Έρευνα: Ετήσιο εισόδημα και απόκτηση EV & PHEV στην ΕΕ - Η θέση της Ελλάδας


Ο ACEA αναδεικνύει τη σημασία που έχει η τιμή των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in οχημάτων για την επιλογή τους από τους υποψήφιους αγοραστές.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 13/4/2023

Με βάση τα στοιχεία που διαθέτει ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), τα EV και τα plug-in hybrid οχήματα αντιπροσωπεύουν το 21,6% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2022.

Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς που τους αντιστοιχεί σε περισσότερα από τα μισά κράτη-μέλη δεν υπερβαίνει το 9%. Έτσι, ο σύνδεσμος κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η απόκτηση ηλεκτρικά φορτιζόμενων οχημάτων (EV και PHEV) από τους υποψήφιους αγοραστές συνδέεται άμεσα με το ετήσιο καθαρό εισόδημα σε μία χώρα και επισημαίνει ότι, ως επακόλουθο, η τιμή ενός τέτοιου αυτοκινήτου παίζει καθοριστικό ρόλο για την επιλογή του.

Σε χώρες όπου τα επονομαζόμενα ECV (Electrically Chargeable Vehicles) είχαν μερίδιο αγοράς μικρότερο από 9% το 2022, το μέσο ετήσιο καθαρό εισόδημα ήταν περίπου 13.000 ευρώ ανά εργαζόμενο. Πρόκειται για αρκετές χώρες της Κεντρικής, Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Ελλάδα, μαζί με τις Ιταλία, Πολωνία και Κροατία, μεταξύ άλλων.

Στη χώρα μας, το ποσοστό των EV και PHEV στο σύνολο των οχημάτων που ταξινομήθηκαν το 2022 ήταν μόλις 7,9%, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του ACEA, το μέσο καθαρό ετήσιο εισόδημα του 2021 για την Ελλάδα ήταν 15.119 ευρώ.

Αντίθετα, τα υψηλότερα μερίδια «απορρόφησης» των ECV στις εγχώριες αγορές, με ποσοστό πάνω από 30%, εμφανίζονται σε μόλις πέντε χώρες της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης, όπου το καθαρό ετήσιο εισόδημα υπερβαίνει τις 32.000 ευρώ.

Στη Σουηδία, όπου το ετήσιο καθαρό εισόδημα είναι πάνω από 35.000 ευρώ, περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν πρόσφατα είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή plug-in hybrid.

Αντίθετα, τα ECV έχουν μερίδιο αγοράς μόλις 4% στη Βουλγαρία, όπου τα ετήσια εισοδήματα είναι περίπου 7.000 ευρώ. Αυτά τα στοιχεία επιβεβαιώνουν σημαντικές διαφορές στην οικονομική προσιτότητα των ECV μεταξύ διαφορετικών περιοχών της Ευρώπης.

Ο ACEA διευκρινίζει ότι στα ECV δεν περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEV).

Top-5 χωρών με το χαμηλότερο μερίδιο ECV & Το Μέσο ετήσιο καθαρό εισόδημα τους

  • Σλοβακία: 3,7% – 10.985 €
  • Τσεχία: 3,9% – 13.836 €
  • Βουλγαρία: 4,0% – 7.272 €
  • Πολωνία: 5,0% – 10.782 €
  • Κροατία: 5,0% – 10.391 €

Top-5 χωρών με το μεγαλύτερο μερίδιο ECV & Το Μέσο ετήσιο καθαρό εισόδημά τους

  • Σουηδία: 56,1% – 35.486 €
  • Δανία: 38,6% – 39.274 €
  • Φινλανδία: 37,6% – 33.155 €
  • Ολλανδία: 34,5% – 40.312 €
  • Γερμανία: 31,4% – 32.850 €

Πηγή: ACEA