Ροκ ή ποπ: Πώς θα θέλατε να ακούγεται το αυτοκίνητο σας στο μέλλον;


Η έλευση της ηλεκτροκίνησης αφαιρεί από το αυτοκίνητο τον κλασικό ήχο του κινητήρα εσωτερικής καύσης δημιουργώντας έναν έξτρα πονοκέφαλο στις αυτοκινητοβιομηχανίες: Πώς θα πρέπει να ακούγεται το αυτοκίνητο στο μέλλον;.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 16/3/2019

Η εποχές που μας διαπερνούσαν ρίγη στο άκουσμα ενός V8 ή ακόμα περισσότερο ενός V12 φθάνουν σύντομα στο τέλος τους. Η ηλεκτροκίνηση φέρνει νέα ήθη, και ανάμεσά τους και την "εξαφάνιση" του ήχου από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Κάτι που δημιουργεί πολλά προβλήματα μεταξύ των οποίων το πιο σημαντικό αφορά την ασφάλεια των πεζών, οι οποίοι χρειάζονται κάποιον ήχο από το όχημα για να αντιλαμβάνονται την ύπαρξή του (μέχρι και οι πεζοί να αποκτήσουν και αυτοί συστήματα προειδοποίησης για σύγκρουση με οχήματα, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία...).

Η εταιρίες πλέον ψάχνουν να βρουν τον ήχο του αυτοκινήτου του μέλλοντος ανάμεσα σε ροκ μπάντες και ταινίες επιστημονικής φαντασίας, καθώς σε λίγο καιρό μπαίνει σε εφαρμογή η Κοινοτική Οδηγία που απαιτεί από τα ηλεκτρικά οχήματα να εκπέμπουν κάποιας μορφής ήχο. Η Οδηγία αυτή θα εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου του 2019 και θα αφορά ένα σύστημα με την ονομασία AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) το οποίο θα ενεργοποιείται σε όλα τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα σε ταχύτητες μέχρι 20 km/h.

Τα καινούργια οχήματα πρέπει οπωσδήποτε να είναι εφοδιασμένα με αυτό, ενώ τα παλαιότερα θα πρέπει να το εγκαταστήσουν στις κατά τόπους αντιπροσωπείες. Πάνω από τα 20 km/h ο θόρυβος κύλισης από τα ελαστικά και ο αεροδυναμικός θόρυβος του οχήματος θεωρείται επαρκής ώστε να αντιληφθεί κανείς την παρουσία ενός αυτοκινήτου.

Το θέμα είναι ποιας μορφής θα είναι αυτός ο ήχος που θα εκπέμπεται, μιας και ιδανικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να θυμίζει αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, και όχι κάποιο ηλεκτρονικό ήχο. Μάλιστα θα πρέπει να είναι συνεχής και ενδεικτικός του τι συμβαίνει με το όχημα (αν επιταχύνει ή επιβραδύνει, αν πλησιάζει ή απομακρύνεται).

Αν και οι κανονισμοί φαίνονται αυστηροί, αυτό δεν απαγορεύει τις εταιρίες να αυτοσχεδιάζουν. Η VW θέλει τα δικά της ηλεκτρικά οχήματα να έχουν διαφορετικό ήχο ανάλογα τον τύπο τους. Τα σπορ για παράδειγμα αυτοκίνητα θα πρέπει να έχουν έναν πιο έντονο ήχο με δυνατό μπάσο, ενώ τα SUV θα πρέπει να έχουν ένα πιο "γεμάτο" ήχο για να αναδεικνύουν το μέγεθός τους. 

Από την πλευρά της η Renault στο Zoe έχει ένα ηχείο κοντά στο μοτέρ το οποίο εκπέμπει έναν συνεχή ήχο που να δείχνει ότι το όχημα κινείται. Ο συγκεκριμένος ήχος έχει τρεις διαφορετικές επιλογές, "δυνατός", "κανονικός" και "σπορ", οι οποίοι ρυθμίζονται ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού. Για την δημιουργία αυτού του ήχου, η Renault πήρε την έμπνευσή της από ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπως το "Gattaca" και συνεργάστηκε και με συνθέτες μοντέρνας μουσικής.

Η Citroen στο Ami One που παρουσίασε στην Γενεύη έχει την δική της προσέγγιση με έναν ήχο που μιξάρει ανδρικές και γυναικείες φωνές, με τις νότες να αλλάζουν ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος. Η Mercedes για τα EQC μοντέλα της έχει έναν συνεχόμενο ήχο σαν βουητό, και έχει μελετηθεί έτσι ώστε να είναι τέτοιας συχνότητας που να μην περνά στο εσωτερικό της καμπίνας. 

Όσο για την AMG και τα σούπερ δυνατά μοτέρ της με τον απίστευτο ήχο των εξατμίσεων, συνεργάζεται με μία ροκ μπάντα από την Αμερική, ονόματι Linkik Park, για να βρει τον σωστό ήχο που να ταιριάζει με την σπορ ιδιοσυγκρασία της στην ηλεκτρική εποχή. Όσο για την Porsche που έχει και αυτή αντίστοιχα "προβλήματα", στην Taycan αποφάσισε να κρατήσει έναν τυπικό "ηλεκτρικό" ήχο όπως αυτόν που κάνει η 919 Hybrid, όμως ενισχυμένο λιγάκι ώστε να περνά τους περιορισμούς που βάζει η Κοινοτική Οδηγία.

Πηγή: Automotive News