Test drive: Audi Q5 Sportback 40 TDI Quattro 204PS MHEV - Οι diesel βασιλεύουν!


Το Q5 αποτελεί για την Audi μια δήλωση στην κατηγορία των μεσαίων premium SUV, ενσωματώνοντας ό,τι τεχνολογικό επίτευγμα διαθέτει στο οπλοστάσιό της.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 18/6/2023

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που επι σειρά ετών βρίσκεται στις πρώτες επιλογές εκείνων των αγοραστών, που επιζητούν ένα SUV με κύρος, αλλά χωρίς να προκαλεί, άρτιο κατασκευαστικά και τεχνολογικά. Σε αυτό το μοτίβο συντελέστηκε και η πλέον της 2ετίας ανανέωσή του, η οποία κυρίως αφορούσε αναβαθμίσεις στον τομέα της ψηφιοποίησης και των κινητήριων μονάδων, με μικροεπεμβάσεις στην αισθητική του αμαξώματος, που είναι αν μη τι άλλο επιβλητική, με την κουπεδίζουσα κατάληξη της οροφής στην έκδοση Sportback να προσφέρει έναν πιο σπορ χαρακτήρα, βελτιώνοντας παράλληλα και τον αεροδυναμικό συντελεστή (Cd:0,30). Φωτιστικά τεχνολογίας OLED (βελτιωμένης ευκρίνειας) εμπρός και πίσω, εντυπωσιακή μάσκα, χρώμιο, δυναμικές γραμμές και ότι άλλο σε εμφάνιση θα επιθυμούσε κανείς από ένα «σοβαρό» SUV της πολυτελούς κατηγορίας. Ελάχιστες οι διαφοροποιήσεις στις διαστάσεις, με το μήκος να φθάνει τα 4.689 m και το μεταξόνιο τα 2.824 m, μεγέθη που δεν αφήνουν καμία αμφισβήτηση για τους εσωτερικούς χώρους. Είναι επαρκέστατοι για μια τυπική οικογένεια (πορτμπαγκάζ 505 L) και με αρκετές πρακτικές λύσεις (διαιρούμενο 60:40 και συρόμενο πίσω κάθισμα).

Για την υλοποίηση του εσωτερικού, με την Audi έδωσε τα ρέστα της, επιλέγοντας υλικά από το πάνω ράφι. Δέρμα υψηλής ποιότητας για τις εκδόσεις S line όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής, μαλακά υλικά, πολύ καλό φινίρισμα, αλλά και εργονομία που υπογραμμίζει και η ύπαρξη φυσικών διακοπτών, κάτι που φυσικά επικροτούμε. Ωστόσο, σημείο αναφοράς στο ανανεωμένο Q5 και Q5 Sportback που ήταν το αυτοκίνητο της δοκιμής, είναι η ενσωμάτωση της 3ης γενιάς του συστήματος Modular Infotainment Platform (MIB 3), η οποία προσφέρει δεκαπλάσια υπολογιστική ισχύ από τον προκάτοχό του. Η ψηφιοποίηση υλοποιείται από το Audi virtual cockpit plus, που περιλαμβάνει μια digital οθόνη υψηλής ανάλυσης 12,3 ιντσών με τρεις διαφορετικές διατάξεις γραφικών (με δυνατότητα προβολής χαρτών της Google) και την στάνταρ κεντρική οθόνη αφής MMI με διαγώνιο 10,1 ίντσες με σχετικά εύκολο μενού και αναζητήσεις χειροκίνητα ή μέσω φωνητικού ελέγχου, καταργώντας ουσιαστικά τον περιστροφικό διακόπτη.

Το ανανεωμένο Q5 προσφέρει πολλές εφαρμογές διασυνδεσιμότητας μέσω του MMI plus infotainment ακόμη και με φωνητικό έλεγχο. Βεβαίως, οι αυτοματισμοί και οι δυνατότητες των επιμέρους συστημάτων του ανανεωμένου Q5 είναι πολλοί παρέχοντας επιλογές εξατομικευμένων ρυθμίσεων μέχρι και έξι προφίλ χρηστών π.χ. για τη θέση του καθίσματος, προορισμών πλοήγησης ή επιθυμητής θερμοκρασίας του κλιματιστικού. Ότι περιμένεις από ένα premium αυτοκίνητο δηλαδή…

Diesel και υβριδικό

Περνώντας στην ουσία, το δυνατό χαρτί του Q5 40 TDI είναι ο πετρελαιοκινητήρας που το εφοδιάζει, χάρη στον οποίον προσφέρει δυνατές επιδόσεις και -συνεπικουρούμενος από ένα ήπιο υβριδικό σύστημα- χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, αποτελώντας έναν ευχάριστο «πονοκέφαλο» για τον υποψήφιο αγοραστή της κατηγορίας των premium SUV, που αμφιταλαντεύεται εάν θα επιλέξει ένα ηλεκτρικό SUV με όλα τα… θεματάκια που συνεπάγεται η χρήση του ή ένα πετρελαιοκίνητο με τα γνωστά πλεονεκτήματα, όπως αυτό το Audi…

Πάντως, όσοι κλίνετε προς την περίπτωση του Q5 Sportback 40 TDI για ένα να είστε σίγουροι. Πώς θα το απολαμβάνεται στα ταξίδια, χωρίς κανένα άγχος αυτονομίας και με σχετικά χαμηλό κόστος, καθώς εάν κινήστε βάσει τον νομίμων ορίων στον αυτοκινητόδρομο η μέση κατανάλωση δεν θα ξεπεράσει τα 5-5,5 L/100 km, ενώ ακόμη και να το πιέσετε περισσότερο δύσκολα θα ανέβει 1,5-2 L παραπάνω. Για όλα αυτά υπεύθυνος είναι ο 2λιτρος τετρακύλινδρος ντίζελ απόδοσης 204 PS και 400 Nm ροπής, ο οποίος διαθέτει αναβαθμίσεις με ελαφρύτερο κατά 20 κιλά αλουμινένιο στροφαλοθάλαμο και κατά 2,5 κιλά στροφαλοφόρο άξονα. Το αδυνατισμένο κατά 25 κιλά μοτέρ, συνδυάζεται με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα-MHEV (3,1 kW)), όπου η μίζα/γεννήτρια με ιμάντα (BSG) τροφοδοτεί το 12V ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος και αντλεί ή αποθηκεύει την ανακτώμενη ενέργεια σε μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου. Το σύστημα MHEV εξασφαλίζει τη μεγιστοποίηση του ελεύθερου τροχασμού με σταθερή ταχύτητα, υποβοηθά τη διαδικασία εκκίνησης και επιτρέπει τη λειτουργία start-stop σε ταχύτητες κάτω των 22 km/h, με αποτέλεσμα την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 0,3 L/100 km σύμφωνα με τον κατασκευαστή.

Ο ισχυρός κινητήρας ντίζελ δεν είναι μόνο αποδοτικός, αλλά και καθαρός – πληροί τις απαιτήσεις του πιο πρόσφατου προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 6d-ISC-FCM και EU 6 AP. Οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου μειώνονται σημαντικά χάρη σε ένα νέο σύστημα SCR διπλής δόσης με διπλή έγχυση AdBlue. Ο κινητήρας συνδυάζεται με το γνωστό αυτόματο κιβώτιο S tronic επτά σχέσεων, που μεταδίδει την ροπή στο σύστημα τετρακίνησης quattro. Η τετρακίνηση έχει τη λειτουργία Ultra για μεγαλύτερη οικονομία, κάτι που σημαίνει πώς σε κανονική λειτουργία το ε Q5 Sportback 40 TDI είναι αμιγώς προσθιοκίνητο, ενώ εάν το σύστημα αναγνωρίσει απώλεια πρόσφυσης (π.χ. σε ολισθηρές συνθήκες ή κατά τη δυναμική οδήγηση), δύο συμπλέκτες συνδέουν τους πίσω τροχούς με τον άξονα μετάδοσης κίνησης σε κλάσματα δευτερολέπτου, σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και προληπτικά…

Επιβλητικό στον δρόμο

Στον δρόμο το Q5 40 TDI είναι όπως ακριβώς το περιμένεις, ένα δυνατό πετρελαιοκίνητο SUV με εξαιρετικό πάτημα και ικανό να σε ταξιδέψει σε παντός είδους οδόστρωμα. Με εξαίρεση την… απροθυμία του κινητήρα στις πολύ χαμηλές στροφές (το MHEV σύστημα δεν μπορεί να καλύψει αυτό το κενό, αποτελώντας επιλογή ρύθμισης προκειμένου να επιτευχθούν χαμηλές εκπομπές ρύπων), ο 2λιτρος ντήζελ, μπορεί να εξασφαλίσει πολύ καλές επιδόσεις, χωρίς να προβληματίζεται από το βάρος των 1.825 κιλών του αμαξώματος. Η διαδικασία της επιτάχυνσης (0-100 km/h) ολοκληρώνεται σε 7,6 sec και η τελική στα 222 km/h. Ωστόσο, το μοτέρ εντυπωσιάζει με τις ρεπρίζ του και την ελαστικότητα που προσφέρει από τις 1.900-4.500 rpm. Κορυφαία ποιότητα κύλισης, εξαιρετική απόσβεση της ανάρτησης (πολλαπλών συνδέσμων, εμπρός-πίσω) και επίπεδα πρόσφυσης σε όλες τις περιπτώσεις που εξασφαλίζει το σύστημα quattro. Σε μια ορεινή διαδρομή οι αντιδράσεις του είναι προοδευτικές, με μικρές κλίσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει πώς το αυτοκίνητο είναι σπορ. Εξυπακούεται πώς η ύπαρξη συστήματος τετρακίνησης προσφέρει την απρόσκοπτη χρήση σε έναν βατό αυτοκινητόδρομο.

Συμπερασματικά, αυτή η έκδοση του Q5 με τον 2λιτρο ντήζελ κινητήρα και το MHEV σύστημα είναι μια εναλλακτική πρόταση σε όποιους επιθυμούν ένα καλοφτιαγμένο, οικονομικό σε κατανάλωση, αποδοτικό premium SUV και αδιαφορούν παγερά για ηλεκτρικές προτάσεις με αντίστοιχο budget. Τελικά, μπορεί και να έχουν δίκιο…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ AUDI Q5 Sportback 40 TDI Quattro 204PS MHEV 2023   TIMH €65.900   ΤΕΛΗ €116

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.968, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 150(204)/3.800  ΡΟΠΗ Nm/rpm 400/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κατ΄ επιλογή τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,6 sec, τελική 222 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 7,1 L/100km, 165 g/km

AUDI Q5 Sportback 40 TDI Quattro 204PS MHEV 2023

ΥΠΕΡ ΕΝΑ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΣΑΙΟ PREMIUM SUV, ΙΔΑΝΙΚΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΝΥΣΕΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΕΣΗ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΟΔΗΓΙΚΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΠΟΛΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ.

ΚΑΤΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ.