Το πρώτο αυτοκίνητο σε σχήμα ψαριού ήταν αεροδυναμικό αλλά... δεν βλεπόταν


Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εμπνέονται από το ζωικό και το φυτικό βασίλειο, προκειμένου να εξελίξουν πιο αεροδυναμικά, πιο ελαφριά και πιο ανθεκτικά μοντέλα παραγωγής.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ, ΦΩΤΟ: MERCEDES
  • 14/1/2024

Τον Σεπτέμβριο του 1921 παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Βερολίνου ένα μοντέλο με αεροδυναμικό αμάξωμα σε σχήμα σταγόνας νερού. Εμπνευστής τού Tropfenwagen ήταν ο Γερμανός Έντμουντ Ρούμπλερ, ενώ το από το καινοτόμο μοντέλο λίγα οχήματα έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα και κοσμούν κυρίως αίθουσες μουσείων.

Η χρήση της φύσης ως πρότυπο για τον σχεδιασμό και την εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει, φυσικά, μία λογική, αφού το αυτοκίνητο μετρά μόλις ενάμιση αιώνα ζωής, ενώ η εξέλιξη της χλωρίδας και της πανίδας στη γη διαρκεί εκατομμύρια χρόνια.

Οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν κατανοήσει ότι μπορούν να αντλήσουν πολλές ιδέες από το ζωικό και το φυτικό βασίλειο. Το βιονικό αυτοκίνητο βρίσκεται, λοιπόν, στο επίκεντρο των εξελίξεων, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιγράφουν σχήματα ψαριών ή πιγκουίνων για χαμηλότερη κατανάλωση και μεγαλύτερη αυτονομία των μελλοντικών οχημάτων τους ή εμπνέονται από τη σκελετική δομή ζώων για τη στοχευμένη ενίσχυση των αμαξωμάτων τους.

Το πρωτότυπο Bionic Car της Mercedes, που παρουσιάστηκε το 2005, είχε ως πρότυπο ένα τροπικό ψάρι με έμφαση στο υδροδυναμικό του σχήμα. Επίσης, η δομή του αμαξώματος του Bionic Car αντέγραφε τον σκελετό των θηλαστικών, με τμήματα διαφορετικής διατομής και σχήματος, ανάλογα με το φορτίο που δέχονταν. Η ιδέα δεν προχώρησε, όμως, επειδή το πρωτοποριακό μοντέλο απλώς δεν βλεπόταν!

To πειραματικό Bionic Car αντέγραφε το σχήμα ενός εξωτικού ψαριού και τον σκελετό των θηλαστικών για τη δομή του αμαξώματος του.
To πειραματικό Bionic Car αντέγραφε το σχήμα ενός εξωτικού ψαριού και τον σκελετό των θηλαστικών για τη δομή του αμαξώματος του.

Αντίστοιχης λογικής είναι το εντυπωσιακό πρωτότυπο Porsche Mission R, το οποίο φέρει έναν ορατό σκελετό από καρβονικά υλικά αντί κλασικού πλαισίου, που επιτρέπει αδιάκριτες ματιές στο εσωτερικό του, ιδιαίτερα από ψηλά. Η συγκεκριμένη κατασκευή ενθουσιάζει οπτικά και ταυτόχρονα ξεχωρίζει για το χαμηλό βάρος της και την υψηλή αντοχή της. Ακόμα και τα πτερύγια του καρχαρία αντιγράφουν οι σχεδιαστές αυτοκινήτων, προκειμένου να βελτιώσουν την αεροδυναμική τους, όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, στην περίπτωση του νέου Subaru Crosstrek.

Τα άνθη του λωτού έχουν τη δυνατότητα να μη λερώνονται εύκολα, καθώς η επιφάνειά τους απωθεί το νερό και τη βρωμιά. Έτσι, θα δούμε στο μέλλον αυτοκίνητα με βαφές, που δεν θα βρωμίζουν και θα χρειάζονται σπάνια πλύσιμο.

Ακόμα και οι κατασκευαστές ελαστικών εκμεταλλεύονται τη δουλειά που κάνει η φύση εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Συγκεκριμένα, εξοπλίζουν τα πέλματα των προϊόντων τους με ελαστικά τριχίδια τα οποία «βεντουζάρουν» στην άσφαλτο, κατά τα πρότυπα του γνωστού μας σαμιαμιδιού, που σκαρφαλώνει χωρίς πρόβλημα σε λείους τοίχους.

Κλείνοντας θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στο ελαστικό BlueEarth ES-32 της Yokohama, που χρησιμοποιεί χυμό πορτοκαλιού για να ενισχύσει το δέσιμο των συστατικών του καουτσούκ του.