Οδική ασφάλεια: Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα


Διαβάζω στο caranddriver.gr ότι η Λιθουανία είναι ο αποδέκτης του φετινού Βραβείου Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών για τον Δείκτη Οδικής Ασφάλειας, ως αναγνώριση της προόδου στην οδική ασφάλεια την τελευταία δεκαετία. 

Από τις ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθεί το Συμβούλιο, η Λιθουανία ήταν η μόνη χώρα της ΕΕ η οποία μείωσε στο μισό τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις μεταξύ 2011 και 2021. Όμως, ενθαρρυντικό είναι ότι στην EU27 η Ελλάδα κατετάγη στην τρίτη θέση αφού μέσα σε μια δεκαετία κατάφερε να μειώσει τους θανάτους από δυστυχήματα κατά 46,7%, (από 1.141 το 2011 σε 608 το 2021) πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (-31,3%), ενώ πέρυσι για τη δεκαετία 2010-2020 είχε πρωτεύσει!

Η βελτίωση είναι θεαματική για τη χώρα μας, που σίγουρα πιστώνεται στη βελτίωση του οδικού δικτύου, στην ανανέωση του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων (μην αναθαρρείτε, είμαστε ακόμα πίσω σε μέσο όρο), αλλά και στη μείωση των μετακινήσεων, απόρροια των lockdown και του περιορισμού των μετακινήσεων λόγω κορωνοϊού. Σίγουρα, δε, αποτελεί μια νότα αισιοδοξίας για ένα μέλλον που θα μετρά διαρκώς λιγότερους νεκρούς στην άσφαλτο.

Για να επιτευχθεί, όμως, αυτό, «θέλει δουλειά πολλή» από την πλευρά μας. Θέλει ασφαλή, καλοσυντηρημένα αυτοκίνητα, θέλει προσήλωση στον Κ.Ο.Κ. και ευγένεια στο δεξί πεντάλ (τα τόσα δυστυχήματα με αίτιο την υπερβολική ταχύτητα εξακολουθούν και στοιχειώνουν την ελληνική άσφαλτο). Θέλει, όμως, και οδηγικό πολιτισμό. Να ξέρεις ότι η Λ.Ε.Α. είναι Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και όχι άλλη μια λωρίδα για να προσπεράσεις εσύ, έξυπνε τους χαζούς. (αλλά, πάλι, η Αστυνομία δεν είναι εκεί να σε ελέγξει!). Να ξέρεις ότι ο πεζός προηγείται και ότι κι εκείνος, με τη σειρά του, περνά από διαβάσεις και από σωστά πεζοδρόμια και όχι πεζοδρόμια-καρμανιόλες.

Η λίστα με τα «πρέπει» από πλευράς οδηγών/πεζών και Πολιτείας είναι μεγάλη. Μόνο με ευλαβική τήρησή τους και με την αίσθηση ότι πράττουμε το σωστό από ευθύνη και όχι από φόβο για τιμωρία, θα μας κάνει καλύτερους