Ελλάδα-Ιαπωνία-Συμμαχία: Όταν ο Βόλος κατασκεύαζε το θρυλικό Datsun Pick Up


Με αφορμή την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ιαπωνία, γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε το ελαφρύ ιαπωνικό ημιφορτηγό, η συναρμολόγηση του οποίου γινόταν στο εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο.

  • 30/1/2023

Τις τελευταίες ώρες ο Έλληνας πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στην Ιαπωνία με το κυβερνητικό ρεπορτάζ να αναφέρει ότι μεταξύ άλλων πρόκειται να κάνει μια σειρά από συναντήσεις με έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Με αυτή την αφορμή γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και «ταξιδεύουμε» στο 1962 όπου το Datsun Pick Up έγινε το πρώτο ελαφρύ ημιφορτηγό που πάτησε τα ελαστικά του του, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη. 

Από τότε ξεκίνησε ένα success story χωρίς προηγούμενο, το οποίο είχε, έντονο γαλανόλευκο χρώμα, αφού το 1976 άρχισε να κατασκευάζει η ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε.Β.Ε. δικές της κιβωτάμαξες για τα Datsun Pick Up, που προσέφεραν μεγαλύτερη χωρητικότητα από τις εργοστασιακές. Τρία χρόνια αργότερα και πιο συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο του 1979 ξεκίνησε και η βιομηχανική παραγωγή και συναρμολόγηση του Datsun Pick Up 1600 χωρητικότητας ενός τόνου στο εργοστάσιο της ΤΕΟΚΑΡ  Α.Ε.Β.Ε. στον Βόλο.

Η ζήτηση για το Datsun Pick Up ήταν πολύ μεγάλη για τα δεδομένα της «ρηχής» ακόμη ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις προσιτές τιμές πώλησης, που ξεκινούσαν από 55.000 δραχμές. Για τον πολυάριθμο αγροτικό πληθυσμό της Ελλάδας αποτέλεσε το ιαπωνικό ημιφορτηγό μία ιδανική λύση, καθώς συνδύαζε μία μεγάλη καρότσα φόρτωσης με μία καμπίνα επιβατών, που μπορούσε να μεταφέρει μία οικογένεια, κάτι δηλαδή σαν μοντέλο «δύο σε ένα». 

Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο το γεγονός, ότι στις διαφημίσεις της εποχής τονιζόταν αυτός ο δισυπόστατος χαρακτήρας Ι.Χ. και επαγγελματικού «εργαλείου» για σκληρή χρήση. Το Datsun Pick Up διέθετε, ωστόσο, και άλλα πειστικά επιχειρήματα, όπως την αξιοπιστία του και το οικονομικό κόστος χρήσης και συντήρησης, ενώ ήταν ιδιαίτερα σημαντικό ότι προσέγγιζε εύκολα δύσβατα εδάφη, σε μία εποχή όπου το οδικό δίκτυο της χώρας ήταν άθλιο.

Η τεράστια εμπορική επιτυχία του Datsun Pick Up έφερε στη γραμμή παραγωγής το επιβατικό Datsun Cherry το οποίο ήταν διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις κινητήρων, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία μόλις το πρώτο έτος είχαν κατασκευαστεί συνολικά περισσότερα από 4.500 αυτοκίνητα. Στα επόμενα 15 χρόνια συναρμολογήθηκαν περισσότερα από 170.000 αυτοκίνητα στις εγκαταστάσεις του Βόλου, με τους Ιάπωνες να έχουν πολύ ψηλά τη συγκεκριμένη μονάδα και να στέλνουν συχνά μηχανικούς τους για εκπαίδευση. 

Δυστυχώς όμως ακολούθησε μια φθίνουσα πορεία για μια σειρά από λόγους. Ένας από τους πιο σημαντικούς ήταν η απόφαση την Ελληνικής Κυβέρνησης να εισάγει ξαφνικά στις αρχές της δεκαετίας του ’90 νομοθετικό πλαίσιο για την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων. Αυτή η κίνηση εκτόξευσε τη ζήτηση και η ΤΕΟΚΑΡ μην έχοντας προγραμματίσει ανάλογα την παραγωγή της, έχασε ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς όπου ήταν και το τελειωτικό χτύπημα για το εργοστάσιο.