Πόσο ρυπαίνουν τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας;


Η φθορά των ελαστικών είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μικροπλαστικός ρύπος στις θάλασσες μετά από το πλαστικό μίας χρήσης και αντιπροσωπεύει έως και το 50% των εκπομπών σωματιδίων αέρα από τις οδικές μεταφορές.

  • 8/12/2020

Τα ελαστικά ενός οχήματος φθείρονται από τριβή κάθε φορά που φρενάρουμε, επιταχύνουμε ή στρίβουμε. Τα σωματίδια από τη γόμα του ελαστικούμεταπηδούν στην ατμόσφαιρα κι από εκεί στους πνεύμονες.

Ένα λεωφορείο του Λονδίνου, κατά μέσο όρο απελευθερώνει 4,65 γραμμάρια ελαστικού ανά ταξίδι και συνολικά 65 γραμμάρια την ημέρα. Ακόμη περισσότερα σωματίδια παρεισφρέουν στον υδροφόρο ορίζοντα και τους ωκεανούς που μπαίνουν τελικά στην τροφική αλυσίδα.

Αν όλα αυτά ακούγονται ως τρομακτικό σενάριο είναι απλά μια ακόμη πτυχή περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που ανέλυσε ηTire Collective, μια ομάδα φοιτητών από τα Imperial College London και το Royal College of Art η οποία και επινόησε μια συσκευή κατακράτησης των σωματιδίων αυτών.

Ο άνθρακας που βρίσκεται στο καουτσούκ του ελαστικού φορτίζεται λόγω της τριβής καθώς αποκολλάται από το ελαστικό. Είναι η ίδια αρχή ανάπτυξης ηλεκτρισμού με το τρίψιμο ενός μπαλονιού σε ένα πουλόβερ που τελικά οδήγησε στη συσκευή που επινόησε η Tire Collective που κατευθύνει και δεσμεύει τα φορτισμένα σωματίδια. Η συσκευή είναι τοποθετημένη κοντά στο σημείο όπου το ελαστικό συναντά το δρόμο.

Με συμβουλές από το Βρετανικό Τμήμα Αεροναυτικής η ομάδα εντόπισε αυτήν τη θέση επωφελούμενη από τη ροή αέρα γύρω από έναν περιστρεφόμενο τροχό.

Η συσκευή συλλαμβάνει επί του παρόντος το 60% όλων των αερομεταφερόμενων σωματιδίων ενώ στόχος της ομάδας είναι τα σωματίδια και τα θραύσματα που συλλέγονται να διαχωρίζονται και τα σωματίδια κάτω των 50 micron να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν σε νέα ελαστικά!