Ξεκινούν τα προγράμματα ιδιωτικής απόσυρσης


Σε έμφραγμα οδηγεί την αγορά αυτοκινήτων η απόφαση της Κυβέρνησης να διακόψει το πρόγραμμα επιδοτούμενης απόσυρσης και αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ, αλλά και απογοήτευση στους πολίτες που είχαν μπει στην διαδικασία αυτή, εκμεταλλευόμενοι το κίνητρο των 500-3.200 ευρώ που προβλεπόταν, καθώς τώρα καλούνται να πληρώσουν σημαντικά αυξημένα τα τέλη κυκλοφορίας.
  • 9/11/2009

Σε έμφραγμα οδηγεί την αγορά αυτοκινήτων η απόφαση της Κυβέρνησης να διακόψει το πρόγραμμα επιδοτούμενης απόσυρσης και αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ, αλλά και απογοήτευση στους πολίτες που είχαν μπει στην διαδικασία αυτή, εκμεταλλευόμενοι το κίνητρο των 500-3.200 ευρώ που προβλεπόταν, καθώς τώρα καλούνται να πληρώσουν σημαντικά αυξημένα τα τέλη κυκλοφορίας.

Η απόσυρση μπορεί να έφυγε, όμως τα «πράσινα τέλη» που με την πρόταση Σουφλιά θεσπίστηκαν για την χρηματοδότησή της, παρέμειναν, μολονότι ως αντιπολίτευση η νυν Κυβέρνηση τα είχε χαρακτηρίσει φοροεισπρακτικά και είχε δεσμευθεί ότι θα τα συνέδεε με τις εκπομπές ρύπων. Δεν χρειάστηκαν παρά λίγες ημέρες για να αυτοδιαψευσθεί η νέα Κυβέρνηση, καθώς τα ΙΧ  εξακολουθούν να υπόκεινται σε τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την ηλικία τους, όμως το χειρότερο είναι ότι αντιμετωπίζονται και πάλι ως τη σημαντικότερη πηγή κρατικών εσόδων: Δεν είναι μόνο τα «πράσινα τέλη» που παρέμειναν, αλλά και ο «ειδικός φόρος» από 150-650 ευρώ για τα ΙΧ άνω των 1.929 κ.εκ.!

Μπορεί να υπήρξε μια διαφοροποίηση του ύψους των τελών στα ΙΧ κυβισμού κάτω των 1.400 κ.εκ.(θα πληρώσουν επιπλέον 17-50 ευρώ σε σχέση με πέρσι, έναντι των 50-150 ευρώ που προέβλεπε η πρόταση Σουφλιά), όμως στο μεγαλύτερο «κομμάτι» της αγοράς(1.400-2.000 κ.εκ.), η επιβάρυνση των «πράσινων τελών» είναι ακριβώς η ίδια: 50-150 ευρώ!

Και ενώ τα πράσινα τέλη μένουν, στην κοινωνία δεν επιστρέφει απολύτως τίποτε και ο ισχυρισμός των κυβερνώντων ότι τα χρήματα που εξοικονομούνται από την απόσυρση θα δοθούν στην παιδεία, μόνο ως λαϊκισμός μπορεί να χαρακτηρισθεί. Γιατί ο ιδιοκτήτης ΙΧ να χρηματοδοτεί μόνιμα τα πάντα; Αν τόσο πολύ κόπτονται κάποιοι για την παιδεία, ας μειώσουν τις στρατιωτικές δαπάνες δραστικά είναι η πιο φυσιολογική απάντηση?

Μολονότι το 2009 δεν ήταν διόλου σταθερή χρονιά αναφορικά με τις πωλήσεις, εν τούτοις η απόσυρση έδινε ένα βάθος χρόνου έως το 2012 για να ομαλοποιηθεί με σταδιακή άνοδο η αγορά, τη στιγμή που πάνω από 700.000 σαραβαλάκια θα έβγαιναν από την κυκλοφορία. Η μείωση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης ? κυρίως - και η απόσυρση κάλυψαν τους χαμένους πρώτους μήνες και έτσι φθάσαμε τον Οκτώβριο στις 192.000 ταξινομήσεις, με τις προβλέψεις να ήθελαν για εφέτος τις 220-230.000 μονάδες.

Η επίδοση αυτή, τηρουμένων των αναλογιών, δεν είναι μόνο εξαιρετική, αλλά επετεύχθη με υψηλή κερδοφορία για τους εμπόρους, καθώς η αγορά «πήγε» από τη μείωση της φορολογίας και όχι από δικές τους ενέργειες (προσφορές). Πλέον, για να διατηρήσουν «ζεστό» το αγοραστικό ενδιαφέρον, να πιάσουν τους στόχους που έχουν τεθεί, αλλά και να ακολουθήσουν την ανάκαμψη των άλλων αγορών θα πρέπει να δεχθούν περικοπές στα κέρδη τους και να υιοθετήσουν την πολιτική των προσφορών.

Όλες οι προβλέψεις συγκλίνουν στο γεγονός ότι οι εταιρείες θα ξεκινήσουν προγράμματα ιδιωτικής απόσυρσης, προσφέροντας κίνητρα που θα εξαρτώνται ανάλογα με τις ανάγκες προώθησης κάποιου καινούργιου μοντέλου. Με τον τρόπο αυτό προσφέρουν τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο να απαλλαγεί από το παλιό του αυτοκίνητο και τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας που θα πρέπει να πληρώσει γι΄ αυτό και να εκμεταλλευτεί σημαντικές εκπτώσεις που θα ισχύουν για συγκεκριμένα αυτοκίνητα. Ήδη η Peugeot, η Chevrolet και η Ford Κόνσουλας έχουν ανακοινώσει σχετικά προγράμματα με σημαντικά οφέλη, κίνηση που αναμένεται να ακολουθήσουν οι περισσότερες εταιρείες.