H Fiat σε δύσκολη θέση λόγω έλλειψης μοντέλων


Η Fiat βρίσκεται σε ένα δύσκολο σταυροδρόμι, καθώς η γκάμα της δεν επαρκεί για να την κρατήσει ζωντανή σε κρίσιμες αγορές.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 27/5/2018

Η πορεία της Fiat τα τελευταία χρόνια παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Και το πρόγραμμα του γκρουπ FCA για την τετραετία 2018-2022 που θα παρουσιαστεί την 1η Ιουνίου έχει να απαντήσει σε πολλά ερωτήματα, ιδίως για την παρουσία της εταιρίας σε κρίσιμες αγορές όπως της Ευρώπης και της Νότιας Αμερικής (κυρίως Βραζιλία).

Το ευρωπαϊκό της μέλλον θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από τα ηλεκτρικά μοντέλα που θα παρουσιάσει, και θα εστιάζεται κυρίως σε μία ηλεκτρική έκδοση του 500. Το υπάρχον ηλεκτρικό 500e πωλείται ήδη στις ΗΠΑ, ενώ το επόμενο μοντέλο, το οποίο μάλλον θα παρουσιαστεί το 2021 θα έχει και ευρωπαϊκή έκδοση με ηλεκτροκινητήρα. Ο στόχος είναι 60 με 80 χιλιάδες πωλήσεις ετησίως. 

Η άλλη είδηση αφορά την μεταφορά της γραμμής παραγωγής του Panda στην Πολωνία, έτσι ώστε να μειώσει το κόστος παραγωγής. Στην Ευρώπη όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα της εταιρίας είναι η απουσία καινούργιων αυτοκινήτων. Το πρόγραμμα που είχε ανακοινώσει ο Marchionne για το 2014-2018 προέβλεπε 8 νέα μοντέλα για την Ευρώπη αλλά μόνο πέντε έχουν παρουσιαστεί μέχρι τώρα. Μάλιστα το νέο Panda έχει πάρει αναβολή για τουλάχιστον 2 χρόνια, με νέο χρόνο εμφάνισης το 2020.

Το κυριότερο πρόβλημα της Fiat είναι ότι έχει πολύ λίγα SUV κάτι που για τα σημερινά δεδομένα της αγοράς είναι καταστροφικό. Ιδίως για μία εταιρία που το best-seller της συμπληρώνει ήδη τα 11 χρόνια. Χωρίς μάλιστα να υπάρχει στον ορίζοντα κάποιο νέο SUV είναι προφανές ότι η Fiat θα έχει σημαντικά προβλήματα απέναντι στους μεγάλους παίκτες της αγοράς που έχουν πλυμμηρίσει τον αγορά με κάθε είδους SUV σε όλες τις κατηγορίες.

Αν και δεν υπάρχει ακόμα ξεκάθαρο πλάνο για την επόμενη τετραετία, οι αναλυτές της αγοράς υπολογίζουν ότι οι πωλήσεις της Fiat θα πέσουν για φέτος και το 2019, πριν αρχίσουν να παίρνουν τα πάνω τους με την εμφάνιση των νέων Panda και 500. 

Αρκεί πάντως να θυμηθούμε ότι στις δεκαετίες του 70 και 80, η Fiat βρισκόταν στην πρώτη θέση των πωλήσεων πανευρωπαϊκά, όταν πέρσι έκλεισε την χρονιά με μερίδιο μόλις 5,0% την ίδια στιγμή που ο κλασικός της αντίπαλος, η VW έκλεισε με ποσοστό 10,9%. Η Fiat μάλιστα ήταν πίσω και από κατασκευαστές αυτοκινήτων πολυτελείας, όπως η Mercedes (5,7%), BMW (5,3%) και Audi (5,3%).

Aκόμα χειρότερα η Fiat eείχε σημαντική πτώση μέσα στην ίδια την αγορά της Ιταλίας, σημειώνοντας πτώση 15% μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες της χρονιάς σε μία αγορά που κινήθηκε σταθερά. Τα πράγματα πηγαίνουν το ίδιο άσχημα και στην Βραζιλία, μία ιδιαίτερα σημαντική αγορά για την μάρκα, όπου το μερίδιό της έπεσε στο 8% στο πρώτο τετράμηνο του 2018 από το 9,2% στο αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Ο Marchionne πάντως στην έκθεση της Γενεύης είχε πει σε συνέντευξή του ότι "δεν σκοτώνω την Fiat". Οι ανακοινώσεις πάντως που θα γίνουν σε λίγες ημέρες για το νέο τετραετές πρόγραμμα θα δείξουν ποιές είναι πραγματικά οι προθέσεις του. Όμως όπως όλα δείχνουν, δύσκολα η άλλοτε κραταιά Fiat θα επιστρέψει εκεί που βρισκόταν λίγα χρόνια πριν.

Πηγή: Αutomotive News