένει ανεξίτηλη στη μνήμη, γιατί πανηγυρίζεις για κάτι που έχτισες εσύ από το μηδέν, με μία μικρή ομάδα ανθρώπων. Όταν δε, ακουγόταν ο εθνικός μας ύμνος ενώ εμείς στεκόμασταν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου ήταν πραγματικά μια πολύ συγκινητική στιγμή γεμάτη περηφάνια.

Σε ό,τι αφορά το Formula Student, ασχολήθηκα αρκετά με τα τμήματα του μονοθέσιου από ανθρακονήματα (σασί και ζάντες), τόσο στο σχεδιασμό και τη ανάλυση τους αλλά και στη κατασκευή τους. Περνάγαμε βράδια ατέλειωτα για να κατασκευάσουμε τα καλούπια. Ως τις 18:00 πήγαινα στα μαθήματα, μετά στο εργαστήριο για την ομάδα, και χωρίς ύπνο σχεδόν στις 09:00 το πρωί, για τα μαθήματα της επόμενης μέρας!

Τώρα πια είσαι στο Brixworth, στο τμήμα των κινητήρων της Mercedes F1. Ποιος είναι ο ρόλος σου εκεί;

Εργάζομαι στη Mercedes AMG High Performance Powertrains, στο τμήμα των κινητήριων μονάδων της Formula 1 ως μηχανολόγος μηχανικός και σχεδιαστής. Επισήμως η θέση μου είναι «academy trainee», είναι ρόλος που υπάρχει για τους νέους που μόλις έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους και εισέρχονται στον επαγγελματικό στίβο.

Μπαίνοντας στην ομάδα, μαθαίνεις και για όσα έχει πετύχει αυτό, αλλά το πιο σημαντικό είναι το μέλλον. Το 2026 έρχονται νέες μονάδες ισχύος. Έχει ξεκινήσει η προεργασία εντός της Mercedes;

Ναι, έχει αρχίσει η εξέλιξη και η μελέτη των κινητήρων μονάδων για το 2026, όπως σε κάθε κατασκευαστή. Συμμετέχω σε αυτό το Project, και είναι ένα από τα κύρια καθήκοντα της δουλειάς μου μέσα στην ομάδα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μάθω πώς είναι να ασχολείσαι και με το αθλητικό κομμάτι των αγώνων, αλλά και με το θεωρητικό, το σχεδιαστικό.

Είναι πολύ διαφορετικές περιπτώσεις. Στην πρώτη είσαι αθλητής, στην άλλη είσαι επαγγελματίας μηχανικός - σχεδιαστής. Ως αθλητής, ζεις μία ανταγωνιστική εμπειρία πολύ πλούσια σε συναισθήματα, χαρά για την εμπειρία και την επιτυχία, λύπη για την αποτυχία και την κακιά στιγμή . Το κλίμα σε έναν αγώνα ράλλυ είναι φανταστικό, πας εκεί από την Παρασκευή με την ομάδα σου και προετοιμάζεις το service area και το αυτοκίνητο σου. Και επειδή στην Ελλάδα το motorsport είναι ερασιτεχνικό, ο αγωνιζόμενος έχει πολύ ενεργό ρόλο στη προετοιμασία πριν διαγωνιστεί, είναι και αθλητής και μηχανικός και manager και χορηγός. Όπως καταλαβαίνετε ο πατέρας μου κι εγώ με την ομάδα μας, έχουμε περάσει πολλές ώρες προετοιμασίας και αγωνίας για τους αγώνες.

Το να εργάζομαι στη Mercedes AMG F1 Team ως μηχανικός, είναι η πραγματοποίηση του ονείρου μου! Είναι το αποτέλεσμα μιας κοπιώδους προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από 7 χρόνια και έφτασε στο νήμα του τερματισμού που ταυτόχρονα είναι και η γραμμή εκκίνησης για την επαγγελματική μου σταδιοδρομία. Ενέχει το στοιχείο της πίεσης, αλλά και της εκμάθησης, σε άλλο επίπεδο όμως πια. Πρέπει να είμαι συγκεντρωμένος, γιατί ο χώρος είναι άκρως ανταγωνιστικός και απαιτητικός, μιας που βρίσκομαι πλέον στο ανώτατο επίπεδο του motorsport και δεν παύει όλο αυτό να είναι το επάγγελμά μου, στο οποίο πρέπει να αποδίδω τα μέγιστα σαν να δίνω εξετάσεις κάθε ημέρα. Η ικανοποίηση όμως είναι πολύ μεγάλη, όταν έχεις την τύχη να κάνεις το hobby σου επάγγελμα.