Έρχεται και τέταρτο χρώμα στους φωτεινούς σηματοδότες - Τι πρέπει να κάνει ο οδηγός


Το κόκκινο, το πορτοκαλί και το πράσινο δεν αποκλείεται σύντομα να αποκτήσουν και... παρέα στα φανάρια που ορίζουν την κίνηση στις διασταυρώσεις.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 14/2/2023

Όπως όλοι ξέρουμε, οι φωτεινοί σηματοδότες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, έχουν τρία χρώματα. Ωστόσο αυτό είναι αρκετά πιθανό να αλλάξει στο μέλλον.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από φοιτητές του Πανεπιστημίου της North Carolina State των ΗΠΑ με ειδίκευση στις μεταφορές, η ολοένα και αυξανόμενη παρουσία αυτοκινήτων με συστήματα αυτόνομης οδήγησης (AV) δίνει τη δυνατότητα προσθήκης και λευκού χρώματος στα φανάρια, προκειμένου να βελτιωθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στις διασταυρώσεις.

Η λειτουργία του λευκού χρώματος θα είναι απλή: Όταν είναι αναμμένο, οι οδηγοί των αυτοκινήτων απλά θα ακολουθούν το προπορευόμενο όχημα. Όταν αυτό σταματάει, θα σταματούν, ενώ όταν συνεχίζει την πορεία του, θα κάνουν και αυτοί το ίδιο.

Η ενεργοποίησή του θα λαμβάνει χώρα όταν σε μια διασταύρωση πλησιάζει ικανός αριθμός αυτοκινήτων χωρίς οδηγό. Τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης έχουν αυξημένη συνδεσιμότητα και έτσι η δυνατότητα που έχουν να «επικοινωνούν» τόσο μεταξύ τους, όσο και με τον κεντρικό υπολογιστή που ελέγχει τη λειτουργία των φαναριών, θα δίνει τη δυνατότητα στα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό να ελέγχουν αυτά την κυκλοφορία.

«Η παραχώρηση μέρους του ελέγχου ροής κυκλοφορίας στα AV είναι μια σχετικά νέα ιδέα, που ονομάζεται παράδειγμα κινητού ελέγχου», λέει ο Ali Hajbabaie, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου και εκ των συγγραφέων της έρευνας. «Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον συντονισμό της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε σενάριο που περιλαμβάνει AV. Αλλά πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να ενσωματώσουμε την έννοια του λευκού φωτός στις διασταυρώσεις, επειδή θα ενημερώνει τους οδηγούς για το τι ισχύει, έτσι ώστε να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν καθώς πλησιάζουν τη διασταύρωση».

Βάσει της έρευνας, ο φωτεινός σηματοδότης θα λειτουργεί με τον παραδοσιακό τρόπο που όλοι ξέρουμε, όταν ο αριθμός των AV σε μια διασταύρωση θα είναι μικρός. Όταν όμως η παρουσία τους θα μεγαλώνει, τότε το λευκό φως θα ενημερώνει άπαντες ότι τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης έχουν αναλάβει δράση, ρυθμίζοντας την κυκλοφορία και έτσι οι οδηγοί των υπόλοιπων αυτοκινήτων απλά θα τα ακολουθούν. Μάλιστα, η έρευνα αναφέρει ότι δεν είναι απαραίτητο το τέταρτο χρώμα να είναι άσπρο, αλλά και οποιοδήποτε άλλο συμφωνηθεί.

Οι ερευνητές δοκίμασαν αυτό το σύστημα χρησιμοποιώντας μικροσκοπικούς προσομοιωτές κυκλοφορίας, οι οποίοι είναι πολύπλοκα υπολογιστικά μοντέλα που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να δημιουργούν τις συνθήκες κυκλοφορίας σε κάθε μεμονωμένο αυτοκίνητο. Κατά τη λειτουργία «λευκής φάσης» σε μία διασταύρωση, οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων μειώθηκαν κατά 3% όταν μόνο το 10% των αυτοκινήτων ήταν AV. Ωστόσο το νούμερο «εκτοξεύθηκε» στο 10,7% όταν το 30% των οχημάτων στις διασταυρώσεις ήταν AV. Με άλλα λόγια, περισσότερα AV σημαίνει λιγότερη κίνηση.

Παράλληλα, η έρευνα αναφέρει ότι με τον τρόπο αυτό θα επιτυγχάνεται και μικρότερη κατανάλωση στα αυτοκίνητα, καθώς θα περιοριστούν τα αχρείαστα «σταμάτα-ξεκίνα».

Η συγκεκριμένη ομάδα ερευνών εισήγαγε για πρώτη φορά την ιδέα ενός τέταρτου χρώματος στους φωτεινούς σηματοδότες το 2020. Ωστόσο τότε προβλέπονταν ένα κεντρικό σύστημα, με το φανάρι να λαμβάνει σήματα από όλα τα AV που πλησίαζαν στη διασταύρωση και τον κεντρικό υπολογιστή που ελέγχει τη λειτουργία του να καθορίζει την βέλτιστη λειτουργία. Με αυτό τον τρόπο υπήρξαν καθυστερήσεις στην επεξεργασία των δεδομένων και γι’ αυτό οι ερευνητές σχεδίασαν ένα πιο κατανεμημένο σύστημα.

Ασφαλώς οι συντάκτες της έρευνας γνωρίζουν ότι η εφαρμογή, αλλά ακόμα και η δοκιμή του συστήματος που παρουσιάζουν δεν είναι απλή και προτείνουν την υιοθέτησή του, πιλοτικά, σε πιο «ελεγχόμενο περιβάλλον», όπως τα λιμάνια. Εκτιμούν ότι εκεί είναι μεγαλύτερες οι πιθανότητες ύπαρξης επαγγελματικών AV, ενώ παράλληλα θα είναι και μικρότερη η κίνηση αλλά και το ρίσκο οποιασδήποτε «ανωμαλίας» στη λειτουργία του συστήματος.

Πηγή: NC State University News