Πώς λειτουργεί η τεχνολογία ηχοακύρωσης στα αυτοκίνητα;


Τα συστήματα ηχοακύρωσης θα μπορούσαν να μειώσουν δραστικά τα επίπεδα θορύβου στα σύγχρονα αυτοκίνητα και ταυτόχρονα το βάρος τους. Μάθετε το γιατί.

  • Κείμενο: Νίκος Μαρινόπουλος
  • 18/12/2020

Η τεχνική της επικάλυψης ή της ακύρωσης του θορύβου (ANC ή Active Noise Cancellation) στο αυτοκίνητο είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες. Μάλιστα, στα πρώτα χρόνια το ζητούμενο δεν ήταν η καταστολή του ήχου, αλλά ο πολλαπλασιασμός και η αλλαγή σε σπορ χροιά, με την προσθήκη αντηχείων σε διάφορα σπορ μοντέλα.

Αργότερα, και με την εξέλιξη της τεχνολογίας, έγινε το πέρασμα από τα συστήματα παθητικής ηχοακύρωσης στα ενεργητικά. Πάντοτε, με στόχο την μείωση του παραγόμενου θορύβου (από τον κινητήρα, την κύλιση των ελαστικών και την αεροδυναμική) που εισέρχεται στην καμπίνα.

Σε γενικές γραμμές, ένα ενεργητικό σύστημα ηχοακύρωσης βασίζεται στη λειτουργία αισθητήρων και μικροφώνων που καταγράφουν την ένταση και τη συχνότητα του θορύβου.

Μια ειδική μονάδα επεξεργάζεται τον τελευταίο και από τα ηχεία του ηχοσυστήματος παράγει μια χαμηλή συχνότητα που επικαλύπτει αυτήν του θορύβου και κατά μία έννοια την επικαλύπτει, ώστε να μη γίνεται αντιληπτός (ο θόρυβος) από τους επιβαίνοντες.

Την τεχνολογία της ηχοακύρωσης επαναφέρει στο προσκήνιο η ισραηλινή εταιρεία Silentium, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ένα εξελιγμένο σύστημα ANC που μειώνει έως 90% τον παραγόμενο θόρυβο στην καμπίνα των αυτοκινήτων.

Όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό σχεδιάγραμμα, το σύστημα της Silentium αποτελείται από τέσσερις σένσορες θορύβου, δύο μικρόφωνα και τέσσερα ηχεία που ακυρώνουν τον θόρυβο ανάμεσα στις συχνότητες από 20Hz έως το 1ΚHz.

Το αποτέλεσμα είναι ένα πολύ πιο ξεκούραστο ταξίδι και λιγότερη κόπωση για τον οδηγό. Ταυτόχρονα, υπάρχει και κατασκευαστικό όφελος από τη μείωση του βάρους, αφού απαιτούνται λιγότερη ηχομόνωση στα συμβατικά αυτοκίνητα. Αξιοσημείωτο είναι πως η εν λόγω εταιρεία συνεργάζεται εδώ και χρόνια με την Jaguar Land Rover με το γνωστό σύστημα «Active Acoustics».