Πώς το κράνος του Schumacher άλλαξε για πάντα τη Formula 1


Το 2004, το κράνος του Michael Schumacher άντεξε στην απόλυτη δοκιμασία και παρέμεινε αλώβητο, όταν οι ερπύστριες ενός τανκ πέρασαν από πάνω του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: FERRARI, RED BULL
  • 30/4/2023

Το κράνος ενός οδηγού της Formula 1 είναι ο καλύτερος και πιο εύκολος τρόπος να αναγνωρίσει κανείς έναν πιλότο μέσα στην πίστα. Οι πιο πιστοί φανς του σπορ μπορούν να αναγνωρίζουν το κράνος κάθε οδηγού χωρίς πολλή σκέψη. Ο καθένας επιλέγει διαφορετικά χρώματα, σχήματα κι επιγραφές, προσπαθώντας να κάνει τη διαφορά κι έχουμε δει πολλά ενδιαφέροντα σχέδια από αρκετούς οδηγούς.

Βέβαια, το πιο σημαντικό στοιχείο ενός κράνους είναι φυσικά η ασφάλεια που προσφέρει στον εκάστοτε πιλότο. Όπως είχε πει κι ο Kimi Raikkonen, όταν ερωτήθηκε πριν κάποια χρόνια, ποια είναι η σημασία του κράνους του για εκείνον: «Προστατεύει το κεφάλι μου.»

Είναι αλήθεια, τα κράνη προστατεύουν το κεφάλι του οδηγού, και μάλιστα η τεχνολογία γύρω από τα κράνη που χρησιμοποιούνται στη Formula 1 τα έχει κάνει σημαντικά πιο ανθεκτικά και στιβαρά, ακόμα κι από ένα κράνος του MotoGP.

Το πείραμα της Schuberth που έφερε την επανάσταση

Το 2004, η Schuberth, εταιρεία κατασκευής κρανών, τοποθέτησε το πρωτότυπο κράνος του Michael Schumacher, κόστους 15.000 ευρώ, κάτω από ένα τανκ και το αποτέλεσμα ταρακούνησε όλο τον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το κράνος επιβίωσε από τις δοκιμές αυτές, βγαίνοντας πρακτικά αλώβητο, με μόλις λίγες γρατζουνιές. Σχεδόν δύο δεκαετίες έχουν περάσει από τότε, κι αυτή η δοκιμή συνεχίζει να αποτελεί μία από τις πιο ακραίες στο σπορ.

Το κράνος του κάθε οδηγού βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με το μονοθέσιο και τον ίδιο τον πιλότο, αποτελεί ένα θαύμα της μηχανικής. Πλέον, καθένα από αυτά είναι κατασκευασμένο από 18 στρώσεις ανθρακονήματος, συνδυασμένο με υαλοβάμβακα, κέβλαρ, αλουμίνιο και τιτάνιο, και παρ' όλ' αυτά, ζυγίζει λιγότερο από ένα κιλό και αποτρέπει τη διείσδυση κάθε ξένου αντικειμένου, ακόμα και σφαίρας. Οι πολλαπλές στρώσεις στα κράνη ήρθαν για πρώτη φορά στο σπορ όταν εκείνο το πρωτότυπο κράνος του Michael Schumacher, που χρησιμοποιούσε τη συγκεκριμένη τεχνική, κατάφερε να βγει αλώβητο από τις δοκιμές της Schuberth.

Γιατί τα κράνη της F1 έχουν πτερύγια στο πίσω μέρος;

Η εξέλιξη της τεχνολογίας και της μηχανικής επιτρέπουν στη βελτίωση των συστημάτων ασφαλείας και στη χρήση νέων υλικών που ενισχύουν ακόμα περισσότερο την ασφάλεια. Με την πάροδο των χρόνων όμως, τα κράνη των πιλότων της F1 ξεκίνησαν να παίρνουν κι άλλες διαστάσεις, πέρα από το να υπηρετούν ως μέσο ασφαλείας. Αυτό οφείλεται στον Adrian Newey, την ιδιοφυΐα της μηχανικής που βρίσκεται στο πλευρό της Red Bull από το 2006.

Ο Βρετανός αεροδυναμιστής μελέτησε τον σχεδιασμό των κρανών, με αφορμή τη σωματική διάπλαση του Mark Webber, ο οποίος -με ύψος 1,84- θεωρούνταν ιδιαίτερα ψηλός για το σπορ. Το κεφάλι του εξείχε ελάχιστα από το μονοθέσιο, κι έτσι ο Newey ξεκίνησε να ερευνά πώς αυτή η «ιδιαιτερότητα» θα λειτουργούσε ως πλεονέκτημα για τον Αυστραλό της Red Bull. Έτσι, προσέθεσε στο πίσω μέρος του κράνους ένα πτερύγιο, το οποίο προσφέρει σε αυτό ένα αεροδυναμικό σχήμα, βελτιστοποιώντας τη ροή του αέρα πάνω και γύρω από αυτό.

Πώς το κράνος του Schumacher έσωσε τον Felipe Massa

To 2009, ο Felipe Massa χρησιμοποίησε ένα κράνος που ήταν κατασκευασμένο με τον ίδιο τρόπο με το πρωτότυπο που είχε χρησιμοποιήσει η Schuberth στο πείραμά της με το τανκ. Στις κατατακτήριες δοκιμές του Grand Prix Ουγγαρίας εκείνη τη χρονιά, ο Massa υπέστη ένα τρομακτικό χτύπημα στο κεφάλι από ένα ελατήριο που ξέφυγε από το προπορευόμενο μονοθέσιο του Rubens Barrichello. Η σύγκρουση ήταν τόσο δυνατή που ο Βραζιλιάνος έχασε τις αισθήσεις του, καταλήγοντας στις μπαριέρες.

Ο Massa διεκομίσθη στο νοσοκομείο, όπου υπεβλήθη σε επείγουσα χειρουργική επέμβαση, προκειμένου να αποσυμπιεστεί η πίεση στον εγκέφαλό του. Ο -τότε- πιλότος της Ferrari μπήκε σε κώμα για μερικές μέρες, όμως επιβίωσε το φρικιαστικό ατύχημα, κι αυτό οφείλεται αποκλειστικά στο κράνος που φορούσε. Οι πολλαπλές στρώσεις ανθρακονήματος κατάφεραν να προστατέψουν το κεφάλι του οδηγού, και τα ευρήματα της έρευνας που έγινε αναφορικά με το ατύχημα, έδειξαν ότι αν χρησιμοποιούσε κράνος προηγούμενης τεχνολογίας, ενδεχομένως να ήταν νεκρός.

μτφρ.: «Μείνε δυνατός Felipe, είμαστε μαζί σου»
μτφρ.: «Μείνε δυνατός Felipe, είμαστε μαζί σου»

Το ατύχημα του Massa έριξε φως σε μία διαφορετική παθογένεια που είχαν τα κράνη: οι μάσκες. Μετά από το συμβάν, οι κατασκευαστές ξεκίνησαν να προσθέτουν μία στρώση zylon στις ζελατίνες. Ένα συνθετικό πολυμερές, του οποίου η αντοχή ξεπερνά ακόμα κι αυτή του κέβλαρ, που θεωρείται ένα εξαιρετικά δυνατό υλικό. Η προσθήκη αυτή αύξησε ακόμα περισσότερο την ανθεκτικότητα των κρανών, όχι μόνο ως προς την αδιαπερατότητά τους, αλλά κι ως προς την αντοχή τους σε υψηλές θερμοκρασίες. Πλέον, τα κράνη παραμένουν άθικτα ακόμα κι αν εκτεθούν σε θερμοκρασίες έως και 800 βαθμούς Κελσίου για έως και 30 sec.