First Drive: Aston Martin Valkyrie - Στο Μπαχρέιν με το εξωπραγματικό hypercar των 1.155 ίππων!


Εξελιγμένη σε συνεργασία με τη Red Bull Racing, η Valkyrie των 1.155 ίππων είναι επιτέλους γεγονός.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: MIKE DUFF (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ASTON MARTIN
  • 23/7/2023

Λίγα αυτοκίνητα περιμέναμε τόσο ανυπόμονα όσο η Aston Martin Valkyrie, λίγα τα περιμέναμε τόσο πολύ καιρό. Η πρώτη ανακοίνωση ότι η Aston Martin και η Red Bull Racing επρόκειτο να συνεργαστούν σε αυτό που αρχικά ονομαζόταν AM-RB 001 ήρθε τον Μάρτιο του 2016. Από τότε, υπήρξαν τα πρώτα σκίτσα, επιβεβαίωση του ονόματος Valkyrie, ανακοινώσεις των παραλλαγών AMR Pro και Spider μόνο για πίστα, τα δυστυχώς απραγματοποίητα σχέδια να το οδηγήσουμε σε αγώνες, μια εις βάθος ματιά στον V12 6,5 L Cosworth που την τροφοδοτεί, μια περιήγηση στη διαδικασία διαμόρφωσης, μια βόλτα σε προσομοιωτή και μια εμπειρία στο δεξί κάθισμα στο Goodwood Festival of Speed το 2021 (σαν φρουρός σε άμαξα της Άγριας Δύσης, με την καραμπίνα στο χέρι) με τον τότε Διευθύνοντα Σύμβουλο της Aston, Tobias Moers. Ούτε ήταν όλα ομαλά, με αυξανόμενες καθυστερήσεις και μια ανεπίλυτη ακόμα δικαστική διαμάχη σχετικά με τις καταθέσεις με έναν Ελβετό dealer αυτοκινήτων.

Ας ξεκινήσουμε με τα καλά νέα για τους δισεκατομμυριούχους που είναι εθισμένοι στην αδρεναλίνη και που περιμένουν τις πρώτες παραδόσεις: Το αυτοκίνητο εκπληρώνει απόλυτα την υπόσχεση του σχεδιαστή Adrian Newey ότι θα ήταν το πιο ακραίο εργοστασιακό όχημα που θα φορούσε πινακίδες κυκλοφορίας και πιο γρήγορο από τα περισσότερα γνήσια αγωνιστικά αυτοκίνητα. Και παρ’ όλο που η πρώτη μας εμπειρία περιοριζόταν στο μήκους 5,4 km Bahrain International Circuit, αφορούσε σε ένα καθ΄ όλα νόμιμο αυτοκίνητο με ελαστικά δρόμου.

Εντάξει, λοιπόν, για τους Αμερικανούς αγοραστές, το street-legal είναι μια εσφαλμένη ονομασία, καθώς το Valkyrie μπορεί να εισαχθεί μόνο σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σχετικής νομοθεσίας "Show and Display", επομένως δεν επιτρέπεται η μετακίνηση ή η χρήση του για τη μεταφορά επίπλων από το IKEA. Αλλά στην Ευρώπη, η Aston έχει καταβάλει το σημαντικό κόστος ενός πλήρους homologation. Αυτό απαιτούσε τη χρήση αυτού που ο Διευθυντής Σχεδίασης Miles Nurnberger παρουσιάζει περήφανα ως το μικρότερο και ελαφρύτερο φωτιστικό πίσω πινακίδας κυκλοφορίας στον κόσμο, το οποίο βρίσκεται στο άκρο του κρεμασμένου πίσω περιβλήματος του σειριακού κιβωτίου ταχυτήτων που μεταφέρει την ισχύ στους πίσω τροχούς.

O ξεροκέφαλος Newey

Η ανάγκη της Valkyrie να φιλοξενήσει ανθρώπους ήταν πάντα χαμηλής προτεραιότητας σε ό,τι αφορά στο… περιτύλιγμα, με τον Newey να δίνει πολύ μεγαλύτερη σημασία στις αεροδυναμικές απαιτήσεις. Ωστόσο, ενώ η καμπίνα των επιβατών είναι μικροσκοπική, θα μπορούσε να ήταν ακόμη μικρότερη — ο Nurnberger αφηγείται μια συνάντηση στην οποία κατάφερε να πείσει τον διάσημο σχεδιαστή να απελευθερώσει επιπλέον 8 mm χώρου, μια παραχώρηση που κέρδισε τα χειροκροτήματα από την ομάδα μηχανικών. «Κανείς δεν μπορούσε να θυμηθεί πότε ήταν η τελευταία φορά που ο Adrian έκανε παραχώρηση μεγαλύτερη από 1 mm», λέει ο Nurnberger.

Αυτή η παραχώρηση, ωστόσο, δεν δημιούργησε μια ευρύχωρη καμπίνα. Η Valkyrie είναι ένα αυτοκίνητο που φοριέται αντί να κάθεσαι εντός του. Το σκαρφάλωμα απαιτεί μια άκομψη περιστροφή του κορμού πάνω από το sidepod και στη συνέχεια κατάρρευση στο αγωνιστικό κάθισμα καμωμένο από ανθρακονήματα. Μόλις βρείτε τη θέση σας, ένα κινούμενο κουτί με πεντάλ επιτρέπει στους ψηλότερους οδηγούς να βρουν λίγο χώρο για τα πόδια τους, αλλά ακόμα και αν έχει αφαιρεθεί η μέτρια επένδυση του καθίσματος, το κεφάλι ενός οδηγού μεσαίου ύψους με κράνος εξακολουθεί να αγγίζει την οροφή μόλις κλείσει η πόρτα.

O V12 πρωταγωνιστεί

Ο V12 των 6,5 L είναι, χωρίς καμία έκπληξη, το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει. Πράγματι, κυριαρχεί στην οδηγική εμπειρία, σε σημείο να πρωταγωνιστεί σε κάθε σκηνή. Υπάρχει μια παύση, αφού πατήσετε το κουμπί εκκίνησης στο τιμόνι – στη συνέχεια ο κινητήρας γυρίζει με τη μίζα για αρκετά δευτερόλεπτα για να αυξήσει την πίεση του λαδιού πριν ξεσπάσει έμπλεος ζωής. Είναι θορυβώδης στο ρελαντί στις 1.000 rpm, ακόμα και μέσα από τη μόνωση ενός κράνους, και απομένουν περίπου άλλες 10.000 rpm πριν συναντήσει τον κόφτη του. Αλλά η οδήγηση από το pit lane είναι μια εκπληκτικά ήπια διαδικασία? υπάρχει ένα σύστημα launch control, αλλά, αφημένο στην τύχη του και η Valkyrie ξεκινά να κινείται αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα 141 PS που τροφοδοτείται από μια μπαταρία 1,7 kWh που κατασκευάζεται από τη Rimac και βρίσκεται μεταξύ του V12 και του κιβωτίου των 7 σχέσεων (χωρίς όπισθεν, η οποία είναι ηλεκτρική). Και ο συμπλέκτης εμπλέκεται για να μεταφέρει τη ζωή του κινητήρα στους τροχούς αμέσως μετά. Οι πρώτοι μας γύροι στην πίστα αναλώνονται κυρίως προσπαθώντας να εγκλιματιστούμε στην αγριότητα της απόδοσης. Η Valkyrie είναι ένα αυτοκίνητο πέρα από απλούς αριθμούς, και είναι εντυπωσιακός τόσο ο εργοστασιακός χρόνος των 2,5 sec για τα πρώτα 97 km/h, όσο και η ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 355 km/h. Αυτοί οι αριθμοί βρίσκονται εντός του πλαισίου αναφοράς για τα υπεραυτοκίνητα, ωστόσο η εμπειρία με τη Valkyrie το ξεπερνά. Αυτό είναι ένα αυτοκίνητο που κάνει ένα Koenigsegg One:1 να φαίνεται εκλεπτυσμένο και συγκρατημένο.

Μεγάλο μέρος της αίσθησης της αναρχίας οφείλεται στον συνδυασμό θορύβου και κραδασμών της Valkyrie όταν στροφάρει. Τα γρανάζια που κινούν τους εκκεντροφόρους της βρίσκονται μόλις εκατοστά στην άλλη πλευρά του firewall του κινητήρα και το να φτάσεις στα μεγάλα… υψόμετρα του κόφτη προκαλεί μια σχεδόν οδυνηρή –για τ’ αυτιά– κακοφωνία. Αλλά είναι, επίσης, πτυχή του χαρακτήρα του κινητήρα και της αμεσότητάς του η παντελής έλλειψη lag ανάμεσα στο πάτημα του γκαζιού και στην αίσθηση της απόδοσης. Με μια συνδυασμένη μέγιστη ισχύ 1.155 PS που λειτουργεί έναντι μάζας μικρότερης των 1.270 kg, η Valkyrie είναι εξαιρετικά γρήγορη. Στο τέλος της μεγαλύτερης ευθείας της πίστας, μήκους σχεδόν 1 km, το ψηφιακό ταχύμετρο έδειχνε 300 km/h και αυτό φρενάροντας σχετικά νωρίς. Ωστόσο, υποκειμενικά νιώθεις ότι μπορεί να πάει ακόμα πιο γρήγορα. Περάσαμε λίγο χρόνο στις λειτουργίες Urban και Sport του πλαισίου, που προορίζονται και οι δύο για χρήση στον δρόμο. Η επιλογή της πιο επιθετικής λειτουργίας Track έχει ως αποτέλεσμα η ενεργή ανάρτηση να μειώσει το ύψος οδήγησης προσφέροντας την επιλογή μεταβλητής ρύθμισης ελέγχου πρόσφυσης. Τόσο ξυραφένια, η Valkyrie απέδειξε γρήγορα ότι οι στροφές μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από ένα διάλειμμα πριν να έχεις την ευκαιρία να απελευθερώσεις την κόλαση στις ευθείες.

Το κράτημα είναι ένας τομέας όπου τούτη η Aston δεν αισθάνεται περίεργα. Η οδήγηση με τα ασφάλτινα ελαστικά Michelin Pilot Sport Cup 2 σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη ακατέργαστη πρόσφυση από ό,τι θα υπήρχε με οδήγηση βασισμένη σε slicks. Το υδραυλικά υποβοηθούμενο τιμόνι παρέχει αναλυτική, ξεκάθαρη ανάδραση και το turn-in είναι έντονο, αλλά το traction control παρεμβαίνει έντονα όταν προσπαθείς να εξισορροπήσεις την κατευθυντικότητα με το πάτημα του γκαζιού. Ωστόσο, το αυτοκίνητο δεν είναι ατίθασο ή τρομακτικό, ακόμα και όταν το πιέζεις, με το traction control απενεργοποιημένο. Οι υψηλότερες ταχύτητες φέρνουν την πρόσθετη υποβοήθηση της κάθετης δύναμης από τα ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα και τον διαχύτη — η Aston ισχυρίζεται ότι η κάθετη δύναμη φτάνει στα 1.400 kg αρνητικής άντωσης από τα 217 km/h και πάνω. Και μπορείς να περάσεις από τις πιο γρήγορες στροφές με ακατόρθωτες ταχύτητες. (Fun Fact: Τα ενεργά πτερύγια μέσα στα τεράστια venturi έχουν το παρατσούκλι από τους μηχανικούς της Aston "cat flaps", τα πορτάκια που χρησιμεύουν στα κατοικίδιά μας να μπαινοβγαίνουν από την πόρτα του σπιτιού.)

Ακόμα, πάντως, και στο αβανταδόρικο περιβάλλον μιας πίστας αγώνων και περιτριγυρισμένο από μηχανικούς, στο αυτοκίνητο υπήρχαν μερικά ζητήματα. Το πεντάλ του φρένου είχε ένα νεκρό κομμάτι στην κορυφή της διαδρομής του και η αντίστασή του μειώθηκε μερικές φορές κατά τη διάρκεια έντονων επιβραδύνσεων, αν και το πραγματικό επίπεδο επιβράδυνσης παρέμεινε αμείωτο. Ο κινητήρας της Valkyrie περιόρισε, επίσης, το όριο του κόφτη, όταν το ψυκτικό υπερθερμάνθηκε. Η Aston Martin ενοχοποίησε τις υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος του Μπαχρέιν και η οδήγηση με χαλαρό ρυθμό για μισό γύρο ηρέμησε τα πράγματα και επανάφερε τον κόφτη στο σωστό όριο.

Αριστούργημα

Ενώ οι πίστες αγώνων είναι πολύ διασκεδαστικές, συνιστούν κακό παράδειγμα για να ανακαλύψετε πώς θα αντιμετωπίσει οποιοδήποτε αυτοκίνητο τον πραγματικό κόσμο. Η Valkyrie θα αισθάνεται πάντα έναν απερίγραπτο συμβιβασμό σε κανονικούς δρόμους. Είναι στενή, καυτή και αρκετά φασαριόζα, ώστε να βλάψει την ακοή των επιβατών της, αν αυτοί δεν φορούν ωτασπίδες. Η Cosworth που εξέλιξε τον κινητήρα λέει, επίσης, ότι αυτός θα πρέπει να ανακατασκευάζεται κάθε 88.000 km, αριθμός που ελπίζουμε ότι ορισμένοι ιδιοκτήτες θα θεωρήσουν ως πρόκληση και όχι ως απειλή. Ωστόσο, τίποτα από αυτά δεν μειώνει την ελκυστικότητα αυτού που είναι σίγουρα ένα κορυφαίο αυτοκίνητο. Οι πολλοί συμβιβασμοί του προέρχονται απευθείας από την άρνηση του διάσημου σχεδιαστή του να συμβιβαστεί με το όραμά του. Αυτό είναι που το κάνει αριστούργημα.

TECHINFO

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, 12ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ V. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 6.500 cc. ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ/ΙΣΧΥΣ 1.155 PS/11.100 rpm. ΡΟΠΗ 900 Nm/6.000. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.505x1.920x1.059 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.768 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ – L. ΒΑΡΟΣ 1.270 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-97 km/h 2,5 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 355 km/h. ΜEΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 24,1 L/100 km. CO2 Δ.Α. g/km.

* ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.