Blitzen-Benz: Η ιστορία του ταχύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο επί μία 10ετία (photos)


Με 4κύλινδρο κινητήρα 21,5 L και ισχύ 200 PS, ο «κεραυνός» της Benz & Cie ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 200 km/h το 1909, γράφοντας ιστορία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: MERCEDES-BENZ AG
  • 1/1/2024

Οι ταχύτητες που ξεπερνούν τα 200 km/h αποτελούν κάτι «συνηθισμένο» στην εποχή μας και δεν προκαλούν εντύπωση. Ωστόσο, στις αρχές του 20ού αιώνα έμοιαζαν με «άπιαστο» όνειρο για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ένα ατμοκίνητο αυτοκίνητο κατάφερε να σημειώσει τελική ταχύτητα 205,44 km το 1906. Ωστόσο εκείνη την εποχή, η Benz & Cie. ήταν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και ήθελε να έχει τα ηνία. Ίδιως λόγω του έντονου ανταγωνισμού με την Daimler-Motoren-Gesellschaft. Ο Carl Benz είχε θέσει υψηλούς στόχους, έχοντας ως προτεραιότητα την αξιοπιστία και την προσιτή τιμή, ωστόσο έβλεπε ότι η αγωνιστική επιτυχία της DMG έθετε σε κίνδυνο τη διείσδυση των οχημάτων της δικής του εταιρείας στην αγορά.

Έτσι, έθεσε νέο στόχο, την κατασκευή του πιο γρήγορου αυτοκινήτου στον κόσμο. Ενός οχήματος που θα κινούνταν ταχύτερα ακόμα και από τα τρένα και τα αεροπλάνα της εποχής! Και αυτό ήταν δύσκολο, καθώς ήδη υπήρχαν τρένα που ταξίδευαν με 210 km/h από το 1903.

Οι εργασίες για την κατασκευή του νέου αυτοκινήτου ξεκίνησαν στις αρχές του 1909. Ως βάση επιλέχθηκε το αγωνιστικό αυτοκίνητο Benz Grand Prix των 150 PS, ωστόσο ήταν απαραίτητη η βελτίωση. Έτσι, η χωρητικότητα του 4κύλινδρου κινητήρα αυξήθηκε στα 21,5 L, με αποτέλεσμα η ισχύς να ανέβει στους 200 PS στις μόλις 1.600 rpm, την ώρα που ο νέος κινητήρας ζύγιζε 407 kg! Έτσι, το αγωνιστικό αυτοκίνητο μετονομάστηκε σε Benz 200 PS.

Αποκτώντας αργότερα το παρατσούκλι «Blitzen-Benz» (αστραπή), οι σχεδιαστές προσπάθησαν να του δώσουν αεροδυναμικό σχήμα, έστω και αν δεν είχαν στη διάθεσή τους αεροδυναμική σήραγγα. Η βασική σιλουέτα του… θυμίζει πούρο, τα ελαστικά ήταν λεπτά, ενώ οι τροχοί ήταν κατασκευασμένοι από ξύλο. Τέλος, διέθετε και τέσσερις απολήξεις εξάτμισης μεγάλης διαμέτρου.

Οι προσπάθειες για το ρεκόρ ευοδώθηκαν στις 8 Νοεμβρίου 1909 στην πίστα αγώνων του Brooklands. Με τον Victor Hemery στο τιμόνι, το «Blitzen-Benz» σημείωσε μέσες τελικές ταχύτητες 205,666 km/h (σε απόσταση μισού μιλίου) και 202,648 km/h (σε απόσταση πάνω του ενός χλμ) με «flying start». Το φράγμα των 200 km/h έσπασε για πρώτη φορά στην Ευρώπη για αυτοκίνητο με ΜΕΚ.

Ωστόσο, το «ταβάνι» δεν είχε προσεγγιστεί. Το Benz 200 PS απέκτησε βελτιωμένο αμάξωμα και χρειαζόταν πολύ μεγάλες ευθείες για να δείξει τις πραγματικές του δυνατότητες. Για να γίνει αυτό, έπρεπε να μεταβεί στις ΗΠΑ. Αυτό συνέβη το 2010. Ο ιδιοκτήτης του, Ernest «Ernie» Moross, το ονόμασε «Lightning-Benz». Μεταφρασμένο στα γερμανικά, το «Blitzen-Benz» καθιερώθηκε άμεσα.

Στις 16 Μαρτίου 1910, ο Barney Oldfield πέτυχε 211,97 km/h στην ευθεία της πίστας Daytona Beach. Όμως, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και έτσι στις 23 Απριλίου 1911, στην ίδια πίστα, ο Robert R. «Bob» Burman έφτασε τα 228,1 km/h, με μια πιο βελτιωμένη έκδοση του αγωνιστικού αυτοκινήτου, θέτοντας εκ νέου παγκόσμιο ρεκόρ. Το Benz 200 PS ήταν δυο φορές ταχύτερο από αεροπλάνο της εποχής και γρηγορότερο από οποιοδήποτε αυτοκίνητο ή όχημα που κινούνταν σε ράγες.

Το ρεκόρ του θρυλικού μοντέλου από το Mannheim διατηρήθηκε για άλλα 8 χρόνια και τελικά «έσπασε» το 1919.

Συνολικά 6 αντίγραφα του «Blitzen-Benz» κατασκευάστηκαν, με τα τέσσερα να διασώζονται ακόμα και σήμερα. Ένα εξ’ αυτών υπάρχει στο Mercedes-Benz Museum της Στουτγκάρδης, στο Legend Room 7: Silver Arrows – Races and Records.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Alfasud: H Alfa Romeo των φτωχών θα μείνει για πάντα στην καρδιά μας

Toyota Starlet TRD: Ο προτελευταίος Samurai

A112 Abarth: Το τελευταίο «τσίμπημα» του Carlo Abarth